Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    1
    Denne har jeg testet, og kan anbefales foran Audioquest som TP-kabel. Men plugger og terminering må man sette på selv:

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Denne har jeg testet, og kan anbefales foran Audioquest som TP-kabel. Men plugger og terminering må man sette på selv:

    Selvfølgelig må jeg protestere og si at den kabelen passer kun til piggtrådmusikk.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ønsket. Problemet kommer når noen utenforstående ramler innom en slik tråd som dette gjennom Googling, så står disse påstandene uimotsagt, og de ledes til å tro at man trenger å bruke tusenvis av kroner på dette.
    Så dere er trådstarter politiet på et vis?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tenkte ikke på hjemmeanlegget. :giggle:

    Uansett, gir meg mens leken er sånn noenlunde, det meste har blitt sagt fra begges side i denne saken har ikke mer å tilføye. Folk får gjøre som de vil, det gjør de jo likevel. 😁
    Den er god:)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    De beste og mest verdifulle inputene som svar på min åpningspost fikk jeg altså via p.m. (av folk som ikke gadd legge ut sine anbefalinger her).

    Så takk til dere som sendte meg p.m., om dere da leser her...

    Jeg har således mer enn nok å «jobbe» med videre. For ja, for meg er det et faktum at ulike ethernet kabler låter forskjellig. Jeg har faktisk noen «hakeslipp»-opplevelser med nettverkskabler oppigjennom, så for meg er det helt udiskutabelt. At det er forskjell blir nesten ennå tydeligere når jeg streamer en film fra min NAS.
    Jeg forsøker å være hjelpsom, men det blir for det meste tatt ille opp. Når det observeres forbedringer skyldes det nesten alltid defekter i den ene delen som sammenliknes. Defekter er også mangel på å oppfylle standard-spesifikasjonene, slik at signalene degraderes. Man kan ikke forberde på 100% bit perfekt. Man kan heller ikke forbedre mellomtonen eller diskanten i en bitstrøm, det er fundamentalt opplagt når man kjenner til de 7 lag i OSI-modellen. Men signaler kan ødelegges pga kabler med eksotiske elementer som aldri skulle vært innført. Der har vi sett mange eksempler, i absolutt alle prisklasser. Og kabler kan ødelegges, oftest med strekk eller for skarp bøy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig må jeg protestere og si at den kabelen passer kun til piggtrådmusikk.
    Neida, funker til alt! Kan til og med brukes til digital Coax. Kommer såklart i en audiofil innpakkning på slutten av året på markedet, til ønsket overpris. :)
    Dokumentasjonen blir som annen audiofil kabel såklart!

    Nytt for 2022 blir nok høyttalerkabler basert på samme "teknologi".
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.829
    Antall liker
    50.807
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med alder kommer visdom heter det😁
    Folk må få bruke penger på hva de vil,være seg kabler eller andre ting i hifi’en☺

    O
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alle bruker vi (forhåpentligvis) mesteparten av pengene våre på helt meningsløse ting slik at vi alle kan få lov til å fortsette å produsere helt meningsløse ting.
    Det er det eneste som gir mening.

    At man brenner penger på effekten av psykiske realiteter (forventningsbias) istedenfor effekten av fysiske realiteter (ting som utgjør forskjeller i det fysiske domenet) er meg helt revnende likegyldig. Her ytres det et sterkt ønske om å bruke penger på opplevelsen av bedre lyd, ikke om tips til forbedring av lyd, så ingen innsigelser fra meg.

    Kjøp dyrt, pent, flott, merkevare eller rimeligste hyllevare om så er, men jeg håper det kjøpes i norske hifi-butikker slik at det kommer både hobbyen vår her på berget og samfunnet i Norge generelt til gode. Hvis Duet blir kjempesvært med voldsomme marginer og må utvide, kanskje jeg kan levere rørsystemer til den nye butikken? Vinn-vinn.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Enig i overstående, men når det prates varmt for mumbo-jumbo og nærmest påståes at de som ikke er enige er imbesile så kan man lure litt. Kanskje det er så enkelt som at trådstarter med venner (eller pseudonymer) ønsker å starte en ny bransje? Får han/de overbevist noen lettpåvirkelige sjeler så er en grei inntekt sikret.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Med alder kommer visdom heter det😁
    Folk må få bruke penger på hva de vil,være seg kabler eller andre ting i hifi’en☺

    O
    Såklart !! Det skulle bare mangle, men igjen dette er et diskusjonsforum. Om vi skal akseptere at det er bare en side som skal belyses i "diskusjonene", så blir det mer og mer ala Trumps måte og gjøre ting på. Og er det slik vi ønsker at det skal være ?
    At trådstarter har sin egen "mitt anleggstråd" hvor han prater om dette med sine "venner og disipler" så er det helt ok!!
    For der SKAL det være en lavere temperatur, og mer feelgood!! Men starter man en tråd ellers i forumet så SKAL det være en reel diskusjon imo!!!
    Her på HFS, er det VI som setter dagsorden ! Brukerne er det som gjør HFS, Høvdingen skal sette standarden med lover og regler, Og modddsa skal se til at dem blir fulgt (ære være dem forresten!! )

    Og skal man ha lukkede tråder, så får @Høvdingen gjerne legge opp til det. Det er et annet ballgame og min enkle mening er at det vil gjøre forumet noe mer fattig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Dere behandler jo de som hører forskjell på kabler som idioter og dere mobber de fordi dere ikke fårstår hvorfor lyden blir bedre hos de og jeg vet at de jeg snakker om som hører forskjell har prøvd og holde en god tone uten og mobbe eller trolle andre, det er det jo dere som driver med. Dere kommer med placeboeffekt og nå trolling og det har aldri vært snakk om at noen ikke skal få være med å diskutere. Mange av dere har ikke engang testet det utstyret det snakkes om. Nå synes jeg dere får skjerpe dere og holde en god tone fremover. Det dere holder på med gjør at noen til slutt ikke orker og være med mer i diskusjonen og noen forlater til og med hifisentralen pga det.

    Da synes jeg at du kan foreta en blindtest slik at man luke ut psykoakustikk som forklaringsmodell. Hvis du likevel hører forskjell så kan vi ta diskusjonen derfra. Innbillning er den mest plausible forklaring før du faktisk kan dokumentere at du faktisk hører forskjell.
    Jeg forstår ærlig talt ikke folk som tilsynelatende ikke ønsker å finne ut hva de faktisk hører.....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Snart 100 poster i denne tråden og trådsarter (Armand68 & Mars19) har fått all den oppmerksomheten han så desperat søker. Sjekk ut hvilke tråder han poster i, et klassisk troll. Hva med å slutte foringen? Det leder bare til forsøpling av Sentralen. Jeg har svart på alt for mange av disse innleggene selv, men det er nå slutt.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig i overstående, men når det prates varmt for mumbo-jumbo og nærmest påståes at de som ikke er enige er imbesile så kan man lure litt. Kanskje det er så enkelt som at trådstarter med venner (eller pseudonymer) ønsker å starte en ny bransje? Får han/de overbevist noen lettpåvirkelige sjeler så er en grei inntekt sikret.
    Det å bruke mer penger på ethernet-kabler for bedre lyd kan sammenlignes med å kjøpe en merkeveske for å holde bedre på sminkepungen. Det gir ingen mening fordi de fysiske realitetene ikke forandres. Enten så ramler sminkepungen eller så gjør den det ikke.

    Det hjelper jo ikke å fortelle Paris Hilton det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det like stor status med "merkekabler" for menn, som merkevesker for damer?? Sier vel mest om de som kjøper slikt, - av begge kjønn...
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Snart 100 poster i denne tråden og trådsarter (Armand68 & Mars19) har fått all den oppmerksomheten han så desperat søker. Sjekk ut hvilke tråder han poster i, et klassisk troll. Hva med å slutte foringen? Det leder bare til forsøpling av Sentralen. Jeg har svart på alt for mange av disse innleggene selv, men det er nå slutt.
    Hvis du insinuerer at Mars19 og jeg er samme person må du tro om igjen. Aner ikke hvem han er, men hyggelig virker han til å være:) Men blir litt useriøst å antyde det, om det var det du mente. Som om det ikke er flere her inne som deler meninger? Det er mange det, noe p.m. ene jeg har mottatt også illustrerer, men de ser dere jo ikke så det kan jo være at jeg bare "troller" selvsagt...

    Da jeg var mer aktiv på HFS for mange år siden, og med annet nick, var jeg mer aktiv på tradisjonelle tråder om forsterkere og høyttalere. Der er jeg i mål nå og derfor opptatt av tweaks. Det må da være lov uten å bli uthengt som et "troll"... :eek:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Er det like stor status med "merkekabler" for menn, som merkevesker for damer?? Sier vel mest om de som kjøper slikt, - av begge kjønn...
    Nå er ikke alle menn "min kabel er større enn din kabel" Ganske sært, spør du meg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    I en blindtest av høyttalerkabler utført av et magasin vant kleshengere. Jeg utfordrer debattantene til å utføre en blindtest av ethernetkabler og switcher i kombinasjon med måling av produktene og gjerne også REW målinger.




    Seven songs were played while the group was blindfolded and the cables swapped back and forth. Not only "after 5 tests, none could determine which was the Monster cable or the coat hanger wire," but no one knew a coat hanger was used in the first place. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use.

    -BB-
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    1
    Av og til når jeg er engasjert og snakker med dama om, der hun har nærmest minus i interesse av å høre eller skjønner hva jeg snakker om så sier hun ja og er enig, bare for at jeg skal holde kjeft.

    Regner med det blir litt det samme for mange andre her inne også: "Hør nå! Nå kobler jeg til den nue kabelen, hører du hvor mye bedre det ble!!? Hører du!? Nå kobler jeg tilbake igjen, hører du hvor dårlig lyden ble!? Nå kobler jeg til den nye! Høøøør hvor bra det ble!! Syyykt ass! Kan ikke forstå at en kabel kan forbedre så mye! Men så kostet den også 100K også da, så det skulle bare mangle!!"

    Når man får denne regla til å bli en setning, såklart sitter de andre intetanede å bare nikker og tenker sitt:
    "Han har sikkert peiling og jeg hører ikke en pøkk forskjell! Men jeg får bare si ja og nikke så han er fornøyd og jeg slipper noen diskusjon og sure miner når jeg sier hva jeg mener, fordi det bryr meg midt i R***H*** også kanskje han holder kjeft snart, bare han er fornøyd.. Lurer på hva det blir til middag idag jeg, pasta, pizza, taco...? Kanskje skeie ut med en biff?"

    Det er litt forskjell på folk, og ikke alle er genuint interessert i god lyd. Dama bruker heller en kjøkkenradio når hun skal kose seg med musikk, og lager litt mat etc. Hun sier selv at hun ikke hører forskjell på den og stereoen jeg har, og hun bryr seg rett og slett ikke enkelt og greit. Men det er lov det også, tenker nå jeg og det er en ærlig sak..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det like stor status med "merkekabler" for menn, som merkevesker for damer?? Sier vel mest om de som kjøper slikt, - av begge kjønn...
    I noen utvalgte grupper vil jeg si at likheten er slående. Gjelder ikke bare kabler, det gjelder feks innenfor grupper som romkorreksjon, målinger, drivertyper, designprinsipp, forsterker-klasser osv. Vi er blåst alle mann, det bare føles bedre ut når vi har andre likesinnede som er blåst på de samme områdene som oss selv. :D

    Nei!

    Er du gift?
    Altså, jeg er tjukk i hodet, mangler vett og forstand og skylder IQ i alle retninger. Men så dum er jeg ikke.

    Skjønt, jeg ser definitivt sjarmen i den totale respektløse blasfemien det er for en ikke-religiøs sjel som meg å gifte seg. :D
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare legger ved en liten video, og lister meg ut av rommet...

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.672
    Torget vurderinger
    1
    Litt verdifult om emnet....

    Det var litt mtp. Den at jeg la ut link til biltemas piggtråd, tenker å lage slik kabel, håndflettet såklart til audiofile. Coming near you summer 2021! Starter med nettverkskabel.
    Utvider med Coax til beste julegave, annonse rett før jul. Også høyttalerkabler til våren 2022. Må bare handle litt krympestrømper som er lange nok, slik at de ser mer audiofile ut da det er et kresent marked man skal markedsføre imot.
    Merket blir vel Haywire-Trolleyphising-Audio eller noe lignende. Må kanskje bare lage et PCB med en blå lysdiode først, med plass til et batteri, blått er vel de audiofiles favoritt på LEDs? Når lysdioden ikke fungerer lengre så må det nok stå i instruksen at kabel må byttes. Og såklart skal de selges ferdig innbrent!
    Dette blir jo i beste Ansuz ånd også, der det er populært å bruke de samme remediene på alt mulig samme hvilket produkt det er..
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    For mange av oss hififriker tror jeg det sitter langt inne, å benytte billige kabler mellom eller til komponentene. Jeg endte selv opp med to Ethernet kabler som ikke er i den billige enden. Mellom router og Wifi modul Supra Cat 8. Og mellom Wifi pode og Auralic Altair G1, In akustikk Cat 7. Sikkert unødvendig, men man ønsker ikke at kablene skal holde anlegget tilbake 😅
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    For mange av oss hififriker tror jeg det sitter langt inne, å benytte billige kabler mellom eller til komponentene. Jeg endte selv opp med to Ethernet kabler som ikke er i den billige enden. Mellom router og Wifi modul Supra Cat 8. Og mellom Wifi pode og Auralic Altair G1, In akustikk Cat 7. Sikkert unødvendig, men man ønsker ikke at kablene skal holde anlegget tilbake 😅
    Ja det hjelper på nattesøvnen :) Greit å ha det på stell

    mvh
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    For mange av oss hififriker tror jeg det sitter langt inne, å benytte billige kabler mellom eller til komponentene. Jeg endte selv opp med to Ethernet kabler som ikke er i den billige enden. Mellom router og Wifi modul Supra Cat 8. Og mellom Wifi pode og Auralic Altair G1, In akustikk Cat 7. Sikkert unødvendig, men man ønsker ikke at kablene skal holde anlegget tilbake 😅
    Jeg bruker coax kabel og subwoofer kabler som er laget av Hb52 her på hifisentralen og de er mye billigere og bedre enn alt annet jeg har prøvd:)
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger merke til at kverulantene gjennomgående ikke ser ut til å ha testet i eget oppsett. Det har jeg og andre jeg har fått mld fra.
    Det har også alle de på Whatsbestforum f.eks. med mega-anlegg hvor det er lett å høre den minste forskjell.

    Selv i mitt mer moderate anlegg hører jeg lett forskjell. Jeg byttet til og med om her om dagen rekkefølgen på to av mine kabler slik at AudioQuest Cinnamon kabelen kom sist i rekken. Det ble stor forskjell, til det verre, så endret fort tilbake med Totaldac kabelen inn i Totaldac streameren jeg har.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Supra er nå innafor synes jeg. De lager superbe USB kabler for lange strekk og kablene deres generelt legger seg veldig fint. Ikke er de hinsides på pris heller.
    Ja. Supra Cat 8 har visstnok høyere spesifikasjoner enn det meste av annet. Fant ikke noen andre leverandører med Cat 8.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Foreslår at tråden avsluttes her. Kverulanter og kabelskeptikere kan vel opprette egne tråder uten å forsøple alle andres?? Denne tråden blir for meg stående som et skrekkeksempel på hvordan HFS har utviklet seg, og totalt mangel på respekt for at folk vil diskutere kabler fordi de hører forskjell på de.

    Jeg kan heller komme tilbake og kommentere hva det endte med i anlegget:)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Foreslår at tråden avsluttes her. Kverulanter og kabelskeptikere kan vel opprette egne tråder uten å forsøple alle andres?? Denne tråden blir for meg stående som et skrekkeksempel på hvordan HFS har utviklet seg, og totalt mangel på respekt for at folk vil diskutere kabler fordi de hører forskjell på de.

    Jeg kan heller komme tilbake og kommentere hva det endte med i anlegget:)
    Synd at det må bli sånn. Faktisk helt for jævlig:(
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker coax kabel og subwoofer kabler som er laget av Hb52 her på hifisentralen og de er mye billigere og bedre enn alt annet jeg har prøvd:)
    Det høres veldig bra ut. Selvlaget er vellaget ofte. Ikke minst velger man plugger selv. Der er det største problemet. Produsentene benytter gjerne plugger/kabler som ser bling ut. Men sjelden er materialene på topp samtidig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn