Qobuz: Fransk streamingtjeneste med FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Det er ikkje heile sangene heller, kun 1:00 — fordi Arcade Fire ikkje vil være tilgjengelig på Quobus?
    De kom jo ikkje til Spotify før 11. desember i fjor, så det kan nok ta litt tid før de er på plass i nydelig tapsfri variant.
    Og Acheter l´album er vel naturleg å ha da Qobuz.com er ein musikkbutikk.

    Greia her er lossless streaming på Mac og mobil. For min del vertfall.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Testa nå The Black Keys - Brothers (synket opp) med Blu-ray (CD- digitaltut), iTunes (harddisk lagret), Spotify mp3 og Qobuz lossless.

    Med tanke på at det burde være godt merkbart. Hva tror dere jeg resultatet ble?

    Senere skal jeg prøve å gjøre samme sammenligning på en klassisk plate av god kvalitet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Men hva er greia her? Ser at f.eks Arcade Fire - The Suburbs og Neon Bible er kun i mp3. Og hvorfor få Acheter l´album (kjøp albumet) strategisk plassert når man tross alt skal streame?
    Enkelte grupper har lagt begrensninger på hva de slipper, og i hvilken kvalitet. Har opplevd det med bl.a. et verk av Arvo Pärt om fortsatt er meget populært. Disse streames i 320, men kan også ha begrensning i lengde - og da er de inne som demos. Har bare skjedd meg én gang.

    Man kan kjøpe de sporene.

    Pass på å gå inn i preferences og krysse av for lossless, dersom det ikke står høyeste kvalitet i bunn. Og sørg for at ev. nivåutjevninger o.a. er avslått i Valg.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Du får sjekke om dei har den utgåtte Rossini "Une Larme"-innspelinga frå Harmonia mundi der. Kan anbefalast sterkt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Testa nå The Black Keys - Brothers (synket opp) med Blu-ray (CD- digitaltut), iTunes (harddisk lagret), Spotify mp3 og Qobuz lossless.

    Med tanke på at det burde være godt merkbart. Hva tror dere jeg resultatet ble?

    Senere skal jeg prøve å gjøre samme sammenligning på en klassisk plate av god kvalitet.
    Nei vel, da skal jeg teste de samme 4 alternativene med Kleiber/Brahms/4. For egen del :p ;).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Med The Black Keys var bassen noe mer distinkt over CD og iTunes lossless enn Spotify og Qobuz. Klarte ikke å spore noen forskjeller ellers. Med Brahms klare jeg ikke å høre tydelige forskjeller på noen av dem.

    Det sier meg da at avspillingskjede har lite å si og at det er meget vanskelig om mulig å høre forskjell på Mp3 320 mps og lossless kvalitet. Det er trolig ikke noe poeng med Qobuz når det kommer til lydkvaltet da spotify gir samme kvalitet. Da har jeg forøvrig mer tro på 24bit ::). Da blir det nok ingen abonnement fra meg. Penger spart :). Hvis da ikke utvalget er mye bedre.

    Testet;

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    kjetinho skrev:
    Du får sjekke om dei har den utgåtte Rossini "Une Larme"-innspelinga frå Harmonia mundi der. Kan anbefalast sterkt.
    Ok, lytter :).

    Musikk, musikk, musikk, musikk, musikk, høyttalere og forsterkerkombi er det sentrale :D.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Har sammenlignet en del selv, og brukte tid på å legge opp linjerett overgang til anlegget.

    Lot være å upsample - men har fått til en solid gjengivelse gjennom et ekstra pre-steg, som ga fin kropp til stream fra Qobuz. Kjørte sammenligning mot CD og lossless fra harddisk, i likhet med deg.
    Har utmerket bassgjengivelse (med mine slanke Peerless 12" element), og liker tegningen i rommet meget godt.

    Denne ble usedvanlig fint gjengitt.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64116.msg1302821.html#msg1302821

    Når jeg vurderer hva som er tilgjengelig på Qobuz, enkelheten i søk og muligheten for å vandre musikklangs verden over, så er det walk-over seier her - liker også den franske innfallsvinkelen.
    Og hos meg er det bedre tonekropp fra Qobuz enn fra Spotify, bedre oppløst - "Your mileage may vary, test relevant to this vehicle only."
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Sjekk f.eks Gillian Welch eller annen rolig akustisk musikk. Det er ganske stor forskjell i detaljering, klang fra rom osv. på spotify og Quboz. Stiller meg uforstående til at det ikke skal være forskjell som beskrevet over Lyngen...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Rockefoten skrev:
    Stiller meg uforstående til at det ikke skal være forskjell som beskrevet over Lyngen...
    Det er vel ganske utbredt mening at det er vanskelig/umulig å høre forskjell på 320mbps og CD-kvalitet?

    Tenkte jeg skulle skjekke med iPod´en også, men av en merkelig grunn kommer bare muligheten til å lage lossless av lossless ???.

    De 24 timer er over - bare 320mbps igjen. Men det spiller da fortsatt, iallefall på noen i fulltid.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Rockefoten skrev:
    Stiller meg uforstående til at det ikke skal være forskjell som beskrevet over Lyngen...
    Det er vel ganske utbredt mening at det er vanskelig/umulig å høre forskjell på 320mbps og CD-kvalitet?

    Tenkte jeg skulle skjekke med iPod´en også, men av en merkelig grunn kommer bare muligheten til å lage lossless av lossless ???.

    De 24 timer er over - bare 320mbps igjen. Men det spiller da fortsatt, iallefall på noen i fulltid.

    Vanskelig/umulig å høre forskjell på 320Kbps og CD-kvalitet (1411,2Kbps).

    Men CD-kvalitet er bedre enn vinyl sier mange,dvs at 320Kbps er like bra som vinyl?
    I mine ører er 96/24 (4608Kbps) LITT bedre enn CD,så da må vel 320Kbps vere NESTEN like bra som 96/24 (4608Kbps)?

    Kan det muligens vere noe galt med hørselen,utstyret eller rom/høytalerplassering siden det ikke kan høres forskjell?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    ymir skrev:
    Men CD-kvalitet er bedre enn vinyl sier mange,dvs at 320Kbps er like bra som vinyl?
    I mine ører er 96/24 (4608Kbps) LITT bedre enn CD,så da må vel 320Kbps vere NESTEN like bra som 96/24 (4608Kbps)?
    Vet ikke om jeg skjønte det der helt ....

    Kan det muligens vere noe galt med hørselen,utstyret eller rom/høytalerplassering siden det ikke kan høres forskjell?
    Hørselen min er i allefall god nok til å skille signalkabler fra hverandre i blindtest. Utstyret er i orden og rommet burde være bra nok. Trenger ikke å være reelt her, men jeg tror man kunne ha lurt mannge ved å påstå at et spor er anderledes når de egentlig er dønn like også. Bare for å nevne den siden også.


    Med Apple lossless i iTunes står det 900kbps, noen ganger lavere. Normalt?
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Har ikke testet Qobuz enda, av to grunner egentlig.

    Jeg liker tanken på å streame FLAC filer fra en abonnements tjeneste med stort utvalg, men ettersom forskjellen på FLAC vs. 320 er såpass marginal (i mine ører og med mine lytteforhold) synes jeg ikke det er verdt å endre fra Spotify/Wimp. Da mener jeg ikke at månedsprisen for Qobuz er for høy, men mer det at jeg er godt fornøyd med Wimp og Spotify (redaksjonellt og funksjonellt) og det dekker mine behov inntill evnt. noe bedre skulle dukke opp.

    Skulle også ønske meg en Squeezebox plugin og en engelsk versjon. Kommer det, så er jeg sikkert på gli'.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Trondheim
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Med Apple lossless i iTunes står det 900kbps, noen ganger lavere. Normalt?
    Nokså normalt det. Ukomprimert lyd etter Red Book spec er ca 1420 kbps. ALAC og FLAC skal redusere med ca 35-40%. 900 kbps er da redusert med (1420-900)*100/1420 = 36%.
    Det kan fort bli både mer og mindre avhengig av kompleksiteten i musikken.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    otare skrev:
    Lyngen skrev:
    Med Apple lossless i iTunes står det 900kbps, noen ganger lavere. Normalt?
    Nokså normalt det. Ukomprimert lyd etter Red Book spec er ca 1420 kbps. ALAC og FLAC skal redusere med ca 35-40%. 900 kbps er da redusert med (1420-900)*100/1420 = 36%.
    Det kan fort bli både mer og mindre avhengig av kompleksiteten i musikken.
    Og jeg som trodde det var samme bitstrøm. Det pleier jo å sies at det til og med er bedre lyd enn fra en fysisk plate lossless.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Todd skrev:
    men mer det at jeg er godt fornøyd med Wimp og Spotify (redaksjonellt og funksjonellt) og det dekker mine behov inntill evnt. noe bedre skulle dukke opp.
    OT, men er det gode grunner for å ha Wimp i tillegg til Spotify?
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Todd skrev:
    men mer det at jeg er godt fornøyd med Wimp og Spotify (redaksjonellt og funksjonellt) og det dekker mine behov inntill evnt. noe bedre skulle dukke opp.
    OT, men er det gode grunner for å ha Wimp i tillegg til Spotify?
    Vel, det hører til historien her at jeg får Wimp gjennom Canal Digital abbonementet mitt. Men, synes Wimp er et nytttig tillegg til Spotify, med bedre redaksjonelt innhold. Er jo Platekompani folka som står bak og de er ganske gode på å fange opp nyheter. I tillegg finnes det artige playlists titt og ofte. Feks. favoritt hits fra albumaktuelle artister. Skulle jeg velge en hadde det vært Spotify - synes rett og slett brukeropplevelsen er bedre.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    Og jeg som trodde det var samme bitstrøm.
    16-bit og 44.1kHz gir for stereo: 16 x (44100 bps x 2) = 1411 kbps. Varer sangen i 5 minutter (dvs. 5 x 60 sekunder) gir dette 1411 x 5 x 60 = 423', samt når vi da vet at 1 byte er 8 bits => 423:8 = 53 MB i filstørrelse. Lossless komprimering kan redusere dette (les komprimere OG være lossless) med nesten 50% redusert filstørrelse av de 53MB-ene.

    Når det gjelder selve raten fra 1411 kbps (lossless og ukomprimert) til lossless og komprimert, så varierer dette relativt mye. Eksempel:

    - Mark Knopfler - Get lucky - Rememberance Day (varighet 5:06) har i ALAC 749kbps og fila er 27.5MB
    - John Mayer - Heavier Things - Something's Missing (varighet 5:06) har i ALAC 1082kbps og fila er 39.6MB

    Fremtidens lossless-streaming handler egentlig om å investere i fildelings-/komprimeringsrutiner, og den franske streamingtjenesten omtalt i denne tråden viser at det går rett vei. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    otare skrev:
    Det kan fort bli både mer og mindre avhengig av kompleksiteten i musikken.
    En monoplate komprimert til lossless burde f.eks ta ganske nøytaktig halvparten av plassen til en redbook-fil med samme innhold.

    Vet ikke om "kompleksiteten i musikken" har veldig mye å si, alle lossless-codecer baserer seg essensielt på at en sample er ganske lik den forrige så det er mer økonomisk å kode differansen enn å lagre hvert enkelt sample, samt at det er mye felles i høyre og venstre kanal, så det lønnser seg å kun lagre den ene og så differansen til den andre.

    Veldig populistisk sagt, men dette er essensen i lossless komprimering.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Trondheim
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Hvor mye en lossless codec komprimerer er veldig avhengig av kompleksiteten i lydbildet. Jeg har i det siste begynt å rippe i ALAC. Ukomprimert blir, som det nevnes, bitraten 1411 kbps. Mine ALAC-rippinger spenner fra 342 kbps til 1080 kbps.

    342 kbps er kammermusikk av Dallapiccola (en helt ny Chandos CD) der det er få instrumenter og en god del pauser i musikken

    (hvis musikken stopper i 2 sekunder, vil en ikke komprimert fil lagre 44100 (sampler) * 2 (kanaler) * 2 (sekunder) * 2 (byte - fordi hver sample er på 16 bit) = 352800byte = 344 kB; mens en komprimert fil vil lagre at verdien 0 skal gjentas i 2 sekunder - dvs tilnærmet lik 0)

    mens den som tar mest plass er et (av alle ting) kutt på en Alan Jackson CD.

    I hovedsak ligger bitratene mellom 700 og 1000 kbps. Monoplater får ca halvparten av dette igjen.
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Funker flott med Flac lossless fra PC og Mac, men får bare 320 kbps fra iPad via AirPlay. Andre med samme erfaring?
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Veldig bra !
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    otare skrev:
    Hvor mye en lossless codec komprimerer er veldig avhengig av kompleksiteten i lydbildet.
    [...]
    mens den som tar mest plass er et (av alle ting) kutt på en Alan Jackson CD.
    [...]
    Så mye for de som hevder at country er enkle saker for enkle sjeler. ;)
    ... fint argument for country. :D


    PS & NB: Intet galt med f.eks. kammermusikk.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Ufattelig irriterende at så mange plater bare har låter på 1 min. Det må de slutte med...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Trondheim
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    CDWMcInSpots skrev:
    otare skrev:
    Hvor mye en lossless codec komprimerer er veldig avhengig av kompleksiteten i lydbildet.
    [...]
    mens den som tar mest plass er et (av alle ting) kutt på en Alan Jackson CD.
    [...]
    Så mye for de som hevder at country er enkle saker for enkle sjeler. ;)
    ... fint argument for country. :D


