RØR er veien til evig hifi-lykke

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.698
Sted
Nøtterøy
Høres bra ut samleren. Dette med bias justering da. Justerte du dette selv? Har forstått det slik at utgangsrørene er lettest å justere?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg justerte bias både på smaårørene og utgangsrørene. På smårørene var det nesten ikke nødvendig med justering og det er vanskelig å komme til(må ta av sidepanelene) men effektrørene er enkel å måle og justere. Bias justeres på pot øverst oppe og midt på rørkortet på hver side. Man måler spenningstapet over den store hvite motstanderen som er på samme sted. Verdier står trykket på printet. Husk at 6550 rørene må være matchet par, da det ikke er individuell biasjustering for hvert rør 2 par pr. side. Vær forsiktig så du ikke kortslutter noe eks. ikke ha måleaparatet på Ampere istedenfor Volt.

Samleren

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.698
Sted
Nøtterøy
Takk skal du ha! Tro jeg går for russiske rør. Liker den litt "frodige" og "typiske" rørlyden.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Deilig, de nye rørene er kommet, får teste dem i løpet av kvelden, bare jeg finner ut hvordan de bias justeres....

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Har nå bias justert de nye rørene, deilig, det løftet som jeg håpet på. Skal også bytte kondensatorer i monblokkene fra 330uF 450V til 1000uF 450V, de siste er vel 4 ganger større enn de originale, tok de største jeg fikk plass til. Det går 4 kondiser i hver monoblokk :)
Rapport følger under DIY-hjørnet.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Men er det økt troverdighet man søker?

Se på denne storselgeren hos musicdirect: http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AMUFIX10V3

Man anbefaler altså å bare introdusere et ekstra trinn med rør i et transistorbasert anlegg. "Bare trykk inn noen rør der det måtte passe". Etter mitt skjønn kan ikke dette øke troverdigheten i anleggets gjengivelse.

Jeg kan forstå og forholde meg til rørentusiaster som argumenterer for å erstatte et transistorbasert produkt med et tilsvarende rørbasert. Dette derimot, skjønner jeg ikke en pøkk av...

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Men er det økt troverdighet man søker?

Se på denne storselgeren hos musicdirect: http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AMUFIX10V3

Man anbefaler altså å bare introdusere et ekstra trinn med rør i et transistorbasert anlegg. "Bare trykk inn noen rør der det måtte passe". Etter mitt skjønn kan ikke dette øke troverdigheten i anleggets gjengivelse.

Jeg kan forstå og forholde meg til rørentusiaster som argumenterer for å erstatte et transistorbasert produkt med et tilsvarende rørbasert. Dette derimot, skjønner jeg ikke en pøkk av...

Det er enkelt. Produktet er designet slik at det undertrykker høyere ordens forvrengning og drar på litt 2. harmoniske for "richness, warmth and musicality":)
Finnes flere tilsvarende produkter på markedet.
Etter sigende virker det også ....

Mvh
Bjørn

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
ja er kansje det men er så mye greier med de rør tinga må justere offsett å bias å om ikke det er nok må du bytte røra å på engkelte ting er det kostbart

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
ja er kansje det men er så mye greier med de rør tinga må justere offsett å bias å om ikke det er nok må du bytte røra å på engkelte ting er det kostbart
Nerve vetuu gutten min! ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Bytte rør og justere bias, det er skikkelig kos jo  :) ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Til alle som tror at det er slitsomt og stressende med stadige rørskift kan jeg si at jeg bruker mitt røranlegg uhemmet mye. Anlegget blir stort sett slått på etter middag og står på til leggetid. Rørene holder likevel i årevis med samme gode lyden. Mine foreldre spilte på sin rørbasserte Tandberg Huldra 6 daglig i 15 år før det ble skiftet ett eneste rør, og min mor var hjemmeværende så radioen sto stort sett på hele dagen. Bare noen eksempler på at dette med rørskift ikke er noe som vi røromane driver med til stadighet. Prøv rørutstyr med god samvittighet, du vil sannsynligvis aldri gå tilbake.

Samleren

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Sovtek som anes som noe av det dårligste som går innen rør  :-[ .
Hallo :eek: - ikke tro på alt bullshit fra Motron & Co. Sovtek er et merkenavn for en haug av forskjellige rør og mange er veldig bra. Bruk øra og ikke ryktebørsen. Sikkert utstyrsavhengig men mitt møte med NOS Telefunken ECC 83 kontra Sovtek 12AX7LPS ble en stor skuffelse i NOS disfavør.....

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er riktig at det produseres rør på flere fabrikker under navnet SOVTEK. Min erfaring med SOVTEK beror seg på ECC88 og ECC83. Det som er springende er at kvaliteten er litt vekslende. DVS rør med samme spek. som ny kan låte litt forskjellig og også ha veldig forskjellig levetid. Dermed kan du få fint lydende SOVTEK rør, men du kan også få rør som har et kortere livsløp en normalt. Jeg har meget god erfaring med JJ TESLA på signalrørsiden, med jevn god kvalitet til normale priser.

Samleren

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei!
Hvis samlerens foreldre bedrev kurant lytting på samme rør i 15 år,hvorfor da denne evindelige diskusjon om rørbytter og typer rør hele tiden?Hva er man ute etter?Rør etter humør,egen smak,nøytral lyd,østeuropeisk lyd,fortell!!
mvh.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Hallo  :eek: - ikke tro på alt bullshit fra Motron  & Co. Sovtek er et merkenavn for en haug av forskjellige rør og mange er veldig bra. Bruk øra og ikke ryktebørsen. Sikkert utstyrsavhengig men mitt møte med NOS Telefunken ECC 83 kontra Sovtek 12AX7LPS ble en stor skuffelse i NOS disfavør.....
Neida, men hørte god forskjell fra Sovtek til Golden Dragon, som forsåvidt er billigrør.....det samme gjelder rørene jeg byttet i preampen, men det var fra Sovtek til Siemens cca.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
At rør kan ha ekstrem lang levetid i visse tilfeller kan jeg skrive under på, for min far kjøpte seg en gitar forsterker på 1950 tallet som han bruker på trekkspill, den bruker han daglig og de rørene har aldri blitt byttet :eek:
Men så lagde de nok bedre kvalitet på den tiden..

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sovtek 12AX7LPS går for å være et supert rør, og anbefales av mange fremfor til dels kostbare NOS-rør. Sammen med nyproduksjonen av Tung Sols 12AX7, som visstnok skal ha en noe mørkere og fyldigere klangkarakter og koster en del mer, er dette trolig det 12 AX7-røret som gir mest for pengene. Jeg har også hatt bare gode erfaringer med Golden Dragon. Alle disse er rør som er stabile, har lang levetid og spiller meget godt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Noen som vet hvordan  Klipsch låter med rør? Liker veldig godt den nydelige lyden som rør gir, men litt må en gi fra seg av kontroll og bass. Kanskje en kan ta igjen noe av dette med en særdeles lettdreven høytaler? Forslag?
Jeg fikk mer av alt (bortsett fra skarpe s'er) ved å benytte 2x30W PP rør tilil mine RF5. Rør og Klipsch hører sammen!
Hvordan det det virkelig fungerer får jeg nok først svar på når når de nye horna blir ferdige.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Neida, men hørte god forskjell fra Sovtek til Golden Dragon, som forsåvidt er billigrør.....det samme gjelder rørene jeg byttet i preampen, men det var fra Sovtek til Siemens cca.
Det er fornuftig å ha en intensjon med hvor man vil hen når det skal byttes rør. Det meste av utstyr leveres med relativt rimelige rør fra Russland eller Kina, og spiller bra. Det er ikke skrevet i stein at det blir bedre med NOS Mullard eller Telefunken. Det kommer jo an på hva man ønsker å oppnå. Selv ønsket jeg mer kropp og varme, og fikk dette ved å bytte 4 stk 12AX7(ECC83) og 2 stk 12AT7 (ECC81) til NOS Mullard, samt 4 stk Sovtek (Fatboy)EL34 til SED C wing EL34.

Men det er det som er spennende mer rør. Man kan studere karaktristikk å prøve ut forskjellige kobinasjoner i hht. smak. Det er ikke alltid dyrest blir best, men desverre ofte ;)

A

Affa

Gjest
Selv gikk jeg fra frostet Phillips 40w til metallisert Osram 40w i min 100w Flos Arco. Resultat? Glattere frekvenskurve, men litt mindre detaljer. Tilgivende.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I dag tror jeg hjemmetjenesten har vært litt uheldig med pillekombinasjonen Affa.......

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Kan de forveksle hostesaft og Plumbo er det nok fort gjort å gi feil piller ja...vi får håper han står det over.

O.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Selv gikk jeg fra frostet Phillips 40w til metallisert Osram  40w i min 100w Flos Arco. Resultat? Glattere frekvenskurve, men litt mindre detaljer. Tilgivende.
Det er viktig at vi finner styrke til å dele slike vare, personlige og avgjørende erfaringer med hverandre. Jeg kjenner meg helt igjen i dette.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Padder? Jeg holdt på å bli revet ut av stemningen der et øyeblikk, men er sikker på at det er en misforståelse.

A

Affa

Gjest
Ikke deg lille du, ikke deg. Høyere opp i systemet. Det skyer over. Jeg tror det blir uvær.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.651
Torget vurderinger
49
Ikke deg lille du, ikke deg. Høyere opp i systemet. Det skyer over. Jeg tror det blir uvær.
Ja,ja det finnes ikke dårlig vær ,bare dårlig lær ;)
Så går det jo alltid ann å dra ned rullegardinene ; 8)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Kora Titan oppfølging:

Har nå fått byttet ut kondensatorene i power supply med Jensen Audiograde 100uf * 48stk (gammelt nytt for de som leser under DIY). Har testet forskjellige typer kondiser nå, men disse fra Jensen er fantastiske, de har dratt de allerede veldig gode Kora blokkene et steg videre, til å bli det beste jeg har hørt uansett oppsett (med min musikksmak). Har fått en detaljeringsgrad, dybde, bredde osv. som er helt utrolig, det finnes ikke antydning til lyttetretthet uansett musikk som spilles, at kondensatorer i poweret kan gjøre så mye, er helt sprøtt.
Neste steg blir å bytte ut kondiser i signalveien og andre komponeneter etter det igjen. Har også fått Twindac+ i systemet nå, og bedre dac enn denne tror jeg neppe finnes ;D (skal vel også ha mye av æren for null lyttetretthet). Har funnet følgende komponentene som blir stående lenge, det er CJ ART2 (rør), Twindac+, Shunyata Hydra 8, FAT kabler (Furutech), Kora Titan (rør) (oppgradert), PC-drivverk. Det eneste jeg nå ser for meg, er å få testet en CJ rør amp, for å se om det er mer å hente i synergi med ART2, nye høyttalere (kommer kanskje om et par uker), kabler....
Fy og fy oppsettet jeg har nå er så nært mitt ideal at det nesten er farlig å endre noe nå :) :D ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Heisann, ser spennende ut dette. Husk på å sjekke tempen på trafoene dine når du har endret arbeidsbetingelsne såpass mye. Vil du også kjøre litt høyere BIAS nå når du kan det?

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Heisann, ser spennende ut dette. Husk på å sjekke tempen på trafoene dine når du har endret arbeidsbetingelsne såpass mye. Vil du også kjøre litt høyere BIAS nå når du kan det?

Samleren
Ja, gi meg noen råd her er du snill, justerte bias ned etter byttet av kondensatorer, da den steg en del ved byttet.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Du har gjort det rette, behold bias nedjustert ihh til spek. ikke la den stige det er da du kan få varmeproblemer på trafoene dine, evnt. dioder og regulator. Tipper lyden din er blitt markant kjappere. Hadde du kunnet lurt inn noen drossler også begynner det å bli relativt heftig. Tror ikke du har plass he he.

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Du har gjort det rette, behold bias nedjustert ihh til spek. ikke la den stige det er da du kan få varmeproblemer på trafoene dine, evnt. dioder og regulator. Tipper lyden din er blitt markant kjappere. Hadde du kunnet lurt inn noen drossler også begynner det å bli relativt heftig. Tror ikke du har plass he he.

Samleren
Har ikke plass til kondisene heller, skal lage egne bokser, drossler? fortell mer

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Alt går jo ut på å få nok strøm på plass på rett sted til rett tid. Med kondensatorbanken din har du øket magasinet/lageret. Det er viktig å ha kortest mulig vei mellom kondensatorene og stedet der de skal levere. Og rikelig tverrsnitt på kabelen. En drossel er en spole som også kan magasinere strøm, men på en annen måte. Når spolen er satt under spenning vil den søke å beholde spenningen også etter at påtrykket spenning er fjernet eller redusert. Det er denne effekten som blir bukt i COILEN på biler der spenningen blir hakket opp av en bryter i fordeleren eller en thyristor som blir styrt av en giver. Resultat er at coilen vil opprettholde spenningen sin og øker spenningen for å prøve på å klare det. I forsterkere kan denne effekten brukes til å opprettholde spenningen der små spenningsdipp grunnet effektlevering til utgangstrafoen i takt med musikken vil flate ut dynamikken. Drosselen er ikke så rask som en god kondensator, men har også andre egenskaper som utjevning av strømmen fra strømforsyningen. Husk på at du øker effektevnen fra strømforsyningen med dette og eventuelle kortslutninger på utgangen kan gi deg større overraskelser enn ventet. En god drosselspole vil være på ca. samme størrelse som nettrafoen.

Samleren.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Takk, dette må prøves, får bare finne ut hvor de skal kobels inn.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
I strømforsyningen: Drossler står i serie med lasten, kondensatorer i paralell.

Samleren

Topp Bunn