ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tenker at alternativene du gir har litt ulike innfallsvinkler.
    Vil en ha noe som er oppe og går uten plunder og dikkedarer er det "C".
    Da kan du bruke tida til å spille plater uten å tenke på teknikken.
    De andre alternativene er hvis du synes det er morsommere å mekke og skru enn å spille plater. Tenker jeg. 😊
    Ser ikke validiteten av argumentene dine. Det fremholdes at ptb har 3 (!) spillere som det kan spilles på mens @ptb koser seg med å skru på denne. Den det skrues på kan endog benyttes, mens det skrus.. Så hvorfor denne cocky "hvis du synes det er morsommere å mekke" fatter jeg ikke.. :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.551
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke validiteten av argumentene dine. Det fremholdes at ptb har 3 (!) spillere som det kan spilles på mens @ptb koser seg med å skru på denne. Den det skrues på kan endog benyttes, mens det skrus.. Så hvorfor denne cocky "hvis du synes det er morsommere å mekke" fatter jeg ikke.. :rolleyes:
    Det har ikke noe med å være "cocky" å gjøre.
    Det er greit begge deler, samme hva slags tilnærming man har, men den er forskjellig.
    Mange synes jo det er morsomt å fikse ting sjøl. Mente ikke noe mer med det.
    Du har et godt poeng i at man kan mekke på en spiller og bruke en annen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at alternativene du gir har litt ulike innfallsvinkler.
    Vil en ha noe som er oppe og går uten plunder og dikkedarer er det "C".
    Da kan du bruke tida til å spille plater uten å tenke på teknikken.
    De andre alternativene er hvis du synes det er morsommere å mekke og skru enn å spille plater. Tenker jeg. 😊
    Nå er ikke Origin Live løsningen helt «bolt-on» den heller. Så vidt jeg har forstått må innfestingen til motoren de leverer tilpasses. Ikke akkurat mye jobb, men…
    Samtidig så er det ikke noe mer «teknikk» å tenke på ved alt c) - når det er ferdig montert.

Å holde på med slik type «mekling» (avhengig av lyst/humør/motivasjon) kan jeg finne minst like moro som å spille plater.
    Det er ihvertfall minst like moro som å fikle med PU-bytte og tilhørende justering;)

Foreløpig penses det inn mot alt c). Litt med ref til det @HCS var inne på, samtidig med at det er mest «utfordringer» med den løsningen. Emne til topplate er allerede rekvirert.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.551
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ezrin har klart å få til bra lyd noen ganger tidligere, men han (liksom bandet) drar på åra. Tenker det samme som deg. Kan bli veldig bra, eller katastrofe.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Takker.
    Hytta har blir flittig brukt dette året., Tilnærmet hver helg siden før påske - og mange dager med hyttekontor i tillegg.
    Neste helg er det Oslo Motorshow m/party på lørdag, i regi av Powerplant MC, så da blir det hjemmehelg. Påfølgende helg (om 14 dager) blir det vel trolig å stenge av for vinteren.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Historisk tilbakeblikk - part 2

Jeg forflytter meg et par år frem i tid til første oppgradering på vinylfronten. Med jobb som avisbud gikk det an å spare litt til ting som lommepenger ikke hadde rukket til. Jeg har ingen brukbare bilder av utstyr fra denne tiden, så bilder er «lånt» på nett.
    Ny spiller ble kjøpt - en Sony PS11:

Vis vedlegget 296763

Hvilke type PU/stift som satt på denne har jeg ingen formening om. Men, at jeg synes det var en grom oppdatering fra Philips`n husker jeg godt. Dessuten – det var ingen vei utenom DD-drift og stroboskop på den tia:)

Dette var omtrent i startfasen av dicso-bølgen, men musikksmaken ble (heldigvis) ikke for mye preget av det, og jeg gjorde mitt første kjøp (m/egne jobb-tjente penger) av en LP - Ritchie Blackmore`s Rainbow.

Vis vedlegget 296764
    Ritchie Blackmore`s Rainbow

Blackmore forlot Purple i 1974 som et resultat av store uenigheter bl.a. om hvilke musikalske retning bandet hadde tatt. I et intervju (som for øvrig finnes på You Tube) uttalte Blackmore at bandet hadde fått en for funky sound, så – sitat: I hate funk, so I left the band.

Det drøyde ikke lenge før Blackmore hadde samlet sammen et nytt band med røtter fra ELF. De gikk i studio og albumet Ritchie Blackmore`s Rainbow var en realitet i 1975. Musikalsk var dette temmelig annerledes enn noe annet jeg (og de fleste andre) hadde hørt tidligere, og melodilinjene og tekstene var tydelig preget av Ronnie James Dio slik vi etter hvert lærte han å kjenne. Slik ble det jo også med samtlige av Rainbow`s utgivelser. Alle var sterkt preget av de ulike vokalistene bandet hadde gjennom årene.

For meg står denne plata fortsatt som en påle, og er høyt oppe på min liste over tidenes utgivelser.
    Flott cover også, der regnbuen og månen lyser opp bak The Stratocastle.

Dette platekjøpet ble tett fulgt av Purple`s Made In Japan (tidenes live-album?) og Who Do We Think We Are havnet også ganske raskt i porteføljen.

Vis vedlegget 296765

Det gikk mao mye i tungrock på den tiden, men et band innenfor en helt annen genre fanget også tidlig interesse. Det var brødrene Ron og Russel Male`s Sparks. Skal ikke se bort fra at det blir litt mer om Sparks litt senere i tråden. Andre band som utvidet porteføljen var eksempelvis Uriah Heep, Aerosmith, Thin Lizzy, AC/DC og Queen.

En single, mye spilt på diskotekene, snek seg allikevel inn i samlingen:

Vis vedlegget 296766
    Det var vel dette med coverbilder igjen da:rolleyes:
    Står høyt oppe på lissten min også. Rainbow/dio 👍 Fikk plutselig lyst å lure meg ned i furte bua å finne fram en👌

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden det er så mye «damegreier» i flere tråder nå om dagen…

En DP låt som ikke omtales så ofte er den litt bluesy og bra Mitzi Dupree fra The House of Blue Light:
    Låta er det jo en liten historie rundt.
    Mitzi Dupree, the Queen of Ping Pong, er ingen oppdiktet person men en erotisk danser som bl.a hadde et «triks» med å spille fløyte og skyte pingpong baller på blink - ja, med musa. Rekorden skal etter sigende ha vært på 18 meter med treff i et øl-krus. Det vanket også signerte baller etter «showene».

https://www.vancouverpolicemuseum.ca/post/the-legend-of-mitzi-dupree

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da er det litt endringer på gang i loftsstua:

IMG_2344.JPG

Det som frem til nå har vært et åpent "rom" - fra trappeløpet, blir nå et rom. For å bevare noe av lyset fra tak- og gavlvinduet blir det dør med glassfelt, og fra brystningsstenderen (til venstre) og opp til karmhøyden på døra blir det et glasselement.
    Ja, vet at glass ikke er det beste mht akustikken, men det blir en innvendig plissé eller noe der etterhvert.
    Det viktigste blir å få "lydisolert" rommet fra resten av leiligheten.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.107
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende hvordan dette endrer lyden 😊👍

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et lite "stemningsbilde" fra HeadFi avdelingen, der det også er et par remedier for "musikk"- produksjon :)
    IMG_2360.JPG

Det har vært en del reduksjon av antall enheter her de siste år.
    En platespiller, en RIAA, en amp og 2 hodetelefoner mindre nå enn tidligere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ En Pro-Ject MaiA.
    Alt-i-ett boks (Amp m/RIAA, Dac, BT). Faktisk ikke så gal lyd i amp´n.
    Ble overrasket når jeg en gang testet den på SF´ne:). Men, brukes egentlig ikke mye i dag. Mangler plass til høyttalere (som jeg også har stående) på hobbyrommet. Det er fullt her inne ;).
    Arbeidspult, oppbevaringsreoler, 7 gitarer m/3 amp´s og 2 stk 1x12" kabinetter, platevasker, et lite akvarie og div annet "ymse" tar jo unektelig litt plass:cool:

T

TT.

Gjest
    ^ En Pro-Ject MaiA.
    Alt-i-ett boks (Amp m/RIAA, Dac, BT). Faktisk ikke så gal lyd i amp´n.
    Ble overrasket når jeg en gang testet den på SF´ne:). Men, brukes egentlig ikke mye i dag. Mangler plass til høyttalere (som jeg også har stående) på hobbyrommet. Det er fullt her inne ;).
    Arbeidspult, oppbevaringsreoler, 7 gitarer m/3 amp´s og 2 stk 1x12" kabinetter, platevasker, et lite akvarie og div annet "ymse" tar jo unektelig litt plass:cool:
    Oki. Aldri hørt om. Har tilhenger jeg og jeg vet hvor du bor, så jeg kan forbarme meg over deg og avlaste ditt luksusproblem. Så sover du sikker mye bedre om natta også 🤣👍
    Riktig god helg E !

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ He-he, noen I-landsproblemer skal man jo slite med:).
    Har jo egentlig for mye av "alt" (bortsett fra fritid og penger), men har vært "flink" og solgt unna en del ting de siste årene.
    Vinylsamlingen er tilnærmet halvert fra da den var på "peak", og er nå nede i drøyt 700 m/et 50-talls fortsatt til salgs (se Torget). CD-samlingen skal slankes noe, mens de eksisterende HiFi komponentene nok blir værende. I tillegg er det solgt unna og gitt bort en rekke andre greier som har hatt opphold i ulike skap og skuffer, men det er fortsatt "litt" igjen.

Parallelt "sliter" man jo samtidig med det samme som Dudley Moore´s replikk i filmen Arthur, når han satt passe dritings i baren og ba om en drink til. Bartenderen sa at han mente Arthur hadde fått nok, og Arthur repliserte ja, men jeg vil ha mer enn nok:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jepp, har fortsatt begge to ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Takk, har trua, men uansett - det blir som det blir. En, eller annen form for gardinløsning må det bli for å ta vekk refleksjoner fra glassflatene.
    Har en plan om å hekte opp en veldig tykk gardin (jeg har liggende) i hullet i dag - for å teste litt hvordan skilleveggen har endret lyden i rommet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt testing ble det først nå i ettermiddag (m/provisorisk gardin hektet opp. Prøvd litt ulik musikk tilpasset de rørene som sitter i Leben nå (laveffekt 6L6), så det har gått mest i jazz og mer "akustisk" orienterte plater. Til mer rock-orientert musikk må KT88 inn.
    Det er potensialer til at det blir en grei lyttehule det her :) .
    IMG_2379.JPG

Må se å få ordnet en annen stereobenk etterhvert også - og litt mer struktur på kabelsalaten:oops:.

Rommet ser forøvrig større ut på bildet enn det er. Lyttedelen er ikke større enn ca 2,8m bredt og ca 3,5 m dybt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nei, de er vel egentlig ikke så like når det kommer til stykket.
    Til venstre en "noe" ombygget Thorens TD 150 og til høyre en noe oppgradert Linn LP 12

IMG_2380.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn