Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Når vi kjemper om å finne den riktige kombinasjonen av dingser, prøver å finne de rette driverne, pusle det hele sammen, finne riktig forsterkerteknologi for å drive det hele, eller når man som forbruker leter etter høyttalere som passer rommet, forsterkere som kan drive dem osv...

    ...da er det kjekt å vite at noen samler kompetanse om høyttalere, høyttalerelementer, forsterkere, romkorreksjon, signalbehandling osv i ett og samme selskap. Vel, det finnes jo en del folk som kan disse tingene, men noen navn er litt større enn andre. Noen av disse navnene klinger kanskje kjent?

    Bruno Putzeys
    Lars Risbo
    Carsten Tinggaard
    Peter Lyngdorf
    Claus Neesgaard
    Kim Madsen
    Søren Poulsen

    På CV-en står Hypex, Philips, TI, Scan-Speak, Peerless, Vifa, TACT, NAD, DALI, Lyngdorf, Kii... og en del annet.

    Men til saken, her er hva de skriver:

    Purifi Audio Promises to Reduce Distortion in Speakers and Amplifiers

    A new Danish company, founded by Bruno Putzeys, Lars Risbo, and Peter Lyngdorf will be making its first public presentation to the industry in Munich 9-12 May, concurrently with High End 2019. The name is Purifi Audio, and as you can guess from the founders involved, the venture promises Class D amplifiers with record-breaking performance "unmatched by amplifiers of any operating class." But the new company will be doing more than amplifiers, since it will also reveal a new 6.5" woofer with "magnitudes lower intermodulation distortion across frequency and SPL."
    Det kan se ut til at det lukter litt Ncore av dette, her er de viktigste egenskapene til den første forsterkermodulen:

    The 1ET400A compact module is described in the preliminary Purifi data sheets for its "extraordinary low noise" (~11.5μV A-weighted) and "load-invariant response with exceptionally clean clipping." Specifications also detail over 94% efficiency with >400W output power @ 1% THD, ~25A output current, featuring <0.00017% THD+N (-116dB) @ 100W, 4Ω, 20-20kHz, and ~131dB(A) dynamic range with a 12.8dB gain.
    Purify amp.jpg


    Det blir spennende å se om de gjør noe nytt med denne forsterkeren ift Ncore, eller om det blir veldig likt det som allerede finnes.

    De oppgir også noe data om driveren:

    At the company's first presentation they will be unveiling the PTT19-W02-03 ultra-low distortion 6.5" long-stroke woofer (Xmax +/- 14.7 mm), rated for 4 Ω nominal impedance. Purifi says this new driver is optimized for excellent transient behavior and is able to reach high SPL without distortion, thanks in great part to moving parts designed with low internal damping.
    Purify driver.jpg


    Det blir spennende å se om dette er en ren long stroke bass, eller om de har gjort noe nytt og annerledes.

    Selvsagt blir det også spennende å se hva dette vil koste.

    Vi vet jo også at blant de involverte finnes det mye kompetanse utover drivere og forsterkere. Det gjenstår å se om de har tenkt å gjøre noe annet enn å lage drivere og forsterkere av mer tradisjonell karakter.

    Mer detaljer her for den som er interessert:
    https://www.audioxpress.com/news/pu...-reduce-distortion-in-speakers-and-amplifiers

    https://www.purifi-audio.com/
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Mye toppfolk med det ypperste av kompetanse her , men er redd det skorter på markedsføring og kommers. Hvordan skal de klare å slå gjennom uten markedsføringsledere fra accessories delen av hifibransjen på laget? (Kynisk ironi)
    Teknikk selger desverre ikke , og har ikke gjort det på 30 år. trengs bling og en kvasiplausibel historie og litt økologisk overnaturlighet kombinert med massiv markedsføring og presseinflytelse og veldresserte selgere for å lykkes.
    Håper virkelig de lykkes , jeg trenger en sub fra disse gutta, så noen til fra høyttalerbransjen hadde gjort seg..
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Mr Clorin, seg i mellom selger disse gutta sannsynligvis mer hifi-dingser en hva 95% av konkurrentene gjør. Den ene eier også en greit stor kjede med butikker inkl netthandel. Jeg tror dem skal klare å selge nesten hva dem måtte komme opp med uten behov for vievann eller kvasivitenskapelige påstander.

    -BB-
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Tidlig oppe du også BB, håper du har rett. jeg rakk ikke å editere mitt svar til passende pessimistisk ironi over at de virkelige teknikktoppene må kjempe for å lykkes mot produkter basert på mer alternative fakta og tung markedsføring . Akkurat nå sitter jeg her med øreverk og øresus og gruer meg til flyturen hjem og til helikoptertur på jobben. Pessimismen er dermed på topp ang hifi idag. Håper på bedre tider...og bedre humør....

    Betryggende å se at disse gutta ikke bare synser seg frem til et resultat....
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spennende dette, men det er vel en fare for at de satser på produkter med høy ytelse vs kost i segmentet under 100k, snarere enn å satse på state of the art.

    Mvh
    OMF
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Fra Bruno Putzeys:

    The amplifier is not "DD". It's a straight self-oscillating fully analogue design, like all of my work of the past 15 or so years. All that time I've been saying that this is the best and most elegant way forward, and I daresay the new circuit confirms this. We've decided to call the technology Eigentakt, which is an obscure German term for self-clocking or self-oscillating. That would have been a giveaway, had Peter thought to mention the word.

    I guess folks were assuming that digital was involved simply because the person to break the news is Peter Lyngdorf and he's of course historically been involved in open-loop "PWM power DACs", which is what I suppose you mean by DD. And of course, the technology historically used by Lyngdorf was developed by Lars Risbo who's my twin brother in this new venture, Purifi. He too feels no particular need to stick to digital control for its own sake. Being an engineer like me he's happy to use whatever seems the optimal solution at a given time.

    So what's new in this amplifier? One thing is that I've developed a sampled domain model for self-oscillating loops that remains valid for all duty cycles, so it can predict closed loop response exactly under all conditions. This then allows finding a loop design that has very high loop gain (about 75dB at 20kHz, which is 20dB better than my previous designs) without running into stability problems near clip. A design procedure like this can't be patented because you can't prove that someone has been using it, so in a break from past style I'm not going to publish any details of this mathematical model. It's a trade secret, plain and simple.

    Then there is the loop structure that allows better control of the closed loop frequency response. My previous amp* has approximately a 1st order roll-off. Now, since the output filter naturally has a second order roll-off it means that this amp could be overdriven with out of band noise from e.g. DSD recordings (in fairness, only when you cranked a quiet recording high). Also a first order response already droops noticeably by 20kHz which was sometimes remarked upon by numbers people. Eigentakt has a well-defined 2nd order response which stays dead flat in the audio band and rolls off in a fully controlled manner with a sensible -3dB point of 60kHz. The loop structure used to get this behaviour is subject of a patent application. A few other items are not really germane at the moment but were worthwhile enough to put in a separate patent application.

    From a practical perspective, the enormous loop gain is partly used to allow more relaxed timing of the power stage without paying for that in distortion performance. As a result, the 400W power stage only has an idle loss of 1.7W or so. From dire experience I've learned that people don't perceive an amplifier as "cool running" if the idle losses aren't super low. It seemed a sensible move to get that sorted for once and all. In other words, the measurements you're seeing are those of a power stage actually optimized for idle loss (and hence, efficiency under real listening conditions).

    Those asking "where are the patents", patience. It's a long procedure. First you file an application that gets bounced back and forth between the inventor and the patent office (with a patent lawyer in the middle), and 18 months after the first filing you see a published patent application. No sane inventor publishes details before that - those 18 months are actually there so you can take advantage of legal protection without having to tell your competitors your secrets. In other words: you will never find a patent for download when a new technology is announced. Of course, in sales communications one will easily say "patented" but actually it would be more correct to say "patent applied for" which should be enough of a heads-up for potential copycats.

    Finally a note on how the various companies fit together. Purifi ApS was founded by Peter Lyngdorf, Lars Risbo and myself. No shares are owned by any of the other companies we're involved in. Purifi is run independently and will eventually supply technology to a broader base of customers. But it should be obvious why our lead customers would come from our own orbit...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Her er en interessant artikkel, og intervju med to av gutta Lars Risbo og Bruno Putzey. Bortsett fra at forfatteren "tar litt av" i innledningen er det hele selvfølgelig fritt for Hiendistisk skvalder. Det er også en solid referanseliste med lenker til diverse whitepapers på slutten. Noe for ingeniørene blant oss!

    Kort info: Eigentaktmoduler vil bli tilgjengelig for hjemmesnekkerne utpå året, dvs det samme evaluationkit som tilbys produsenter : To moduler og et I/O kort. Det nevnes også nye moduler med både mer og mindre effekt. Samt integrerte med innebygd SMPS.

    https://audiophilestyle.com/ca/bits...eaders-qa-with-lars-risbo-bruno-putzeys-r815/

    Her er for øvrig den som antakelig er først på markedet som et ferdig produkt ser det ut som. Skal bli morsomt å se om erkerivalen Apollon Audio følger opp.

    https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-three-se-1et400a-dual-mono-stereo-amp

    Ift til en tilsvarende forsterker med Hypex NC500 moduler er prisen ca 30% høyere (dvs £1979 + frakt + mva)

    Flere produsenter har "meldt seg" på bl.a NAD

    https://nadelectronics.com/nad-electronics-and-purifi-audio-announce-cooperation-agreement/



    Dr E
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Som jeg nevnte i siste innlegg, lurte på om Apollon Audio ville følge opp Nordacoustic sin first out på markedet. Og det gjorde de, kjapt!

    Morsomt at disse småprodusentene er på hugget. De har jo den fordelen at markedsavdeling, utvikling, innkjøp etc mærmest er samme person. Fort gjort å bli enig da ! Men "de store" må jo da tilby et "helt annet produkt", med tweaking, annen strømforsyning osv. Og ofte ikledd solide porsjoner av pseudovitenskapelig tungetale. Det siste koster svært mye penger.

    https://www.apollonaudio.com/apollon-audio-purifi-1et400a-stereo-amplifier-input-buffer-board/

    De har også en monoblokkutgave, og den frir vel faktisk litt til de i "den tynne luft". Bl.a kabinett utfrest av en enkelt blokk alu . Det har jo store lydmessige fordeler..... . Men de er flotte å se på ! De har en annen inngangsmodul også.

    Skal bli spennende å se når DIY utgavene til Purifi dukker opp, de har vel nevnt i slutten av 4.kvartal.... . Den som har lever får se.

    Her er en artikkel fra oktober hvor Herr Putzey forklarer litt om hvorfor Eigentakt er bedre enn Ncore, og Herr Risbo forteller om motoren i det nye høyttalerelementet.

    https://www.audioxpress.com/article/purifi-audio-a-straight-wire-to-the-soul-of-music




    Dr E
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er helt sykt. Nesten mest overraskende hvor store mangler selv veldig dyre drivere har. Og dette er antakelig den med god margin mest seriøse grenen av hele hifibransjen (altså høyttalerelementer)!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvis det er flere som er interessert kan jeg sikkert ta med en del ekstra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Neste spørsmål blir jo da, Hvor mye koster de?
    Det står det noe om i den testen:

    Currenty, the planned prices are:

    DIY pricing:
    $390 @ 1-2
    $334 @ 3-4
    $279 @ 5-6
    $230 @ 7-9
    +VAT (depending on country)



    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det kan se ut til at jeg skal lage basstårn med DSP-styrt spredning og Purifi-basser på nyåret!
    Hva blir de utvendige målene på disse tårnene?
    Så langt har jeg ikke kommet, men de blir veldig høye så volumet kan fordeles i høyden. For å kunne dele relativt høyt kan de ikke bli veldig brede eller dype.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Neste spørsmål blir jo da, Hvor mye koster de?
    Det står det noe om i den testen:

    Currenty, the planned prices are:

    DIY pricing:
    $390 @ 1-2
    $334 @ 3-4
    $279 @ 5-6
    $230 @ 7-9
    +VAT (depending on country)



    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ikke avskrekkende det. Stor og hyggelig test fra HiFiCompass som også har mye godt å si om diskanten jeg har gått til anskaffelse av.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ville det blitt med en slags rip-off av Kef R11 med 5 stk purify per side og en coax eller tilpasset kompresjonsdriver/horn? Har det noe potensiale?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Coolio, hva syns du om Purifi forsterker kontra Hegel H20 ? Disse lave forvrengningsprosentene blir litt teoretiske for meg. Skulle gjerne blitt kvitt oppgraderingstanker rundt dette ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Coolio, hva syns du om Purifi forsterker kontra Hegel H20 ? Disse lave forvrengningsprosentene blir litt teoretiske for meg. Skulle gjerne blitt kvitt oppgraderingstanker rundt dette ;)
    Nå vet jeg at jeg ikke svarer på det du spør om, men jeg sitter å jobber med Purifi 1ET400A forsterkermodulene i disse dager og får lyst til å skrive litt om denne fantastiske modulen. Ut fra et måleperspektiv så finnes det ikke lignende uansett prisklasse.
    * Forvrengningen er så lav at det er kun de aller mest avanserte måleinstrumentene som henger med. Dette gjelder hele veien opp til klipping.
    * Utgangsimpedansen er superlave 0,000065 Ohm. Det gir dempefaktor på over 50000 og gir stålkontroll.
    * Støynivået er så lavt at det i alle tilfeller vil være kvaliteten på tilkoblet utstyr som bestemmer støynivået.
    * Så har du alle de andre fordelene med klasse D som lav vekt, lavt strømforbruk og lav kostnad.

    Jeg utvikler nå en brokoblet versjon av denne og det ser utrolig bra ut. 600W i 8 Ohm med 0,0002 THD+N er bare vilt..
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Jeg utvikler nå en brokoblet versjon av denne og det ser utrolig bra ut. 600W i 8 Ohm med 0,0002 THD+N er bare vilt..

    Om jeg ikke tar helt feil er det du som også har jobbet med Vera Audio sin nye forsterker. Blir det mulig å få denne med Purify på ett senere tidspunkt eller blir det isåfall en ny modell?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Coolio, hva syns du om Purifi forsterker kontra Hegel H20 ? Disse lave forvrengningsprosentene blir litt teoretiske for meg. Skulle gjerne blitt kvitt oppgraderingstanker rundt dette ;)
    Armand, Snickers-is og Asbjørn er folka du egentlig trenger å spørre når det kommer til tekniske forskjeller.
    Hegel H20 er helt middelmådig på vreng og regelrett dårlig på støy målt mot andre forsterkere. Purify blir et rasedyr av en annen verden i så måte uten at jeg skal si noe om hvor vesentlig det er rent lydmessig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette har noen interessante sider ved seg...

    Som da Hegel var en av de i klassen med lavest støy, men måtte tune de om/endre lydkarakter da mange syntes det låt tynt.

    Så har vi i motsatt ende - det de fleste mener låter mest ørevennlig - som heter rør men ikke akkurat måler best.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det blir ny modell som kommer på nyåret en gang. Det som er sikkert er at den ikke blir like kraftig som det NC500 modellen er. Målet er kun ultra lav forvrengning og støy. Det ser ut til at den havner på 150W i 8 ohm med 0,0002% THD+N.

    Men ikke kims av NC500 versjonen. Den har ikke like lav THD+N som Purifi, men har nøyaktig like lav støy og til gjengjeld mer effekt.
    Her er en måling av en av de første:
    Screen Shot 12-02-19 at 05.18 PM.jpg

    Vi ser at THD+N i lytteområdet 1-10W ligger på 0,0005% og er antakelig enda noe lavere siden måleinstrumentet mitt bytter måleområde rett over 1W.
    Imidlertid ser vi at THD øker til 0,002% ved 50W. Akkurat der er Purifi bedre og holder seg på minimum hele veien til 150W. NC500 versjonen klarer 300W med 0,003%.

    Brokoblet er NC500 versjonen helt overlegen effektmessig. Skal skrive mer om det i Vera-tråden
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Da er nettbutikken til Purifi åpen. F.eks et evaluation kit EVAL 1 med to Eigentaktmoduler /inngangskort til DKK 4700,-(+mva) og cablekit til 75,-(!!!!). Så slenger man på en HYPEX SMPS 1200 osv.

    Ikke noe å si på noe det, stellar ytelse til penger som går "an å betale" tilgjengelig for DIYfolks

    God Jul ! Dr. E
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da er nettbutikken til Purifi åpen. F.eks et evaluation kit EVAL 1 med to Eigentaktmoduler /inngangskort til DKK 4700,-(+mva) og cablekit til 75,-(!!!!). Så slenger man på en HYPEX SMPS 1200 osv.

    Ikke noe å si på noe det, stellar ytelse til penger som går "an å betale" tilgjengelig for DIYfolks

    God Jul ! Dr. E
    Førjulspakke til meg selv mottatt i kveld av DHL-mannen.

    Ett EVAL1 kit med ledningskit mottatt. Men husk danske kronen er nesten 33% høyere enn norske kronen.

    Jeg har opprettet en DIY Purifi 1ET400A vennetråd hvor vi kan prøve samle byggeinfo.

    https://www.hifisentralen.no/forume...urifi-1et400a-eigentakt-forsterker-modul.html

    Sent fra min G8441 via Tapatalk
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hva koster de vanligvis?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har planer om å kjøpe inn noen, så om flere er interessert går det jo an å lage et slags powerbuy ut av det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn