R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    Takk for sist og hvil i fred Tor, og takk for den pastillesken du absolutt ville sende med meg i bilen på vei hjem =)

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Triste greier. En meget god kompis, og raus mann er borte. Mange gode minner å tenke på i denne stund.

Jarl

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.578
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg minnes flere morsomme og interessante besøk hos Aamot i Torggata.
    Det er rart og litt vemodig at disse møtene med en stor personlighet har gått inn i fortida.
    Jeg tror likevel ikke han blir glemt, -han vil huskes gjennom mange historier og gjenfortellinger.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    6.956
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette var veldig trist. En både raus og inspirerende mann er borte. Hvil i fred Tor.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvil i fred, Tor.

Mitt første møte med Tor Aamot, var en varm sommermorgen i butikken hans.
    Porten var halvåpen og jeg krøp under - ble tatt imot med et smil og fortalt at det var en time til han skulle åpne.
    Men om jeg ville, kunne jeg "bare kose meg med en kopp kaffe og bruke det lille rommet inne der"
    Som sagt så gjort. Husker ennå hvilke komponenter jeg fikk koble opp.
    Hver gang jeg var i Oslo, tok jeg turen innom og ble like godt behandlet, hver gang.
    Etter noen prater på telefon underveis, endte jeg etterhvert opp med å kjøpe mine første to flunkende nye, skikkelige komponenter - ATC ACM40 og en Bryston 4B.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er trist, en morsom mann med glimt i øyet og reflektert når mann begynte å snakke med han.

Steinar.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    383
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Sjokk. Alt for tidlig. Blir tomt når fargeklatten Tor er borte.
    Husker jeg kjøpte en Nacamich ZX-7 av broren tidlig 80 tallet da han hadde butikk i Oslo. BOAH's (Bjørn Olav Aamoth Haug). Nesten ny spiller til en rimelig pris.
    Ble etter hvert kjent med Tor.
    En hyggelig person som bestandig hadde tid til en prat.
    Var innom butikken i Torggt flere ganger for å slå av en prat og lytte til mye fin stereo.
    Trist at d ble så alt for tidlig.
    Hvil i fred Tor.

Roger

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.215
    Torget vurderinger
    96
    Nei og nei... Usigelig trist å høre om Tor. Som mange andre i bransjen, en fargerik person. Man trenger ikke si mer enn det. De gangene jeg har snakket med han og handlet med han, har han alltid vært særdeles hyggelig og imøtekommende. Selv har jeg bare gode minner om mine møter med Tor, og han og butikken hans har spilt en betydelig rolle for min hifi-interesse. Hvil i fred Tor.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Skjønte det var noe siden jeg ikke fikk svar på en mail jeg sendte i juli og nettsiden har ikke vært oppdatert på lenge. Hvil i fred Tor.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.750
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en ukuelig optimist og fargeklatt i bransjen er med dette borte
    ufattelig trist
    hvil i fred...
    mvh
    Leif

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det var trist å høre om Tor! Har i mange år hatt gleden av å besøke butikken til Tor, og mitt første kjøp hos ham var et par Avantgarde Duo for vel 15 år siden. Før det var jeg innom han for å få service på min Jeff Rowland og Tor bidro med glede. Senere har det blitt mer AG, Cary og Accuphase. Alltid hyggelig å bli møtt av entusiastiske Tor i butikken. Blir et savn for mange hifi sjeler dette, inkludert meg :-(

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Trist, fantastisk service hver gang jeg har vært i kontakt og en av grunnene til at mye av nykjøpene jeg har gjort de siste årene har vært hos Lyric.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, dette var triste nyheter:( Tor og Lyric var den første hifi-forretningen jeg forelsket meg i på 90-tallet. Jeg husker godt at han demonstrerte ett par ProAc Response 2.5 med Cary 300B forsterkere for meg. Denne lyden ble på en måte min referanse for alt jeg har forsøkt å oppnå lydmessig etterpå. Sist jeg var hos Tor, for halvannet år siden, så lånte han meg velvillig både Creek sin største integrerte og Wireworld høyttaler kabler. En helt ny WW strømkabel i eske sendte han også med, bare for å være grei. Jeg hadde ikke hjerte til å åpne emballasjen, og da jeg sa dette når jeg leverte ting tilbake så ble han irritert, men på en god måte:) Du stresset og jobbet hele tiden, Tor...En stor entusiast er borte!

Hvil i fred Tor, og tusen takk for alle de gode opplevelser jeg hadde på Lyric Hifi:):)
    9074545.jpg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er trist at Tor er borte. Har kjent ham i en halv mannsalder, i spøk og alvor. Det er godt å se at så mange har satt pris på ham gjennom årene.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    16
    Veldig triste nyheter.
    Første gang jeg hørte et skikkelig musikkanlegg var hos Tor i 1994. Jeg ramlet inn i denne butikken som ikke så ut som noen butikk jeg hadde vært i før. Der fikk jeg en kaffekopp i hånda og ble plassert i et rom med dempet belysning foran noen Proac høyttalere og noen rare forsterkere med "lyspærer" på toppen. Kaffen forble i koppen og haka falt ned på knærne da musikerne plutselig stod foran meg. Dette står fremdeles som en av de største opplevelsene jeg har hatt foran et stereoanlegg, der og da startet mitt liv som audiofil.
    RIP Tor

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    293
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Dette var trist å høre. En stund siden jeg var i butikken hans, men det var jo umulig å ikke like den sympatiske fyren.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Dette var trist. En sjelden entusiast og stor koselig kar.
    Hvil i fred.

Mvh
    gs

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Kjøpte min første forsterker av Tor da jeg som konfirmant hadde fått det i gave av mamma og pappa for ca 15 årsiden.
    Og de høyttalerne jeg har nå ble kjøpt av han i januar.
    Kjempe flott fyr, alltid en fryd å være innom butikken.

Hvil i fred Tor, du vil bli savnet!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tor var mannen som virkelig vekket min hifi interesse.
    Møtte han første gang i butikken ved Solli Plass på tidlig 80-tall.

Takk for all musikkglede du har gitt meg opp gjennom årene, spesielt med alle de ProAc modellene jeg fikk gode dealer på.
    Alltid hyggelig å stikke innom.
    Tor var ikke mannen som prakket på meg ting jeg ikke ville ha. Fikk alltid teste utstyr hjemme før det ble handel.

Hvil i fred.

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Dette var trist.

Besøkte Tor Aamot i Torggata ved enhver anledning når jeg var i Oslo.
    Vi diskuterte audio & musikk eller løste all verdens problemer. Kanskje kunne vi skapt nye problemer også. Det var uansett like trivelig og fargerikt hver gang og det har vært mange timer i løpet av årene.

En gang var jeg litt sen, lyset dimmet men jeg skimtet ham der inne. Jeg åpnet døra og han ropte "Stengt, det er stengt!" men deretter "Er det deg? Kom inn, kom inn!" Slik ble åpningstiden forlenget med 3 timer den dagen.
    En annen gang spurte han om jeg ville ha Kaffe og Fyrstekake. Takket ja men forventet ikke å få 12 kakestykker, hele kaka. "Hvis du ikke klarer alle, får du værsågod ta resten med deg" sa han.
    En gang i blant ringte han også. Han ville gjerne besøke meg en dag..
    Sist Tirsdag hadde jeg tenkt å besøke ham, men da hadde han altså ikke vært hjemme -i Torggata.

Hvil i fred Tor Aamot.

U

utgatt25555

Gjest
    Veldig trist! men ikke så uventet dessverre! fulgte deg litt fra siden det siste halvåret! Du er savnet Tor, dypt! :'(

mvh

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Kjære Tor,
    Jeg takker for alle de hyggelige middagene med god mat, enda bedre prat og mengder av latter til forret, hovedrett, dessert og retrett.
    Jeg takker for alle ganger jeg har fått sittet i fred å lytte på god musikk og fantastiske musikkanlegg i din butikk, mens du stort sett har sittet og jobbet bak ditt arbeidsbord.
    Jeg takker for at du alltid virkelig har brydd deg om hvordan jeg best skal kunne nyte min hobby og elsk til musikk, men enda mer hvor mye du oppriktig har brydd deg om meg og mitt private ståsted og liv.
    Jeg takker for at du har overøst meg med din inspirasjon og din helt utrolige dedikasjon i musikkformidlingens tjeneste.
    Jeg takker for alle de gode samtalene i TORggata, de om musikk og alle de som handlet om alt annet enn dette.
    Jeg takker for all den gode musikk jeg for første gang hørte hos deg, og som gjorde at låter du serverte ble en del av min musikksamling.
    Jeg takker mest av alt for din varme og et fabelaktig vennskap.

Hvil i fred kjære Tor, jeg sender mine ektefølte tanker med deg på den videre ferden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I all tristessen blir jeg litt glad av å lese alle postene i denne tråden. Vi kan bare drømme om at så mange personer kommer med så flotte superlativer når vi går bort. Jeg snakker bare for meg selv, men jeg tror nok det gjelder de fleste av dere andre også. Håper de pårørende leser dette slik at de vet at vi føler med dem, og at vi rett og slett føler oss som pårørende selv.

Tommen21

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    10
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Huff,dette var utrolig trist,husker han spanderte mat på meg ved handel av mine ProAc,hadde mange gode samtaler med ham,kondolerer til familie og venner,hvil i fred Tor:'(

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Du vil bli meget savnet, Tor.

Du er i stor grad selve årsaken til at interessen for musikklytting har antatt de proporsjonene de har. Vi møttes for 25 år siden og som ung og nyforelsket valgte jeg å bli stående i butikken din, høre på din evig-unge entusiasme, lytte til spor etter spor og totalt fortape med i din verden. Denne dagen for 25 år siden klarte jeg ikke å frigjøre meg og måtte til slutt sende min kamerat for å møte min nyforlovede med beskjeden om at "........mannen din står i en lydbutikk i Torggata og kjøper noen svæææære høyttalere........".

Denne historien og mange flere vil forbli kjære minner fra møter med en spektakulær mann.

Hvil i fred.

Mvh.

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Det er virkelig trist å se at Tor har gått bort, men samtidig fint å se så mange her inne som har hatt et godt forhold til han. For min egen del var det alltid en selvfølge å rusle innom Lyric da jeg var i Oslo. Om det var stengt, så var det bare å banke på og satse på at han dukket opp med et stort smil. Han hadde alltid tid!

Glemmer ikke den gangen han gikk ut av butikken og låste etter seg, for så å forsvinne avgårde nedover torggata for å handle boller og kaffe. Da han kom tilbake til butikken ble vi sittende i det innerste lytterommet og skravle om alt og ingenting, og spilte musikk på ATC, Cary og VPI.

En annen gang måtte han bli med ut og bort til Møllergata for å prøvesitte en sportsbil jeg kjørte. Butikk fikk være butikk :)

Takk for alle minner Tor! Du vil virkelig bli savnet, og jeg kommer nok alltid til å tenke på deg når jeg tusler gjennom byen, og har en time eller to til overs som jeg kunne slått ihjel hos deg..

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Kjente ham ikke, men snakket med ham på tlf 2 ganger ang mulig kjøp på noen høytalere. Han virket veldig serviceinnstilt, hyggelig og ikke minst morsom...var trist å lese.. Lykke til videre på reisen

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Gikk forbi sjappa i dag. Kjente jeg fikk litt lyst til å grine. Handlet ikke så mye av Tor, men preika desto mer. Særdeles sympatisk kar.
    Mine tanker går til familien.
    RIP

Mr.D

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Antall liker
    24
    Dette var usigelig trist, ikke få ganger jeg har vært innombutikken hans. Ble alltid møtt med et glimt i øyet, uansett hvor stresset hanvar, og det var han nesten alltid. Evig kaos, mobbet han mange ganger for det,det skulle bli bedre, bare han fikk tid. Og web-siden hans skulle selvfølgeligforbedres – bare han fikk tid. Pleide å banke på sent på kvelden også, der han sattog jobbet, alltid velkommen, mange hyggelige samtaler da. Sist gang detskjedde, for noen måneder siden, satt han faktisk og slappet av med jazz, en avde få gangene jeg har sett han virkelig avslappet, en annen gang var påHerregårdkroa. Den timen, foran noen små Proac høytalere, ble siste møtet. Var skikkeligimponert over lyden, et godt minne. Tor var en utrolig fargerik person, gårlaaangt utenpå de fleste i bransjen, en ekte entusiast mer enn forretningsmann
    Hvil i fred, du erdypt savnet.

AudioSolution

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    12
    Som en bransjekollega vil jeg utdype stor sorg, både privat og for bransjen generelt for Tors bortgang. Lyric var yndlingsstedet å henge ut mens jeg tok utdannelsen på Schous plass, og han ga meg stadig nye forelskelser og inspirasjon. Jeg husker spesielt en en gang jeg hjalp han med å skaffe tilbake noe utstyr som var lånt og ikke betalt for, men som personen forsøkte å selge. Vi troppet opp hjemme hos denne personen som jeg hadde gjort en avtale om å få se på utstyret. Jeg kom inn og Tor ringte på døren 3 minutter senere. Jeg glemmer ikke fjeset til selgeren/tyven for å si det sånn. Han har tilbydd meg jobb, superpriser, spandert middag og kaker, fått meg til å investere, og tape penger på et invisteringsforslag, men ikke minst har jeg hatt mange fantastiske hifistunder som jeg aldri kommer til å glemme! Bransjen har mistet en av være mest omtalte og fargerike personligheter. Sender mine varmeste tanker til hans familie!

Bernt N. Skøien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn