Hei igjen
Kjøpte noen ulike 12AX7 rør for å eRør mottatt og alt var klart for å teste i helgen. Før jeg startet ville jeg måle støyen, for å
kunne sammenligne med hvert enkelt rørbytte.
Først da går det opp for meg at det er kun den venstre kanalen som har denne kraftige susingen
nærmest som et fjernsyn i gamle dager når sending var slutt. I tillegg noen ekstralyder innimellom.
Høyre kanal har en svak susing som ikker er hørbar i lytteposisjon.
Så da er det tilbake til feilsøking igjen - for så vidt morsomt og lærerikt det også.
Sender et kjapt spørsmål til deg før jeg går på forumet hvis det skulle være en banal ting som jeg kan sjekke.
Har satt nye rør i alle tre posisjoner i signalvei, og det var ingen forskjell. Har prøvd ulike linjeinput/utilkoblet linjeinput, og også sjekket med å dunke lett borti komponenter for å sjekke om lyd endrer seg. Volum innvirker
lite da støyen er ganske høy i utgangspunktet.
Har ikke sjekket/endret noe i strømforsyningsdel. Tenkte denne var mindre trolig som synder.
Noen tips?
Vennlig hilsen
Lars E. Ersland
Hei,
Forforsterkeren din er en klone av en Marantz 7, dette er en relativt kjent og mye brukt preamp.
Marantz sin originale pre 7 hadde en 0,22 uF kondensator i utgangen og var selvsagt beregnet for bruk med rør power amp, inngangsimpedans ca 100k. Den ga da en nedre grensefrekvens (-3dB) på ca 7 Hz.
Med en belastning på 10 k og en utgangskondensator på 0,47uf, som i din pre får du et -3db punkt på ca: 34 Hz, ikke noe særlig dypbass. Men bassen burde være akseptabel hvis belastningen økes til 100k, noe som er mulig med din power amp. (-3dB ca: 3,2 Hz).
Hvis du ønsker mer bass med 10k belastning, kan du øke utgangskondensatorens verdi, jeg vil ikke anbefale 10uF, men heller 2,2. Det vil gi deg et -3dB punkt på ca: 7Hz, noe som tilsvarer Marantz sin orginal med 100k belastning. Hvis du fortsatt får dårlig bass, burde du få sjekket frekvensgangen på preampen, den bør være grei nok, forutsatt at det ikke er feil med den. Den bør heller ikke ha noen problemer med å drive power ampen din, med 10k/200pF inngang under normale forhold.
Nå kan man jo diskutere om 12ax7/ECC83 er egnet som katodefølger i en preamp utgang, men det blir en helt annen diskusjon.
Vis vedlegget 790902
Hei.
Problemet med bass som forsvant ble løst ved å fjerne dempeledd. Får nå ganske likt måleresultat med rørforforsterker som med Tangent Preampster II.
Men som nevnt i siste innlegg ble jeg da oppmerksom på sus fra høyttaler selv ved volum helt av. Siden jeg ikke har noen erfaring med dette antok
jeg det var sånn det skulle være.
Gikk så til innkjøp av noen 12AX7 rør for å teste videre. Koblet opp målemikrofon for å sjekke sus mellom rørbytter.
Først da går det opp for meg at det er kun den venstre kanalen som har denne kraftige susingen
nærmest som et fjernsyn i gamle dager når sending var slutt. I tillegg noen ekstralyder innimellom.
Høyre kanal har en svak susing som ikke er hørbar i lytteposisjon, men kun hvis en legger øret inntil høyttaler.
Så da er det tilbake til feilsøking igjen - for så vidt morsomt og lærerikt det også. Følgende er testet:
1. Ingen sus/ulyd med bruk av Tangent Preamster II. Så da er høyttalerkabel, signalkabel til effekt og signalkabel til linje inn ok
2.Har satt nye rør i alle tre posisjoner i signalvei, og det var ingen forskjell.
3. Har prøvd andre rør i strømforsyning, og det var ingen forskjell.
4. Har prøvd ulike linjeinput/utilkoblet linjeinput. Ingen endring. Dvs. sus er tilstede uten linje inn.
5. Har dunket lett borti komponenter for å sjekke om lyd endrer seg. Ingen endring.
Har følgende verktøy tilgjengelig for feilsøking fremover:
1. Multimeter
2. Hantek PC oscilloscop.
Noen tips?
Legger ved bilde av kretskort med 12AX7.
Legger ved link til lysfil med suselyd i venstre kanal.
Link til lydfil.
Vennlig hilsen
Lars E. Ersland