Bil, båt og motorsykkel Råd til bilkjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Jeg antar at det er mange som har greie på bil her så kanskje noen gode tips å hente?

Nå har det gått 20 år siden jeg eide en gul Volvo 142 med sjalusi, terninger, påklistra mørk plastikk o.s.v og nå synes jeg det er på tide å unna meg litt luksus :cool:.

Først har jeg bestemt meg for å legge personlighet i kjøpet og ikke bare ha en bil å komme seg frem med. Gjengangeren er vel at det er lurest å kjøpe brukt bil som ikke har gått for langt, mellom 50000 og 90000. Er det galskap å kjøpe ny? Er det bare dumt å lease?

Jeg liker å kjøre aktivt og vil ikke ha en kjedelig asiatisk bil. Bør være litt sportslig og ha bra design, men trenger ikke å gå noe langt i den retningen.

En typisk fornuftig bil for meg hadde vært golf som de florerer av. Stor nok for meg (mindre enn det er ikke aktuelt), bra utseende og så vidt meg bekjent så har de en veldig god kjøreglede som tross alt er det viktigste for meg.

Litt morsommere hadde det vært med BMW 116. Eneste abre med dem er kanskje trange bakseter (er alene) og litt høy pris? Audi A3 er at annet morsom valg. Har lagt merke til hvor utrolig mange det er av dem ute på gata. 11 år i produksjon. Har det noe å si? Kommer visst en ny modell i år.

Leide en Volvo V50 sist helg og den likte jeg godt, særlig på motorveien hvor den trives aller best. Det gjorde at det merket kan være aktuelt.

Har tenkt litt på Renault eller Citroen, men tror kanskje de er litt for komfortable i kjørestil og litt kjedelige å kjøre kanskje?

I jobben bruker jeg Skode Octavia. De er meget gode og er en mulighet. Hvorfor så få på brukten?

Jeg har alltid hatt en liten forkjærlighet til Alfa Romeo uten at jeg noen gang har prøvd dem. Aller, aller helst ville jeg ha hatt en elektrisk/kombi, men uten lademulighet bortfaller det.

Vel, unansett må jeg først finne ut av finansiering. Det mest fornuftige er vel å spørre om å få det på boliglånet.

Sist redigert av en moderator:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tenker dette er litt Lyngen:

Liltt sån batmobile, bare nå blir det Lyngmobile.

Nei, sorry Lyngen. Ikkje har eg snøring på musikk, og enda mindre greie på bil...

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ville tenkt på SAAB 9-3
    Sportslig bil med god komfort og gode kjøreegenskaper. Veldig god på norske vinterveier og billig i dagens marked. Ingen problemer med service eller deler i bilens levetid.

Mye bil for pengene med SAAB

U

utgatt60135

Gjest
    Har ikke tenkt noe på SAAB. Tviler ikke på at det er en god bli, men det er noe ved navnet. Du vet - eiegleden. Fordomsfull som jeg er :rolleyes:.

Er bilfolket på bilferie?

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Ny Ford Focus. For 250 000 får du ny bil med en god del ekstrautstyr. Golf er i ferd med å bytte modell. Tror det kommer ny modell til høsten.

2012-Ford-Focus-ECOnetic-Side-View.jpg

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Har snust litt på Focus. Ikke så spennende bil, men ser den har fått skryt for kjøreegenskapene og annet. Man slipper jo å ta det største verditapet om man kjøper et par år gammel bil, men det følger vel med endel fordeler med garanti, valgmuligheter og ikke minst gleden av å ha noe nytt. Eller er det dumt?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Var i samme tankerekke som deg i 2009. Lease? Nei. Kjøpe brukt? Kanskje. Kjøpe nytt? Hvorfor det.

Lånte meg en A3, som var sabla gøy å kjøre - men overraskende liten / trang.

Det ble en Golf TSI 1.4 DSG 160HK - ny.

Har aldri angret på å kjøpe nytt. Utrolig god å kjøre, og oppleves som en mye større bil enn A3.

golf.jpg

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Har snust litt på Focus. Ikke så spennende bil, men ser den har fått skryt for kjøreegenskapene og annet. Man slipper jo å ta det største verditapet om man kjøper et par år gammel bil, men det følger vel med endel fordeler med garanti, valgmuligheter og ikke minst gleden av å ha noe nytt. Eller er det dumt?

Husk at hvis du kjøper bruktbil, så kjøper du en bil som den forrige eieren ikke lenger vil ha. :cool:

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nytt er nytt. Det fins få økonomiske argumenter mot, sånn i snitt. Iallefall om man skal tro de velmenende og (mer enn meg) kompetente pengeregnerne i velmenende kilder så som Mine Penger eller liknende. Og så fins det en rekke argumenter for. Når det gjelder Focus mfl, så er ett av sjefsargumentene de nye bensinturboene. Jeg hadde definitivt kjøpt ny bil. Og sovet godt i mange år. Og hatt plenty innbytte neste gang.

Har man sikkerhet i hus, dvs innenfor normalt 60%, så kan det være lurt å ta et separat lån med sikkerhet i hus; beste rente men mye mer nedbetalingstakt enn for hus. I prinsipp bør man nedbetale bil fortere enn den taper seg i verdi. Da har man alltids verdien.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.362
    Mye enig med Vidar P. I 2012 er det mer fornuftig å kjøpe ny bil, sammenlignet med 10-15 år tilbake. Dette fordi nybilprisene relativt sett har gått litt ned for hvert år, mens timesprisene på verkstedene bare har økt og økt. Sagt med andre ord: du må veie opp fordelene med nytt og problemfritt bilhold, kontra mulige rådyre verkstedbesøk på en bruktbil.

Du får utrolig mye bil for pengene i dag, f.eks den helt splitternye Volvo V40 som er en premiumbil med masse sikkerhetsutstyr og ser skikkelig snerten ut, den begynner på ca 270.000,-
    Førsteinntrykk Volvo V40: Siste skrik med gammelt navn - VG Nett om Biltest

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her er jeg helt på linje med Vidar P vedr finansiering. Du har neppe den samme bil når du har nedbetalt den med boliglånet t om 15+ år.

Bil er følelser. Alfa er annerledes men ennå belemret med mye feil, de tyske merkene er det mange av slik at en gjerne blir litt anonym selvom byggkvalitet er høy. Golf er dyrt, men holder seg godt i pris. Focus, bedre kjøregenskaper enn mange. Skoda, like audiofilt som Zetor, Belarus og Ursus for de som vet hva det er... Japanerne er ikke helt borte, hva med Honda Civic ? De franske er overraskenede lite franske for tiden..Og i GTI segmentet har de gjort det bra med Citroen og Peugot siste årene... Kos deg med å prøvekjøre, det er der gleden ofte er... :)

V

vredensgnag

Gjest
    Subaru. Bygd for norske forhold, unik AWD i det prissegmentet, pålitelige og driftssikre. Den nye XVen får de ikke importert nok av - BMW X3 eiere bytter for en XV.
    En eldre Outback er ikke å forakte. Ny Forester modell på trappene, de har blåst bilen litt større i alle dimensjoner.
    AWD med symmetrisk kraftoverføring til alle hjul fra Triezaen og opp. Og drivstofforbruket matcher biler med ikke-symmetrisk AWD.

Latterlig høy gjenkjøpsrate blant Subaru-eiere, verden over. Det sier noe om bilene.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er også latterlig billig plastfølelelse i Subaru. I min forrige jobb lånte jeg fra bilpoolen en BMW 318d E90 en dag og Subaru Outback et par dager etterpå og følelsen av Subaru var som å skru tiden 20 år tilbake. Men Subaru produserer utvilsomt bra biler, det skulle bare mangle med Toyota på eiersida.

Selv synes jeg Honda CR-Z GT Hybrid ser snerten og sporty ut, godt motorisert er den også.
    car_photo_364789_7.jpg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Anonym; svigers og den slekta har vært lojale Subaru-kjørere så lenge jeg har kjent de (20 år +); sikkert vært slitesterke og funksjonelle, men man må ha en viss toleranse for plastfølelse, manglende fryd og (imo) litt lav attention-to-drivers-details for å kose seg på tur i en Subaru. Nå er det etpar år siden jeg prøvde siste tilskudd i svigers bilpark men dog. Å bytte fra en X3 til en XV er vel noe av en ekstremsport for spesielt interesserte vil jeg mene. Eller må være motivert av andre ting enn bilens kvaliteter. Iallefall slik jeg opplever de.

Uansett så var det OT forsåvidt, da det ikke er i den gata Lyngen beskrev av biler; men til det så er det verdt å ha totalkostnad i bakhodet, ikke bare utropspris i frontruta hos forhandleren. Ie; om en bil er dyrere, så kan det også være at den vil representere bedre gjensalgsverdi, og trenger slett ikke være noen dyrere bil å eie totalt sett. Jmf A3, 1-serie etc.

V

vredensgnag

Gjest
    Toyota eier en 1/7 av Fuji Heavy Industries, og BRZ er vel eneste modell der det har vært innflytelse fra Nagano.
    er selv ganske enig med Clarkson når det gjelder Outback. Og ellers underholdt av tråden..

:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Herlig at Merc kommer med biler det faktisk lar seg gjøre å like igjen. På høy tid! Det er mange år (tiår) siden det var mulig å nære noen form for entusiasme for deres småbiler.

Lot meg begeistre av endel egenskaper (særlig motoren) ved C-klasse med bensinmotor i 2008 da kona skulle velge (kjøpte en BMW 325i istedet), men det var litt for mye vulgarisme og gull-lenker-i-oppkneppede-skjorter til å kalles en god gammeldags Merc for konservative nybilkjøpere.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Mye enig med Vidar P. I 2012 er det mer fornuftig å kjøpe ny bil, sammenlignet med 10-15 år tilbake. Dette fordi nybilprisene relativt sett har gått litt ned for hvert år, mens timesprisene på verkstedene bare har økt og økt. Sagt med andre ord: du må veie opp fordelene med nytt og problemfritt bilhold, kontra mulige rådyre verkstedbesøk på en bruktbil.
    Vel, du skal ha kjøpt bruktbilen fra helvete for å få videlikeholdskostnader i nærheten av årlig verditap på en mellomklassebil!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Toyota eier en 1/7 av Fuji Heavy Industries, og BRZ er vel eneste modell der det har vært innflytelse fra Nagano.
    er selv ganske enig med Clarkson når det gjelder Outback. Og ellers underholdt av tråden..

:)
    1/6 iallfall.

Subaru har også produsert Toyota på kontrakt under merkenavnet Toyota

U

utgatt60135

Gjest
    Takker for interessante råd! Hadde jo vært grisemoro med nybil. Ja, da ser det ut som det kommer mange nye modeller i år og det taler jo for ny. Om da ikke prisen stiger derretter. Snerten den Volvoen. Ja, kanskje jeg skal ha det litt moro med prøvekjøring før jeg finner ut av finansiering? Er det greit hos de fleste forhandlerne mon tro?

L

leser1

Gjest
    Det ble en Golf TSI 1.4 DSG 160HK - ny.
    Golfen må være rimelig fornøyelig med den motoren!
    Ja, jeg fikk en slik en sist jeg leide bil. Morsom å kjøre, men ikke så morsom plasseringen av tenningsnøkkelen (ikke key-less utgave).
    Nøkkelen "skrapte" mot kneet hele tiden og jeg måtte flytte høyrebenet til en svært ubekvem kjørestilling.

Ellers var den bra :)

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Når du skal kjøpe bil - er det som med hifi: Halve gleden er å teste, og du finner alltid ut at du ofte ikke er enige med testerne.
    Vi prøvde en rekke biler i melloklassesegmentet sent i 2009; Mazda 3, Suzuki Liana, Toyota Auris/Corolla, Subaru Forester/Impreza, Golf, Skoda Octavia, Hyundai X35.
    Her var det en soleklar vinner, og faktisk veldig stor forskjell både i kjørefølelse og kvalitetsfølelse blant bilene. Det samme gjaldt motor, en 1,4 liter diesel med 90 hestekrefter var langt sprekere enn 1,6 liter med 105.
    Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt ut noen modeller du liker utseendet på, og testet dem kjapt. Det er utrolig viktig å sitte godt f. eks, og det merker du ikke så bra på 10 minutter. Tipper du raskt vil koke ned til 2-3 alternativer som du kan prøve på litt lengre enn timinutters turer. Først da ville jeg tatt inn viktige faktorer som driftssikkerhet osv., bil skal være litt eierglede, samtidig som den selvfølgelig må virke. Det er også eierglede.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Opel Astra :) Hva er evt budsjettet ditt?

A.J.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vi har bestilt en ny Astra Sport Tourer (eller hva den het), ikke fått den enda - men syns det virket som ett godt kjøp både mtp pris, komfor & driftsikkerhet.

Får antageligvis bilen om to-tre uker.

L

leser1

Gjest
    Enig med sistnevnte. Opel har hevet seg mange hakk i kvaliteten, de siste årene.
    For du var ikke helt bekvem med iX35 som du prøvekjørte?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En 10 år gammel Opel er ikke mye å skryte av i dag så spørsmålet er vel hvor mange hakk kvaliteten er hevet.

Svigermor har en 01 modell Astra med 170k på telleren og jeg er overrasket over hvor sliten den er.

L

leser1

Gjest
    En 10 år gammel Opel er ikke mye å skryte av i dag så spørsmålet er vel hvor mange hakk kvaliteten er hevet.

Svigermor har en 01 modell Astra med 170k på telleren og jeg er overrasket over hvor sliten den er.
    Etter det jeg har fått med meg har det skjedd ting med Opel-kvaliteten de siste 2-3 årene.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    174
    Subaru. Bygd for norske forhold, unik AWD i det prissegmentet, pålitelige og driftssikre. Den nye XVen får de ikke importert nok av - BMW X3 eiere bytter for en XV.
    Subaru er driftsikre og greie biler, men denne XV'en synest jeg virker billig og kan ikke sammenlignes med BMW X3 når det gjelder opplevd kvalitet. Solid mekanikk, that's all... XV blir da også slått i tester mot f.eks. Mazda CX-5 og Nissan Qashqai.

Ellers synes jeg trådstarter går litt for bredt ut til å komme med anbefalinger. Du må spisse mer ønsker og behov. Prissjikt - bilstørrelse og type - bruksmønster etc.

Når det er sagt; her får du en topp bil for ikke så mye penger:

Focus sommer kampanje
    Mondeo sommer kampanje

V

vredensgnag

Gjest
    Vi bør sterkt håpe at en direkte sammenligning mellom XV og X3 ikke faller ut i paritet, for BMWs skyld.

Å kjøpe bil er en merkelig blanding av rasjonelle og irrasjonelle momenter, der endelig beslutning er temmelig kompleks.
    Rasjonelt sett er kontinuerlig symmetrisk kraftoverføring til alle fire hjul, med boksermotor og perfekt avbalansering, verdt å vurdere. Har vært standard i Subaru siden merket kom til Norge, og selges nå som luksus-feature av anerkjente toppmerker (ikke bokser, men AWD, selv om enkelte gjerne fusker med den symmetriske overføringen, og splitter forhjul/bakhjul asymmetrisk.)

Når man har ramme og drive-train på plass kan man vurdere hvor mye sløyd og stash som må til før godfølelsen treffer. For enkelte kan det aldri bli nok, og dashstash får prioritet over bilens mer kritiske egenskaper.
    Har skjedd mye på de fem årene som er gått siden Fifth Gear gjorde dette.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Slikt som dette er også kilde til humor. Poenget er at man kan få det Subaru tilbyr som standard om man tar to og tre gangeren på nyprisene deres om man vil innom Deutschland i bilvalget, for eksempel. Men hvorfor ikke kjøpe to topp biler i stedet? Eller spare noen hundre laken på den X3en, og blåse pengene på HaiFai, slik enhver rasjonelt tenkende fornuftsperson vet å prioritere.

(Dette problemet er ikke Volvo alene om, selvsagt)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og en Suzuki SJ410 har enda bedre fremkommelighet men det har ingen relevans i forhold til trådens første innlegg.

U

utgatt60135

Gjest
    Opel Astra :) Hva er evt budsjettet ditt?

Det vet jeg ikke enda. Spørs på banken, refinansiering av boligen og om jeg tør å klinke til å nybil. Mest sansynlig ender jeg vel på max 200.000,- brukt tipper jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    Og en Suzuki SJ410 har enda bedre fremkommelighet men det har ingen relevans i forhold til trådens første innlegg.
    At trådstarter nevner han "ikke bare vil komme frem," betyr vel ikke at han er uinteressert i fremkommelighet? Han nevner bl.a. Golf, Octavia og V50, og jeg kan vanskelig se noen irrelevans her.

Opel sliter i Norge, forhandlerne har stramme marginer og tar det igjen ved så som så kundebehandling.

U

utgatt60135

Gjest
    Er vant med SUV og 4x4 i jobben, men det er så sjelden at man har bruk for det at det er uvesentlig. Derimot er jeg svært glad i automat! I bykjøring er det stor nedtur med manuelle gir synes jeg. Sjelden på brukten dessverre. Jeg synes det fort er verd prisforskjellen.

V

vredensgnag

Gjest
    Mange fine biler på markedet.
    Jeg prioriterer sittekomfort, utsyn 360, evne til kjapp forbikjøring og brukbar drivstofføkonomi.
    Stikk innom noen forhandlere og prøv bilene deres, velg den du sitter best i, og kjøp den ev. som bruktmodell.

Satt syv timer i egen bil i dag, og føler at jeg nesten ikke har kjørt bil. Viktig.

Maset mitt om Subaru skyldes kun at alle biler burde ha symmetrisk AWD, og at de har erfaring med dette fra før Audi kom med sin første Quattro og senere tilbød quattro som mulighet.

Hidden gem.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Mange fine biler på markedet.
    Jeg prioriterer sittekomfort, utsyn 360, evne til kjapp forbikjøring og brukbar drivstofføkonomi.
    Stikk innom noen forhandlere og prøv bilene deres, velg den du sitter best i, og kjøp den ev. som bruktmodell.

Satt syv timer i egen bil i dag, og føler at jeg nesten ikke har kjørt bil. Viktig.

Maset mitt om Subaru skyldes kun at alle biler burde ha symmetrisk AWD, og at de har erfaring med dette fra før Audi kom med sin første Quattro og senere tilbød quattro som mulighet.

Hidden gem.

Sittekomfort er ekstremt undervurdert - tror det er mange som ikke tenker på det når de kjøper bil. Dessverre tar det litt mer enn ti minutter å finne ut om man sitter godt, det er litt som med anlegg som høres bra ut på en sang eller tre, men så kommer lyttetrettheten etter en stund.

For mange som er vant til firehjulstrekk, er ikke tohjulstrekk noe alternativ. Meg selv inkludert.

U

utgatt60135

Gjest
    At trådstarter nevner han "ikke bare vil komme frem," betyr vel ikke at han er uinteressert i fremkommelighet? Han nevner bl.a. Golf, Octavia og V50, og jeg kan vanskelig se noen irrelevans her.
    Jeg skal hverken kjøre på bane eller opp bratte slimete jordveier, kun nogenlunde raske akselerasjon. God respons på gassen er nok. God sittestilling, god styring og at bilen sitter bra i svingene. Volvo V50 er mer enn god nok.

C

Cyber

Gjest
    Er mange flotte biler på markedet. VW Golf synes jeg er littegrann kjedelig og "A4". Den nye Volvo V40 ser nydelig ut, men Volvo under V70 er små innvendig og meget dårlig plass baki, innlasting og åpningens bredde på nåværende V40/V50 er jo helt elendig.

Jeg vet ikke hvilke behov du har og derfor er det vanskelig å anbefale noe. Jeg handlet selv brukt bil til 170 tusen for 3 år siden, har ikke hatt noen problemer med den og verditapet har vært gjennomsnittlig ca 16500 i året. Jeg kan ikke skjønne beregningene som gjøres som får nykjøp av bil til å bli god butikk, da må bruktbilen man sammenligner med være svært utsatt for problemer og reparasjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn