Rack

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva koster racket fra Naim som er på bildet? Meget pent...
    Hver base koster 9.500,- og hver ekstra hylle 6.200,-.

http://www.kontrapunkt.no/priser/Naim.pdf

Det er modulært, og du kjøper akkurat så mange du trenger. I mitt tilfelle så har jeg pga veldig mange Naim-bokser tre baser og seks hyller, til en pris av intet mindre enn 65.700,- for racket; men har man bare en forsterker og en cd-spiller slipper man unna med en base og en hylle, dvs 15.700,-.

Når det så er sagt så er det vel et av de lydmessig beste rackene på markedet vil jeg mene; og du vil ikke tro hvor mye det løfter ytelsen til produktene!
    Det er jo svært dyrt, men i kontekst av et svært dyrt system som f.eks mitt eget, hvor f.eks bare preampen alene koster nær 200.000,- så er det jo relativt sett hos meg bare omlag 1/10-del av anleggets verdi; forholdsmessig svarende til et rack til 3.000,- for et 30.000,- kroners system. I mitt tilfelle vil jeg si at det lydmessig for meg er verdt hver eneste krone. Men det er noe enhver får finne ut av i sitt system selv..

Jeg har sett på n-forum at mange eiere av selv relativt beskjedne Naim CD5i og Nait5i Fraim'er sine produkter med meget oppløftende resultater.

Mvh Vidar P

are_e

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Antall liker
    3
    Jeg har en 30 kgs effektforsterker i "andre etasje" på IKEA-racket mitt. Den står der ennå.. ::) Får håpe den ikke detter ned med det første.
    Jeg brukte IKEA nattbord som er laget av akkurat samme materiale som disse bordene tidligere.
    Hadde over 50kg stående oppå et av nattbordene ved flere anledninger, ingen problemer med det, men jeg var selvfølelig litt nervøs siden de ikke er laget for den slags belastninger.
    Men IKEA møblene er veldig solide selv om de er lette og virker ganske pinglete ;D

A

K

kbwh

Gjest
    Her er mitt. Den eneste elektronikkboksenen jeg bruker som ikke viser er RMEdacen. Den er så stygg, stakkar, at den lever et tilbaketrukket liv i skammekroken bakerst på kassettspilleren på nederste hylle.

Det er et Target i glass og gullsort hammerslagslakk, kjøpt i '97 omtrent. Har tatt av spikesene og bruker bolter og filtputer i stedet.
    Selges til fordel for Montana til sommeren. Spikes følger med.

A

aair

Gjest
    "Levelplus" fra finite element: [ftp]http://www.finite-elemente.de/en/products/levelplus[/ftp]

Forhandler er Audiofreaks - pris fra kr. 14.500,-

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Audio Magic Xenta 3-S Twin:

Var utgangspunktet for hva jeg hadde tenkt å kjøpe.
    Men så kom jeg til å spørre en kjenning med tilgang på gromme maskiner..........

Etter masse bearbeiding og utsøkt håndtverk så sto dette plassert i lytterommet:

Brylar:

Bredde: 118cm
    Tot Høyde: 64cm
    Dybde: 59cm
    Avstand mellom hyller: 24,5cm
    Maks komponentbredde: 49cm
    Vekt: JA!!

20mm gjengestenger med gummipakninger inn mot hyllene. Mellomstykker av mahogny med kanelurer  ;) justert slik at hyllene kun hviler på gummipakninger.

Primært laget med tanke på plass og brukervennlighet, de lydmessige bedringene er en ren bonus!

Mvh
    Rolf

EDIT:
    BYGGETRÅD

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det ble lagt ut et fabrikkbilde av AM Hepta litt lenger opp i tråden. Viser et bilde av hvordan det ser ut med komponenter.....får litt mer perspektiv på størrelsen her.

Ellers har jeg alltid brukt DIY rack med granittplater og glass, men synes AM er så bra og en slik fryd for øye at jeg måtte ha et sånt....

Pris som vist ca 10500,-

B

Back_Door

Gjest
    Grand Prix Audio. Forhandler er "High End" i Tønsberg.

monosapiens

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Antall liker
    0
    Er det noen rack som er bedre enn andre eller er ett rack bare ett rack ??
    Gjelder det bare å finne ett utseendet man liker ?? ;D

Finnes det noe tester på sånt forresten ?

sweetspot

Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Antall liker
    0
    Lurer litt på hvorfor ikke flere benytter seg av muligheten til å henge komponentene på veggen. Det vil jo alltid føre til færre vibrasjoner enn å ha greiene på gulvet. Men har man en forsterker som veier et tonn skjønner jeg jo at den ikke kan henges på veggen...

B

Back_Door

Gjest
    Er det noen rack som er bedre enn andre eller er ett rack bare ett rack ??
    Gjelder det bare å finne ett utseendet man liker ??  ;D

Finnes det noe tester på sånt forresten ?
    Prisforskjellene skyldes ulike evner til de forskjellige racks til å dempe vibrasjoner. Noen påstår at det har en stor betydning,andre ikke.
    Kanskje henger det en del sammen med hva slags utstyr den enkelte har.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    apropos rack osv. Jeg har sysla litt med diy-rack, uten helt å komme til det berømte målet (er vel ofte slik med litt for mange tommeltotter og litt lite tålmodighet...).
    Rack er stort sett beregnet for 4 komponenter, som iof seg holder, men jeg tror ikke det bare er meg som kanskje vil ha monoblokker side om side og ikke over hverandre..
    Kanskje en tokomponentsrackløsning med hver sin blokk stående på hver sin plattform på sidene hadde vært noe?

Ser for meg at jeg ender opp med noe kjøpt om en stund (ikke i nær fremtid), men skal selvsagt bruke tid når jeg skal bestemme meg.

Forøvrig nærmer det seg nytt hus med eget lytterom, det tror jeg kan bli en gladsak! :)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    glem ikke at rimelige rack for en hundrelapp kan moddes opp til rack som koster mye mer.

stive det hele opp med noen gjengestag tvers gjennom racket i tillegg til det som er der fra før.

sandfylles etc. det beste eksempelet på sandfylling er Soundstyle racket fra hifiklubben med ramme av metall og glass hyller. det er 4 bein på dette racket og 4 hyller.  problemet her er at det ikke veier noe som helst og ikke er dempet. så om du dunker knoken borti racket spiller de med i 10 sekunder ca.

en halv sekk sandblåsersand og en times arbeid er racket av en helt annen prisklasse.

har god erfaring ved tweaking av rack vil jeg påstå og det er like greit og finne ett pent rimelig rack (4.000-7.000) og dra det hele noen skritt videre ved egen innsats.

McLaren

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flere snobberack:

Harmonic Resolution: (Priser fra 10000 dollars)

Symposium:

Rix Rax: (4-5000 dollars)

Acoustic Dreams: (Dyrt det og...)

Particular: (7-28000 dollars)

Sound Anchor.

H

hobby

Gjest
    SR Composites = State of the art

Pris som vist ca. 50.000,-

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Er det brukt noe gjengestag her? Hvordan har du festet bordene sammen?
    kan se ut som det er brukt noen tynne gjengestenger der, går sikkert ann med flere alternativer der, enten gjengestenger gjennomhele greia eller spikes mellom hyllene.

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    648
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 30 kgs effektforsterker i "andre etasje" på IKEA-racket mitt. Den står der ennå.. ::) Får håpe den ikke detter ned med det første.
    Jeg har en nesten 40Kg tung forsterker på mitt ikea rack, går fint det!

Lapavoni

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    0
    kan se ut som det er brukt noen tynne gjengestenger der, går sikkert ann med flere alternativer der, enten gjengestenger gjennomhele greia eller spikes mellom hyllene.
    Fire stk Lack-bord er innkjøpt. Jeg er mottagelig for tips om hvordan man setter dette sammen til et rett og solid rack.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Lag en slags ramme og få dem hengt opp i vaiere. det hadde vært tøft.

det er jo også en ganske enkel konstruksjon. fiskesnøre av solid kvalitet ville gjørt så det så ut som komponentene dine fløyt på lufta. dessuten er det jo ganske optimalt med tanke på komponentene når det ikke får tilført vibrasjoner og den lette/stive Lack konstruksjonen ikke lagrer vibrasjonene på samme måte som noe tungt men heller kvitter seg med de.

McLaren

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Sv: Rack

Og tenk om bare ET av de fiskesnørene ryker...

Lapavoni

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    0

"Og tenk om bare ET av de fiskesnørene ryker..."

Jeg tør ikke tenke på det en gang. :eek:

Racket er ikke helt ferdig ennå. Har satt opp tre hyller. Skal sette på to til i løpet av helga. Mulig jeg kjøper en forforsterker snart. Da må jeg slenge på ei ekstra hylle.

Føttene til LACK-bordet er hule. Måten jeg har montert dette på er å skru klosser på klosser oppå bordene som akkurat passer inni føttene for deretter tre det ene bordet oppå det andre. Racket kan dermed enkelt demonteres, men er samtidig stødig. Man kan også enkelt bytte rundt på de forskjellige hyllene hvis man har forskjellig høyde til de forskjellige komponentene.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Her er et skikkelig rack. Passer både lommebok øyet, og hyllene er justerbare, utakbare osv.

PK

Lapavoni

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    0

Hva heter det og hvor får man tak i det i Norge?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Det er et sound organisation rack.
    Hi-fi Center Kjeden fører vel det merket, men godt mulig denne modellen er utgått.
    Jeg kjøpte brukt! 1100 inkl frakt.

PK

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3

Her er mitt hjemmelagde rack. Beklager dårlig billedkvalitet.

mvh,
    OS

Oriel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    7

Her er mitt bidrag:

Begynner med denne: Har dere sett noe sånt før? Hadde vært gøy å vite hvem som var først.
    Musictools:

Mythos Audio:

Gingkoaudio:

Audiolith:

Arcici:

Silentrunningaudio:

Schroers & schroers:

Studiotech

Sist men ikke minst, rackene til.. Hva var navnet igjen? Noe sånt som zoe.. var det zoeticus..?

Noen som husker disse?

mvh

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vær gjerne flinkere til å skrive pris og forhandler.
    Sykt mange flotte rack her nå.

K

kbwh

Gjest
    Stusser litt over navnet jeg da, fordi verbet i sin engelske form brukes om menneskelig forplantningaktivitet. Nuvel.

R

Roysen

Gjest
    Valentino skrev:
    Stusser litt over navnet jeg da, fordi verbet i sin engelske form brukes om menneskelig forplantningaktivitet. Nuvel.
    Vel, jeg antar da at navnet ikke er relatert til produktenes funksjonalitet ;D

Mvh
    Roysen

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Litt pirk bare, copulate heter det vel på engelsk. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn