Forsterkere Rør forsterker problem.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.073
    Torget vurderinger
    7
    min erfaring så langt er at alle små rør gjør en forskjell, de to i midten kanskje mest, men jeg ble overrasket over forskjellen jeg opplevde ved bytte av el34 , det utgjorde definnetivt størst forskjell.
    alt henger i hop.
    Det positive ut av det, er at jeg nå tydeligere hører opplevde forskjeller på små rørene

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    enkelt forklart: kt77 har nesten identisk specs med el34, men tåler mer strøm.
    lydmessig minner de mer om en miks av el34 og kt150 i mine forsterkere og ører, ikke kt88.
    men som sagt, hvordan rørtyper "låter" er veldig ulikt fra forsterker til forsterker.
    jeg skrev litt om kt77 i innlegg 6934 i min tråd:
    Tåler mer strøm?
    Sikkert riktig. Max anodetap er viktigere.
    I tilfellet PrimaLuna har konstruktøren bestemt.
    Ikke noe hver enkelt kan velge.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    9.099
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    9
    Tåler mer strøm?
    Sikkert riktig. Max anodetap er viktigere.
    I tilfellet PrimaLuna har konstruktøren bestemt.
    Ikke noe hver enkelt kan velge.
    snakket generelt om el34 kontra kt77.
    ikke sagt noe om prima luna og deres løsninger, dette regner jeg med at trådstarter og eier har kontroll på selv.
    leste litt om prima lunas "adaptive autobias" for noen år siden, virker som et forseggjort og smart opplegg.

Hønndjevelen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    163
    Sted
    Oslo
    Får vel gi de en sjanse først. Synes kanskje bassen ble litt bedre etter en time i går. Men i det store og hele er bassen stor og kraftig, men rund på en måte.
    KT77, er de lik på 88?
    I min forsterker, Unison S6, oppfattet jeg at KT77 ga meg varmen/romantikken til EL34 og noe av trøkket til KT88. Men som fru Brundtland sa: alt avhenger av alt

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.945
    Torget vurderinger
    8
    I min forsterker, Unison S6, oppfattet jeg at KT77 ga meg varmen/romantikken til EL34 og noe av trøkket til KT88. Men som fru Brundtland sa: alt avhenger av alt
    Ja..
    Nå har jo jeg kjøpt nye rør og kun Electro Harmonix, så den er vel mer hifikorrekt nå også.
    Grunnen for det valget var pris og at sist jeg hadde rør-pre, så var det det jeg foretrakk.
    Ellers er DAC også mye rett frem.
    Men det fungerer på Klipsch RP280F.
    Ingen skarp / skrikendes diskant.
    Kanskje takke være EL34?
    Uansett, så fungere det flott må.

Aldri hørt om wattslitte rør før.. Bare slitte med støy og sånt.
    Støy var det ikke i de gamle, før en evnt vridde opp til kl 13-14
    Men uansett var det meget lite guff i forsterkeren.

Nå med EL34 mot de gamle KT-88 spiller det mye kraftigere og høyere.
    Omtrent som å gå fra en vanlig gammel 20-30w 2000kr forsterker ala Technics og opp til den jeg har nå.
    Og årsaken var kun rørene. Nå spiller klipsch med tyngde og de kan spille ganske høyt, selv på volum 10

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    67
    Rør blir slitt over tid. Med en rørtester kan en måle rør og på noen ( beregnet for gitarforsterkere ) kan en kople til forsterker og lytte etter mikrofoni i røret. Et lite knips og det skrangler i høyttaleren.
    Dersom man en dag synes lyden høres skarp og litt "dau" ut kan det være røret/ene som er så slitt at det legges merke til. På den annen side synes jeg at rør som regel også trenger litt tid for å spille "best" når de er nye.
    Anbefaler å holde et lite regnskap over sånn ca hvor lenge rørene har vært brukt eller som enkelte DIY folk gjør å sette inn et tidstelleverk. Dette gjelder ikke minst likeretterrør. ( som jeg byttet ikveld ) BJ.

Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.926
    Sted
    Trondheim
    Hvor kjøper man rør nå for tiden?
    Jeg trenger noen 6922-rør til min Conrad-Johnson ET250S

Det suser i høyttalerne (i begge kanaler). Hørte det samma da rørene i min ET-2 ble slitt. Skiftet 8080-rørene i ET-2 en uten at det ble bra, så jeg regner med at det er 6922-rørene i effekttrinnet som må skiftes.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.073
    Torget vurderinger
    7
    Audiomix har mange gode varianter av 6922

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.172
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    I hovedsak er det slik at forsterkerne lydkarakteristikkmessig responderer mer på bytte av pre-rør enn effektrør. Til det bedre? Ja, dersom man vet litt om hva man ønsker av endring. I tillegg til en god del info om rørkarakteristikker på nett hadde vi jo en god støttespiller i Brynjar for å finne de rette rørene.

Har forsterkeren muligheter for å benytte ulike typer effektrør (for eksempel både EL34, KT88, KT66 osv) vil man også kunne oppleve store forskjeller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn