RØR er veien til evig hifi-lykke

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
For mye til å slå til ja.... hmm
finnes det ikke hi-fi lån da? forbruks lån heter det vel,
evig lykke må da kunne kjøpes for penger ???
Har penger jeg, men synes ikke de er verdt prisen som forlanges.....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med fantastiske forsterkere,janhella! Foreløpig er det ikke så mange her til lands som har forstått hvor utrolig gode ting Kora leverer...Jeg hadde Kora Eclipse preamp og SB 100 monoblokker i hus for noen år tilbake, og det er en av de aller beste forsterkere jeg noensinne har hørt uansett pris, så er det noen som har et sånt sett til salgs, er det bare å sende PM.... ;-)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Vel vel.....ikke umulig det, men det er først når du får kobla opp disse røra mot noe skikkelige følsomme høyttalere du får den HELT store opplevelsen....janhella ;)
På tide å få bytta ut de der "trøge" kassene dine med sånn "blump" bass? ;) ;D ;D ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Vel vel.....ikke umulig det, men det er først når du får kobla opp disse røra mot noe skikkelige følsomme høyttalere du får den HELT store opplevelsen....janhella ;)
På tide å få bytta ut de der "trøge" kassene dine med sånn "blump" bass?  ;) ;D ;D ;D
Ser allerede etter nye ;) ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.271
Sted
Østfold
Test noe med horn. Duo omega eller noe så har du lydtrykk til tusen og slipper å bekymre deg så mye både for bassen og for rommet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.424
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det norsk importør av Graaf?
Har høyrt heimebygd OTL ved eitt høve, og det verkar interessant. Men eg forstår at den aktuelle konstruksjonen (Pallesen-design) ikkje kunne brukast på elektrostatar, som heller kan kose seg med direktekopla 6550-rør i ultralineært oppsett, så det har aldri vore aktuelt for meg å eige - men å prøve ut, hadde vore interessant.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Er det norsk importør av Graaf?
Har høyrt heimebygd OTL ved eitt høve, og det verkar interessant. Men eg forstår at den aktuelle konstruksjonen (Pallesen-design) ikkje kunne brukast på elektrostatar, som heller kan kose seg med direktekopla 6550-rør i ultralineært oppsett, så det har aldri vore aktuelt for meg å eige - men å prøve ut, hadde vore interessant.
http://www.audioart.no/graafamp.php

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Test noe med horn. Duo omega eller noe så har du lydtrykk til tusen og slipper å bekymre deg så mye både for bassen og for rommet.
Har tenkt på det, men hva?, må finne noe som er etter mitt lydideal...horn er ikke det jeg har testet mest av til nå....

Edit:
Har noen kandidater, men det er ikke plass, før jeg har bygget ferdig det nye huset....

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Har tenkt på det, men hva?, må finne noe som er etter mitt lydideal...horn er ikke det jeg har testet mest av til nå....

Edit:
Har noen kandidater, men det er ikke plass, før jeg har bygget ferdig det nye huset....
Som deg har jeg også vurdert forskjellig høytalerprinsipper til eget system. Det meste går ut på kompromier i denne verden, fordeler og ulemper med de ulike prinsippene. Når det gjelder horn har jeg til gode å høre noe som matcher mine idealer, selv om hurtigheten er besnærende. Har ikke testet i eget hus dog (Vet jeg uttaler meg på spinkelt grunnlag her).Har konkludert med at jeg holder meg til konvensjonelle dynamiske høytalere. Virker å passe mitt lydideal best. Det  finnes konstruksjoner som er effektive nok til god match med ikke alt for store rørforsterkere. Opplever selv egentlig ingen savn til tross for kun ca 100 rørwatt på mine relativt store konstruksjoner med en 13" og to 6.5"  ca 93 db effektivitet med impedanskurve som dropper ned mot 3.3 ohm.
Når vi kommer på de meget effektive hornkonstruksjonen stilles det jo også vesentlig større grad til støysvakhet. Har spillt best med små gode SET og SEtransistor det jeg har hørt. (hørte noen artige transistor saker av Cellius som levert 0.9w på Hedlund (Lowter) horn.) Effekt trengs det ikke all verden av, her er det virkelig første watten som gjelder.
Synest en hadde en artig betraktning her på forumet en gang som meddelte at han ikke likte "å få slengt lyden midt i trynet". Kan vel bli en hel diskusjon i seg selv dette men poenget mitt er at forsterkerene dine vil finne mange gode dynamiske samarbeidspartnere. Rør trenger ikke horn! .
Spennende hva valget blir. Jeg ville gått for noe som gir litt "trøkk og smekk" :D
mvh.
Kjetil

