Rørteori

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
ErosLoveking skrev:
Hva står det egentlig i denne boka?
Her er en scan av innholdsfortegnelsen (’73 utgaven):






Mye god grunnleggende lesing her, med andre ord...

Jan E Veiset
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Julehefte ;D




En rørende God Jul til hele Hifisentralen!
 

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.404
Antall liker
11.240
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, mottatt her også. Har ikke hatt tid til å kikke i den enda.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Forfatteren har fått noen tilbakemeldinger om at innbindingen kunne vært mer solid. Det blir det gjort noe med:

Hei igjen.-
På grunn av tilbakemeldingene jeg har fått på innbindingsmåten, var jeg i dag innom trykkeriet for å drøfte forbedringer. Jeg tror vi har funnet en måte som skal gi bedre innbinding. For å ikke gjøre boka dyrere,
har jeg tilbudt meg å gjøre en del av jobben (hjelpe trykkeriet).
Videre opptrykking vil således ha bedre innbinding.
Hilsen
Arvid Fløtre
 

FeitArne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2009
Innlegg
54
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Jeg skulle også gjerne hatt en slik bok :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ta en titt oppover i tråden så finner du adressa til forfatteren. Send en mail eller send han penger.
Send en mail til Arvid Fløtre arvidflotre@hotmail.com
med beskjed om antall eksemplarer. Oppgi full adresse ved bestilling. Da går det raskest.
Han svarer med pris og konotonummer for betaling.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt feed back fra forfatteren:
Han har fått 100 mail og 60 bestilinger med innbetaling.
Nå sitter han og gjør innbindingen mer solid. Gjør det privat for å holde prisen.
Entusiaster finnes :)
 

maxmekker_com

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2008
Innlegg
91
Antall liker
18
Sted
Stathelle
Da har jeg motatt mitt signerte eksemplar av boka :D
Denne utgaven er litt nyere enn dan jeg bladde i førstegangen, her er det med fasit svar på oppgavene i boka.(var ikke i den gamle)

Må bare si det er beundringsverdig av Arvid Fløtre å på ta seg alt dette ekstra arbeidet.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Fikk mitt eksemplar, signert selvsagt, forrige uke :)

Stå på Arvid F, godt det finns sånne som deg der ute.

/jan
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
8) Jeg synes jeg hadde lest den før...i ~83-84...? (LTS)
Men kan ikke huske om den var pensum.

Arne K
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Cobra2 skrev:
8) Jeg synes jeg hadde lest den før...i ~83-84...? (LTS)
Men kan ikke huske om den var pensum.
Arne K
Du kan nok ha lest den, men pensum på den tiden er vel tvilsomt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fikk min signerte bok for vel en uke siden.
Takk til Fløtre for ekstraarbeidet med innfatningen. Tror nok det var en lur avgjørelse å stifte den i tillegg.
Så nå er det bare å lese videre i boken.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Den er på plass her også!
Takk til Arvid Fløtre for flott arbeid !! :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.159
Antall liker
3.985
Sted
Øya
Torget vurderinger
1




Da har jeg fått lest gjennom boken noen ganger, og det har blitt mange a-ha opplevelser.

Når det gjelder utgangstransformatoren så har jo den som oppgave å transformere høyttalerens lave impedans opp x antall ganger slik at den vil ha en passende verdi i anodekretsen. Så leser jeg også under "De tre grunnkoblinger" s82 at man har forskjellige koblingsmåter for røret. bla. jordet-anode-kobling og der står det:

"På grunn av den lage utgangsimpedansen nyttes koblingen der hvor en ønsker tilpasning til en last med lav impedans."

Betyr dette at i stedet for en utganstransformator kan bruke et rør i denne koblingen? Har noen prøv dette - evt. finnes det forsterkerkontrsuksjoner som benytter en slik løsning?

Pst.. kan noen ta bilde av boken med stift, har et ark som har løsnet. (nå har også svigermor satt seg på boken, så det kan jo være årsaken...)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
mteinum skrev:
"På grunn av den lage utgangsimpedansen nyttes koblingen der hvor en ønsker tilpasning til en last med lav impedans."

Betyr dette at i stedet for en utganstransformator kan bruke et rør i denne koblingen? Har noen prøv dette - evt. finnes det forsterkerkontrsuksjoner som benytter en slik løsning?
I utgangspunktet nei. Og "jordet anode kobling" er det samme som katodefølger.
Noen har forsøkt det du tenker på eksempelvis som OTL med varierende hell.

Jan E Veiset
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.070
Antall liker
2.885
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Utgangsimpedansen blir lav med en katodefølger men oftest ikke lav nok til å unngå trafo:
om vi forenklet sier at z out fra katodefølger =1/gm , får vi i tilfellet 5687 som katodefølger (regner med gm = 8,5ma/v):
1/0,0085= 117,6 ohm.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
vega65 skrev:
Utgangsimpedansen blir lav med en katodefølger men oftest ikke lav nok til å unngå trafo:
om vi forenklet sier at z out fra katodefølger =1/gm , får vi i tilfellet 5687 som katodefølger (regner med gm = 8,5ma/v):
1/0,0085= 117,6 ohm.
Med litt feite rør kan impedansen bli lav nok. Flere bruker 6C33 med svært bra resultat som mest sannsynlig skyldes dyktighet :)
Jeg har samlet litt aluminium til en slik.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Forfatteren jobber med å få ferdig resten av opplaget:
"Snakket med Fløtre på telefon i går faktisk. Det går framover jevnt og trutt, og han er fortsatt ved godt mot. Han sier at har både ledd og felt en tåre når han har lest på HFS, han blir virkelig rørt når han leser tråden. Jeg prøver å få han nedover til Hifimessen til høsten (hvis det blir noen?), Hadde jo vært veldig kjekt for han å møte alle disse menneskene han kun har hatt kontakt med på epost."
Det er ikke jeg som har hatt kontakten med Arvid, men den eneste (?) DIY dama her på hfs: Astri :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Nå har jeg kommet et godt stykke ut i boka, og for meg som er nybegynner er den helt suveren. Forfatteren forklarer tingene enkelt og greit, og bygger opp kunnskapen trinn for trinn så selv meg som er fysikkdust henger med ;D

Gir gir den en glødende ;) anbefaling til alle som ønsker å lære om rør og rørforsterkeri fra bunnen.

Mvh Asbjørn
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Astri, som dro dette i gang og fikk forfatteren til å tenne på ideen, feiret nylig bursdag. Vi gratulerer så mye :)



Flere her som har sitt eget rør ;)
 

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
21
Antall liker
0
Takk Hans :) Vi får feire deg til helga, kommer oppover på lørdagen!
 

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
21
Antall liker
0
Fikk nettopp epost fra Arvid Fløtre, og han kan fortelle at det avtar med bestillinger nå. Han ønsker derfor at det settes en frist for innbetaling; 15.mars. Han utelukker ikke at han kan trykke bøker senere dersom det er interesse for det, men da må det være et større antall.

Igjen takk til Fløtre og trykkeriet :)
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hei

Nå har jeg kommet et godt stykke ut i boka, og for meg som er nybegynner er den helt suveren. Forfatteren forklarer tingene enkelt og greit, og bygger opp kunnskapen trinn for trinn så selv meg som er fysikkdust henger med ;D

Gir gir den en glødende ;) anbefaling til alle som ønsker å lære om rør og rørforsterkeri fra bunnen.

Mvh Asbjørn
Veldig fint at du sier dette!! Jeg har så og si ingen kunnskap om mikroelektronikk og dets lærdom rundt dette.. Interessen for å lære om dette er veldig tilstede, problemet er bare hvor skal man begynne!? Har sett bøker som kan selv skremme Einstein, blir ikke direkte motivert av dette! Hvis denne boka tar for seg det mest grunnleggende innenfor rørteori er dette veldig interessant! Har en del matte og fysikkunskaper, holder dette? Eller er det lange diff.ligninger etc som man må bryne nesa si på??

Astri skrev:
Fikk nettopp epost fra Arvid Fløtre, og han kan fortelle at det avtar med bestillinger nå. Han ønsker derfor at det settes en frist for innbetaling; 15.mars. Han utelukker ikke at han kan trykke bøker senere dersom det er interesse for det, men da må det være et større antall.

Igjen takk til Fløtre og trykkeriet :)
Bare synd jeg er veldig seint ute med å lese denne tråden! Ut ifra det Astri skriver virker det som om bestilling fortsatt er mulig.?
 

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
21
Antall liker
0
Det er fortsatt mulig å bestille :) Når du bestiller vil Fløtre gi deg et kontonr, og frist for betaling er 15.mars. Boken blir trykket når betalingen er mottatt.
 
Topp Bunn