Pu til SME309 med avid diva

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Har for tiden en dynavector pu, funker bra den, ønsker dog å ha to pu liggende
alternativer jeg har sirklet litt rundt er ortofon cadenza bronze eller black, myjajima waza
hører mye på rock/heavy type musikk + en del roligere saker, lite pop og klassisk dog
og ingen jazz
har lite erfaring hva som passer denne armen best dog, i kombo med øvrig utstyr

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Har god erfaring med LYRA i SME armer. DELOS blir regnet som et svært godt kjøp, og skulle passe bra til den musikk du foreskriver.

Ellers så fikk jo den Ortofon PU'en (Black) en forrykende omtale av Brekke i siste Fidelity...

Mvh

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
takker for tips, ja kanskje Lyra kan være noe ? ja den fikk forykende anmeldelse, før jeg leste den var vel bronze mest aktuell egentlig, hvem har lyra i norge ? eller er det bedre å kjøpe utenlands ?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
jokris skrev:
takker for tips, ja kanskje Lyra kan være noe ? ja den fikk forykende anmeldelse, før jeg leste den var vel bronze mest aktuell egentlig, hvem har lyra i norge ? eller er det bedre å kjøpe utenlands ?
OHFC selger ihvertfall LYRA. Fra utlandet er Artsound i DK et godt alternativ.

mvh

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
SME 309 og Cadenza Bronze er en perfekt match. Den comboen har jeg
selv erfaring med. Egenfrekvensen er 10Hz (perfekt), noe lavere for 309/Cadenza Black.
Bronze har vel også en litt varmere klangkarakter enn Black og bør være
særdeles egnet for rock o.l.

Selvlytt er uansett den beste veien å gå for å gjøre seg opp en mening, men
iom. at det er vanskelig å få låne PUer vanskeliggjøres dette, selvfølgelig.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
oki, takker, myjajima kan jeg få lånt, kjenner ikke veldig til den, men den skal vel være ikke helt nøytral såvidt jeg har skjønt
de andre alternativene er vel vanskelig å få på låns ja

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en brukt Dynavector XX2 på børsen nå. Det er et helt anet beist enn den du har, et veldig stor oppgradering og en avsinsindig bra pickup som passer veldig bra i armen din..

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
impulse skrev:
Det ligger en brukt Dynavector XX2 på børsen nå. Det er et helt anet beist enn den du har, et veldig stor oppgradering og en avsinsindig bra pickup som passer veldig bra i armen din..
oki, skal sjekke, men liker ikke tanken på 2 hånds kjøp når det gjelder pu.....

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Vår oppmerksom på veldig lav output på miyajima PU'ene. Godt mulig du behøver stepup...?

mvh

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Ja, den bør ha tilstrekkelig gain. Burde ha sjekket Jorkis' signatur ser jeg 8)

mvh

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.784
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kan bare bekrefte at avid + 309 +DV XX2 MKII er en veldig bra match
har hatt denne kombinasjonen med avid volvere intil jeg oppgraderte armen til graham phantom II

(og denne PU'n er 100% i orden ;) )

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
takker for alle innspill her, la dem forsette å rulle inn :)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
309 er en altetende arm med noe snill og pent-pyntelig spillestil. Når jeg ser litt på hvilke høyttalere og elektronikk som du spiller på, kan det tenkes at du ønsker deg en pu som enten gir deg mer av egenskapene i DV, alternativt noe helt annet. Vil det være en ide Jokris, at du først gjør deg opp en mening om hva du ønsker som ikke DVen gir deg? Jakter du dynamikk, oppløsning og bassformidling kan ZYX være en vei å gå. Er behovet å forsterke "varmen" fra McIntoshen og en halvsnill SME, så hvorfor ikke forsterke en mellomtonefokusert Pu blant enkelte av de som er nevnt ovenfor. Miyajima Shilabe er også en utsøkt pu med en særs spesiell konstruksjon, men blir etter min oppfatning far out på en Avid Diva som aldri vil kunne hente ut egenskapene og verdien en slik pu representerer. Regelrett en mindre smart investering ...om jeg skal si min mening helt usminket.

Beste hilsner
Jan P.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Grumpy skrev:
309 er en altetende arm med noe snill og pent-pyntelig spillestil. Når jeg ser litt på hvilke høyttalere og elektronikk som du spiller på, kan det tenkes at du ønsker deg en pu som enten gir deg mer av egenskapene i DV, alternativt noe helt annet. Vil det være en ide Jokris, at du først gjør deg opp en mening om hva du ønsker som ikke DVen gir deg? Jakter du dynamikk, oppløsning og bassformidling kan ZYX være en vei å gå. Er behovet å forsterke "varmen" fra McIntoshen og en halvsnill SME, så hvorfor ikke forsterke en mellomtonefokusert Pu blant enkelte av de som er nevnt ovenfor. Miyajima Shilabe er også en utsøkt pu med en særs spesiell konstruksjon, men blir etter min oppfatning far out på en Avid Diva som aldri vil kunne hente ut egenskapene og verdien en slik pu representerer. Regelrett en mindre smart investering ...om jeg skal si min mening helt usminket.

Beste hilsner
Jan P.
rett ut meninger er velkomment her :)
dv er min første seriøse pu på 20 år så jeg er ikke akkurat up to date, kan med hånden på hjertet si at
at jeg er ute etter en pu som vil "kle" avid diva sp ll , sme 309 og ear ria best mulig,
når det gjelder myiajima så er det vel wasabe som er aktuell
liker musikalitet, vil gjerne ha en pu som er jevnt over god i alle aspekter, allså ikke f.eks mellontonefokusert
den kan dog ha særpreg i form av f.eks rørklang,analog, osv , ønsker bare ikke en pu som vil overfokusere på
enkelltområder eller være veldig analytisk, spiller ikke musikk som vil passe det
dv gir meg mye av det jeg er ute etter (innbiller jeg meg :) )
men hadde vært oki å ha alternativ(er)

mvh
jostein

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Ut fra musikksmaken og beskrivelsene dine høres DV mitt i blinken ut synes jeg. Alternativt ortofon cadenza bronze.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
hmmmm, så kanskje jeg skal legge penger andre steder, hvis DV er ultimat valg for meg og mitt oppsett ?
ellers er det Lyra og ortofon som går igjen på tipsfronten, miyajima kaza er jeg dog forsatt nyskjerrig på
kan forøvrig hende det blir armbytte etterhvert også, tenker da på sme v eller DV arm
det som er så fantastisk med miyajima er jo at den kan jeg få teste hjemme, det er en kjærkommen mulighet

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Prøv gjerne en Miyajima Waza Jostein, men det vil aldri kunne bli et optimalt valg i samspillet med SME 309.

Miyajima er konstruert og bygget for armer med tung effektiv masse. SME 309 går ikke inn under den kategorien, tvert om.
Unntaket vil til nød være om du har bygget ut armen til en 12". Den effektive massen på armen din er 9.5g, forutsatt at du har en 9".
Resultat: Du vil aldri være i nærheten av å kunne utnytte potensialet i Miyajimaen.

Skal jeg fortsette å være usminket, men diplomatisk Jostein, stiller jeg et aldri så lite spørsmålstegn til hvorfor noen har anbefalt deg Miyajima Waza
med påstand om meget god match.
- Bytter du arm, blir det en helt annen sak. Pt. har du en lettvektsarm. Det må du forholde deg til.

Ser du på totaliteten i kjeden din Jostein, stiller jeg også spørmål til hvor gode og gjennomtenkte enkelte av rådene i tråden er?
Flere av disse heller i retning av at prisen på pickup'en nær innpå overstiger prisen på spilleren. Hvor mye kan du forvente å
få ut av en slik investering med en Diva II? Jeg sitter ikke med fasitsvaret, men stiller allikevel spørsmålet.

En diggresjon satt i perspektiv:
Vi har tidligere lest pu-anbefalinger til eksempelvis Linn LP12 (pris opptil 160.000,-). Brukere utrykker gode erfaringer
med pickup til denne spilleren i retning av type Audio-Technica, Denon, Ortofon til 4 - 5k (men, selvfølgelig også dyrere
og bedre pickuper).
I din tråd anbefaler enkelte av rådgiverne dine den såkalte "verdens beste pick-up", nylig omtalt i et magasin.
Hele verdikjeden i anlegget ditt Jostein har en maksimal ytelsesfaktor, både på enkeltkomponentnivå og i samspill. Er det god
substans i slike råd når du ser prisdifferansene mellom eksempelvis LP12 og Diva II og anbefalte pickuper?
-Denne diggresjonen får bli min personlige lille undring til ettertanke som jeg får holde for meg selv :).

Nyt DV'en inntil du finner en ønsket løsning som er best for deg.

Fremdeles beste hilsner fra
Jan P.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
306 = 9,5g eff masse...men den kan enkelt økes! (7g "koster" en 10'er!)

Arne K

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Cobra2 skrev:
306 = 9,5g eff masse...men den kan enkelt økes! (7g "koster" en 10'er!)

Arne K
så jeg kan heve vekten på 309 ved hjelp av vekt ? slik at den blir en middels mass arm ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ja, for eksempel, med en 10-krone på toppen av headshellet, blir den "mellom-tung", FORUTSATT at det fremdeles er motvekt nok til å balansere armen. (om ikke, vil et kronestykke på "halen" antakelig gi nok motvekt).
Mange armer ble levert med tilleggs-vekt eller tyngre lodd for å ut-balansere tyngre pickup/headshell...
Tut og kjør... 8)

Arne K

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Cobra2 skrev:
Ja, for eksempel, med en 10-krone på toppen av headshellet, blir den "mellom-tung", FORUTSATT at det fremdeles er motvekt nok til å balansere armen. (om ikke, vil et kronestykke på "halen" antakelig gi nok motvekt).
Mange armer ble levert med tilleggs-vekt eller tyngre lodd for å ut-balansere tyngre pickup/headshell...
Tut og kjør... 8)

Arne K
ingen downsides ved slikt ? er vel den litt lave compliance på miyajima som gjør at jeg havner litt høyt på resonanse skalaen med sme309

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og om noen er redd livstid-reduksjon på en arm som er god nok til å vare livet ut... koster den ikke mer enn at den kan byttes etter 40-50 år...

Arne K

Topp Bunn