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Som deg har jeg også vurdert forskjellig høytalerprinsipper til eget system. Det meste går ut på kompromier i denne verden, fordeler og ulemper med de ulike prinsippene. Når det gjelder horn har jeg til gode å høre noe som matcher mine idealer, selv om hurtigheten er besnærende. Har ikke testet i eget hus dog (Vet jeg uttaler meg på spinkelt grunnlag her).Har konkludert med at jeg holder meg til konvensjonelle dynamiske høytalere. Virker å passe mitt lydideal best. Det  finnes konstruksjoner som er effektive nok til god match med ikke alt for store rørforsterkere. Opplever selv egentlig ingen savn til tross for kun ca 100 rørwatt på mine relativt store konstruksjoner med en 13" og to 6.5"  ca 93 db effektivitet med impedanskurve som dropper ned mot 3.3 ohm.
Når vi kommer på de meget effektive hornkonstruksjonen stilles det jo også vesentlig større grad til støysvakhet. Har spillt best med små gode SET og SEtransistor det jeg har hørt. (hørte noen artige transistor saker av Cellius som levert 0.9w på Hedlund (Lowter) horn.) Effekt trengs det ikke all verden av, her er det virkelig første watten som gjelder.
Synest en hadde en artig betraktning her på forumet en gang som meddelte at han ikke likte "å få slengt lyden midt i trynet". Kan vel bli en hel diskusjon i seg selv dette men poenget mitt er at forsterkerene dine vil finne mange gode dynamiske samarbeidspartnere. Rør trenger ikke horn! .
Spennende hva valget blir. Jeg ville gått for noe som gir litt "trøkk og smekk" :D
mvh.
Kjetil
Hva gikk du for? har ikke fått det med meg.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Hvilken modell?
Får samme spørsmålet i enhver sammenheng disse omtales. Det finnes kun EN med denne betegnelsen, men for all del forstår at spørsmålet kommer ;)
Det er denne:http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/273/index.html
Kan legge til at jeg er meget fornøyd med lyden de frembringer hos meg ;D
(forøvrig kjøpt usett på bakgrunn av Scull`s test for Stereophile, angrer ikke!)
mvh.
Kjetil

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Får samme spørsmålet i enhver sammenheng disse omtales. Det finnes kun EN med denne betegnelsen, men for all del forstår at spørsmålet kommer ;)
Det er denne:http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/273/index.html
Kan legge til at jeg er meget fornøyd med lyden de frembringer hos meg ;D
(forøvrig kjøpt usett på bakgrunn av Scull`s test for Stereophile, angrer ikke!)
mvh.
Kjetil
Ok, trodde det var en av de nye modellene derfor, hvilken modell...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Ok, trodde det var en av de nye modellene derfor, hvilken modell...
Neida må nok av hensyn til økonomien holde meg til det eldre slaget men heldigvis når det gjelder høytalere er jo levetiden meget lang og jeg har slått meg til ro med disse etter en periode med bytting (har stått i systemet tett innpå to år nå og det er vel lenge?)
Har ellers også denne byttetrangen av langt fremskreden art (om på et økonomisk mere beskjedent nivå) men er faktisk godt tilfreds nå etter de siste investeringene i en hele 5 år gammel cd spiller og en ny RGPC. (det betyr jo selvfølgelig ikke at utskiftinger kommer på et tidspunkt;))

