ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.161
    Antall liker
    18.430
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God Jul, ptb!
    (Ser at du sender Posten et hyggelig kort i år også) ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå begynner vel etterhvert julefreden å senke seg i de tusen hjem.

    Jeg ønsker alle de som både bidrar til tråden og de som kun titter innom en riktig
    God Jul!

    1.jpg

    Som bildet viser finnes det Record Clamps for enhver anledning:cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For en som nå virkelig skal ta opp vinyl medie er denne tråden et funn, veldig bra. God Jul til deg :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så er det tilbake til hverdagen, etter langfri og flere late dager. Noe musikk har man jo fått spilt, men mange timer har også blitt tilbragt på sofaen med godt lesestoff:

    DSC02390.jpg


    Listen over nyttårsforsetter er, som tidligere år, ikke spesielt innholdsrik - og kan vel best sammenfattes slik: 0 :)

    Det samme gjelder det HiFi- og musikkrelaterte. Ingen konkrete planer om noe som helst av utskiftinger, men plutselig kan man jo få et nykk:cool:.

    Om kjøp av nye plater (og da nye, ikke brukte) skal bli like omfangsrikt som fjoråret, så har jo ikke akkurat platebransjen grunn til å glede seg over meg i 2019. Det er ikke mye som står på "måha" listen og generelt er det ikke så mange nyutgivelser i løpet av et år som er veldig interessante heller:(
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I ettermiddag var jeg motivert til å finne ut hvordan ståa var under "lokket" på den siste Beogram´n som kom i hus. Venter jo fortsatt på PU til den, og da var det jo like greit å sjekke ut om kanskje reimer også sto for tur og/eller noe annet.

    DSC02393.jpg


    Det ser veldig bra ut. Selv reimene, som jeg tok av, var mistenkelig freshe (kan jo ha vært byttet), så jeg lot det bli med å "vaske" de rene. Rengjorde også kanten på sub-platter der reima går, samt litt støvfjerning her og der. Fettet på sleidene kunne sikkert vært byttet, men jeg har ikke noe egnet for hånden, så det for vente til neste gang den åpnes.
    Lageret virker også å være bra. Snurret det i gang uten drivreima på - og gadd rett og slett ikke vente til det sluttet å snurre:) Dønn tyst også.

    DSC02394.jpg


    Praktisk med støttestag ala gammelt bilpanser for å holde toppdekslet oppe mens man holder på:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er jo bare å gyve løs. Du finner jo mye underlag og veiledninger for både vedlikehold, feilsøking og rep på nett om akkurat de modellene dine.

    Men, de er jo mer "avansert" konstruert og dermed sikkert litt mer komplisert å holde på med. Har jo studert litt bilder av innmaten på de på nett, og begge ser tilsynelatende nokså like ut under lokket, selvom 4002 skal være enklere konstruert.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    På vei hjem fra jobb i dag var jeg innom og plukket med meg denne:

    DSC02396.jpg


    En 1-eiers Beogram CD X, der eieren oppriktig ble litt lei seg når han måtte svare negativt på at jeg spurte om han ikke hadde brukermanualen også. Han trodde den hadde blitt kastet i løpet av disse noenogtredve årene, men skulle lete litt og gi beskjed om han fant den:).

    Hva har så denne i en vinyltråd å gjøre? Egentlig svært lite, men CD X skulle etter sigende egentlig ha en ganske så "analog" lydkarakteristikk, hvilket jeg må si med enig i etter å ha koblet den opp og lyttet litt til den nå.
    Den forrige CD-spilleren jeg hadde av de aller første som kom på markedet var en Teac, og den hadde en lys og grovkornet karakteristikk, men CD X er helt annerledes. Jada - vi snakker langt fra noe superoppløst gjengivelse her, men en litt tilbakelent og behagelig lyd.

