Forsterkere Rørforsterkere

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tenker å sjekke ut integrerte rørforsterkere. Hva anbefales?
Veldig mange, veit ikkje kvar vi skal starte. Kva er du på jakt etter, prismessig, klangmessig, effektmessig?
Er du ikkje sikker, er Rogue sine integrerte svært mykje for pengane. Men det finnest også andre...
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Hvilke høyttalere skal den drive ?

Prisklasse. ?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er endel parametre som vi bør vite om før vi kan gi et bastant svar på det. Men skal jeg gi deg et svar som kan være almengyldig så er en streit KT88-forsterker eller EL34 være et greit sted å begynne. Rørforsterkere bør ikke være for billige fordi kvalitet koster faktisk penger, og med rørforsterkere går en større andel av prisen til komponentkostnader enn f.eks. en klasse D basert på standardmoduler som ICE eller Hypex. Det er fordi det koster å lage skikkelige utgangstrafoer.

Hadde det vært for ti år siden ville jeg sagt at den nedre grensen går ved Xindak og MingDa. I etterkant har vi fått flere produsenter i den prisklassen. Siden du ikke oppgir noe budsjett så vil jeg derfor anbefale de rimeligste safe kjøpene jeg kjenner til, og det er to forsterkere fra Line Magnetic. LM 211 er EL34-basert. Kan kanskje bli litt liten for noen høyttalere, og ikke ha stålkontroll i bassen hvis det kniper litt. Da er nok LM 216 IA et tryggere valg. Du skal ha rimelig vanskelige høyttalere for at ikke den skal ha krefter til å blåse liv i dem. Samtidig så virker det ut fra omtaler som om den ikke er av typen KT88-forsterkere som var vanlig da rør fra Kina kom på moten, litt slanke og "transistoraktige". Og de virker svært velbygde. Du vil finne mange omtaler av den forsterkeren på forumet fra fornøyde brukere. Det finnes også de med byttesyke som har uttalt en viss anger over å bytte den ut.

Ut fra det jeg har lest her på forumet og rundt omkring er LM 216 IA til 11.000 kroner på tilbud for tiden et safe kjøp. Trafoene holder definitivt minstekrav til kvalitet, og det er nok det aller viktigste ved valg av rørforsterker i de rimeligere prisklassene. Du kan spare en tusenlapp på å velge LM 211, men den er mindre omtalt så jeg våger ikke å anbefale den uhørt.

Har du mer enn 11.000 år bruke så åpner det seg for mange spennende muligheter. Fra rundt 20.000 er det endel gode saker. Og ser du på bruktmarkedet så er det veldig mye spennende til prisen innimellom. En annen ting som også kunne vært hjelpsomt er å vite hvilken forsterker som skal byttes ut og hvor fornøyd/misfornøyd du er med den.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.561
Antall liker
12.944
Sted
Sørlandet
Jeg kan anbefale Dared Saturn og Saturn Signature. SET forsterkere, klasse A. KT120 med 20W (Saturn) og KT150 med 25W (Saturn Signature) effektrør. Autobias. Kort oppvarmingstid. Nydelig lyd. Flott design. Fjernkontroll OG en meget god USB DAC!

Saturn: Dared Saturn rørforsterker: ROMMETS HERSKER! - Audio Fidelity
Saturn Signature: Håkon Rognlien: DARED SATURN SIGNATUR RØRFORSTERKER - Audio Fidelity

Bytte av smårørene forandrer lyden temmelig drastisk og koster ikke all verden. Jeg byttet ut de kinesiske smårørene til NOS Telefunken og en allerede vellydende forsterker ble mer åpen med bedre detaljnivå uten å miste noe av "rørmagien"

Mvh
BB
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Men de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.

Ps: Jeg har ikke hørt den, jeg bare koker ned det jeg har lest til noen få unyanserte betraktninger.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For å kunne gi råd er det helt nødvendig å få vite hva slags høyttalere du har eller ønsker å skaffe.
Det er to hovedgrupper rørforsterkere:
Single Ended (SE)
Push Pull (P-P)
Det neste en må se på er behovet for effekt. Du trenger ikke så mye som du tror:)
Altså: Høyttalere først.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, og budsjett. Nå bare tipper vi basert på null info. Jeg har valgt å fokuserer på entry level, men forhåpentligvis har du budsjett til litt mer enn det. Du får jo stort sett det du betaler for, og høyttalerne setter viktige føringer for hvilken type rørforsterker du trenger for å få det til å fungere.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Men de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.

Ps: Jeg har ikke hørt den, jeg bare koker ned det jeg har lest til noen få unyanserte betraktninger.
Min erfaring med denne er at den gir veldig fin lyd i triode, men jeg liker ikke lyden i pentodedrift.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
679
Antall liker
758
Det blir fullstendig useriøst å anbefale noe som helst før man vet hvilke høyttalere en forsterker skal matches med. Alt ettersom hvilken effekt man trenger og signatur man ønsker på lyden må alternativer/prinsipper som SET, Push-pull, etc vurderes nøye. Veldig fort å gå i fella med for lite effekt fra en rørforsterker.

Som hovedregel: Kjøp så dyr forsterker du kan, kvalitet koster. Styr unna billig "kinamikk". Rogue, Primaluna og Mastersound er alle gode alternativer.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Du får f.eks en brukt GRAAF GM-50B Mk 1 for omtrent 15K, men du skal lete litt. Det er en seriøst god amp. Generelt ville jeg satsa på en brukt ikke alt for gammel kvalitetsforsterker fremfor de kinesiske som er nevnt her
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det blir ikke lett å finne en integrert rørforsterker til 10-15k.( Ligger ingen på børsen nå etter en kjapp titt)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En for billig brukt rør forsterker kan gi noen overraskelser:
Fullstendig utbrukte rør.
Feil som eieren ikke har klart å fikse.
Styr unna de billigste og be om en sjekk før handelen gjøres.
Selgeren kan bli sur.
Bedre enn at du blir det.
 

RokyRox

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
38
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ligger en brukt lm audio 211 med topp el 34 rør hos mala på brukten
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.577
Antall liker
9.919
Torget vurderinger
2
Har god erfaring med disse fra Cayin 300B SETtil lettdrevne høyttalere og 860 push-pull til ordinære høyttalere . Meget gode utgangstrafo ref stereophile målinger.
Begge kjøpt for 12k/stk brukt.
207cayin.pic1.jpg

Capture.JPG
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Ligger en Leben CS300F på torget til 22K, dette er en glimrende forsterker med en like god hodetelefon utgang, men krever lettdrevne høyttalere.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Håper å finne noe bra mellom 10 og 15 tusen:)
Og høyttalerne er?
Temmelig hemmelig, nemmelig. Avdekkes på juleaften. Kanksje!:rolleyes:

Like håpløst å svare på som:-"Hvilken bil skal jeg kjøpe?"
Bil tips eller råd kan jeg gi deg helt gratis.
Hvis du ikke takker,.........
Vi famler fortsatt litt i mørket siden vi ikke vet hvilke høyttalere TS skal bruke, så alle rådene bør tas med ei klype salt foreløpig. Forøvrig enig i at det rimeligste fra Kina bør unngås, men vil stresse at produkter fra LM og Xindak holder absolutt en kvalitet som er over minstekravet. Og de er da heller ikke det rimeligste på markedet ala Music Angel KT88 og lignende amper. Den rimeligste Xindak-en med rør som tas inn av Mala er mine monoblokker, og de koster 20k. Da synes jeg at å bruke uttrykk som billig kinamikk er et bomskudd, og hvis Prima Luna angis som et akseptabelt valg istedenfor Xindak så møter den som hevder det seg selv i døren, i og med at Prima Luna også er kinesisk selv om merket er "hollandsk". Opphavsland er ikke viktig, bare det er skikkelig bygget.

Et interessant europeisk alternativ er polske Fezz Audio, også fra Mala. De er litt dyrere enn LM, men hvis man på død og liv skal unngå ting satt sammen av kinesere og likevel holde seg innenfor en stram budsjettramme så bør de stå på sjekklisten.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Litt dumt å avskrive Music Angel som billig Kinamikk uten å ha hørt den. Den er billig, og som nevnt er en Music Angel bra på passende høyttalere.
Spesielt bra blir den med de riktige smårørene.
Det finnes helt sikkert bedre, men den er en meget god start for å prøve rør for første gang.
Jeg nøler ikke med å anbefale den til andre. Vel å merke i triode. Mala hadde de fast i pentode, og det forstår jeg ikke bakgrunnen til. Det er langt fra samme godlyden i pentode.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Litt dumt å avskrive Music Angel som billig Kinamikk uten å ha hørt den. Den er billig, og som nevnt er en Music Angel bra på passende høyttalere.
Spesielt bra blir den med de riktige smårørene.
Det finnes helt sikkert bedre, men den er en meget god start for å prøve rør for første gang.
Jeg nøler ikke med å anbefale den til andre. Vel å merke i triode. Mala hadde de fast i pentode, og det forstår jeg ikke bakgrunnen til. Det er langt fra samme godlyden i pentode.
Et verdifullt bidrag. Vil det si at den modellen Mala solgte ikke hadde bryter for triodedrift? Jeg er enig i at det er feil å avvise Music Angel på grunn av prisen alene, det eneste jeg har av kritikk er det jeg har lest om at det ikke er et godt eksempel på rørkvaliteter med originalrørene i alle fall. Mange har gode erfaringer med Music Angel, så selv om det virker litt usannsynlig at de har fått til gode trafoer til det budsjettet så forteller kanskje det mer om min forestillingsevne enn selve kineseren. Og uansett så synes jeg vi burde ha kommet lenger enn å bruke det utslitte uttrykket kinamikk. Det er IMO litt snobbete, for merker som LM og Xindak er det som finnes i mitt prissegment. Stort dyrere saker enn de forsterkerne jeg har nå har jeg ikke råd til. Og de blokkene ble ikke kjøpt nye av meg, de ble mine som en del av en deal mellom meg og min yngre bror som kjøpte dem i sin tid av Audiofoni. Og han betalte i sin tid mindre for det komplette settet med en dyr og matchet passiv pre (£ 1000 er eneste pris jeg har funnet på den) enn det monoblokkene koster alene i dag. Audiofoni var rimeligst i Europa i alle fall i sin tid, kanskje en av årsakene til at de måtte legge inn årene til slutt som følge av finanskrisen.

Sålenge et produkt er like velbygd som andre tilsvarende produkter så bør ikke opprinnelseslandet ha noe på si. Mange av de kinesiske SET-forsterkerne som har kommet på markedet det siste tiåret konkurrerer lett med europeiske og amerikanske alternativer på de magiske områdene. Valfys LM 508 er et godt eksempel, Line Magnetic har et godt tak på mellomtonemagi og store SET-rør. Og jeg har fortsatt til gode å lese en negativ kommentar om både lyd og byggkvalitet på de mindre eksotiske modellene mellom 10 og 20.000 kroner noen steder.

Kan noen komme med et faktisk argument mot å kjøpe "kinamikk" som ikke er av typen tusen kroner fra Aliexpress som ikke handler om føleri eller påstander om barnearbeid og dårlige arbeidsforhold? Såvidt jeg kjenner til så er Xindak en flaggskipbedrift for regionen sin for moderne produksjon og gode arbeidsforhold. Tror det samme gjelder LM, dette er faktisk entusiastbedrifter som drives av entusiaster. Bare se på hvordan LM leker seg med å lage replika-er av legendariske forsterkere og høyttalere, de har til og med noen prototyper av blant annet platespillerdrivverk som får både sikkel og tårer til å renne. De er ikke en run of the mill kinesisk sweatshop som står bak disse merkene, det er entusiaster som lager utstyr for andre entusiaster i større grad enn det store konserner kan skryte av.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Men de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.

Ps: Jeg har ikke hørt den, jeg bare koker ned det jeg har lest til noen få unyanserte betraktninger.
Kun smårørene.. og da NOS

Ytterst: GE trippel mica, grå plater, ca 1950-60 tallet
Midten: Phillips Frame A årstall husker jeg ikke.

Dette spilte med kvaliteten til Krell Kav300iL som jeg og hadde den gang, men bedre da det låt rørlyd
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Litt dumt å avskrive Music Angel som billig Kinamikk uten å ha hørt den. Den er billig, og som nevnt er en Music Angel bra på passende høyttalere.
Spesielt bra blir den med de riktige smårørene.
Det finnes helt sikkert bedre, men den er en meget god start for å prøve rør for første gang.
Jeg nøler ikke med å anbefale den til andre. Vel å merke i triode. Mala hadde de fast i pentode, og det forstår jeg ikke bakgrunnen til. Det er langt fra samme godlyden i pentode.
Music Angel-varer spiller bra. Med riktige rør. Kinarørene som fulgte min gjorde ikke jobben. Men med gode rør ble det bra saker. For ca 5000.
Men den matcher ikke Elekit TU-8200. Når den etter en tid fikk de riktige rørene. Det er en fantastisk flott forsterker. Til 7000 pluss moms.
Så nå vil jeg prøve meg på den nye TU-8600. Da må jeg bare finne de riktige 300B-rørene.

Men med Elekit må du være i stand til å lodde selv. Selges bare som byggesett.

Og så er det ikke slik at du må velge rørforsterker på grunnlag av dine høyttalere. Det er en meningsløs problemstilling. Har du høyttalere med høy virkningsgrad slipper du billigere unna. Og kan i tillegg nyte single ended. Er du ikke der må du grave dypere i lommeboka og kjøre push-pull.

Men slik er det vel også om du vil ha transistorer?

Edit: Kinamikk som min Music Angel kan ha ymse produksjonskvalitetsproblemer. På min måtte jeg etter en tid lodde om alle rørsoklene. Tipper at de stakkarne som lodder kinamikken sammen har akkord. Og da kan en ikke ta seg tiden det tar å lodde rørsokler skikkelig...

Edit 2: Det ligger en annen relativt nylig opprettet tråd på forumet: "Den "beste" integrerte forsterkeren til 15-20K"
I den tråden er det ingen som avkrever trådstarter informasjon om hvilke høyttalere han skal spille på...
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.990
Antall liker
17.511
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tror nok TS har forlatt skuta for lengst.:rolleyes:

Men sånt generelt: ikke vær så opptatt og bekymret av hvem som skrur sammen tingene, eller designer dem for den saks skyld. Vi lever i en tid der kunnskap, kompetanse og produksjonsmidler/-verktøy ikke lenger er forbeholdt noen få land. De finnes spredt over alt på kloden. Det er tross alt ikke rakettforskning vi snakker om her, og selv innen det feltet, så har mange land - også i feks Asia - klart å markere seg ;).Kjøp smart, tenk lurt, bruk internet flittig - masse info og brukererfaring er å finne der. Ingen holder kjeft lenger, folk er rause med å dele, bare å se her på feks HFS.

Men fortsatt er det slik at det ofte er en sammenheng mellom pris og kvalitet, uavhengig av hvor produktet kommer fra. Kjøper man en dings for en slikk og ingenting, så er det jo bare tull å sutre den dagen den bryter sammen og blir til nok en søppelenhet:-"&%¤"#/&! kinamikk!":rolleyes:. Den har antagelig likevel gitt masse gleder ift det beskjedne utlegget. Poenget er at kvalitet og eierglede ikke er lenger forbeholdt produkter som har sin opprinnelse i noen få land. Å tro noe annet er snobberi og bakstreversk, IMO. Alltid en fordel med et åpent sinn (det skal innrømmes at jeg ikke er helt der selv, men jeg jobber iherdig med saken!:p Mine to siste forsterkere er faktisk kinesiske - veldig fornøyd - mens resten av oppsettet kommer fra Frankrike(1), USA(3), England(2), Danmark(1). Altså ganske så tilfeldig, valgt ut kun av sin lydkvalitet).
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.990
Antall liker
17.511
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Edit 2: Det ligger en annen relativt nylig opprettet tråd på forumet: "Den "beste" integrerte forsterkeren til 15-20K"
I den tråden er det ingen som avkrever trådstarter informasjon om hvilke høyttalere han skal spille på...
Den infoen står i hans signatur. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.334
Sted
Smurfeland
Den høyttaleren er jo utviklet for bruk sammen med single ended transistor, så da ville det vært logisk i min verden om du så deg rundt etter single endede triode når du skal utforske rørlyd. Line Magnetic som har blitt nevnt her allerede har noen varianter i forskjellige prisklasser, og det er ofte noe å finne brukt. Har en selv og mener at dette er bra saker.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Den høyttaleren er jo utviklet for bruk sammen med single ended transistor, så da ville det vært logisk i min verden om du så deg rundt etter single endede triode når du skal utforske rørlyd. Line Magnetic som har blitt nevnt her allerede har noen varianter i forskjellige prisklasser, og det er ofte noe å finne brukt. Har en selv og mener at dette er bra saker.
Doxa 8.2 spiller flott med en lang rekke forsterkere. De er svært lett last, en godt motorisert 15-Watt'er driver dem godt.
I skrivende stund står de her og synger bak en Audio Note P2 SE Signature (Signature-utgaven har litt bedre trafoer og komponenter, ellers lik SE), og det er ikke mye galt å høre på det oppsettet, akkurat.

Jeg liker dem enda bedre med litt mer kraft, Doxa-forsterkere, Musical Innovation, Spec... Og vil anta at LM og Mastersound har noen rørforsterkere som virkelig får dette til å swinge så det holder.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.331
Antall liker
11.876
Sted
Ytterst i havgapet...
LItt merkelig påstand, at en høyttaler ska "være utviklet spesielt for SE transistorforsterkere". En av de faktorer med SE forsterkere som i hovedsak kan samvirke med en høyttaler er dårligere dempingsfaktor.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
LItt merkelig påstand, at en høyttaler ska "være utviklet spesielt for SE transistorforsterkere". En av de faktorer med SE forsterkere som i hovedsak kan samvirke med en høyttaler er dårligere dempingsfaktor.
Det er egentlig ikke så merkelig; mange er av den oppfatning at nettopp forsterkere uten feedback / lav dempefaktor i kombinasjon med høyttalere med helt spesifikke egenskaper, gir mest naturtro lyd. Dette er selvsagt ikke den eneste, objektive sannhet, men det er i det minste en retning innen hifi.
Og selvsagt er Doxa 8.2 tilsmakt for å passe best mulig til Doxas egne forsterkere.

Det sagt, så er ikke Doxa forsterkere og høyttalere så supespesielle at de ikke virker flott også i lag med helt annen type utstyr.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.331
Antall liker
11.876
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er greit, men jeg leser påstanden dithen at 8.2 nærmest vil fungere mindre bra med andre typer forsterkere, og det er vel neppe tilfelle...
 
Topp Bunn