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Neida må nok av hensyn til økonomien holde meg til det eldre slaget men heldigvis når det gjelder høytalere er jo levetiden meget lang og jeg har slått meg til ro med disse etter en periode med bytting (har stått i systemet tett innpå to år nå og det er vel lenge?)
Har ellers også denne byttetrangen av langt fremskreden art (om på et økonomisk mere beskjedent nivå) men er faktisk godt tilfreds nå etter de siste investeringene i en hele 5 år gammel cd spiller og en ny RGPC. (det betyr jo selvfølgelig ikke at utskiftinger kommer på et tidspunkt;))
Ikke dumt det, kjøper selv mye brukt, det er mye å spare på det.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
342
Torget vurderinger
2
Noen som vet hvordan Klipsch låter med rør? Liker veldig godt den nydelige lyden som rør gir, men litt må en gi fra seg av kontroll og bass. Kanskje en kan ta igjen noe av dette med en særdeles lettdreven høytaler? Forslag?

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Noen som vet hvordan  Klipsch låter med rør? Liker veldig godt den nydelige lyden som rør gir, men litt må en gi fra seg av kontroll og bass. Kanskje en kan ta igjen noe av dette med en særdeles lettdreven høytaler? Forslag?
Det låter bra ! ;D
Klipsch bør drives med rør, er nå min mening. 8)

Dersom du ønsker å prøve div. rørforsterkere (også effektsvake) så er vel egentlig Klipsch ett av veldig få alternativer i kommersiel handel uten at det trenger å koste "skjorta". ;) Bredt modellutvalget har de og.
Med andre ord ett opplagt valg.
Klipsch sin store "force" er dynamikk ! ,og da blir det sjelden kjedlig å spille musikk. ;D

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Blir mange betraktninger rundt "rørlyden" og dens velbehag her. Gjenngangeren blir vel likefult, att rør kan bli synonymt med for lite "muskler" i.fht annet enn lettdrevne høytalere.

En annen ting, som stadig blir mere aktuelt, er vel klasse D forsterkere... ser det ut til. Disse havner vel lydmessig helt i andre enden, for å si det slik.

Med disse betraktningene i bakhodet, blir jeg sittende igjen med ett stort spørsmål: Hvor mye av de gode egenskapene til rør, vil man beholde ved å kombinere rør-pre med klasse D effekttrinn. Dette skulle i alle fall eliminere behovet for veldig lettdrevne høytalere... Rørbasert signalkilde ville kanskje gjøre att enda mere av "velbehaget" kunne formidles...

Finnes vel noen som har prøvd litt av dette kanskje...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Blir mange betraktninger rundt "rørlyden" og dens velbehag her. Gjenngangeren blir vel likefult, att rør kan bli synonymt med for lite "muskler" i.fht annet enn lettdrevne høytalere.
Feil! Det finnes "kraftverk" av noen rørkonstruksjoner som driver tunge laster og laveffektive høytalere men dette koster selvfølgelig endel i innkjøp og drift!!
Kjetil

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Min 2x100watt røreffekt driver alt jeg har prøvd med deilig brutalt grep i bassen. Det er ingen ting som er mer dynamisk realistisk som ett kraftig rørtrinn. Har hørt opp i 1200watt røreffekt monoblokker. (ekte watt i 8 ohm). At rør er synonymt med pingleforsterkere er en stor misforståelse.

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Min 2x100watt røreffekt driver alt jeg har prøvd med deilig brutalt grep i bassen. Det er ingen ting som er mer dynamisk realistisk som ett kraftig rørtrinn. Har hørt opp i 1200watt røreffekt monoblokker. (ekte watt i 8 ohm). At rør er synonymt med pingleforsterkere er en stor misforståelse.

Samleren
Opplever det samme som deg mine Kora, driver lett Holfi'ene, men klart, de basser ikke som Krell FPB450MCX blokkene jeg hadde.  ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
KORA og Audio Research spiller litt forskjellig. For å matche dine Kreller i bassen må man nok opp i 200 - 300 watt rør. Men da tror jeg du ville blitt overrasket. Også i bassen.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg brukte Sonic Frontiers 220watt rørmonoblokker sammen med min ART. Dette drev mine vanskelige Avalon Radian HC med glans.

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Fikk nylig tilbud om Jadis J500 på 2*400W ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Eks. Min 2 x 100watt røreffekt høres like kraftig ut som min tidligere Chord 2 x 500watt 8 ohm transistortrinn. Det er som Audio Researchen får ut alle wattene og pumper dem inn i høyttaleren med grandios makt. Med transistorutstyr hører jeg på lydnivåer over ganske svakt en stigende umusikalsk forvrengning som jeg ikke har med rør.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
J500 er nok fantastisk, men den utvikler mye varme og det er jo ikke så lurt da. 2 X 100watt rør holder plenty til det meste, man kan jo bruke alle wattene for søren, med transistor er det bare første watten som er noenlunde musikalsk.

Samleren

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
J500 er nok fantastisk, men den utvikler mye varme og det er jo ikke så lurt da. ...
Når det er minus 20 på yttersida er alt som produserer ekstra varme kjærkommen bonus ;D

Mine 2x90W utvikler jo ikke så mye varme, men det hjelper på :) Og om ikke evig hifi-lykke, så ihvertfall mye deilig musikk som strømmer ut til mine ører ;D

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei Samleren.
Å hevde at det bare er den første transistorwatten som er noen lunde musikalsk,tyder vel på at en runde med q-tipsene er påkrevd igjen.
Men husk,ikke for langt inn for da blir forvrengningen permanent.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hei Fibreist
Ja du har rett, øregangene har nok grodd til igjen, søren og....

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei Samleren!!
Vi kan spleise på en Q-tips grandiosa fra Kercher,da får man den heftige romklangefekten med på kjøpet enten man har rør eller ikke....100 bar+

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hei fibreist, nå får du se å komme ned en tur, det er ikke bare du som skifter rimelig raskt på utstyret. Tror røranlegget jeg nå har blir en stund. Overaskelser venter.

Samleren

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Tviler ikke ett sekund på rørenes fortreffelighet.... og hva gjelder "muskler", håper jeg det ble lagt merke til att jeg skrev, KAN..bli synonymt osv. Det jeg har i tankene, er mindre og da også rimeligere forsterkere, rundt 10-15k kanskje?? For meg, og helt sikkert flere, vil disse kanskje være innfallsporten og spiren til ett lengre samliv med rørforsterkeri.

Er fortsatt nysgjerrig på hva en rør-pre vil kunne få til sammen med f.eks Embla-Midgard-Beast..

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
143
Sted
Bærum
Er fortsatt nysgjerrig på hva en rør-pre vil kunne få til sammen med f.eks Embla-Midgard-Beast..
En god rørpre gjorde det levelig med Beast etpar uker. Uten rørpre var det ubrukelig med ICE slik jeg mener musikk skal være.

Bra ble det først når ICE var ute og erstattet av en god rør effekt :)

Ole

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.698
Sted
Nøtterøy
Hallo samleren! Er også en heldig eier av en ARC VT-100, det jeg lurte på var om du fortsatt har dine originale Svetlana/Sovtek rør stående i? Eller hva har du byttet til? Hos meg så står fortsatt originalrørene i, men vurderer et bytte.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Opplever det samme som deg mine Kora, driver lett Holfi'ene, men klart, de basser ikke som Krell FPB450MCX blokkene jeg hadde. ;D
Det finnes jo en del hybridsluttforsterkere der ute. Dett gjør at man står noe friere i høyttalervalget, uten å miste for mye av rørlyden.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hallo samleren! Er også en heldig eier av en ARC VT-100, det jeg lurte på var om du fortsatt har dine originale Svetlana/Sovtek rør stående i? Eller hva har du byttet til? Hos meg så står fortsatt originalrørene i, men vurderer et bytte.
Jeg har skiftet de original rørene i min AR VT100mk2. Satt inn 8 stk. Jan Philips 6922 og 8 stk. (ekte) Svetlana 6550. Den spillte fint før rørskift, men rørene hadde jo gått i over 2500 timer så det var på plass. Med de nye rørene på plass og bias justert spiller den helt nydelig, men overraskende liten forskjell fra før egentlig. Den er jo koblet på en måte som gjør at den sliter lite rør og det er bra. Jeg tror jeg skal kjøre det nye settet i 3000 timer. Har timeteller.
Skal prøve Svetlana KT88 neste gang, allerede bestillt inn. Må ha litt rør i kassen under sengen vet du...

Samleren

Topp Bunn