Da var Golf 7 prøvekjørt og jeg må si det var en nedtur.
Golf 6 var kanskje den mest imponerende bilen jeg har kjørt når prisen tas i betraktning. Den nye var ingen særlig forbedring men en forværring på enkelte punkter.
Det positive først; Finish på interiør er på nivå med BMW 3-serie. Motor og drivverk er i toppklasse - DSG kassa er den beste automat jeg noen ganger har prøvd. Føste gang jeg har kjørt en automat kasse som ikke gjør noe som irriterer meg. Kjørte en 105TDI med DSG. Motoren føles kvikk. Hadde ikke vurdert større dieselmotor enn denne. Skulle jeg ha hatt mer krefter hadde 140kk TSI vært valget.
Det negative er en fæl styring uten tilbakemelding. Nå skal de sies at jeg har ikke kjørt en eneste ny bil med bra styring men Golfen tar kaka - føles som en bilsimulator. Dette gjør bilen rent ut sagt kjedelig å kjøre selv om det er åpenbart at det er intet i veien med kjøreegenskapene. Dekkstøy med piggdekk er for meg uakseptabelt høyt; ville ikke ha vurdert piggdekk på denne bilen. Motorstøy er godt dempet. Dieselknakking er kun merkbart på kald motor. Lite støy fra hjuloppheng.
Helt diskvalifiserende for meg er imidlertid at regnsensor og speil stjeler så mye av ustikten at jeg ser ingenting på skrå framover bortsett fra et smalt parti ved høyre A-stolpe og et smal belte nederst ved frontruta - trafikkfarlig. Jeg er 1.90 høy og har jeg setet slik at jeg sitter godt uten beina under haka er sikten bergrenset. Dette vil ikke være et problem for kortvokste. For å velge vekk regnsensor må du ned på Comfortline utstyrsnivå men da får du gyselig sølvfarga plast i dashbordet noe som er uakseptablet for meg. Da kan du heller ikke velge skinninteriør moe jeg vil ha.
Jeg liker heller ikke den hvite instrumentbelysninga. Den var irritrerende for øynene en mørk høstkveld. Jeg fant ikke hvor man skrur med inntensiteten. Jeg kom fire ganger borti knappene for manuell giring på rattet under prøveturen. De er fantastisk plassert dersom du ønsker å gire manuelt (hvorfor ikke kjøpe manuell kasse da?) men i veien når du ikke gjør det.
Det blir nok aldri noen Golf på meg.