PS Noise Harvester

O

om.s

Gjest
Har denne også en blinkene lysdiode som fasinerer så mange Noise Harvest eiere.
Dette var ett "billig" poeng, å sette slik fokus på bare blinkingen og ikke det lydmessige forbedringene den, NH gir ........

Det er ok å være skeptisk, men her er vi nær noe annet som ikke er så ok, imo..

mvh
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Dette var ett "billig" poeng, å sette slik fokus på bare blinkingen og ikke det lydmessige forbedringene den, NH gir ........

Det er ok å være skeptisk, men her er vi nær noe annet som ikke er så ok, imo..

mvh
Hei,

Jeg bestilte en i dag også jeg, ser at Emtech hadde annonse for disse i dag, trengs vel strengt tatt ikke annosere dette produktet.
Skjelden sett et produkt som har fått slik omtale på forumet som dette, om det skyldes prisen/ytelse eller en kombinasjon vet ikke jeg, men det skal bli spennende å teste.
Tenkte å sette min i et støpsel som jeg ikke kan se denne lysdioden.

Mvh
Geir :)
 
O

om.s

Gjest
Hei,

Jeg bestilte en i dag også jeg, ser at Emtech hadde annonse for disse i dag, trengs vel strengt tatt ikke annosere dette produktet.
Skjelden sett et produkt som har fått slik omtale på forumet som dette, om det skyldes prisen/ytelse eller en kombinasjon vet ikke jeg, men det skal bli spennende å teste.
Tenkte å sette min i et støpsel som jeg ikke kan se denne lysdioden.

Mvh
Geir :)
Hei....

Ja! eller bare dekke til over dioden om det forstyrrer.....

mvh
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Det var ikke meningen å latterligjøre det lydmessige potensialet som bor i hamsteren , jeg syntes selv denne blinkingen er fasinerende, og dersom clas sin hamster også fungerer, kunne det jo være intressant om også denne er utstyrt med støy overvåker  :)
 
O

om.s

Gjest
Det var ikke meningen å latterligjøre det lydmessige potensialet som bor i hamsteren , jeg syntes selv denne blinkingen er fasinerende, og dersom clas sin hamster også fungerer, kunne det jo være intressant om også denne er utstyrt med støy overvåker  :)
Det som er interessant med blinkingen om man skal konsenterer seg på den, er jo nettopp at man lærer seg litt om nettet i nabolaget, man får vel en indikasjon på når det er best og dårligst "kvalitet el forstyrrelser, det kan jo i visse sammenhenger være greit å vite....

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Har denne også en blinkene lysdiode som fasinerer så mange Noise Harvest eiere.
Nei, denne har bare et lite lys som er konstant.

Er ikke sikker på NH, men denne er til å sette som en sandwitch mellom støpsel og kontakt. Skulle ikke forundre meg om effekten ble større v å sette den rett i skjøteledningen, men jeg bruker den på 6 kontakter.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
Det er ingen tvil om det det finnes mye rar strøm der ute. I ettermiddag var min ganske ryddig og ren, men ikke helt perfekt sinus da:

Bildet viser toppen på sinusen.

Harvesteren kan neppe rette opp den. Men jeg ser ikke bort fra at den kan knerte noe rusk selv om jeg ikke helt stoler på PS Audios video. For hvordan i all verden kan en trigge over tid på støy overlagt en sinus?

Men det er nå så. Det som vel heller forundrer meg mest er hvor dårlige strømforsyningene i mye hi-fi-utstyr må være når noe smårusk på 230-volten dundrer rett inn på DC-en.

For uten rusk på DC-en kan vel neppe lyden forringes, eller ???

På rørforsterkeren min skulle en kanskje tro at en ren, fin sinus skulle kunne gjøre utslag. Men den låter allerede så bra at jeg ikke gidder å anskaffe en NH til den ;)
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
ok , fikk NH i hus idag , har prøvd å lytte kritisk og må bare konstatere at denne virker !Hos meg ble bassen strammere og jeg fikk økt detaljnivå , ikke superfantastisk...men hørbart.Definitivt verdt 1000lappen.
mvh
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Jeg tror jeg har fått en defekt en. Hvor mye blinker det hos dere?? Ser dere lyset godt? (Har dere sett lyset? Hihi).

Jeg har ikke tro på at strømnettet her er bedre en noen andre steder. Forbedring av lyden kan jeg heller ikke høre foreløpig.

lollo
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Michell!
Kjøp deg en Powerpoint Premier du, så kan du måle sinuskurvene dine etterpå ;)
Hvis du gidder da ::) (å kjøpe en Premier mener jeg)
Rart at ikke den "debatteres" mer synes jeg.
For de som etterhvert kjøper flere hamstere + div. andre strømfiltere, så vil jeg faktisk anbefale å lese mer om premier, som har blitt en langt mer effektiv (og dermed kraftigere powerplant enn mine egen, som er kraftig nok til det jeg har hatt av forsterkere og da sammen med annet samtidig.
Den nye kommer snart og Nat skal visst ha inn en, slik at de som måtte være nysgjerrig vil kunne sjekke den ut (hos NAT)
Nå kan den visstnok drives kontinuerlig med 1500 wattseffekt med "topper" utover det.
Det er heller ikke lenger noe problem med oppstartstrøm, siden den er konstruert slik at den i det korte øyeblikket bare "slår" over til rett fra veggkontakt.
Nå har jeg nettopp satt min ene hamster i veggkontakt og den andre i et ledig uttak på powerplant, så får jeg sjekke om det eventuelt senere blinker i den på veggen og (forhåpentligvis) ikke på den i powerplanten.
Jeg har enda ikke sett et eneste blink fra hamsteren i powerplant, men det er først nå at jeg har en på hvert sted (før og etter)
Akkurat nå blinker det heller ikke i den i veggkontakten, så da er det vel rolig på "strømmarkedet" akkurat nå da.

Tenker litt på de som går for forsterkere med tildels fordyrende batteridrift, tror nok jeg heller ville satset på en Premier til litt i overkant av 20k og stått så godt som helt fritt i valg av div. forsterkeri.
Vil man likevel ha de løsningene/merkene som satser på batteri(mulighet) så er jo det greit nok det (og sikkert bra som en mulighet for å komme unna strømforurensning)
Jeg vil nok sterkt vurdere den nye Premier, dersom jeg skulle ha behov for den mereffekten til litt større forsterkere.

Mvh.KW
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
Jeg tror jeg har fått en defekt en. Hvor mye blinker det hos dere?? Ser dere lyset godt? (Har dere sett lyset? Hihi).

Jeg har ikke tro på at strømnettet her er bedre en noen andre steder. Forbedring av lyden kan jeg heller ikke høre foreløpig.

lollo
Hei! Den ville garantert ikke blinket hos meg da jeg målte. Ren og pen sinus, men litt skjev. Så den er temmelig sikkert OK.
Men nå utpå kvelden er det blitt mye mere rusk og rask her. Uten at stereoen låter annerledes av det ;).

Så jeg konkluderer med at strømforsyningene på utstyret mitt holder mål :)

Premieren din gjør nok en skikkelig jobb KW.
Men jeg har da ikke noe kraftverk av en forsterker. Og på høyttalerterminalene måler jeg et par millivolt uten signal. Ren 100Hz. Jeg har med andre ord fint lite å forbedre i øyeblikket :D
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Heyy. Nå er det aktivitet gitt. Nå ble det vist støy på nettet her også. Julekveld med blinkende lys.
 
O

om.s

Gjest
Heyy. Nå er det aktivitet gitt. Nå ble det vist støy på nettet her også. Julekveld med blinkende lys.
Nå har du fått bekreftet at det er forurensing på nettet ditt, men hva med lyden?...

mvh
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Har ikke sjekket med den ute. Ikke rart at det ikke var effekt tidligere i og med at det ikke var støy heller. Skal sjekke litt utover kvelden.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei! Den ville garantert ikke blinket hos meg da jeg målte. Ren og pen sinus, men litt skjev. Så den er temmelig sikkert OK.
Men nå utpå kvelden er det blitt mye mere rusk og rask her. Uten at stereoen låter annerledes av det ;).

Så jeg konkluderer med at strømforsyningene på utstyret mitt holder mål :)

Premieren din gjør nok en skikkelig jobb KW.
Men jeg har da ikke noe kraftverk av en forsterker. Og på høyttalerterminalene måler jeg et par millivolt uten signal. Ren 100Hz. Jeg har med andre ord fint lite å forbedre i øyeblikket :D
Hei!
Jeg har ikke Premier( men PP600), men kunne godt tenkt meg den.
Nå er jo PP noe mer enn bare noe som renser strøm da, ikke minst en skikkelig "beskytter" av utstyret og hadde det ikke vært for at mine Bel Canto etter oppgradering (av særlig inngangstrinnet) trekker for mye strøm under oppstart for PP600 så hadde den (dersom den var tilsluttet pp600) i juli i år ikke fått ødelagt tripathchipen (under tordenvær, tror i hvert fall det var årsaken)
For de som får inn utstyr eventuelt fra USA beregnet for 60hz, så kan en bare stille inn pp på 60 hz og en slipper unna en ca. 20% "tap" på ytelsen (dette i følge Tømmervik), mens en faktisk heller kan øke dette ved å stille den inn på en høyrer frekvens.
Jeg kjører min MF a300 nå på 80 hz (også cdspillerrigg) og det merkes.
Nå kan ikke jeg alt for mye om dette og slikt, men det var Tømmervik som kom med dette under deres egen messe i butikken i høst i sitt innlegg om strøm og div.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor pp ikke er blitt testet i div. norske hifitidskrifter og det er jeg ikke helt aleine om.
Hører du det KV ;D , kanskje det kunne være en ide å teste den nye Premier etterhvert. Den koster mindre enn et par signalkabler fra Nodost Valhalla (og den har dere jo testet ;D

Mvh.KW
 
B

BjornE

Gjest
Kult - nå tar det skikkelig av, effekt som funksjon av frekvensen, støy på nettet som blir forsterket av forsterkerens powersupply.

Hva blir det neste - jeg henger med!!!!!!
 
B

BjornE

Gjest
Kanskje burde det vært et "Absolute non tech&Competence" hjørne her?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
I et søk på å finne ut mer om denne PP60en kom jeg over denne:
http://www.audioasylum.com/forums/psaudio/messages/9455.html

Ikke overraskende er denne saken laget for TN-nett. Og hvor mange av oss er så tilknyttet et 400V-anlegg ???

De fleste av oss sliter med det gammeldagse Albaniakompatible nettet og da går Harvesteren bananas akkurat som når en setter den på utgangen av en PP600.

Men er da PP600 tingen om chopperfrekvensen er i audioområdet? Vel. Harvesteren kan sikkert knerte dritt i et TN-anlegg. Men hvorfor det skulle gjøre noe med lyden henger jeg ikke med på.

Kjekt å ha ren, perfekt sinus inn i huset. Men den eneste måten å fikse det på er med en vekselretter med choppefrekvens på 100k eller deromkring. Eller kanskje heller en roterende omformer.

Min konklusjon er nå grei etter denne lange tråden:

Skal en tweake power så tweak utstyrets strømforsyninger til det ikke finnes en mikrovolt guffe på DC-en :D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
Litt tech her.

Hvordan finne ut om man har TN-nett eller Albanianett:
Utstyr: 1 stk. voltmeter innstilt på 250VAC eller mer.

A: Mål fra den ene fasen til jord. Noter spenningen.
B: Mål fra den andre fasen til jord. Noter spenningen.

Er avlest spenning A og B lik ca 130V har du et rimelig friskt Albaniaanlegg.

Er avlest spenning A eller B 0V og den andre 230V har du et moderne TN-anlegg eller en alvorlig jordfeil på Albamianettet ditt.

Er avlest spenning A og B ulike og begge et stykke fra 0V eller 230V har du et Albaniaanlegg med en helt vanlig jordfeil.

Har hele huset jordete kontakter har du et TN-anlegg.

Har du konstatert Albaniaanlegg med jordfeil kan du jo prøve å ringe netteier.

Lykke til ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I et søk på å finne ut mer om denne PP60en kom jeg over denne:
http://www.audioasylum.com/forums/psaudio/messages/9455.html

Ikke overraskende er denne saken laget for TN-nett. Og hvor mange av oss er så tilknyttet et 400V-anlegg ???

De fleste av oss sliter med det gammeldagse Albaniakompatible nettet og da går Harvesteren bananas akkurat som når en setter den på utgangen av en PP600.

Men er da PP600 tingen om chopperfrekvensen er i audioområdet? Vel. Harvesteren kan sikkert knerte dritt i et TN-anlegg. Men hvorfor det skulle gjøre noe med lyden henger jeg ikke med på.

Kjekt å ha ren, perfekt sinus inn i huset. Men den eneste måten å fikse det på er med en vekselretter med choppefrekvens på 100k eller deromkring. Eller kanskje heller en roterende omformer.

Min konklusjon er nå grei etter denne lange tråden:

Skal en tweake power så tweak utstyrets strømforsyninger til det ikke finnes en mikrovolt guffe på DC-en :D
Hei igjen!
Denne historien har jeg nevnt tidlig i tråden om harvester og i samme slengen så spurte jeg om hva grunnen til at det overhode ikke blinker hos meg kunne være forårsaket av.
Jeg er nok ikke alt for flink på dette, men da kan kanskje noen denne gang fortelle meg hvorfor harvestern ikke går bananas på min pp600, er det noe jeg ikke har skjønt? Ikke umulig det vet dere ;)
Jeg trodde det dreide seg om at ladelytt"banken" ble raskere fylt opp ved høyere frekvens på strømmen inn til f.eks. forsterker jeg.
Da må jo forsterkeren først eventuelt komme i en slik form for nød.
Jeg vet at en av ML s forforsterkere har egen regenerator (mini) som er stilt inn på en frekvens på400hz.
Bare tull det da? Bløffereklame som overhodet ikke har noen virkning i det hele tatt?
Mulig det sikkert, ikke vet jeg :)
Mvh.KW
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.020
Antall liker
1.353
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke sjekket med den ute. Ikke rart at det ikke var effekt tidligere i og med at det ikke var støy heller. Skal sjekke litt utover kvelden.

Vent til fredag og lørdag kveld hvor alle ungdommers stereo går for full guffe, da skal du se lysshow fra hamsteren.....
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
Hei KW!
Vanskelig å si når jeg ikke kjenner den PP600en. Men uansett hvordan du mater den (TN eller Albania) så antar jeg at den gir Albania ut. Og det er helt fint når du har strømmen for deg selv. NHen er laget for å knerte støy mellom en aktiv leder og en nulleder. Nullederen er faktisk koplet til jord ute på fordelingsstasjonen som kan være inntil noen få km unna. Men den er ikke jord! Jord går i en annen leder. Enkelt og greit betyr det at NH ikke funker på et Albaniaanlegg for der er begge lederne aktive. At NHen blinker eller ikke blinker tror jeg er temmelig uinteressant i den sammenheng. Eller kanskje er den PP600en det refereres til i linken ikke helt bra justert så den trigger NHen, men uten at den faktisk gør noe?

Det er ingen ulempe å kjøre på 60Hz om utstyret er laget for det. Og lyttene blir lagret oftere. Men er strømforsyningen riktig dimensjonert har det ingen betydning.

Og en ting er jeg helt sikker på: Forsyner du stereoen med en PP600 trenger du ingen Harvester ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei! Den ville garantert ikke blinket hos meg da jeg målte. Ren og pen sinus, men litt skjev. Så den er temmelig sikkert OK.
Siden du nå er blitt litt teknisk og vist bilde av sinusen din. Kan du da forklare meg hvordan du greier å ha en sinus med avvik, uten tilstedeværselse av høyere ordens frekvenser - les nettstøy.

Og siden vi er inne på det - hvordan er opplsønignen og båndbredden på det utstyret ditt? Vil du fange opp rippel på noen få volt og veldig høy frekvens....ihvertfall ikke med det skjermbildet som ble vist.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kult - nå tar det skikkelig av, effekt som funksjon av frekvensen, støy på nettet som blir forsterket av forsterkerens powersupply.

Hva blir det neste - jeg henger med!!!!!!
Nei det gjør du ikke.

Som du sikkert vet, er det kun en veldig kort periode som forsterkeren henter strøm fra nettet. Det er i den perioden hvor den likerettede spenningen er høyere en spenningen i kondisbatteriet. I en vanlig forsterker vil følgelig kondesatorene bli ladet opp to ganger pr periode, eller 100 ganger i sekundet.

Øker du nettfrekvensen til det dobbelte, så vil du lade opp kondesatorene dobbelt så ofte, og strømfosyningen vil virke større.

Mvh
OMF
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
pp600 er vel gunstig til bruk sammen med forforsterkere,cd spillere etc...,men til en kraftig effekt forsterker blir den rett og slett for treig og vil medføre dropp i spenningen "eller"
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Etter midnatt blinker Harvesteren nesten ikke, den blinker ikke, den sover, men rundt klokken åtte om kvelden blinker den så mye at jeg redd for at den skal få hjerteinfarkt. ;D
 

Bsg-museum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2004
Innlegg
246
Antall liker
2
Fikk Noise Harvesteren min i dag.

Har ikke fått testet den så mye enda, men har merket meg at bassen strammes opp med harvesteren i og lydebildet justerer seg litt (Instrument skilles bedre fra hverandre), men kunn minimal forskjel utenom bassen.¨

På bassen hører du stor forskjell. Den strammes opp og virker også som om den går litt dypere.

Prøvde den først i stikontakkten ganske nærme oppvaskmaskinen som var i gang (Veldigt gammel maskin). Da var det ikke mye blinking men den lyste konstant og veldigt skarpt.

ellers på andre plasser blinket den jevnt kansje 5 - 10 gamger i minuttet.

Nå har den sloknet helt. Har ikke blinket på flere timer. Men ut fra det andre skriver er vell dette normalt? så den vil vell våkne til liv igjen senere :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei KW!
Vanskelig å si når jeg ikke kjenner den PP600en. Men uansett hvordan du mater den (TN eller Albania) så antar jeg at den gir Albania ut. Og det er helt fint når du har strømmen for deg selv. NHen er laget for å knerte støy mellom en aktiv leder og en nulleder. Nullederen er faktisk koplet til jord ute på fordelingsstasjonen som kan være inntil noen få km unna. Men den er ikke jord! Jord går i en annen leder. Enkelt og greit betyr det at NH ikke funker på et Albaniaanlegg for der er begge lederne aktive. At NHen blinker eller ikke blinker tror jeg er temmelig uinteressant i den sammenheng. Eller kanskje er den PP600en det refereres til i linken ikke helt bra justert så den trigger NHen, men uten at den faktisk gør noe?

Det er ingen ulempe å kjøre på 60Hz om utstyret er laget for det. Og lyttene blir lagret oftere. Men er strømforsyningen riktig dimensjonert har det ingen betydning.

Og en ting er jeg helt sikker på: Forsyner du stereoen med en PP600 trenger du ingen Harvester ;)
Hei!
Det siste først, det er også jeg inneforstått med og det har også Paul M (ps Audio) påstått.
Det nest siste (lyttefylling), her er det også min oppfatning at Powerplant faktisk på dette området (med øket frekvens) gir mest uttelling på litt mindre forsterkere(les: med mindre strømforsyninger, som f.eks. min omtalte MF A300.
Vi er her også inne på det med headroom, altså påstanden om at en aldri får god (stor) nok strømforsyning (med andre ord en fordel med skikkelig overdimensjonering).
Her vil en jo da få to kurver som på et visst punkt krysser hverandre, dette da ut fra at jo også powerplanten har sin begrensning opp mot størrelsen på effekttrinnet.
Særlig da min, men her er da den nye mer effektiv.
Likevel har jeg aldri sett at min powerplant sin varsellampe (som skal lyse ved overstiging av 75 % av kapasiteten) lyse.
Det hele går jo da ut på hvor mye strøm effekttrinnet "suger" ved driften av en gitt høyttaler og volum.

Jeg har prøvet (tidligere) NH først i veggkontakt (egen ny 16amp kurs) med indikasjon på støy altså blinking, for deretter umiddelbart å sette den i en utkontakt på PP600 uten at den da blinker.

Jeg spurte konstruktøren av Burmester ved en anledning (messe på ohfc) og han svarte at denne løsningen som powerplant er, var en storartet løsning, samtidig som han mente at den ville måtte bli svært stor dersom den skulle være ideell for effekttrinn.

Det siste er ikke min oppfatning så lenge effettrinnene er innenfor kapasiteten til den enkelte powerplant, noe som igjen er avhengig av hvor mye strøm hvert enkelt effekttrinn trekker for å drive en høyttaler ved et bestemt volum.

Da kan man jo selvfølgelig i noen situasjoner (ved de større effektrinnene/strømforsyningene) være i den situasjon hvor akkurat den delen med (høyere frekvensinnstilling) ikke er av særlig stor betydning. Likevel så har man jo regenerert strøm, samt muligheten for fastlåst spenning opp til 240 volt.
Betydningen av såkalt "balansert"  strøm er jeg mer usikker på effekten av, bortsett fra da at en slipper unna "problematikken" rundt dette med å vende stikket ::) noe noen mener er viktig mens andre fnyser av det.
PS, Jeg har ikke kjøpt NS for bruk sammen med powerplant selv om jeg prøver.
Jeg har 2 (3 lytterom) samt tv både her og der så jeg får nok glede av de likevel.
Jeg har heller ikke enda fått tilbud om kjøp av NH fra noen som kjøpt og føler seg "lurt"
Mvh.KW
 
O

om.s

Gjest
Kanskje burde det vært et "Absolute non tech&Competence" hjørne her?
At du gidder frekventere dette hjörnet overhodet, en mann av ditt kaliber og med din kapasitet burde jo egne seg til de riktig store spm på tech hjörnet.....

mvh
 
B

BjornE

Gjest
Takk - ser på det som et forsøk på å få noe nøkternhet inn i dette. Men blir med jevne mellomrom sjokkert over hvilke utsagn som kommer.

Man utaler seg knalltøfft om hva som lyder slik og slik, det kan jeg akseptere forsåvidt, men deretter kommer en foklaring som er så gal at det er helt utrolig.

Ofte tenker jeg da slik at vel, dette med hvordan ting høres, ja, ja, men så leser jeg noe tekno svada som er totalt galt og da tenker jeg, ja, ja, da er vel det personen sa om lyd like etterettelig og følgelig feil.
 
O

om.s

Gjest
Takk - ser på det som et forsøk på å få noe nøkternhet inn i dette. Men blir med jevne mellomrom sjokkert over hvilke utsagn som kommer.

Man utaler seg knalltøfft om hva som lyder slik og slik, det kan jeg akseptere forsåvidt, men deretter kommer en foklaring som er så gal at det er helt utrolig.

Ofte tenker jeg da slik at vel, dette med hvordan ting høres, ja, ja, men så leser jeg noe tekno svada som er totalt galt og da tenker jeg, ja, ja, da er vel det personen sa om lyd like etterettelig og følgelig feil.
Nå var det sagt med en viss ironi fra min side, men det er vel noe av poenget med dette hjörnet, at det skal väre lov å formidle erfaringer uten dokumentasjon, det blir jo litt som å sloss mot vindmöllene det du gjör, iallefall i dette hjörnet  ;) men det er jo med å heve temperaturen i diskusjonen  :D, men alvorlig talt så er det vel bedre å ta den tekniske delen på tech hjörnet, der vil du iaf diskutere med "likesinnede".....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takk - ser på det som et forsøk på å få noe nøkternhet inn i dette. Men blir med jevne mellomrom sjokkert over hvilke utsagn som kommer.

Man utaler seg knalltøfft om hva som lyder slik og slik, det kan jeg akseptere forsåvidt, men deretter kommer en foklaring som er så gal at det er helt utrolig.

Ofte tenker jeg da slik at vel, dette med hvordan ting høres, ja, ja, men så leser jeg noe tekno svada som er totalt galt og da tenker jeg, ja, ja, da er vel det personen sa om lyd like etterettelig og følgelig feil.
Hei!
Er det denne du tenker på?

<Kult - nå tar det skikkelig av, effekt som funksjon av frekvensen,>
Jeg sa vel ikke at det blir flere watt!
Bare at ladelyttene om nødvendig blir raskere (etterfylt) er det helt på jordet?
Ser ikke ut som det i følge andre heller.
Forklar gjerne.

Mvh.KW
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.291
Antall liker
543
Siden du nå er blitt litt teknisk og vist bilde av sinusen din. Kan du da forklare meg hvordan du greier å ha en sinus med avvik, uten tilstedeværselse av høyere ordens frekvenser - les nettstøy.

Og siden vi er inne på det - hvordan er opplsønignen og båndbredden på det utstyret ditt? Vil du fange opp rippel på noen få volt og veldig høy frekvens....ihvertfall ikke med det skjermbildet som ble vist.

Mvh
OMF
Skeptikeren ;)
Naturligvis er det støy på sinusen jeg viste. Men ikke typen thyristorstøy som ble demonstrert på PS Audios video. Hadde jeg hatt en Harvester kunne jeg målt med og uten.

Utstyret er det ingenting å si på. Går til 50kHz som burde rekke i denne sammenheng. Data finner du her:
http://www.hioki.co.jp/eng/product/recorder/8808.html
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg tror ikke man skal henge seg opp i at folk som uttaler seg subjektivt om lyd, deretter kommer med gal teknisk info.
husk på at dette ofte er mennesker med mer sans for lyd og musikk enn teknisk kunnskap.
det er ingen direkte sammenheng mellom evnen til å skrive teknisk riktig og evnen til å høre/lytte. så litt gal teknisk skriving diskvalifiserer ikke personens rett til å mene noe om lyd.
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Med og uten. Det er uten tvil mye mer detaljer hos meg når innhøsteren er i bruk og når det er støy på nettet. I tillegg er det stillere når det skal være stille, det slik at instrumenter og stemmer kommer tydligere frem. Det er vel derfor jeg hører detaljene bedre?

LOLO
 
O

om.s

Gjest
jeg tror ikke man skal henge seg opp i at folk som uttaler seg subjektivt om lyd, deretter kommer med gal teknisk info.
husk på at dette ofte er mennesker med mer sans for lyd og musikk enn teknisk kunnskap.
det er ingen direkte sammenheng mellom evnen til å skrive teknisk riktig og evnen til å høre/lytte. så litt gal teknisk skriving diskvalifiserer ikke personens rett til å mene noe om lyd.
God observasjon/konklusjon!!

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
jeg tror ikke man skal henge seg opp i at folk som uttaler seg subjektivt om lyd, deretter kommer med gal teknisk info.
husk på at dette ofte er mennesker med mer sans for lyd og musikk enn teknisk kunnskap.
det er ingen direkte sammenheng mellom evnen til å skrive teknisk riktig og evnen til å høre/lytte. så litt gal teknisk skriving diskvalifiserer ikke personens rett til å mene noe om lyd.
Hei!
Godt poeng!
Jeg har noen ganger mistanke om at det er noen (få) som først og fremst ynder å gjøre et forsøk på å drite ut de som kommer i den ene kategorien (de ikke alt for godt skolerte innenfor de tekniske aspektene som f.eks. meg)
Jeg innrømmer gjerne at jeg her kan være et lett bytte for diverse markedsføringsuttrykk, det får nå stå sin prøve :)
Likevel er det helt ok å kommentere betenkligheter ved slike uttrykk og "triks" som kanskje ikke er spessielt viltige, men akkurat det kan gjøres på forskjellige måter, som f.eks Michell sin som er helt grei imo.
Litt småspøk bør vi vel alle tåle og begge veier.
Det er klart det lett oppstår noen problemer så lenge debattantene er på ulikt nivå språklig rent teknisk.
mvh.KW
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei!
Godt poeng!
Jeg har noen ganger mistanke om at det er noen (få) som først og fremst ynder å gjøre et forsøk på å drite ut de som kommer i den ene kategorien (de ikke alt for godt skolerte innenfor de tekniske aspektene som f.eks. meg)
Jeg innrømmer gjerne at jeg her kan være et lett bytte for diverse markedsføringsuttrykk, det får nå stå sin prøve :)
Likevel er det helt ok å kommentere betenkligheter ved slike uttrykk og "triks" som kanskje ikke er spessielt viltige, men akkurat det kan gjøres på forskjellige måter, som f.eks Michell sin som er helt grei imo.
Litt småspøk bør vi vel alle tåle og begge veier.
Det er klart det lett oppstår noen problemer så lenge debattantene er på ulikt nivå språklig rent teknisk.
mvh.KW
Hei,

Jeg leste det mellom linjene at siden så mange var så positive til hva denne "hamsteren" kunne utrette, at man muligens burde tenke på hva en PP fra samme produsent kunne gjøre for deg.
Terskelen for å kjøpe er nok høyere grunnet pris, enklere å kjøpe noe til en tusenlapp.

Jeg har selv en PP300 og er meget godt fornøyd, har selv som du vurdert den nye premium men da kun hvis den kunne drive mine monoblokker, og det er vist på kanten, dvs jeg får ikke utnyttet de med full effekt.
Er imidlertid i tvil om jeg trenger full effekt, men aldri kjekt å vite at det finnes en begrensing.

Den nye har en mye bedre virkningsgrad en de gamle, 85% kontra 50% så det blir ikke så mye varme med samme utstyr tilkoblet, er litt plagsomt med denne varmeutviklingen på en varm sommerdag.

Mvh
Geir :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skeptikeren ;)
Naturligvis er det støy på sinusen jeg viste. Men ikke typen thyristorstøy som ble demonstrert på PS Audios video. Hadde jeg hatt en Harvester kunne jeg målt med og uten.

Utstyret er det ingenting å si på. Går til 50kHz som burde rekke i denne sammenheng. Data finner du her:
http://www.hioki.co.jp/eng/product/recorder/8808.html
Hvordan greier du å skille ut Thyristor støy fra annen støy?

Skal ikke uttale meg så voldsomt om måleapparatet, da det ikke er mitt felt, men:
Oppløsningen på måleutstyret ditt er vel på ca 1,5V når du måler nettspenning og de 50kHz er oppgitt ved -3dB, som er en halvering av spenningen.

Også er det jo nettopp slik at når sinusen ikke er en perfekt sinus, så er jo nettopp det beviset på at det er høyere frekvenser tilstedet.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk - ser på det som et forsøk på å få noe nøkternhet inn i dette. Men blir med jevne mellomrom sjokkert over hvilke utsagn som kommer.

Man utaler seg knalltøfft om hva som lyder slik og slik, det kan jeg akseptere forsåvidt, men deretter kommer en foklaring som er så gal at det er helt utrolig.

Ofte tenker jeg da slik at vel, dette med hvordan ting høres, ja, ja, men så leser jeg noe tekno svada som er totalt galt og da tenker jeg, ja, ja, da er vel det personen sa om lyd like etterettelig og følgelig feil.
Følger deg ikke helt her BjørnE. Synes ikke du prøver å få noen nøkternhet inn i denne diskusjonen.
Kan du forresten liste opp noen av utsagnene som sjokkerer deg. Og hvilke forklaringer som er så gale at det er helt utrolig (Jeg regner jo med at dine uttalelser er nøkterne som du selv sier)

Også kan du jo svare på noen av spørsmålene jeg har spurt deg:



Stiller forøvrig samme spørsmål til Meksikaneren!

1. Er det høyfrekvent støy på nettet?
2. Bortsett fra trafoen i i forsterkeren - hva er det som hindrer denne i å nå frem til høytalerne?
3. Vil en kondensator mellom fasene, evt mellom fase og jord kunne fjerne høyfrekvent nettstøy?
4. Finnes det noen billigere måte å få koblet inn en kondensator (gitt at det er det dette er) som ivaretar brannforsikring?
5. Vil et godt anlegg skille ut små forskjeller lettere enn et dårlig?
6. Er det feil å overdrive forskjellene når man beskriver hva som skjer med et tveak?

Mvh
OMF
Her synes jeg du er litt unyansert.

Det er ikke slik at et lavpassfilter er effektivt om du kun har DC på utgangen. En likeretterdiode er jo ikke et lavpassfilter, selv om den kun gir DC ut.

Lavpassfilteret du beskriver er jo netttrafoen. Og hvis du da kobler en likeretter etter denne, så får du jo kun likestrøm ut. Slik som det er i en vanlig audio komponent.

Men det er jo ingen av disse komponenetene som fjerne all rippel på likestrømmen. Denne ligger jo likefullt som spenningsrippel over kondisene i strømforsyningen og vil forplante seg videre gjennom transistorene og til høytalerne.

Derimot, vil man kunne redusere denne rippelen ved å stoppe den (Spole i serie), kortslutte den (kondensator i parallell) eller bruke en eller annen form for ferritt, som i praksis virker som en spole i serie.

Så, ut i fra teorien - er det ikke vanskelig å forklare at denne boksen kan virke -gitt at den inneholder en eller annen form for kondensator. Og for meg er det naturlig at å fjerne høyfrekvent nettstøy i å nå forsterkeren vil kunne påvirke lyden. Så jeg har ingen problemer med å skjønne at denne kan gi bedre lyd.

Mvh
OMF
Ser du har byttet argumentasjon. Nå virker den altså, men den virker ikke godt nok.

Slik jeg leser spenningspeaken, så er den først 3,6 og etterpå 0,8, som gir en reduksjon på ca 6dB. Noe jeg synes er meget bra, og en slik reduksjon av nettstøy ville ikke overraske meg om var hørbar.

Men...fortell meg BjørnE - hva gjør susen for high end anlegget ditt?

Mvh
OMF
Nei det gjør du ikke.

Som du sikkert vet, er det kun en veldig kort periode som forsterkeren henter strøm fra nettet. Det er i den perioden hvor den likerettede spenningen er høyere en spenningen i kondisbatteriet. I en vanlig forsterker vil følgelig kondesatorene bli ladet opp to ganger pr periode, eller 100 ganger i sekundet.

Øker du nettfrekvensen til det dobbelte, så vil du lade opp kondesatorene dobbelt så ofte, og strømfosyningen vil virke større.

Mvh
OMF
Kan jo også avslutte med noen andre betraktininger.
Så vidt meg bekjent er det ikke IT nett lenger i Albania, uten betydning forøvrig.

På bildene ser det ikke ut som om harvesteren har tilkobling for jord - hvordan skal denne greie å vite om den er tilkoblet et TN nett eller et IT nett? Kan ikke skjønne at det skal fungere dårligere på et balansert nett.

Mvh
OMF
 
Topp Bunn