Som deg har jeg også vurdert forskjellig høytalerprinsipper til eget system. Det meste går ut på kompromier i denne verden, fordeler og ulemper med de ulike prinsippene. Når det gjelder horn har jeg til gode å høre noe som matcher mine idealer, selv om hurtigheten er besnærende. Har ikke testet i eget hus dog (Vet jeg uttaler meg på spinkelt grunnlag her).Har konkludert med at jeg holder meg til konvensjonelle dynamiske høytalere. Virker å passe mitt lydideal best. Det finnes konstruksjoner som er effektive nok til god match med ikke alt for store rørforsterkere. Opplever selv egentlig ingen savn til tross for kun ca 100 rørwatt på mine relativt store konstruksjoner med en 13" og to 6.5" ca 93 db effektivitet med impedanskurve som dropper ned mot 3.3 ohm.
Når vi kommer på de meget effektive hornkonstruksjonen stilles det jo også vesentlig større grad til støysvakhet. Har spillt best med små gode SET og SEtransistor det jeg har hørt. (hørte noen artige transistor saker av Cellius som levert 0.9w på Hedlund (Lowter) horn.) Effekt trengs det ikke all verden av, her er det virkelig første watten som gjelder.
Synest en hadde en artig betraktning her på forumet en gang som meddelte at han ikke likte "å få slengt lyden midt i trynet". Kan vel bli en hel diskusjon i seg selv dette men poenget mitt er at forsterkerene dine vil finne mange gode dynamiske samarbeidspartnere. Rør trenger ikke horn! .
Spennende hva valget blir. Jeg ville gått for noe som gir litt "trøkk og smekk"
mvh.
Kjetil