Jim Steinman og hans musikk
Å kalle det agurktid nå når vi har opplevd den tørreste sommeren i manns minne er kanskje ikke det rette, men for min del skjer det lite på HiFi og musikkfronten om dagen. Har sjelden spilt så lite musikk som det har blitt denne våren og sommeren.
Så, etter å ha lest en lenger artikkel i et utenlandsk musikkmagasin i sommer om Jim Steinman har jeg pludret sammen litt fra den artikkelen, litt fra eget hode og litt fra andre kilder om Steinman´s musikk og artister han har jobbet med.
Jim Steinman
... eller
James Richard Steinman som er det fulle navnet er nok mest kjent for mannen bak store deler av
Meat Loaf´s musikk. Men, han har både skrevet og gitt ut en god del annet materiale – alt med sin umiskjennelige sterke, pompøse låtsignatur. Man hører umiddelbart på ei låt om
Steinman har vært involvert. Tror ikke jeg i farten kommer på andre enn
Jeff Lynne som har like sterk signatur.
Og – nei, som enkelte fortsatt går rundt og tror:
Jim Steinman og
Meat Loaf (
Marvin Lee Aday) er ikke samme person. Her et bilde av de to herrene sammen med
Karla DeVito:
Om det var i 79 eller 80 er jeg ikke kar om å huske, men jeg var i ei platesjappe og ba om å få lytte til et album (ja, den gangen kunne man lytte til LP-platene i butikken før man kjøpte de) av en, for meg da, ukjent artist. Egentlig var det coveret som trigget lyttelyst - og jøss, dette var tøft og annerledes enn alt jeg tidligere hadde hørt før. Tungt, pompøst og fullt øs - den plata måtte bli med hjem.
Plata ingen ville utgi - og historien bak
Plata som måtte bli med hjem var selvfølgelig
Bat Out of Hell, som hadde kommet ut et par år tidligere – og artisten var
Meat Loaf. Både
Steinman og
Meat Loaf fikk sitt gjennombrudd med
Bat out of Hell – og albumet er et av verdens mest solgte gjennom tidene.
Den spede begynnelse til det som til slutt resulterte i albumet
Bat Out Of Hell, var opprinnelig en tanke om en musical i
Steinmans hode. De første anene til albumet stammer helt tilbake fra et musikkteaterprosjekt han startet i 1969 med et Peter Pan tema og navnet
The Dream Engine.
Litt senere fikk prosjektet arbeidstittelen
Neverland, der låtene
Bat Out Of Hell, All Reved Up.... og
Heaven Can Wait var med.
Neverland endte med én workshop-oppsetning i Washington.
I samarbeid med
Meat Loaf,
Ellen Foley (som var med på Neverland-prosjektet),
Todd Rundgren og medlemmer fra hans band
Utopia ble etter hvert et komplett album innspilt. De sleit livet av seg i over 2 år før de fikk et plateselskap til å utgi albumet. Eksempelvis gav CBS-direktøren (etter å ha hørt litt på låtmaterialet)
Steinman klar beskjed om at det å skrive rockemusikk hadde han null peil på. Gå å kjøp deg noen rockeplater, lytt og lær var beskjeden de fikk der i huset. Tilslutt fikk de (med hjelp fra
Steve Van Zandt) kontrakt med
Cleveland/Epic som sa seg villige til å utgi albumet. På albumets mest kjente låt (
Paradise by….) er
Ellen Foley med på vokal, mens
Karla DeVito «mimer» vokal på videoen.
DeVito deltok også på den følgende turneen, som en del av
Steinman´s band -
The Neverland Express.
Oppfølgerne
Oppfølgeren til dette albumet hadde arbeidstittel
Renegade Angel, men når albumet skulle spilles inn hadde
Meat Loaf store problemer med stemmen og klarte ikke å synge inn en eneste låt. Resultatet ble at
Steinman spilte inn- og gav ut plata under eget navn våren 1981. Albumtittelen var da endret til
Bad for Good.
Parallelt med dette hadde han allerede begynt å skrive på ei ny plate tiltenkt
Meat Loaf. Denne ble utgitt høsten 1981 med tittelen
Dead Ringer. Den mest kjente låta fra dette albumet er
Dead Ringer for Love – en duett med
Cher som også ble albumets video – hyppig vist på SKY Channel, som også ble tilgjengelig for oss i Norge rett i etterkant.
Så ble det uenigheter mellom
Steinman og
Meat Loaf som resulterte i søksmål osv. Bl.a. hevdet
Meat Loaf at
Steinman hadde lovet at låta
Total eclipse of the heart skulle med på hans neste album. Men, som alle vet - den ble spilt inn med
Bonnie Tyler.
Meat Loaf gav dermed ut et par album som inneholdt enkelte tidligere innspilte Steinmanlåter.
Steinman på sin side skrev- og gav ut
Original Sin med et jenteband under navnet
Pandoras Box der bl.a.
Ellen Foley deltok på vokal.
Så fant
Meat Loaf og
Steinman sammen igjen og spilte inn albumet
Bat out of hell II. Et par av låtene på dette albumet var covers fra
Original Sin.
Nok en krangel og ytterligere søksmål - bl.a. om rettigheter til å bruke
Bat out of Hell som navn og at
Meat Loaf mente at låta
It´s all coming back to me now var lovet å være med på
Bat out of Hell III.
Steinman på sin side var klar på at den låta var skrevet for å fremføres av kvinnelig vokalist (som i sin originalversjon på
Original Sin, der den var med). Så det var uaktuelt.
Bat out of hell III ble dermed i sin helhet gitt ut uten at
Steinman var involvert. Men, 5 låter på plata er covers av tidligere
Steinman låter i tillegg til ytterligere 2 skrevet av
Steinman.
Meat Loaf har i ettertid uttalt at han angret på den utgivelsen.
Uenigheter til tross – i 2016 var det duket for nok et
Meat Loaf album med
Steinman´s musikk. Albumet har tittelen
Braver than we are. Samtlige låter er av tidligere Steinman-materiale og prosjekter. På dette albumet bidrar også både
Foley og
DeVito igjen på vokal.
Noen av de andre
Selvom musikken til filmen
Streets of fire er kreditert
Ry Cooder, så er to av låtene skrevet av
Steinman (det høres jo lett) bl.a.
Tonight is what it means to be young, sunget av
Holly Sherwood.
Bonnie Tyler valgte
Steinman som produsent for to av sine utgivelser -
Faster than the speed of Night og
Secret dreams and forbidden Fire. De mest kjente låtene fra disse albumene (der
Steinman skrev flere) er
Total eclipse of the heart,
Holding out for a hero (opprinelig fra soundtracket til
Footloose) og
Lovin you is a dirty job….
Karla DeVito (Vokal på
Bad for good og med på
Bat out of hell turneen) gjør en meget fin versjon av
Heaven Can Wait på sitt eget album
Is this a cool world or what.
Barbra Streisand har en meget fin cover av
Left in the dark (fra
Bad for Good) på albumet
Emotion.
Celine Dion gjør heller ikke akkurat skam på
It´s all coming back to me now (fra albumet
Original Sin) på sitt album
Falling into you, selv om den er temmelig tro mot originalen. I den sammenheng kan man jo kort også nevne
Marion Ravn´s duett med
Meat Loaf på samme låt,
It´s all coming back to me now, fra
Bat out of hell III.
Steinman har gjennom årene også skrevet flere låter for
Sisters of Mercy og enkelte andre artister.
Musicals.
Steinman samarbeidet også med
A.L. Webber om musicalen
Whistle down the Wind. To låter derfra ble kjent gjennom fremføring av andre. Tittellåta ble en (liten) hit med
Tina Arena, mens
No matter what ble en av
Boyzone´s aller største hits.
Selv om det ikke ble noe av de opprinnelige musikal-planene på 70-tallet, så ble
Bat out of Hell satt opp som Musical i London i februar 2017. Der gikk den frem til 22 august for så å bli flyttet til Toronto. Nå går den igjen i London, men settes opp i Tyskland i November parallelt med «tour» i USA som går frem til sommeren 2019.