nomusicnolife
Medlem
Tenker å sjekke ut integrerte rørforsterkere. Hva anbefales?
Veldig mange, veit ikkje kvar vi skal starte. Kva er du på jakt etter, prismessig, klangmessig, effektmessig?Tenker å sjekke ut integrerte rørforsterkere. Hva anbefales?
Men de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Og høyttalerne er?Håper å finne noe bra mellom 10 og 15 tusen
Min erfaring med denne er at den gir veldig fin lyd i triode, men jeg liker ikke lyden i pentodedrift.Men de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Ps: Jeg har ikke hørt den, jeg bare koker ned det jeg har lest til noen få unyanserte betraktninger.
Temmelig hemmelig, nemmelig. Avdekkes på juleaften. Kanksje!Og høyttalerne er?Håper å finne noe bra mellom 10 og 15 tusen
Bil tips eller råd kan jeg gi deg helt gratis.Temmelig hemmelig, nemmelig. Avdekkes på juleaften. Kanksje!Og høyttalerne er?Håper å finne noe bra mellom 10 og 15 tusen
Like håpløst å svare på som:-"Hvilken bil skal jeg kjøpe?"
Vi famler fortsatt litt i mørket siden vi ikke vet hvilke høyttalere TS skal bruke, så alle rådene bør tas med ei klype salt foreløpig. Forøvrig enig i at det rimeligste fra Kina bør unngås, men vil stresse at produkter fra LM og Xindak holder absolutt en kvalitet som er over minstekravet. Og de er da heller ikke det rimeligste på markedet ala Music Angel KT88 og lignende amper. Den rimeligste Xindak-en med rør som tas inn av Mala er mine monoblokker, og de koster 20k. Da synes jeg at å bruke uttrykk som billig kinamikk er et bomskudd, og hvis Prima Luna angis som et akseptabelt valg istedenfor Xindak så møter den som hevder det seg selv i døren, i og med at Prima Luna også er kinesisk selv om merket er "hollandsk". Opphavsland er ikke viktig, bare det er skikkelig bygget.Bil tips eller råd kan jeg gi deg helt gratis.Temmelig hemmelig, nemmelig. Avdekkes på juleaften. Kanksje!Og høyttalerne er?Håper å finne noe bra mellom 10 og 15 tusen
Like håpløst å svare på som:-"Hvilken bil skal jeg kjøpe?"
Hvis du ikke takker,.........
Et verdifullt bidrag. Vil det si at den modellen Mala solgte ikke hadde bryter for triodedrift? Jeg er enig i at det er feil å avvise Music Angel på grunn av prisen alene, det eneste jeg har av kritikk er det jeg har lest om at det ikke er et godt eksempel på rørkvaliteter med originalrørene i alle fall. Mange har gode erfaringer med Music Angel, så selv om det virker litt usannsynlig at de har fått til gode trafoer til det budsjettet så forteller kanskje det mer om min forestillingsevne enn selve kineseren. Og uansett så synes jeg vi burde ha kommet lenger enn å bruke det utslitte uttrykket kinamikk. Det er IMO litt snobbete, for merker som LM og Xindak er det som finnes i mitt prissegment. Stort dyrere saker enn de forsterkerne jeg har nå har jeg ikke råd til. Og de blokkene ble ikke kjøpt nye av meg, de ble mine som en del av en deal mellom meg og min yngre bror som kjøpte dem i sin tid av Audiofoni. Og han betalte i sin tid mindre for det komplette settet med en dyr og matchet passiv pre (£ 1000 er eneste pris jeg har funnet på den) enn det monoblokkene koster alene i dag. Audiofoni var rimeligst i Europa i alle fall i sin tid, kanskje en av årsakene til at de måtte legge inn årene til slutt som følge av finanskrisen.Litt dumt å avskrive Music Angel som billig Kinamikk uten å ha hørt den. Den er billig, og som nevnt er en Music Angel bra på passende høyttalere.
Spesielt bra blir den med de riktige smårørene.
Det finnes helt sikkert bedre, men den er en meget god start for å prøve rør for første gang.
Jeg nøler ikke med å anbefale den til andre. Vel å merke i triode. Mala hadde de fast i pentode, og det forstår jeg ikke bakgrunnen til. Det er langt fra samme godlyden i pentode.
Kun smårørene.. og da NOSMen de blir vel ofte beskyldt for nettopp det jeg nevner i min post, "transistorlignende" lyd. Men det er en forsterker som har veldig mye å tjene på å oppgradere rørpakken, enda mer enn andre alternativer såvidt jeg har forstått. Personlig ville jeg strukket med litt lenger, men er budsjettet på ca 5000 så er det en no brainer hvis det ikke dukker opp noe brukt. Men som nevnt, dette er nok en forsterker som er av den typen som gjør at folk som Rognlien generelt foretrekker EL34 i den rimelige prisklassen.Music angel med kt88 rør gir godlyd for småpenger. De kan nok fås for 3000 kr og oppover.
Ps: Jeg har ikke hørt den, jeg bare koker ned det jeg har lest til noen få unyanserte betraktninger.
Music Angel-varer spiller bra. Med riktige rør. Kinarørene som fulgte min gjorde ikke jobben. Men med gode rør ble det bra saker. For ca 5000.Litt dumt å avskrive Music Angel som billig Kinamikk uten å ha hørt den. Den er billig, og som nevnt er en Music Angel bra på passende høyttalere.
Spesielt bra blir den med de riktige smårørene.
Det finnes helt sikkert bedre, men den er en meget god start for å prøve rør for første gang.
Jeg nøler ikke med å anbefale den til andre. Vel å merke i triode. Mala hadde de fast i pentode, og det forstår jeg ikke bakgrunnen til. Det er langt fra samme godlyden i pentode.
Den infoen står i hans signatur.Edit 2: Det ligger en annen relativt nylig opprettet tråd på forumet: "Den "beste" integrerte forsterkeren til 15-20K"
I den tråden er det ingen som avkrever trådstarter informasjon om hvilke høyttalere han skal spille på...
Javisst! Den stod til og med i åpningsinlegget! Og jeg kan banne på at hver og en som har anbefalt i den tråden kjenner Guruens egenskaper ut og innDen infoen står i hans signatur.
Akkurat det vet bare de som svarte - jeg gjorde ikke det - og svarte kun på den spesifikke undringen dinJavisst! Den stod til og med i åpningsinlegget! Og jeg kan banne på at hver og en som har anbefalt i den tråden kjenner Guruens egenskaper ut og innDen infoen står i hans signatur.
Den høyttaleren er jo utviklet for bruk sammen med single ended transistor, så da ville det vært logisk i min verden om du så deg rundt etter single endede triode når du skal utforske rørlyd. Line Magnetic som har blitt nevnt her allerede har noen varianter i forskjellige prisklasser, og det er ofte noe å finne brukt. Har en selv og mener at dette er bra saker.Doxa 8.2
Doxa 8.2 spiller flott med en lang rekke forsterkere. De er svært lett last, en godt motorisert 15-Watt'er driver dem godt.Den høyttaleren er jo utviklet for bruk sammen med single ended transistor, så da ville det vært logisk i min verden om du så deg rundt etter single endede triode når du skal utforske rørlyd. Line Magnetic som har blitt nevnt her allerede har noen varianter i forskjellige prisklasser, og det er ofte noe å finne brukt. Har en selv og mener at dette er bra saker.Doxa 8.2
Det er egentlig ikke så merkelig; mange er av den oppfatning at nettopp forsterkere uten feedback / lav dempefaktor i kombinasjon med høyttalere med helt spesifikke egenskaper, gir mest naturtro lyd. Dette er selvsagt ikke den eneste, objektive sannhet, men det er i det minste en retning innen hifi.LItt merkelig påstand, at en høyttaler ska "være utviklet spesielt for SE transistorforsterkere". En av de faktorer med SE forsterkere som i hovedsak kan samvirke med en høyttaler er dårligere dempingsfaktor.