    PS & NB: Intet galt med f.eks. kammermusikk.
    Det betyr jo ikke noe annet enn at lydbildet er "urolig" på det Alan Jackson kuttet - at det er stor forskjell på signalet i høyre og venstre kanal - f.eks. fordi produsenten har vært full under miksingen. ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rockefoten skrev:
    Ufattelig irriterende at så mange plater bare har låter på 1 min. Det må de slutte med...
    Det er oftest plater som er utilgjengelig hos andre streamingtjenester.
    Siden Qobuz er ein musikkbutikk er det tatt med ein del "forhåndskutt".
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig, men det har ikke vært slik for meg enda. Eksempel er nye Cohen som ligger fint tilgjengelig i Wimp. Men vi har vel sett på forskjellige ting
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    otare skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    otare skrev:
    Hvor mye en lossless codec komprimerer er veldig avhengig av kompleksiteten i lydbildet.
    [...]
    mens den som tar mest plass er et (av alle ting) kutt på en Alan Jackson CD.
    [...]
    Så mye for de som hevder at country er enkle saker for enkle sjeler. ;)
    ... fint argument for country. :D


    PS & NB: Intet galt med f.eks. kammermusikk.
    Det betyr jo ikke noe annet enn at lydbildet er "urolig" på det Alan Jackson kuttet - at det er stor forskjell på signalet i høyre og venstre kanal - f.eks. fordi produsenten har vært full under miksingen. ;D
    Det var en spøkefull kommentar (med en alvorlig undertone), men det formoder jeg at du forstod.

    Det er vel ikke bare liten forskjell mellom høyre og venstre kanal som tilrettelegger for god pakkingsgrad(?) Jeg vil også tro at et signal som stadig og ofte endres (uforutsigbart) lang tidsaksen er vanskeligere å komprimere enn f.eks. lange, jevne partier. M.a.o. man trenger mer informasjon for å beskrive f.eks. det kuperte Vestlandet enn f.eks. den nord-amerikanske prærien.
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rockefoten skrev:
    Det er mulig, men det har ikke vært slik for meg enda. Eksempel er nye Cohen som ligger fint tilgjengelig i Wimp. Men vi har vel sett på forskjellige ting
    Ja, eg har sett på andre album. Da rekner vi med den snart er på plass i Qobus også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.965
    Antall liker
    9.741
    Sted
    Trondheim
    Jada, jeg forsto det. Valgte kanskje feil smiley?

    Jeg nevnte nettopp Dallapiccola-stykket for å illustrere det. Få instrumenter (2) og lange melodilinjer med mange lange pauser i musikken. Dette er det lett å komprimere tapsfritt, mens musikk med mange instrumenter der det skjer mye underveis ender opp med å ta mer plass.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Qobuz' tilbud er fortsatt såpass nytt at de sikkert må bruke tid på å forhandle avtaler med plateselskapene, når det gjelder delene av katalogene som fortsatt regnes som kurante; mens størsteparten av katalogene ligger åpent.

    For meg har det ikke vært store problemet, med unntak av et spor av Arvo Pärt jeg hadde tenkt å lytte til.

    Mange som er uvillige til å slippe ting i lossless. Har faktisk ikke prøvd om det er sperre om jeg setter Valg>320, i stedet for lossless.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    otare skrev:
    Jada, jeg forsto det. Valgte kanskje feil smiley?

    Jeg nevnte nettopp Dallapiccola-stykket for å illustrere det. Få instrumenter (2) og lange melodilinjer med mange lange pauser i musikken. Dette er det lett å komprimere tapsfritt, mens musikk med mange instrumenter der det skjer mye underveis ender opp med å ta mer plass.
    Vi er nok egentlig (rimelig) enige. :)
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt ukas Analog & digital-spalte i Dagbladet til Qobuz. Har også spurt Wimp og Spotify om de har liknende planer. En svært uhøytidelig blindtest av FLAC fra Qubuz i 16/44,1 mot 256 kbps Wimp ble det også :) Håper å slippe sutring om mangelfull testmetodikk og i stedet få en diskusjon om hvorvidt folk vil ha en slik tjeneste i Norge. Takk til Todd, som gjorde meg oppmerksom på Qubuz' eksistens.

    http://www.dagbladet.no/2012/01/30/kultur/analog_digital/musikk/data_og_teknologi/qobuz/20011869/
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flotte artikler janomdahl... Du må gjerne "referere" til hifisentralen også i artiklene :).. Det fortjener den.... Siden det er en av kildene du får informasjonen din.... (les inspirasjon ;) )
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fin artikkel - erfaringene dere gjorde under testen samsvarer med mine egne prøvelyttinger av ulike formater. Med hodetelefon får man ikke den ekstra "vekten" i musikken fra Qobuz, som jeg syns jeg opplever i mitt anlegg - men det kan skyldes ting som skjer her hos meg.

    Fin serie du har gående i Dagbladet, Jan.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn