Nå som jeg har både Qobuz og Tidal så har det vært mulig å gjøre noen interessante MQA vs ekte hires sammenligninger. Dette er spesielt interessant der det er snakk om nye releaser slik at man kan anta at det ikke er snakk om forskjellige utgaver og at den prinsipielle forskjellen hovedsaklig er MQA-prosessen (og evt medfølgende "juksemastring") vs hires. I tillegg må den påståtte samplingsfrekvensen være lik slik at DACen jobber under lik forutsetning.
Albumet "Nameless" med Dominique Fils-Aimé er et slikt eksempel som har gitt meg noen foreløpige ikke-vitenskapelige og rent subjektive konklusjoner som samsvarer med følelsen jeg har hatt tidligere etter frittstående lytting på MQA uten noe å sammenligne med.
Listen to unlimited or download Nameless by Dominique Fils-Aimé in Hi-Res quality on Qobuz. Subscription from kr133.33/month.
www.qobuz.com
Jeg synes dette er interessant.
Dominique Fils-Aimé "Nameless", og særlig sporet "Birds" er et album/spor med usedvanlig god lyd som jeg kjenner godt.
Kan du være snill å beskrive hva du hører ved sammenligningen du har gjort?
@marsboer
Det tror jeg flere medlemmer kunne finne nyttig /interessant. Særlig når erfaringer er knyttet til ett bestemt album som folk kan finne igjen hos seg sjøl.
Fint om du kan si noe mer enn at det ene er bedre enn det andre.
Det er stort sett det tilbakemeldingene her sier, bortsett fra noen få som nevner mindre hardhet, bedre dynamikk og at det virker som lydbilde gjengis større, - i favør Qobuz.
Jeg har i dag Tidal. Jeg har en Lumin D2, og får således full utnyttelse av MQA ettersom Streamer/ DAC pakker ut MQA i sin helhet.
Erfaring med dette, er at noe låter bedre med MQA, og andre ting ikke gjør det. Altså ikke slik at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre, og jeg har funnet eksempler på begge deler på ulike låter /album.
Jeg har såvidt hørt Qobuz for snart ett år sida hos en som hadde konto betalt via utlandet. I sammenligning mellom QogT på noen få spor synes jeg at Q låt noe mer "avslappet" og vokal mer naturlig med mer kjøtt på benet. Den gang var det ikke aktuelt ettersom norsk abonnement ikke var tilgjengelig så det ble ikke undersøkt mer i materien.
Jeg avventer nok en stund, og ser an hvor dette bærer før jeg evt. bytter.
Vinyl er hovedkilde hos meg, og jeg bruker streaming mye til å finne ny musikk, og undersøke ting jeg ikke kjenner.
Hvis Qobuz har dårligere tilgang på utgivelser, (som det meldes om), og forskjelli i lydkvalitet er minimal vil økt tilgang antagelig bety mest for meg.
Utfra denne argumentasjonen burde jeg kanskje velge Spotify, men det låter ganske enkelt FOR dårlig.
Sitter altså litt på gjerdet.