Rørtester

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt havari på 3 stk. KT88 rør ila 2-3 år og vurderer derfor å kjøpe en rør-tester. Forsterkerne har hatt innebygget kretsløp for å takle dette så ingen ting galt har skjedd, men to av havariene skjedde under oppstart og det smalt noe j….. de to gangene. Så har jeg tenkt litt på hva som kan skje hvis et effektrør skulle ryke når man spiller skikkelig høyt og så har jeg tenkt på om dette er noe man ev. kan unngå om man hadde hatt en rør-tester. Det er hovedsakelig KT88 rør jeg tenker å teste feks. 3-4 ganger i året og rør-testeren må ev. være superenkel å bruke.

Er det noen som har erfaringer med denne testeren fra Orange, ev. har noen meninger ut ifra videoen som ligger i linken:

Så har jeg også sett litt på denne, men magefølelsen min liker bedre den fra Orange:

Jeg vet selvfølgelig at det er billigere å sende rørene og betale for testing andre steder, men det gidder jeg ikke å styre med. Meningen med dette er å kjapt kunne kurere potensielle "rør-nevroser" og så må jo testeren være til å stole på hvis det skal være noe poeng i dette.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.024
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har Beck sin og liker den kjempegodt. Så enkel å bruke at til og med jeg klarer det. Da klarer nok du det, også :D Dessuten får du den helt tilpasset dine rørbehov.

@jorwed_ har også denne og kommer kanskje innpå med noen meninger.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.152
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tor
Orange Divo er like genial som den ser ut , det er er in field " tester

Når du har flere rør som er i drift gjør denne test jobben lekende lett
Enten du har rør feil eller dårlig match .Her får du svar fort og enkelt

Er det i orden ? er det defekt ? mye gain er igjen ?
Gain blir angitt med antall lamper tent når du har bruk for matching "pentoder feks kt 88
LIke ens sjekker den signal rør på samme måte og angir begge triodene på samme måte : )

Putt røret i sokkel og vent ca 1 minutt ,Selv har jeg en logg "bok det jeg noterer verdiene . Da kan du over tid og se om noe er på gang "

PS Jeg slet med å finne noen i norge som kunne skaffe , men Divo vår å få fra Italia eller usa ,

PS pentoder trenger ikke være defekt for at de gjør en arch over " den renser seg seg for urenheter og er ofte i orden etter på , ved hjelp av getteren . På carveren ryker bias sikringen , ny sikring og allt i orden
Det sjer ofte i oppstart . Jeg får bare ett lys glimt , ikke noe mer ,

Allike vel tror jeg MC er beskyttet på alle mulig måter , evt rød lampe varsel . Om du ikke finner svar i manualen på arch over " sjekk med neby hva de mener

Uansett er ern rør tester ikke av veien ,, en sikker het .
PS Den koster mindre enn den minste komponeten din i racken : ) jeg gav 7 k fra italia

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvilken type kt 88 er det som har røket?
Det første var et gammelt McIntosh rør. Tipper det var 10-12 år gammelt og det var fra den tiden McIntosh kjøpte rør fra Kina.

Det andre var et nytt rør som smalt ved andre eller tredje oppstart. Kjent merke og ganske kostbart rør, men ikke McIntosh.

Det tredje var et av de originale rørene til McIntosh MC451 som jeg bruker nå. Antar en brukstid på 100-200 timer.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Problemet her er at testere kan gi deg en pekepinn på at et rør begynner å bli slitent, men gir ingen garanti for plutselig havari.....
Da kan altså et rør gå ifra topp tilstand til havari på et blunk?

Så er det vel større sjanse for havari på et dårlig rør enn et godt rør?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Orange sin kan være litt for enkel, når det gjelder matching av rør så får man heller ingen verdier ut der. Det er litt sånn funker eller funker ikke og mest sannsynlig ikke noe indikasjon på at røret trenger å byttes snart.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.979
Sted
Ytterst i havgapet...
For ordens skyld, så har Mc aldri produsert egne rør... det er det vel ingen av de klassiske forsterkermerkene som har.. alt er rebranded fra tidligere kjente produsenter.....

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvem flyttet tråden til DIY og Utvikling? Jeg snakker om å kjøpe nye og kommersielle produkter?

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Orange sin kan være litt for enkel, når det gjelder matching av rør så får man heller ingen verdier ut der. Det er litt sånn funker eller funker ikke og mest sannsynlig ikke noe indikasjon på at røret trenger å byttes snart.
Har du sett videoen? Hvis jeg ikke har misforstått så vil det lyse en lampe fra 1-15 etter testen og da vil det røret matche med andre rør med samme verdi. Vedrørende det siste du sier så er det jo en gul lampe for Worn, men det er kanskje for grov indikasjon?
IMG_1388.png

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.042
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Legg heller rørtester pengene i et sett med rør av anstendig kvalitet.
De vil holde lenge om de blir gitt fornuftige arbeisforhold.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
For ordens skyld, så har Mc aldri produsert egne rør... det er det vel ingen av de klassiske forsterkermerkene som har.. alt er rebranded fra tidligere kjente produsenter.....
Det er jeg klar over. Når Mc begynte med rørforsterkere igjen på 90-tallet så gikk det i Sovtek rør. Så gikk de over til noen kinesiske rør som jeg ikke vet navnet på og nå er det JJ rør som benyttes. Det er disse tre variantene jeg vet om vedrørende Mc rør.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvis du skal kjøpe en tester må du i alle fall ha en som gir deg grunnleggende parametre.. en go/nogo tester som hang på veggen i nesten alle gamle radiobutikker viser bare om røret er OK eller dødt...

Har du sett denne ?? https://www.stereonet.com/forums/topic/572815-what-vacuum-tube-testers-to-buy/
Nei jeg har ikke sett den tråden, men jeg skal se i gjennom den. Uansett så kan jeg minne om at det kun er aktuelt med en rør-tester som er veldig enkel i bruk.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Legg heller rørtester pengene i et sett med rør av anstendig kvalitet.
De vil holde lenge om de blir gitt fornuftige arbeisforhold.
Som jeg svarte deg forrige gang så har jeg prøvd et sett med dyre rør som ikke var McIntosh rør. Ett av rørene røk i 2. eller 3. oppstart. Man er ikke garantert noe som helst selv om man kjøper dyre rør. Derfor vurderer jeg en rør-tester.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har sett litt mer på Beck sin og den er helt klart interessant. Det er jo et pluss at det er flere her på forumet som er fornøyde med den.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Har du sett videoen? Hvis jeg ikke har misforstått så vil det lyse en lampe fra 1-15 etter testen og da vil det røret matche med andre rør med samme verdi. Vedrørende det siste du sier så er det jo en gul lampe for Worn, men det er kanskje for grov indikasjon?
Vis vedlegget 1089147
Jeg vurderte den Orange testeren for noen år siden, da kostet den vel bare en tusenlapp eller to. Den er fin for å få et grovt og kjapp status på rørene som nevnt, men jeg ville heller valgt en med mer nøyaktighet når det kommer til verdier som sier litt mer om tilstanden i forhold til referanse når røret er nytt. Nå har vel også den Orange saken blitt alt for dyr i forhold til nytten den har (som mye annet). Personlig ville jeg nok heller valgt den Beck saken foran Orange sin, finnes mange flere også men de er blitt nokså dyre.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.463
Torget vurderinger
2
Jeg har denne…en ekte rørtester som tester alle parametere og gir data til å generere rør kurver , jeg slet den ut og koblet et rør feil ved å forveksle ledninger. Det tålte den ikke Ergo er den defekt inntil videre…

ellers så kan man kjøpe en ferdig bygget Utracer på eBay, den gir ekte rør kurver i motsetning til Orange og Beck som viser strømgjenkomgang ved en gitt test spenning . Omtrent som denne, Bias meter. Hverken Beck eller Orange viser forsterkningen slik en ekte rør tester bør gjøre.

Ellers så tester jeg rørene ved å måle på forsterkeren , det er nyttigere enn man kan tro da jeg lett kan skille ut dårlige rør ved å se på totalresultatet, støy, forvregning og gain.
Men ingen tester kan fortelle om et rør kommer til å ryke…
IMG_5928.jpeg

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.710
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Nå har jeg sendt en mail til Beck så får jeg se hva det blir til. Så har jeg spurt om mulighet for å kunne teste EL509S rør.

Jeg er McIntosh fanboy og kommer antageligvis ikke til å ha noe annet i uoverskuelig fremtid. De bruker bare KT88 effektrør med unntak av MC3500 MkII som bruker EL509S rør. Det hadde derfor vært fint om man også kunne teste disse rørene hvis jeg skulle finne på å kjøpe et par av dem en gang i tiden.

Topp Bunn