    CD X var, i kombinasjon med den Aiwa-produserte CD 50 B&O´s første CD-spiller, og CD X er i bunn og grunn en Philips 104 i B&O innpakning. Den ble til og med produsert hos Philips.
    Philips 104 har på linje med enkelte andre "mid-fi" produkter (som eksempelvis NAD 3020) fått "samlerstatus" og pene eksemplarer selges i dag til priser godt over hva de reelt sett er verd.
    En av årsakene er nok selve drevet og laseren (CDM1), som har vist seg å være "bunnsolid". Videre så var Dac´n (TDA 1540) en 14 bit mono, så i praksis snakker vi dual mono. Lydkvalitetsmessig så skal man visstnok få et betydelig løft ved en NOS-mod, hvilket går ut på å kansellere oversamplingen, og jeg har inntrykk av at relativt mange slike Dac´r har gjennomgått den endringen. Man får kjøpt ferdige kit, men i den grad jeg skal vurdere det så tror jeg samtidig jeg bestiller en socket og lodder inn, slik at det enkelt er reversibelt.

    Jeg synes den låter "pent" og en morsom CD-spiller er det nå ihvertfall:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tråden tåler vel et lite bilde til av CD X, som viser hvordan man "mater" platen.

    DSC02399.jpg


    Trykker man eject, så løftes dekselet samtidig med at et anlegg for å legge platen på også løfter seg. Når man så trykker play senkes dette anlegget, luken lukkes og platen begynner å spille:)


    Men, over til det vinylrelaterte igjen. Skulle egentlig ut i et annet ærend i dag, men kom hjem med et NM-eksemplar av denne i stedet:

    DSC02400.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Husker vi som tenåringer dro noen kamerater til byen og stod og siklet over B&O. Fullstendig uoppnåelig selvfølgelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.624
    Antall liker
    37.086
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser hvorfor man lett kan bli hekta på B&O. Ble solgt en Beogram 4000 på finn nå , en sjelden spiller å finne i bra stand. Ellers kan man gjøre gode kjøp i Danmark enda på B&O. Ligger f. eks en fullt overhalt Beogram 8002 på dba for 4000 Danske kroner. Siste toppmodell , men ikke like ikonisk som 4000 serien i mine øyne.

    beogram_8002_burn-in_testing_001.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så den 4000´n, og ja det er ikke ofte de dukker opp her i landet. Vurderte den et kort øyeblikk. I fjor gikk det en strøken 8002 til gibort-pris her i Oslo, men den gikk naturligvis omtrent før annonsen var ferdig publisert.

    Jeg har alltid vært fascinert av B&O´s design og systemløsninger mht funksjonalitet, der selv platespillerne kunne fullbetjenes via fjernkontrollen. CD X var/er jo i så måte a-typisk. Ingen D-link (kun phono-plugger) og heller ingen fjernkontroll.

    I 83/84 var jeg og noen andre ansatte hjemme hos en av (den gang) direktørene i "butikken" og han hadde nettopp kjøpt komplett Beosystem 5000, som han selvfølgelig demonstrerte. Imponerende og elegant, men som Fosse var inne på kostet det også (flere månedslønner for meg den gang). Samtidig - målt i lyd pr. kr. har det jo alltid vært bedre alternativer, men det har jo ikke vært B&O´s konsept heller.
    Allikevel - lyd kan de hvis de vil. Det vitner jo omtaler av deres senere høyttalerkreasjoner om, selvom de også er relativt kostbare da:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.624
    Antall liker
    37.086
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Man får bedre lyd pr. krone , styrken er design og funksjon. Husker i min ungdom hvor storebroren til en kompis fikk seg komplett B&O anlegg inkl, Beogram 4000. Den gjorde inntrykk da den var helt ny i markedet. Leker litt med tanken på en forsterker til en av mine beogram spillere , men vi får se...….Noe sånt kanskje ?


    20180815_170009.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Du har jo en del alternativer å velge mellom da - fra samme tidsepoke som spilleren.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det ble en liten bærepose med plater i går, typisk - kjøp alle eller ingen. Da blir det jo både noen dubletter og noe uinteressant som må selges da.

    DSC02402.jpg


    Det som trigget kjøp var:

    Sparks - Sparks.
    Deres førsteutgivelse, som først ble presset og utgitt i USA, men da under navnet Halfnelson, og med et annet cover.

    Manfred Mann´s EB - The Good Earth.
    Platen der det fulgte med (om man sendte inn registrering, som var et hjørne til å rive av på innercoveret, før 31. des. 1975) eierrettigheter til en square foot av jorden, nærmere bestemt i County of Brecon i Wales. På mitt eksemplar er hjørnet inntakt, og det er vel litt sent å forsøke å registrere rettighetene nå:rolleyes:

    ELO - On the third day.
    Har stått på wanted-list en stund, og her var det et NM-eksemplar.

    Ellers er Linda Ronstadt plata grei - og kanskje Joe Cocker plata beholdes.

    De øvrige er en mix av dubletter og helt uinteressante (som eks. Clapton)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.624
    Antall liker
    37.086
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Husker godt The Good Earth når den kom. En kompis av meg fikk registrert rettighetene til en kvadratfot land med signert skjøte , kart og gode greier når skiva var ny.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noen HiFi- og musikkrelaterte bøker er også på vei inn nå.

    Jeg er jo analog når det gjelder det også, så når det gjelder bøker, aviser, tidsskrifter osv er det akkurat som med musikk - det er fysisk format som gjelder:).

    Den første, som kunne hentes i butikk i dag (ja, faktisk så fantes den hos Tanum på Karl Johan, som sendte den til den lokale Tanum-butikken og med 30% rabatt ble den tom billigere enn å bestille på nett;) ) er denne:

    DSC02403.jpg


    Slapp av - jeg har ikke blitt helt B&O-dopa, selvom det har vært litt fokus på det i tråden i senere tid:cool:. Boken omhandler B&O´s designhistorie - og ikke det som er inni boksene. Flott bok som jeg gleder meg til å sette meg ned med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noen plater har av ulike årsaker blitt "vindskeive" og jeg har hittil hatt god erfaring med å rette slike plater i stekeovnen - i press mellom 2 glassplater.

    Det blir derfor spennende å se hva resultatet med denne blir:

    DSC02408.jpg


    Denne platen må ha blitt utsatt for varme når den har stått vertikalt. Det er en ordentlig bøy som går over hele spor 1 på begge sider. Den er så bøyd at trolig ikke selv spor 2 lar seg spille, da risk for at den tar i PU er stor. Skal ikke se bort fra at den er så skadet at rillene kan være ødelagt selvom den lar seg rette, men jeg har jo intet å tape på å forsøke å rette den.

    Synd, for resten av platen er meget pen, men når den bli rett(ere), så kan ihvertfall de øvrige sporene spilles.

    Uansett, nå ligger den i ovnen på 55 grader i 45 minutter, så vi får se hva resultatet blir:).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jo takk.

    Her er resultatet:

    DSC02409.jpg


    Bildet er tatt fra akkurat samme posisjon på platen. Platen er nå like rett som når den kom fra produsent. Hvor skadet rillene evt er finner jeg først ut i morgen. Har ikke tenkt å testspille med go´spikern, så jeg må rigge opp en annen spiller med en rimeligere stift:)
    Jeg har merket av hvor den var bøyd - og ser på platen at overflaten har en litt annen "struktur", så vi får se - dvs høre.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Altså; man kjøper to stk. herdete glassplater i tykkelse ? mm, slenger dem i steikeovnen på 55 grader med en stk. vinylplate i mellom i tre kvarter og håper på det beste..
    Jeg har mange plater som trenger en oppstrammer så hvorfor ikke?
    Hvor tykke bør glassplatene være? Bruker du noen form for lodd oppå den øverste for å være sikker på at ting retter seg?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De glassplatene jeg bruker er noen ekstra hyller til et vitrineskap. 6mm tykke og ca 34x38 cm og de veier ca 1900gram. Det er ikke nødvendig å bruke noe lodd i tillegg.
    Forvarmer ovnen til 55 grader (er forholdsvis sikker på at temperaturen er nogenlunde riktig da den er under 1 år gammel) og lar platen ligge i 45 minutter. Tar den ut, fortsatt mellom glassplatene, og lar den ligge og avkjøle til romtemperatur.

    Tipper at IKEA´s hylleplater til 40cm kjøkkenskap vil fundere fint selvom de er litt tynnere. De koster under 100,- pr. par.

    Eksperimenterte i starten med plater det ikke var noe fare om det gikk til hæ.... med. Prøvde først å rette noen plater med samme metode i solen i sommer. Det fungerte også, men de platene var marginalt skjeve før retting. Hadde også en plate som lå en 1/2 time på 58 grader. Den ble ikke helt rett. Økte til 62 grader og 45 minutter. Da ble den rett. Om det var temperaturøkningen, eller tiden, eller kombinasjon som var årsaken er ikke godt å si, men jeg tror det var tiden.

    Det er jo ingen eksakt vitenskap det her, og hvor nøyaktige ulike stekeovner er kan man jo heller ikke si. Det som virker å være sikkert er at selve vinylen ikke tar skade av så lave temperaturer som under 60 grader, men temperaturen er tilstrekkelig til at spenninger "slipper".

    Vinyl Flat baserer seg jo på akkurat samme prinsipp.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Interessant dette. I det siste har jeg handlet inn noe vinyl som har en pussig konveks/konkav fasong. Når man bruker platestrammer blir det perfekt- på den ene siden. Snur man platen løfter den seg kraftig langs yttersiden av platetallerkenen. Ikke OK. Kanskje steikemetoden vil fungere her?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I det siste har jeg handlet inn noe vinyl som har en pussig konveks/konkav fasong. Når man bruker platestrammer blir det perfekt- på den ene siden. Snur man platen løfter den seg kraftig langs yttersiden av platetallerkenen. Ikke OK. Kanskje steikemetoden vil fungere her?
    Høyst trolig. Har også et par slike, men de har foreløpig ikke vært i ovnen. Har konsentrert med om noen av de med "betydelig" svai.

    Skal få testspilt platen senere i dag, men kjører den noe en runde i UL-vaskeren føst, slik at det ikke skal være partikler som evt forårsaker støy, pops osv. Må bare få unnagjort dagens øvrige gjøremål først.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå er platen testspilt, og her er et bilde (etter retting) som tydelig viser hvor den markerte bøyen gikk og hvordan overflaten ser ut på den værste siden:

    DSC02410.jpg


    Resultatet: På den værste (avbildede) siden er det et parti på noen sekunder hvor jeg hører litt "fuzz" som trolig ikke skal være slik på en uskadet plate. Bortsett fra det kan jeg ikke registrere andre "unoter". En ørliten tendens til svak peiskos her og der og litt rillestøy, men ikke mer enn jeg også opplever på noen andre plater.

    Mao - utfra utgangspunktet så ble jo resultatet vesentlig bedre enn forventet:). Nesten utrolig at den lot seg "redde" og med et slikt positivt resultat.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    B&O er liksom ikke feil ifht design. Men vi audiofile er noen raringer, skal ikke ha balansekontroll og ihvertfall ikke equalizer. Og ser ting i tillegg fine ut må det være noe muffins..? :).
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For å sjekke rillene i det skadede området litt nærmere koblet jeg opp mikroskopet:

    Først dette bildet, der man ser at overflaten har skader

    1901191721_1.jpg


    Så litt nærmere ned i rillene, som ser helt uskadet ut, og samsvarer med avspilling

    1901191718_0.jpg
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at platen du viser bilder av hadde godt av varmebehandlingen?
    Det "skimmeret" man ser på bildene trenger ikke være en skade, kanskje det bare er en minimal endring i toppen av rillene og dermed ikke hørbart. Litt skummelt ser det jo ut likevel.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, den ble helt plan etter varmebehandlingen. Skimmeret, som du kaller det var der før varmingen, og på bildet i #713 ser man tydelig "kanten" der den markerte svaien begynte.
    Nå er platen fullt spillbar uten andre issues enn det jeg har nevnt.

    Som de siste bildene viser, så er det kun overflaten som er "skadet". Rillene ser bra ut.

    Bildene viser også hvor rene rillene er etter en runde i UL-vaskeren:)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også en UL-vasker og har funnet et par glassplater (10 mm) så her er det bare å gå i gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Om du skulle være engstelig for direkte kontakt mellom glass og plateriller, så kan du jo vurdere å kutte ut en sirkel av av et innercover som passer akkurat litt inn på run-in og en bit til hver side som dekker label eller ut til run-out. Da vil glassplatene presse kun i senter og ytterkant.
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    I og med at run-in oftest har en "kant" ytterst som er høyere enn den delen hvor infomasjonen ligger , tror jeg det holder med å legge ett eller annet på labelen. Vi får prøve oss frem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn