PS Har aldri helt skjønt hva man skal med platevasker (kanskje fordi jeg aldri har prøvd). Noen som seriøst har prøvd både håndvask og "maskinvask" og sammenliknet? Seriøse svar mottas med glede.
Vel, en platevasker kan være så mangt, alt avhengig av hvilke prinsipper og kombinasjoner av både vaskeprosess og- kjemikalier som brukes.
Nicket ditt avslører vel langt på vei at du ganske sikkert besitter en brukbar platesamling? Da ser jeg samtidig for meg at du sannsynligvis bruker ganske mye tid på platevasking også?
Derfor: Det har ved ganske mange anledninger vært diskutert vegger opp og vegger ned om hvilken metode som gir best resultat. Selv er jeg ikke i tvil - en ultralydvasker gir gjennomgående det beste resultatet. Skriver "gjennomgående", fordi også denne har sine mangler....
La meg samtidig så sterkt jeg kan få lov til å understreke at
denne oppfatningen ikke har noen som helst sammenheng med at jeg bygger slike!
Ultralydprinsippet har vært benyttet industrielt i mange ti-år, og gjerne i kombinasjon med rengjøringsoppgaver som ofte har vært gjenstridige, men hvor vaskeprosessen samtidig bør / må være skånsom mot gjenstanden(e) som skal rengjøres.
At noen smartinger også fant på å bruke et ultralydbad for rengjøring er IKKE min fortjeneste, men har derimot vært til inspirasjon for meg og mange andre DIY-ere.
Joda, man kan faktisk komme ganske langt med Zalo og vann, gjerne i kombinasjon med en svamp og / eller en passende børste. Og er det overflateskitt det er snakk om, holder dette i lange baner. Men problemet ligge jo slett ikke der! Det er jo møkka NEDE I RILLENE som skaper støy og "hakk", og
den skitten er slett ikke alltid så enkel å få tak i med vann og såpe.
Noen ganger sitter denne så godt fast at det må brukes mer effektive metoder enn svamp og børste. Og den som tror at man klarer å nå ned i bunnen av rillene med disse remediene, har sikkert også trua på at man kan tre en tømmerstokk gjennom et nåløye. Begge deler er rett og slett en umulighet.
Ultralydprinsippet derimot, vil i de aller fleste tilfelle klare å fjerne skitten
nede i rillene! Da er det snakk om bittesmå implosjoner i vannet / væsken, også nede i rillene, som til 99% vil rive løs fastsittende støv og skitt hvor ingen kost eller svamp klarer å komme til.
Innledningsvis nevnte jeg "mangler" ifbm ultralydvask. Dette går i korthet ut på at utralydprinsippet ikke er like bra på å fjerne fingermerker og fettflekker fra overflaten, selv om dette i noen grad er avhengig av væskeblandingen.
Den / de som har opplevd resultatet av ultralydvask av platene sine, vil nok langt på vei kunne bekrefte disse utsagnene. Når man samtidig også kan vaske flere plater i samme slengen, så vil mange ty til en slik løsning. I alle fall når det er snakk om vask av mange plater!