Bil, båt og motorsykkel Råd til bilkjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Sist vinter var den glatteste noensinne i Norge, og glattere skal det bli ...

Volvo V50? Du må vite noe jeg ikke vet om den bilen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.593
    Jeg kjøpte en to år gammel C30 i fjor og har ikke angret et sekund. Jeg sparte ca. 100000 kroner i forhold til ny bil og har kun kostet på den en service. Setene er meget gode og bakseteplassen er relativt god. 1.6 dieselmotorer er sterk og gjerrig. Kjøreegenskapene grenser til sportslig uten at komforten blir lidende. Moderne hjelpesystemer gjør at framkommeligheten vintrtid er god.
    Alt i alt en fin bil for to voksne med behov for bakseteplass en gang i blandt.

C

Cyber

Gjest

Jeg kjenner folk som eier den og prøvekjørte serien da jeg skulle handle for 3 år siden. Grusomt trang bak, akkurat som Audi A4 og den smalner inn bakover slik at man ikke får full bredde på innlasting. S40 er jo helt håpløs der. Var helt grei å kjøre og 1.6 Dieselen er nok en grei motor å ha, ikke sportslig, men har "akkurat nok" til at man ikke føler den er helt dau.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1

Nå er riktignok firehjulstrekk greit å ha men at det er noe du MÅ ha for kjøring på offentilg vei går jeg ikke med på. Jeg kjører 30 000+ km per år på nordnorske veier på all slags føre med piggfritt på vinteren uten å stå fast eller ha problemer med å følge annen trafikk (snarere tvert imot!). Etter 411 000 km i A6'n min (forhjulsdrevet) har jeg stått fast hele to ganger; begge ved at jeg trodde jeg kunne trykke kjerra over brøytekanten (ble brøyta inne) bare jeg hadde nok fart....

N

nb

Gjest
    Det stedet i Norge man har mest behov for firhjulstrekk er etter min mening når man skal lukeparkere innenfor Ring 2 i Oslo om vinteren (jada, jeg vet det er mulig uten også). Mye større fordel der enn om man skal kjøre på hytta på vinterfjellet eller andre aktiviteter hvor noen har fått for seg at det er tvingende nødvendig med firhjulstrekk.

V

vredensgnag

Gjest
    Siste sesong:
    biler kj?rte av veien - Google-søk

God AWD, uavhengig av merke, er en grei måte å kompensere for myndighetenes piggdekkhysteri på, siden dette fører til at folk kjører med for glatte dekk på vinterføre for å unngå avgift. Svenske Motormannen (som NAF) om den saken:
    Piggfrie dekk er livsfarlig � Carsten O. Five

Fives inspirasjon: http://ipad.dagbladet.no/2010/02/04/nyheter/innenriks/bilulykke/naf/10239531/
    Norske bilmyndigheter forsvarer piggfritt, folk i kommentartråden vet bedre.*

Men, man bør prøve symmetrisk AWD, en opplevelse som er de færreste forunt gitt innstegsprisen, om man da ikke velger klokt.

*(EDIT - Og jeg er klar over at norske veier ikke består av to vognfurer utpå vårparten, som en funksjon av at vi har redusert piggdekkbruken. Men konsekvensen er en sjuinnihelvetes saltbruk, slik at folk ikke skal ta livet av seg på piggfrie dekk. Og det saltet er ikke bra for vognparken, eller naturen).

Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Volvo overrasker negativt med snodige motorer. De støyer som en traktor - og rister like mye. Når du skrur av tenningen, ja - så rister dem jaggu på "ettertenning". Dette målt opp mot moderne motorer fra VW, Audi og BMW (som jeg har prøvd).

Oppsummert: Volvo ser helt konge ut - men låter som 1995.

Opel: Hva skal man si. Jeg hadde en Meriva, som en dag plutselig gikk fremover når jeg satte girspaken i R. Opelverkstedet mente dette var normalt - og jeg har kvittering på "750,- smøring og justering av gearkasse". LOL.

Kjøp bil etter hvilket konsern som er mest finansielt solid OG de som har nye motorer OG salgsvolum (les; bruktpriser når du en gang kommer dit). Da er det VW og BMW som kommer høyt opp på lista. Og, de er også morsomme å kjøre. Hva mer kan man ønske da+

PS: Var på nybil research i dag med de tre ungene - og vi entret den nye Mazda CX-5 - OG HERREJEMENI. Dørene er som tynne blikkplater, kupéen var liten og det lyste BILLIG av hele bilen. Aner ikke hvorfor denne er så populær. Eller jo - fordi den er "ny". Kanskje den er god å kjøre, men med alt det andre non-drive, så er den like interessant som Ssangyong.

U

utgatt60135

Gjest
    Klart firehjulstrekk er kjekt og det er digg å vrese en SUV inn en parkeringsplass ingen andre tar, men dette er ikke viktig.

Vel, jeg synes Volvo V50 var veldig god å kjøre. Bra motor og ikke støyete synes jeg. Eneste lille bemerkning var at giringen måtte være presis for å falle i riktig spor på i alle fall ett av dem. Alle var veldig fornøyd med plassen bak og god plass i bagasjerommet. Veldig god sitte - og kjørekomfort. Liker designet utvendig. Litt kjipere innvendig foruten setene som var meget gode. Motoren er vel fra Ford så vidt jeg har skjønt. Samme som den i Focus?

Biler jeg vil vurdere blir trolig da:

Volvo V50 (alt testet)
    BMW 116
    Audi A3 (har aldri kjørt Audi tror jeg)
    VW Golf (har kjørt dem endel, så kjenner dem litt)
    Skoda Octavia (kjenner dem ut og inn)
    Ford Focus (frister ikke, men får så mye skryt at de må få en sjans)

Opel Astra?
    Alfa Romeo Giulietta?
    Volvo S40 (når den kommer)?

Kanskje noen outsidere?

Citroën C4
    Renault Megane

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    174
    Sittekomfort er ekstremt undervurdert - tror det er mange som ikke tenker på det når de kjøper bil. Dessverre tar det litt mer enn ti minutter å finne ut om man sitter godt, det er litt som med anlegg som høres bra ut på en sang eller tre, men så kommer lyttetrettheten etter en stund.
    Dette er viktig. Mange fancy biler med dårlige seter. Kjører selv (enn så lenge, blir ny snart...) en Volvo V70 D5. Delskinn og suveren komfort. De fleste nybilene jeg har prøvd i det siste er ikke i nærheten av sittekomfort til Volvo. En nyere brukt Saab har også svært gode seter, og er i tillegg nå veldig billig...

V

vredensgnag

Gjest
    Fords C1 plattform kan du kose deg med i et utvalg av bilene du snuser på, Lyngen, så kan du vurdere hvordan ulike produsenter i paraplymerket har brukt den.

L

leser1

Gjest
    Det kommer vel an på hvor langt tilbake han vil på bilens alder. P.t. er det vel kun V40 2012 modell som har C1 plattform, men modifisert.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Prøv gjerne nye Renault Clio (ikke så liten som den virker som) og Megane.
    Jeg har prøvd de og syns mye har skjedd på det merket, kan og skyldes samarbeidet med Mersedec.
    Ikke bløte i svingene. Kan dra hardt på gjennom en sving med dei. Måtte jo teste det + nødbrems i 80 på våt asafalt, det var rått!!
    Alså vi snakker om de nyeste, modell 3. Dei er bra. Renault har jo skiftet leverandører på EL-tinga til samme som Mersedec bruker.
    Verdt en prøvetur. :)

Ellers har eg og fått lånt flere merker av same str som Clioen, men likte Clioen best av de. Men er nok smak og behag.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Hvorfor ikke se på Mercedes? Utrolig kjørekomfort og driftssikkert. Den nyeste C klasse serien(w204, nyere enn 2008 modell) er knallflotte biler. Eventuelt så er BMW 3 serie også mye bil for pengene om man skal ha noe som er kjekt å kjøre, de kan også være ganske så gunstige å importere fra tyskland...

C

Cyber

Gjest
    Kanskje noen outsidere?

Citroën C4
    Renault Megane
    Jeg hadde ikke kjøpt fransk bil, kjenner en del som synes fransk er flott og går på smellen gang på gang. Sist en kollega som hadde en Peugeot 2009 modell som hadde flere elektriske feil enn det var elektriske innretninger. Tok sjansen på en ny av samme merke, 1 mnd senere virket ikke vinduer og flere andre saker. Juhu!

Tysk eller japansk er nå min mening.

L

leser1

Gjest
    Eller koreansk, outsiderne :)

VW sjefen var mer enn interessert da Hyundai viste frem sin nye i30 på siste store messe.
    Det finnes videoer på YouTube som viser hvordan han og hans assistent saumfarer interiøret og har med seg målebånd!

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.278
    Torget vurderinger
    1
    No har eg Renault Laguna 3, 2008 modell. Bilen har passert 180000 og det er kun skifta slitedeler på han. Grunna den usle kvaliteten på Laguna 2 får ein desse til sers gode priser så her er det mogeleg å få seg ein velutstyrt og komfortabel bil til ein god pris.

U

utgatt60135

Gjest
    Alfa Romeo Giulietta må jo prøvekjøres siden den kanskje er den flotteste. Ikke så veldig mye dyrere enn en Golf faktisk.

i.alfaromeo.giulietta.2011.01.17.nc400.qv.red.fr.jpg

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Siste sesong:
    biler kj?rte av veien - Google-søk

God AWD, uavhengig av merke, er en grei måte å kompensere for myndighetenes piggdekkhysteri på, siden dette fører til at folk kjører med for glatte dekk på vinterføre for å unngå avgift. Svenske Motormannen (som NAF) om den saken:
    Piggfrie dekk er livsfarlig � Carsten O. Five

Fives inspirasjon: Advarer mot dekk uten pigger - nyheter - Dagbladet.no
    Norske bilmyndigheter forsvarer piggfritt, folk i kommentartråden vet bedre.*

Men, man bør prøve symmetrisk AWD, en opplevelse som er de færreste forunt gitt innstegsprisen, om man da ikke velger klokt.

*(EDIT - Og jeg er klar over at norske veier ikke består av to vognfurer utpå vårparten, som en funksjon av at vi har redusert piggdekkbruken. Men konsekvensen er en sjuinnihelvetes saltbruk, slik at folk ikke skal ta livet av seg på piggfrie dekk. Og det saltet er ikke bra for vognparken, eller naturen).

Subaru produserer noen glimrende biler. Legacy, Outback, Impreza og til dels Forester er helt supre med dieselmotor. Dieselmotoren er herlig og girkassen passer bra (6 trinn manuell). Bensinmotorene derimot, her i Norge, er slappe sakker, særlig kombinert med håpløse 4-trinnskasser og cvt. Jeg kommer aldri til å eie en slik variant. Det er derfor med stor spenning det venstes på Outback med cvt-kasse og diesel. Jeg innbiller meg at cvt kan fungere brukbart med sammen med dieselmotorene til Subaru - da slipper man å jage 6000 rpm ved det minste gasspådrag i alle fall. Dette gjelder for øvrig ikke bare Subaru med bensinautomat.

Kjøremessig liker jeg Subaru veldig godt, men de har jo fremdeles sine utfordringer når det kommer til interiørkvalitetet. Småting som støy fra vifte, "lette" dører osv gjør at de skygger pent unna premiumsmerkene. Som brukskjøretøy her i Norge er Subaru supre biler, men ønsker man seg premiums interiørkvalitet og opplevd luksus må man nesten se andre steder.

En Outback står for øvrig høyt på ønskelisten min.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    [/QUOTE]

Kjøremessig liker jeg Subaru veldig godt, men de har jo fremdeles sine utfordringer når det kommer til interiørkvalitetet. Småting som støy fra vifte, "lette" dører osv gjør at de skygger pent unna premiumsmerkene. Som brukskjøretøy her i Norge er Subaru supre biler, men ønsker man seg premiums interiørkvalitet og opplevd luksus må man nesten se andre steder.

En Outback står for øvrig høyt på ønskelisten min.[/QUOTE]

Jeg er ikke helt enig når det gjelder Impreza og Forester (de to jeg har kjørt) - synes de gir en kvalitetsfølelse på interiørsiden fullt på høyde og over flere av sine konkurrenter i sine klasser, men sammenligner du med premiumbilene er jeg enig.

T

tce-teams

Gjest
    jeg og dama kjøpte nylig denne bmw 316 i e36 1996 modell , med elektrisk takluke , sentralås , elektriske speil , elektriske kjøre lys etc etc...det er noe små rust på den , men det er noe jeg holder på og tar nå + jeg skal omlakkere den :) WP_000233.jpg WP_000234.jpg WP_000235.jpg WP_000236.jpg

N

nb

Gjest
    Alfa Romeo Giulietta må jo prøvekjøres siden den kanskje er den flotteste. Ikke så veldig mye dyrere enn en Golf faktisk.
    Alfa Romeo ser snasne ut og er sikkert morro å kjøre også, men etter hva jeg har blitt fortalt er det ikke like morro den dagen du skal selge den om det er et element i vurderingen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en 1987 518i dengang de var nye, selv den hadde elektriske lys. BMW er i forkant tydeligvis.
    Fine biler de der 3-seriene, i enhver generasjon imo. Skulle jeg hatt ny liten bil idag så hadde jeg personlig ikke vært i tvil; gitt at jeg har tilbrakt nær sagt alle mine veikilometer i BMW fra barnsben, og således farget, men også at jeg har rikelig anledning til å kjøre andre biler til en stadighet. Jeg hadde utvilsomt enten strukket meg til en ny 3-serie (F30) eller spart og ventet til jeg kunne strekke meg dit.
    Freude am fahren! Indeed!

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest
    er det bare meg, eller ser andre også, hvor fint denne tråden flyter? hvorfor er det ikke slik i kabel trådene?

Min bil citroen-ds-2.jpg

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Herlig DS! 19 eller 21? DS19 etter frontlyktene å dømme?
    Hadde man fått kjøpt slike nye, med alt den innebærer, så hadde jeg gjerne hatt en slik som kosebil.

U

utgatt60135

Gjest
    Alfa Romeo ser snasne ut og er sikkert morro å kjøre også, men etter hva jeg har blitt fortalt er det ikke like morro den dagen du skal selge den om det er et element i vurderingen.
    Det betyr så klart ganske mye. Spørsmålet er om det også gjelder Giulietta? Er ryktet av mye reperasjoner foreldet? Giulietta har vel bare var på bruktmarkedet i ca 2år?

N

nb

Gjest
    Det betyr så klart ganske mye. Spørsmålet er om det også gjelder Giulietta? Er ryktet av mye reperasjoner foreldet? Giulietta har vel bare var på bruktmarkedet i ca 2år?
    Ingen aning. Jeg outsourcer mine bilkjøp og -salg til faren til samboern min så skal ikke skryte på meg særlig kompetanse på bruktbilmarkedet. Han jeg kjøpte min nåværende bil av (en Skoda) hadde hatt Alfa Romeo før det, han sa at han hadde slitt fælt med å bli kvitt den, har også hørt det samme andre steder.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Før prøvekjøringer er det nok disse to som tiltrekker mest:

BMW 116 eller 118

bmw-1-series-118-118d-hatchback-petrol_3816383.jpg

Og nye Audi A3 som kommer i September. Litt stiligere bakfra enn tidligere utgaver. Går de opp i pris mon tro?

2012-audi-a3.jpg audidsc08487.jpg Audi-2012-A3-rendering.jpg

Kanskje mest fornufig å vente til neste år og glede seg over ny bil over hele sommeren.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For å vurdere hvordan en bil er å eie vil jeg anbefale å se på statistikken til bilprovningen:Bilprovningen - 2010

I statistikken deres over feil på 8 år gamle biler (2010) ligger beste Alfa på 96. plass så de er ikke på langt nær så feilfrie som en Toyota men fortsatt bedre enn f. eks Skoda Octavia.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Opel Astra :) Hva er evt budsjettet ditt?

Det vet jeg ikke enda. Spørs på banken, refinansiering av boligen og om jeg tør å klinke til å nybil. Mest sansynlig ender jeg vel på max 200.000,- brukt tipper jeg.
    Velger du brukt har du endel forskjellig å velge i. Kjøper du nytt, blir nok utvalget noe mindre og vanskelig å finne biler som gir noe "ekstra".
    Jeg kjøpte akkurat min første nye bil (til samboeren), og gikk da for leasing. Totalt sett ble dette billigere enn hennes gamle 2005 modell VW. Da setter vi også av en tusenlapp ekstra i måneden, slik at vi har til nytt innskudd/leasing om 3 år.

Har selv kjørt endel VW og Audi tidligere, men er veldig imponert over de nye Opel modellene. Tysk følelse og design, fine priser og mye utstyr og pr. idag de nybilene med minst feil.

Bilder av bilen til madammen med vinterhjul (jeg kjører samme i stasjonsvogn):
    423721_10151384703725245_546122073_n.jpg
    419129_10151384704520245_206648923_n.jpg
    420421_10151384705220245_755908204_n.jpg

A.J.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    PS: Var på nybil research i dag med de tre ungene - og vi entret den nye Mazda CX-5 - OG HERREJEMENI. Dørene er som tynne blikkplater, kupéen var liten og det lyste BILLIG av hele bilen. Aner ikke hvorfor denne er så populær. Eller jo - fordi den er "ny". Kanskje den er god å kjøre, men med alt det andre non-drive, så er den like interessant som Ssangyong.
    litt sent kanskje, men cx-5 får vel hovedsaklig skryt den beste motoren og de beste kjøreegenskapene i klassen.
    mye av dette kommer selvfølgelig av lav vekt, noe som igjen fører til lite støydemping og "tynn" lyd i dørene.
    kupéen er også større enn mange andre biler i samme klasse, f.eks tiguan og kuga.

C

Cyber

Gjest
    U

utgatt60135

Gjest
    Første prøvekjøring i dag. Litt tilfeldig ble det Alfa Romeo Giulietta. Steike!!! Det var innertier og null negativt. Kjøregleden var mega og når den ser slik ut både utenfra og innenfra så er det et sikleprodukt. Må selvsagt regne og tenke fornuftig til slutt. I morgen testes BMW 116 og trolig Citroen C4.

U

utgatt60135

Gjest
    Trolig allerede ferdig med prøvekjøring.

Citroën C4 - treg, tung. Ingen kjøreglede og tenderer mot misslike
    Ford Focus - God bil på alle måter, men likte den ikke spesielt godt heller. Likte ikke mororen så godt. Ingen eieglede.
    Audi A3 - Fin bil, bra kjøreegenskaper men hadde ventet noe bedre. Men ny modell kommer og der er vel på tide?
    BMW 116i - Knallgod rett og slett. Trodde ikke forskjellen fra Audi skulle være såpass stor. Liker seg like godt på rolig kjøring og lave turtall som aktiv kjøring. Litt trangt for lårene for min del. Trangt i baksete.
    Alfa Romeo Giulietta - Forelskelse! Sitter veldig godt, bilen går som på skinner i svinger. Føles også mer stabil i høy hastighet enn BMW. Gøyere å kjøre enn BMW og enda mer smakfullt interiør. Enda mer eieglede. Ikke så bra på lave turtall som BMW. Den liker litt turtall.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare et lite tips til de som er i markedet for en bensindrevet mindre bil fra f.eks BMW; ut ifra det man vet idag så vil det nesten ikke bli snakkbar prisforskjell mellom 116i og 316i. Det er snakk om noen få titusener. Førstnevnte (116i) vil beholde sin 1600cc motor, mens den nyere 316i vil komme med den nye 2000cc-turbomotoren som alle firesylindrete BMW twinturbo-biler kommer med, og vil i 316i også yte 136HK. Dreiemoment er TBC for tiden.

Prisforskjellen idag fra 116i (1600cc) til 320i (2000cc twinturbo 184HK) er stusselige 100k for et helt annet nivå bil, og med introduksjonen av 316i i høst vil dette prisgapet etter sigende bli nærmere ingenting enn 100k. Etter rykter iallefall. Ikke minst etter de nye avgiftsomleggingene fra 2012. Man skulle gjette på en prisforskjell på kanskje 40k til rundt 350k (316d koster 345k). En forskjell man utvilsomt får igjen ved innbytte neste gang, og vel så det muligens; 3-serie er jo en veldig veldig populær bil brukt, og innbyttepris reflekterer nok det nå som det har gjort i årtier.

Man finner prislister og denslags på BMW-modeller: Nettstedet til BMW AG Priser for 316i er ikke klare men enhver vil vel lett kunne gjette seg til hva en 2-liters twinturbo motor gjør for dreiemoment og opplevelse ift en 1.6-liters N/A-motor.

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen grunn til å hetse, da de fleste sikkert skjønner sammenhengen bedre enn du later til å gjøre. Du burde kanskje sitert sammenhengen i sin helhet, istedet for å plukke ut mindre enn en kvart setning som synes verst mulig, i ditt tåpelige forsøk på å sette mitt tips i et dårlig lys.

Det er selvsagt og som sagt forholdsvis ment. Med henblikk på at det er en effektmessig mye større motor. Det henspeiler til at prisforskjellen på karosseriene er marginal, og at med den annonserte nye 316i så vil prisforskjellen bli temmelig lav for 116i vs 316i for de fleste som er i markedet for denne typen biler.

Ikke ment som noe tips til Lyngen, som sikkert vil ha en mindre bil eller andre kvaliteter, men som en generell betraktning omkring biler i prisklassen 250-350k som også Lyngen ser på, og som er hovedtema her i tråden tydeligvis.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn