Forsterkere Rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel også ein tendens til at somme likar hornkonstruksjonar, medan andre heller vil ha andre høgtalarar. Såleis vert det lettare å høyre SET-mellomtone med passande høgtalarar.
    Eg er forresten forbausa over kor "finmaska" digre rørbeist på 500 Watt kan spele, også på lågt nivå. Det finnest ein del transistorkonstruksjonar med massevis av effektreservar som spelar lågt med høg oppløysing, men det normale er at watt helst må brukast.
    Skulle veldig gjerne likt å prøve SETane med enorme spesialrør. Det var nokre på Hortenmessa for nokre år sidan som leverte 160 Watt....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er vel også ein tendens til at somme likar hornkonstruksjonar, medan andre heller vil ha andre høgtalarar. Såleis vert det lettare å høyre SET-mellomtone med passande høgtalarar.
    Eg er forresten forbausa over kor "finmaska" digre rørbeist på 500 Watt kan spele, også på lågt nivå. Det finnest ein del transistorkonstruksjonar med massevis av effektreservar som spelar lågt med høg oppløysing, men det normale er at watt helst må brukast.
    Skulle veldig gjerne likt å prøve SETane med enorme spesialrør. Det var nokre på Hortenmessa for nokre år sidan som leverte 160 Watt....
    De er fortsatt i live. Et sted på Vestlandet:)
    Neppe til utlån for å prøve. Ikke til salgs heller tror jeg.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tak i en Edison 60 som er et kit fra konstruktør Eric Andersson som er kjent fra Audio Innovation og Audion bl.a. Dette eksemplaret er koblet i single end triode uten motkobling slik at effekten er 10-15w antar jeg. Fikk rimelig sjokk når jeg koblet denne opp i går på diskantene i mine store to-veis'er (deler på 1k, driverne har 107db sens.) Utrolig sjelfullt og nærkontakt med musikken igjen. Utrolig gøy for få hundrelapper i bruktmarkedet!

    Men som nevnt her, ikke like støyfritt som med transistor men bestiller nye rør så ser vi om det blir endringer.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Et spørsmål til selvbyggerne her inne:

    Jeg har en DIY 300B SET. Foruten å vite så mye om specs i skrivende stund lurer jeg på om det generelt går å utvide til PSE da jeg gjerne skulle hatt mere kraft på høyttalerne men ikke ønsker sånn umiddelbart å gå over til push-pull konstruksjoner.

    Vil lydkvaliteten være uforandret med PSE kontra SE bortsett fra økt kraft?

    De push-pull jeg har prøvd er Consonance M800SE, Sonic Frontier SF 80 og Conrad Johnson MV 50.
    Alle disse gir ´klemmet´ i trommene jeg øsker men de maskerer også i forhold til innsikt og tilstedeværelse etter min mening.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Ville ikke bygget om til Paralelle utgangsrør. Utganstrafoen har et "gap" som er tilpasset strømmen gjennom den og på SET forsterkere er denne tilpasset utgangsrøret.
    For 300B bruker trafoene være satt opp til rundt 80 - 90 mA. De fleste utgangstrafoer til 300B tåler rundt 10 Watt, men de finnes i kraftigere utgaver.

    For å utnytte paralell 300B bør også strømforsyningen gjøres kraftigere.

    VH. Bernt
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det blir egentlig en helt annen forsterker.
    En dobling av effekten vil knapt være merkbar.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    OK, takk for kjapt svar karer:)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Der er helt sikkert noget rigtigt og mest perfekt ved SE i forhold til push-pull , ingen cross-over fænomener, kun plus forsyning, ens behandling af positiv og negativ halvperiode hvis forsygningsspændingen er høj nok, og skulle der være lidt fejl vil det resulterer i anden ordens forvrængning som vi tåler store store mængder af før det bliver ubehageligt.

    Men der er også ulempe bl.a , enormt bekosteligt hvis høj effekt skal opnås, og udgangsimpedansen vil typisk blive relativ høj, en udgangs-trafo er nødvendig , og dette sætte nogle helt klarer grænser for præcisionen.

    Dog er der mulighed for at lave balanceret drift og lave OTL med to SE forstærkere hvis man kan holde styr på at der ikke kommer DC fejlspænding over højtaleren, og det vil kræve store kræfter af SE kredsløbene og mange parallele rør og godt med modkobling.

    Der er ingen tvivl om at laver man små signalkredsløb som SE kredsløb, så fungerer det bedst lydmæssigt efter min mening.

    Jeg synes at OTL Circlotronic princippet fra bl.a. .Atma-Sphere er et spændene alternativ/bud på at kombinerer SE fordele og samtidig prøve at løse de ulemper som der er ved ren SE .

    Reelt er det meget tæt på to SE forstærkere som kører balanceret drift, den balancerede drift gør det at anden ordens forvrængning vil blive kanaliseret ud , således at der hovedsagligt er tredje ordens forvrængning tilbage, men til gengæld i en mindre mængde end anden ordens fra SE.
    Jeg har hørt Atma-Sphere ved flere lejligheder, og jeg synes de kombinerer det bedste fra SE og push pull. Her er både god naturtro klang og rimelig præcision og det tilsammen giver hi-fi. Hvor jeg synes at SE tit mangler lidt i præcisionen og ikke mindst kræfterne, men skal være påpasselig hvilken højtaler der tilsluttes.
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    "En dobling av effekten vil knapt være merkbar."

    Tilsvarer 3 dB økning i lydtrykk såvidt jeg husker. Og Bias på hvert rør kan være vanskelig å holde konstant med PSE.

    OTL kan spille kjempefint, men høyohmige høyttalere er en kjempefordel. Rør er gode på spenning, men dårlig på strøm. Derfor utgangstrafoen.

    Bygger du Linjekilder selv kan du kople som du vil. Elementene kan koples i serie/paralell som du vil og impedansen kan settes. ( Ikke dum tanke. Har elementer til linjekilder liggende...)

    VH. Bernt
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    OTL kan spille kjempefint, men høyohmige høyttalere er en kjempefordel. Rør er gode på spenning, men dårlig på strøm. Derfor utgangstrafoen.


    VH. Bernt
    Jeg er 100% enig BerntJ.
    Så Hybrid tanken trænger sig hele tiden på hos mig, brug rørende til det de er bedst til ,spændingsforstærkning, og transistorerne til det de er bedst til, strømforstærkning.
    Alternativt en Hybrid/Mosfet i bunden af et aktivt system og rør OTL resten af vejen.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det finnes noen rør som har karakteristikker som gjør at de kan drive relativt lave impedanser.
    Så lave som høyttalere med flat impedanskurve.
    Flere rør i paralell (i en OTL konfigurasjon) hjelper.
    Det blir veldig dårlig virkningsgrad, men lyden kan bli veldig bra.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Spiller veldig sjelden med mine rørforsterkere, det blir kun til jul og påske. Lyden er bra selv om det bare er 6550 rør. Men 8 stk Svetlana Winged C, 2 stk 6SN7 og og 2 stk 6SL7 koster etterhvert mange penger, det samme gjør 2 ecc 82 og 6 stk ecc 83 av god kvalitet.Mine ører begynner å bli gamle,og jeg sliter etterhvert å høre forskjell på transe, rør og klasse D og alt det der, men det er noe eget med rør da. Dessuten krever de litt stell av og til. Men i daglig bruk til tv og musikk foretrekker jeg transistor, ikke minst av økonomiske grunner.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvalross

    Gravesen mener i alle fall i 2008 at en lett modifisert Grounded Grid Transcendent knapt finner noe bedre pre, de som vet om en kan bare kontakte han på mail.

    vel , det er jo 7 år siden men hifi utviklingen går vel ikke akkurat fremover;)

    The Grounded Grid preamplifier
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    NAT 160 W KL A

    Det er vel også ein tendens til at somme likar hornkonstruksjonar, medan andre heller vil ha andre høgtalarar. Såleis vert det lettare å høyre SET-mellomtone med passande høgtalarar.
    Eg er forresten forbausa over kor "finmaska" digre rørbeist på 500 Watt kan spele, også på lågt nivå. Det finnest ein del transistorkonstruksjonar med massevis av effektreservar som spelar lågt med høg oppløysing, men det normale er at watt helst må brukast.
    Skulle veldig gjerne likt å prøve SETane med enorme spesialrør. Det var nokre på Hortenmessa for nokre år sidan som leverte 160 Watt....
    De er fortsatt i live. Et sted på Vestlandet:)
    Neppe til utlån for å prøve. Ikke til salgs heller tror jeg.
    Hei
    Gammel t innlegg ,han har de fortsatt som reserve(Nedpakket ikke brukt ) flotteste eg har hørt på,,,,,,, men alt er til salgs :rolleyes:
    Mvh
    6moons audio reviews: NAT?Symmetrical
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Var det desse som var på 160 Watt?
    Noko av det mest spennande eg kan tenkje meg må vere mbl 101 med singelendtriodedrift, og med tilstrekkjelege krefter. Hugsar godt at eg prøvde Stereofil sitt lytterom med Rogue 180Watts frå Håvar Snapa. Det let godt, og i det vesle lytterommet var det akkurat nok effekt. Så eg håpte lenge på å få testa ut desse forsterkarane bygde rundt ekstreme spesialrør.

    Er det råd å erstatte slike rør, og kva pris må ein då rekne med?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror ikke det er så halvgale disse Eimac rørene. De har ikke fått sin "audiofile" rennessanse enda. Da holdes prisene edruelige :)Få konstruksjoner der ute.
     

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    crossover.png


    Crossover distortion er ikke eksisterende på SET forsterkere, i motsetning til Klasse AB. Venstre del av bilde viser en ideell kurve, høyre del viser crossover distortion av den samme kurven.

    Dig_it_all
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.032
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Plukker opp denne tråden igjen. Jeg har i dag et oppsett med Cayin CS-100A som spiller på et par Klipsch Forte 3. Jeg er i tenkeboksen på å gå over til en LM 805 ia, men har ikke hør denne forsterkeren på mine forte3. Noen som kan komme med råd anbefalinger om overgang til SET, eller bli værende i PP land.
    Rommet systemet står i er lite 13-15 m2.
    Er nå vant til at cs-100 har stålkontroll på Forte 3 og er redd SET vil ha problemer med det samme? Men er nysgjerrig på mer dynamikk, detaljer og gjennomsiktighet, men kan man få i pose og sekk?
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Triode lab 2a3i med lettdrevne høyttalere a la Zu Druid eller Tannoy er simpelthen magisk. Bruker også AN 300b til mine Tannoy. Anbefales.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Syns de fleste lettdrevne høyttalere på påstått 95+ dB har såpass avvikende frekvensgang ( Zu feks ) at det er vanskelig å akseptere det som riktig gjengivelse . Men det finnes unntak , som mine gamle TQWT. Men da må man bygge selv eller få dem bygget. Nærmere 90 db er det flere valgmuligheter , men da nytter det ikke med en 5watts SET, bør over 30watt og da blir det gjerne push pull som må til. Rør kan låte veldig bra ingen tvil om det! Og ingenting slår utseendet av glødende rør en høstkveld og en Bunnahaiban innen rekkevidde .
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.032
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    LM 805ia er oppgitt til 2x48W. Noe som jo burde være mer en nokk til å blåse nok liv i Klipch Forte 3 med følsomhet på 99 dB og få frem den magien SET er kjent for?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det må bare prøves.
    Ikke så komplisert siden du bor i Fredrikstad.
    Ikke sikkert det er så lurt å være for trofaste mot sine høyttalere.
    Alt for mange er det.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.032
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Det må bare prøves.
    Ikke så komplisert siden du bor i Fredrikstad.
    Ikke sikkert det er så lurt å være for trofaste mot sine høyttalere.
    Alt for mange er det.
    Nå er det ikke så lenge siden jeg byttet til Forte 3(er strålende fornøyd så langt), så trofast mot de en stund til vil jeg nok være. Ikke at jeg ikke er fornøyd med systemet jeg har i dag, men heller at jeg er nysgjerrig på å teste en SET forsterker. Bare litt bekymret for om det vil bli en forbedring eller ikke.
    Tenker du at det bør være enkelt å få testet en forskere i mitt oppsett? Mala tilbyr hjemlån, så det er jo en mulighet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er det ikke så lenge siden jeg byttet til Forte 3(er strålende fornøyd så langt), så trofast mot de en stund til vil jeg nok være. Ikke at jeg ikke er fornøyd med systemet jeg har i dag, men heller at jeg er nysgjerrig på å teste en SET forsterker. Bare litt bekymret for om det vil bli en forbedring eller ikke.
    Tenker du at det bør være enkelt å få testet en forskere i mitt oppsett? Mala tilbyr hjemlån, så det er jo en mulighet.
    Det var det siste jeg hadde i tankene.
    Hallvar tar sikkert en tur og koser seg med tyrkisk mat på DIVAN.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg brukte LM 508ia på klipsch la scala 104db og 48w holder i massevis. Har nå 18w set på 102db og det holder også til å spille ubehagelig høyt. Ellers så kan jeg si at den 18w set forsterkeren som jeg nå har oppleves som mye kraftigere en den 508ia set forsterkeren på 48w som jeg hadde før.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    LM 805ia er oppgitt til 2x48W. Noe som jo burde være mer en nokk til å blåse nok liv i Klipch Forte 3 med følsomhet på 99 dB og få frem den magien SET er kjent for?
    JA!! :)

    Heritage-Klipsch'ene er temmelig enkel belastning, det kommer til å funke som ei kule. Jeg har spilt diverse Heritage-varianter med forsterkere helt ned i 10 Watt med overraskende resultater. Noen rørforsterkere støyer litt, og det kan være litt problematisk, og dette må du selvsagt sjekke på egne høyttalere.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.032
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg brukte LM 508ia på klipsch la scala 104db og 48w holder i massevis. Har nå 18w set på 102db og det holder også til å spille ubehagelig høyt. Ellers så kan jeg si at den 18w set forsterkeren som jeg nå har oppleves som mye kraftigere en den 508ia set forsterkeren på 48w som jeg hadde før.
    Opplevde du noe problem med støy fra LM 508ia tik dine La Scala?
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hørte at den var skrudd på når jeg satt noen meter fra høytaleren. Men jeg vil si det var innafor det som er akseptabelt med brum på 104db høytalere. Hvis dine er på rundt 100db så er det en hørbar forskjell når det gjelder brum. Tror du bare må sjekke selv. Hadde tatt med meg den AS-125 forsterkeren som de har brukt i samme slengen hvis du skal låne fra mala. Den spiller helt fantastisk på Klipsch hvis du får den til å være tyst. Den funker veldig fint på mine på 102db og er minst like stille som 508ia. AS-125 er en forsterker i en helt annen klasse og pris ny.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Det må bare prøves.
    Ikke så komplisert siden du bor i Fredrikstad.
    Ikke sikkert det er så lurt å være for trofaste mot sine høyttalere.
    Alt for mange er det.
    Jepp. Veldig sant!!. Man kan bytte forterker og annet i det uendelige uten å komme noen vei om det er i høyttalerne forbedringen potensielt ligger
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    1,5w klasse A er nok folkens. Har bygget med en, og er på vei til å bli ferdig med nummer to. Nummer to har inngangsvelger og den har ett e88cc på deling mellom kanalene, og ett el84 som er triodekobla per kanal. Bruker ett par Klipsch RF15 og det låter helt knall.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Enkelt kan være veldig bra.
    Om du ønsker noe enda bedre blir det fort veldig komplisert.
    Fort gjort å trå feil da.
    Lykke til videre :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Du har vel ikke høyttalere i den mest følsomme klassen?
    2. En faktor som ikke må glemmes hvis en går for følsomme høyttalere og SET forsterkere: STØY!
    Oftest er det snakk om brum (50Hz / 100Hz), men også støy i form av sus. Harmoniske av nettfrekvnesen forekommer også og er svært irriterende.
    3. Ved å velge mindre følsomme høyttalere og forsterkere med mer effekt styrer en stort sett unna problemer med støy.
    1. Det har du heilt rett i.
    2. Det finnes nokre usannsynlege SET-beist som leverer 160 Watt. Var med på Hortenmessa for nokre år sidan. Men er SET-konstruksjonar generelt meir støyande, sånn ut frå prinsipp? Eller berre som ein konsekvens av ekstremt følsame høgtalarar, som er den mest vanlege partnar for slike forsterkarar?
    3. Akkurat! Veldig greitt på den måten. Men det var eit strev å finne ein effektforsterkar eg var heilt fornøgd med..einaste no er at eg høyrer trafoen i min elles utmerka ARC SP10 forforsterkar.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Angående pkt. 3, så er det ikke bare støy du styrer unna...

    Det er også sånn cirka alt det morsomme! :D

    Sorry, Arve. Lav effekt, ingen feedback, effektive høyttalere. Der, i de tre enkle punktene, beskrev jeg levende hifi!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er to "skular" i denne samanheng, veit du. Den andre skulen, der tungdrivne høgtalarar som Magnepan, Infinity IRS, visse elektrostatar, Mirage 1 og 3 og alle desse "vestlege" konstruksjonane krevde ekstreme mengder Watt og tunge straumforsyningar, medan den austlege SET-forsterkarbølgja gjorde det nødvendig å finne høgtalarar som både var tilstrekkjeleg lettdrivne og hadde ei lydattgjeving som var til å leve med. Såleis kunne det passe med eit sitat frå Kipling...
    Reint logisk (og kanskje ein smule tendensiøst) vil eg hevde at det er betre å starte med å finne ein "fullkomen" høgtalar til det aktuelle lytterom, og deretter konstruere ein forsterkar som får denne høgtaleren til å fungere tilfredsstillande. Å starte med forsterkaren er tullball. Når ein då er på leiting, vert det tullball å prøve ut ørten ulike, lettdrivne høgtalarar på ein gjeven mikroforsterkar....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er to "skular" i denne samanheng, veit du. Den andre skulen, der tungdrivne høgtalarar som Magnepan, Infinity IRS, visse elektrostatar, Mirage 1 og 3 og alle desse "vestlege" konstruksjonane krevde ekstreme mengder Watt og tunge straumforsyningar, medan den austlege SET-forsterkarbølgja gjorde det nødvendig å finne høgtalarar som både var tilstrekkjeleg lettdrivne og hadde ei lydattgjeving som var til å leve med. Såleis kunne det passe med eit sitat frå Kipling...
    Reint logisk (og kanskje ein smule tendensiøst) vil eg hevde at det er betre å starte med å finne ein "fullkomen" høgtalar til det aktuelle lytterom, og deretter konstruere ein forsterkar som får denne høgtaleren til å fungere tilfredsstillande. Å starte med forsterkaren er tullball. Når ein då er på leiting, vert det tullball å prøve ut ørten ulike, lettdrivne høgtalarar på ein gjeven mikroforsterkar....
    Et godt poeng er at har en lettdrevne høyttalere i utgangspunktet er utvalget av forsterkere langt større enn når en har malt seg inn i et hjørne med tungdrevne saker. Mulighet til variasjon rett og slett.

    En kan saktens spille på en forsterker med masse effekt på en lettdreven høyttaler. Lite effekt, kanskje SET, fungerer dårlig på høyttalere som krever mer
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har preamper fra både Clones og conrad-johnson, hvalross, og det er forskjell. Bedre enn AP1 får du ikke til den prisen, det jeg har hørt. Den er enkel, grei å ha med å gjøre og leverer kvalitetslyd.

    En av mine favoritter er cj Premier 10 som fås for rundt ti tusen pent brukt. Der får du mer av det meste, ikke minst større klangrikdom og 3D. Den er også kvikkere og mer dynamisk. De fire 6GK5-rørene gir deg dessuten muligheten til klanglige finjusteringer. Disse småtriodene kommuniserer fint med de 300B-forsterkerne jeg har prøvd den med.
    Må si meg helt enig i denne, kjører selv med CJ Premier14 (ganske lik 10) parret med 300b monoblokker(8w). Har du ht med +95dba 1m følsomhet, så får du etter min mening alt! Forutsatt at du ikke lytter til lydtrykk på mer enn 92dba i en 50kvm stue, fra lytteposisjon... (det er høyt det!)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ein del forsterkarar (ikkje rør, rett nok) med mykje effekt har ein lei tendens til å ikkje spele så godt på "the first Watt" som mange vil ha det til.
    Variasjon er heller ikkje nødvendig, om du finn den einaste rette.....
    Den eneste rette tror jeg ikke på... Hverken i livet, kjærlighet eller haifai.. :LOL:

    Min modell 8 Jeff Rowland spilte ypperlig på lettdrevne høyttalere. Unntak finnes, om en varierer.. Å gå fast i forventing om at " nå er det perfekt" er stagnasjon slik jeg ser det. Men det trenger ikke bety at en skal mase og stresse med bytter. Poenget er å ha et åpent sinn for forskjellene, som alltid vil være der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn