PSB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    har et par psb stratus som jeg bare står her og støver ned. pm om noen er interesserte .
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Jeg har synchrony one fronthøyttalere surround høyttalere og center. Noen så har en formening hva jeg kan selge dem for på brukten?
    Solgte du disse? Jeg har prøvd å få tak i Synchrony One center men det er ikke mange til salgs å finne.
     

    Franx

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Kjøpte ett par PSB Century 500 for maange år siden (95?). Dem står fremdeles og spiller helt flott i stuen. Har prøvd å bytte dem ut med nyere og kanskje mer estetiske høyttalere mange ganger men disse gamle sliterne har hele tiden funnet veien tilbake til lyttekroken. Det er noe utrolig innsmigrende med lyden på denne modellen som jeg ennå ikke har greid å finne på andre høyttalere, av diverse opphav, som jeg har tatt hjem og testet.
    Dette er en stor stativhøyttaler med ett 8 tommer bass/mid element og en 3/4 tommer tweeter.
    Har en mistanke om at det er denne kombinasjonen som gir denne høyttaleren den tunge, avslappende men samtidig detaljerte lyden.
    PSB er bra greier! :)
     
    Sist redigert:

    holyman2084

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte et par PSB New Stratus som er koblet opp. Er veldig fornøyd med lyden til tross for at det er såpass gamle høyttalere. Men når eg ser inn i bassporten så er nesten halvparten av kassen fylt opp av noe som minner om en blanding av skumgummi og polergarn. Det ser ut som det er en modifikasjon av forrige eier, eller hva sier dere?

    image.jpg
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Hadde PSB New Stratus en gang i tiden. jeg la aldri merke til det du ser der ..
     

    holyman2084

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å ta det ut. Virker som det påvirker bassen. Kan umulig tenke meg at psb legger filt inn i høyttalerene på den måten...
     

    holyman2084

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har tatt det ut. HELE høyttaleren var fylt opp med filt....
     

    spaceman_2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2016
    Innlegg
    88
    Antall liker
    108
    Må også melde mig ind i vennetråden for PSB . Som nr 2 sæt højttalere har jeg et par PSB omaging xt2 tower . I mine øjne - value fore the money
    mvh Spaceman
    Imagine-X2T-BLK-1000x1000-2.jpg
    Imagine-X2T-BLK-1000x1000-2.jpg
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Ekte High End lyd PSB Synchrony T800:)

    t800-gloss-black-t800-gloss-black_4.jpg
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Da får jeg melde meg inn jeg og med PSB front, senter, bak og 4 atmoskanaler. Har i tillegg 4 DIY subber med doble Seas lro4y elementer i hver. Veldig fornøyd med dette oppsettet nå.

    8D78D232-B30F-46B7-8208-F21C97784C8A.jpeg


    E3E5FCEB-2941-4176-85D0-EC868F8F9270.jpeg


    BE232BFC-BA52-4FC1-852E-2F39CC4EB8E6.jpeg
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Hei,

    skal hente mine første PSB høyttalere i morgen Imagine X2T. Så lurer jeg litt på forsterker valg/kombinasjon.

    Vil ha 2.2 oppsett. Er ikke hoved anlegget så penger sitter ikke like løst, men vil ha noe jeg blir fornøyd med. Skal handle brukt.
    Har tenkt litt på noen kombinasjoner:

    1. Integrert forsterker
    2. Hjemmekino forsterker med mulighet for og koble til effekt?
    3.DSpeaker antimode x2 og effektforsterker(e)

    vet ikke hva jeg havner billigst/best ut med? Gjerne kom med merker/modell 😊

    Spent på og høre PSB for første gang, lest mye bra.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Hentet mine første PSB-høyttalere i dag.
    Har ventet i mange år på at et par Stratus Gold skulle dukke opp i nærområdet mitt.
    Og i dag dukket det jaggu opp et par.
    Jøyemeg for en heftig konstruksjon.
    Lurer på hva det hadde kostet å produsere disse i dag.
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.855
    Antall liker
    38.616
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hentet mine første PSB-høyttalere i dag.
    Har ventet i mange år på at et par Stratus Gold skulle dukke opp i nærområdet mitt.
    Og i dag dukket det jaggu opp et par.
    Jøyemeg for en heftig konstruksjon.
    Lurer på hva det hadde kostet å produsere disse i dag.
    Gratulerer så mye :) meget bra talere men du må la dem få mye krefter, veldig mye krefter.
    Jeg tror jeg var den første som hadde disse her til lands, i 89 tror jeg det var.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer så mye :) meget bra talere men du må la dem få mye krefter, veldig mye krefter.
    Jeg tror jeg var den første som hadde disse her til lands, i 89 tror jeg det var.

    mvh
    Har ikke den kraftigste forsterkeren, men den er bra strømsterk så det ser ut til å fungere bra så langt😊👍
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    PSB Synchrony T800

    Stereo +

     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    merkelig hvor dødt merket er i norge da, 3 sider på 14år. lurer på hvor mye de selger i andre land evt..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vesentlig finere enn T6 jeg hadde for mange år siden.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Så.. Jeg kjøpte et par PSB Synchrony B600, nå lurer jeg på hvilken forsteker jeg skal kjøpe. Det ser ikke ut som det jeg har passer så godt. Kanskje det hjelper over tid, men det er noe med de, alt er der, høyde, vidde, dybde.. Likevel er det noe som mangler, og kanskje litt lyttetretthet. Jeg så Andrew Robinson anbefalte Audiolab på T-600. Fint med noen andre forslag.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.685
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    b600 er jo en book shelf HT så den vil garantert like det framfor fritt stående plassering
    av erfaring .
    PSB skal være overveiende nøytral men som alle små HT lav drift effekt

    Mange av disse lav effektive HT ( godt under 90 dB ) liker å bli vekket opp av en stor amp ,,, dvs med spenning sving , 200w i 8 ohm er ikke urimelig . Jeg har ved flere anledninger fått erfare gevinsten med en større amp kontra en mindre ,, mere lett flytenede og dynamisk

    Selv følgelig har kilden ogaå inn virkning , hva er pri kilde ?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Så.. Jeg kjøpte et par PSB Synchrony B600, nå lurer jeg på hvilken forsteker jeg skal kjøpe. Det ser ikke ut som det jeg har passer så godt. Kanskje det hjelper over tid, men det er noe med de, alt er der, høyde, vidde, dybde.. Likevel er det noe som mangler, og kanskje litt lyttetretthet. Jeg så Andrew Robinson anbefalte Audiolab på T-600. Fint med noen andre forslag.
    Hvilken forsterker har du i dag? Jeg har god erfaring med Audiolab på eldre PSB høyttalere, men B600 har jeg ikke hørt.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Devialet 200, den har vært veldig god på de 3 parene jeg har spilt på. XTZ 99.26 mk2, ProAc kloner 2.95, Kef Ref 1. Jeg vet ikke hva jeg klager på heller, alt er liksom på plass. Men jeg blir kanskje ikke så engasjert?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.685
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Devialet 200, den har vært veldig god på de 3 parene jeg har spilt på. XTZ 99.26 mk2, ProAc kloner 2.95, Kef Ref 1. Jeg vet ikke hva jeg klager på heller, alt er liksom på plass. Men jeg blir kanskje ikke så engasjert?
    Da spiller/streamer du fra nettet primært

    Selv om den er en kul design Devaliten,, så er nok den begrensede faktor her i opp settet ,
    ref tester asr mm .
    Det er jo ikke en klar fasit her ,

    PS ,,,Men først av allt hvis den har SAM , koble ut den, flere opplever bedre performance da

    Men etter erfaring ville jeg prøvet en annen analog amplifier med vekt på en god dac .

    bladelius ampene er mosfet og mye del kl A `,,,ellers prøvd deg japansk ala luxman , marantz , sony , eller norske elektrocompaniet .

    Ivestering ,,, ,,Selv har jeg alldri angret på en stor " amplifier Den gir meg muliheten til å velge flere HT ,
    Del kl A og evt mosfet blir alldri feil IMO .

    Angående dac , enten den er integrert i amplifieren eller om du går for en separat synes jeg de nye akm
    dac chippene har noe som ikke mange av de andre har

    Litt av arbeidet med å finne rette hi fi komponenten er ltt research " gjennom rewievs : )

    What hi fi " har bruk bare tester /rating av mye utstyr
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Devialet 200, den har vært veldig god på de 3 parene jeg har spilt på. XTZ 99.26 mk2, ProAc kloner 2.95, Kef Ref 1. Jeg vet ikke hva jeg klager på heller, alt er liksom på plass. Men jeg blir kanskje ikke så engasjert?
    Har du prøvd devialet på de nye høyttalerne du har kjøpt ? Mulig du trenger mer effekt , 88db krever litt effekt. Hva er det du savner ? Hvis det spilte bra med xtz og devialet så er devialet egnet til å drive de nye du har kjøpt. Xtz er enda mer tung drevne
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Se, det var en PSB tråd her 😊 Melder meg inn. Har selv et par Imagine T3 - merket godt når jeg gikk fra en moderat kraftig surround forsterker til EC 250 sluttrinn, både ved spilling på lavt og høyt volum.

    Audiolab monoblokkene ser ut til å være hyggelig priset , tatt i betraktning dyrtid og prisstigninger 👍
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Da spiller/streamer du fra nettet primært

    Selv om den er en kul design Devaliten,, så er nok den begrensede faktor her i opp settet ,
    ref tester asr mm .
    Det er jo ikke en klar fasit her ,
    Den klarte seg fint med Kef Ref 1 (85db og gikk ned til 3.2 ohm). PSB er ikke registret på SAM.



    bladelius ampene er mosfet og mye del kl A `,,,ellers prøvd deg japansk ala luxman , marantz , sony , eller norske elektrocompaniet .

    Jeg har testet de på en Marantz, det var en nedtur, den er endog ganske liten, men tilsynelatende kraftigere enn Audiolab 7000A. Problemet er en liten hump i mellomtonen.

    Ivestering ,,, ,,Selv har jeg alldri angret på en stor " amplifier Den gir meg muliheten til å velge flere HT ,
    Del kl A og evt mosfet blir alldri feil IMO .

    Tommel opp der :)
    [/QUOTE]
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Har du prøvd devialet på de nye høyttalerne du har kjøpt ? Mulig du trenger mer effekt , 88db krever litt effekt. Hva er det du savner ? Hvis det spilte bra med xtz og devialet så er devialet egnet til å drive de nye du har kjøpt. Xtz er enda mer tung drevne
    Som jeg nevnte til Harepusen så fungerte den greit med Kef Ref 1 som jo er 85 db. Det er ikke forsterkeren som det er noe galt med. Jeg har hatt den i 6 år på Kef'ene uten problemer. Kanskje en ekstern DAC, jeg kjøpte PSB den 27ende februar, så kanskje de trenger litt tid, eller jeg trenger litt tid. Det har seg slik at jeg er utålmodig og vil ha ting til å virke som jeg vil der og da hehe. Og ja, de spiller på Devialet nå.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Se, det var en PSB tråd her 😊 Melder meg inn. Har selv et par Imagine T3 - merket godt når jeg gikk fra en moderat kraftig surround forsterker til EC 250 sluttrinn, både ved spilling på lavt og høyt volum.

    Audiolab monoblokkene ser ut til å være hyggelig priset , tatt i betraktning dyrtid og prisstigninger 👍
    Jeg måtte grave litt, men jeg fant PSB tråden hehe. Ja, skal ha de monoblokkene i bakhodet ved evt oppgradering :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Som jeg nevnte til Harepusen så fungerte den greit med Kef Ref 1 som jo er 85 db. Det er ikke forsterkeren som det er noe galt med. Jeg har hatt den i 6 år på Kef'ene uten problemer. Kanskje en ekstern DAC, jeg kjøpte PSB den 27ende februar, så kanskje de trenger litt tid, eller jeg trenger litt tid. Det har seg slik at jeg er utålmodig og vil ha ting til å virke som jeg vil der og da hehe. Og ja, de spiller på Devialet nå.
    God forsterker så du bør nok bare gi det litt tid og eksperimenter med plassering , ofte mye å hente der
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.685
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Den klarte seg fint med Kef Ref 1 (85db og gikk ned til 3.2 ohm). PSB er ikke registret på SAM.



    bladelius ampene er mosfet og mye del kl A `,,,ellers prøvd deg japansk ala luxman , marantz , sony , eller norske elektrocompaniet .

    Jeg har testet de på en Marantz, det var en nedtur, den er endog ganske liten, men tilsynelatende kraftigere enn Audiolab 7000A. Problemet er en liten hump i mellomtonen.

    Ivestering ,,, ,,Selv har jeg alldri angret på en stor " amplifier Den gir meg muliheten til å velge flere HT ,
    Del kl A og evt mosfet blir alldri feil IMO .

    Tommel opp der :)
    [/QUOTE]
    Ja du er nok kresen . ) det er det lov å være

    Av og til er en HT last og gitt amp en dårlig kombo , selv den ikke er en worst case

    Din psb har en drillsk men ikke hard impedanse , så vi snakker om mattch
    Muligens ville den av den grunn kansje trives med en tube amplifier i nøytrale ende " AR eller Conrad johnsen deromkring

    Flere av små Kef og og whardale har enkle filtre lar seg lett drive med en god 50 w 8 r ampliier som jeg har hatt
    Er du for nøytral eksakt gjengivelse er Hegel ikke til å komme uten om , flere av demer med dac
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Det høres ut som jeg rakker ned på PSB Synchrony B600. Jeg måtte se litt tilbake på hva jeg opplevde når jeg tok de ut av eskene til nå.
    Det første som slo meg var at du måtte ha mellomtonen til å være i ørehøyde. Greit nok, men også veldig sært. De hadde ikke noe høyde hvis man stod/gikk forbi. Kun hvis man satte seg ned. Jeg er vant til Kef, og de har en fantastisk spredning med deres UniQ. Likevel, etter noen dager så kom høyden på plass, uansett om jeg var off axis på en eller annen måte. Jeg hører mye musikk og ikke alltid i sweet spot. Så spredning er viktig for meg. Den har dette nå. Kanskje den siste tingen som pukkelen på mellomtonen gir seg litt. Jeg har ikke urokkelig tro på innspilling. Mulig jeg tar feil her, men jeg har opplevd bedring av høyttalerne. Jeg forventer ikke at de skal forføre meg som Kef Ref 1. Hvem vet hva de kan hvis pukkelen blir borte.

    Og ja, de skrek når det kom piano. Det en del overtoner jeg ikke blir komfortabel med. (See you again med 111). Denne sangen er perfekt på Proac klonene og Kef. Det skjærer foreløpig i ørene mine nå. I X antall prosent av musikken jeg spiller låter de fantastisk. Så er det noen sanger som bare faller gjennom. Strangelove med Black Math er fantastisk på de.

    Steve Guttenberg sa at han måtte leve med de en stund før han ble komfortabel med de. Han nevnte også at de var innspilt, jeg tror kanskje de ikke var det, men hvem vet. Han likte de godt etter en stund, så det er kanskje ikke en plug and play and be happy type høyttaler ;) Takker alle for svar her inne :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    428
    Ja du er nok kresen . ) det er det lov å være

    Av og til er en HT last og gitt amp en dårlig kombo , selv den ikke er en worst case

    Din psb har en drillsk men ikke hard impedanse , så vi snakker om mattch
    Muligens ville den av den grunn kansje trives med en tube amplifier i nøytrale ende " AR eller Conrad johnsen deromkring

    Flere av små Kef og og whardale har enkle filtre lar seg lett drive med en god 50 w 8 r ampliier som jeg har hatt
    Er du for nøytral eksakt gjengivelse er Hegel ikke til å komme uten om , flere av demer med dac
    Jeg vet ikke hva du mener med Drillsk. Hvis jeg husker korrekt så beveger de seg ikke så mye under 5ohm. Ikke siter meg på det da. :D
    Rør og klasse A går ikke her. 1 strøm regning, og 2 skifte rør er ikke i min agenda hehe. Ikke noe i veien med lyden men det må passe meg.
    Klasse A finnes jo i mindre grad rundt omkring, selv Devialet er en klasse A/D forsterker. Så den blir veldig varm der den står. Det hjelper kanskje PSBene til å låte bra når jeg spiller lavt. Jeg spiller mye om natten så alt må fungere godt på lavt volum.
    Hegel har et massivt designproblem dessverre. Jeg synes de ser helt forferdelige ut. Likevel et godt tips der :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.685
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som jeg rakker ned på PSB Synchrony B600. Jeg måtte se litt tilbake på hva jeg opplevde når jeg tok de ut av eskene til nå.
    Det første som slo meg var at du måtte ha mellomtonen til å være i ørehøyde. Greit nok, men også veldig sært. De hadde ikke noe høyde hvis man stod/gikk forbi. Kun hvis man satte seg ned. Jeg er vant til Kef, og de har en fantastisk spredning med deres UniQ. Likevel, etter noen dager så kom høyden på plass, uansett om jeg var off axis på en eller annen måte. Jeg hører mye musikk og ikke alltid i sweet spot. Så spredning er viktig for meg. Den har dette nå. Kanskje den siste tingen som pukkelen på mellomtonen gir seg litt. Jeg har ikke urokkelig tro på innspilling. Mulig jeg tar feil her, men jeg har opplevd bedring av høyttalerne. Jeg forventer ikke at de skal forføre meg som Kef Ref 1. Hvem vet hva de kan hvis pukkelen blir borte.

    Og ja, de skrek når det kom piano. Det en del overtoner jeg ikke blir komfortabel med. (See you again med 111). Denne sangen er perfekt på Proac klonene og Kef. Det skjærer foreløpig i ørene mine nå. I X antall prosent av musikken jeg spiller låter de fantastisk. Så er det noen sanger som bare faller gjennom. Strangelove med Black Math er fantastisk på de.

    Steve Guttenberg sa at han måtte leve med de en stund før han ble komfortabel med de. Han nevnte også at de var innspilt, jeg tror kanskje de ikke var det, men hvem vet. Han likte de godt etter en stund, så det er kanskje ikke en plug and play and be happy type høyttaler ;) Takker alle for svar her inne :)
    Det kan jo være at du må krype tilbake til KEF : )

    Selv har jeg hatt gode opplevelser med flere merker
    og familie merke vare likheten er ofte ivare att"
    Så å gå opp en modell er ofte ikke feil , imo

    Selv steg jeg oppett trinn på mine egne HT samme merke ,,, det blir ikke feil
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.685
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hva du mener med Drillsk. Hvis jeg husker korrekt så beveger de seg ikke så mye under 5ohm. Ikke siter meg på det da. :D
    Rør og klasse A går ikke her. 1 strøm regning, og 2 skifte rør er ikke i min agenda hehe. Ikke noe i veien med lyden men det må passe meg.
    Klasse A finnes jo i mindre grad rundt omkring, selv Devialet er en klasse A/D forsterker. Så den blir veldig varm der den står. Det hjelper kanskje PSBene til å låte bra når jeg spiller lavt. Jeg spiller mye om natten så alt må fungere godt på lavt volum.
    Hegel har et massivt designproblem dessverre. Jeg synes de ser helt forferdelige ut. Likevel et godt tips der :)
    Ja det er bare den Devaliten har en liten sjønnhets feil inni " les ASR rewievet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn