Jeg tror limet er tyntflytende nok. Trekker nok helt ned i rillene. Jeg brukte en tørketid på 7-8 timer....McLaren skrev:Dette må testes ut.
Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?
Hvor lang tørketid hadde du på limet?
McLaren
Hvis målet er å komme dypt ned i rillene ville jeg gått for lim med lavere viskositet (altså mer tyntflytende).McLaren skrev:Dette må testes ut.
Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?
McLaren
lyntoft| skrev:Hei Voff.
Kan du verifisere positiv effekt over hele platesiden?
J
roger skrev:Av lett tilgjengelige medier er kanskje vann det mest lettflytende? Med en dash sprit?McLaren skrev:Dette må testes ut.
McLaren
Men da er vi over på en annet teknikk
Hvis målet er å komme dypt ned i rillene ville jeg gått for lim med lavere viskositet (altså mer tyntflytende).
Mvh Roger
Dèt kunne virke, men ble liggende klistret igjen mange ganger på vinylen.Vidar P skrev:Da jeg fikk min første platespiller på 70-tallet fantes det en tilsvarende rensemetode man fikk kjøpt i endel plateforretninger; en blå viskøs væske man helte på vinylen og strøk utover, som størknet til en gummiaktig konsistens på noen minutter. Denne dro man så av, med skit og det hele. Det virket det.
rock skrev:Dèt kunne virke, men ble liggende klistret igjen mange ganger på vinylen.
Var ikke alltid man fikk alt av, og da hadde man problemer med en gang.
Gert Wilden da eller.....?Vinylguru skrev:Har noen snuskete plater som jeg kan eksperimentere med.
bra skive det der. Hyppig spilt siden den kom ut på midten av 90-tallet.RoDa skrev:Gert Wilden da eller.....?Vinylguru skrev:Har noen snuskete plater som jeg kan eksperimentere med.
;D
R
Greit nok at noen klarer å lukte seg til frem til spesifikke trykkerier, men å ta artist/tittel på limavdrag er nok hakket vassere ;Dvredensgnag skrev:Pris for å gjette hvilke to A-sider dette er avdrag fra!
vredensgnag skrev:LPen er ren. Man må passe på å fjerne ev. små "øyer" av lim som legger seg helt i ytterkanter, i startrillen og sluttrillen, og som ikke er blitt dratt av. Disse kan det bli litt trist for nåla å kjøre inn i.
Dette var uimotståelig, og måtte selvsagt prøves.
Brukte trelim, beregnet på bruk ute. Viskositeten er helt i orden, dette trenger til bunns i rillene.
Man kunne sikkert spilt avdraget om man har lyst til det. Dersom man savner rusk og rask man har fjernet ... ;D
Ble testet på bl.a. en LP som har vært "vinterlagret." Dvs den har vært i en kasse i et uthus gjennom mange vintere. (FY!) Det bodde mye rart i rillene på den, og den var uspillelig. Nå skinner den glatt og vakkert og lot seg spille helt rent.
La på lim i ni-tiden om kvelden, og dro det av ved ti-tiden dagen etter. Kunne sikkert gjort det før - som andre skriver er det viktige at limet er blitt helt gjennomsiktig.
Pris for å gjette hvilke to A-sider dette er avdrag fra!
Det er mer tidkrevende ja. For å teste effekten så har jeg prøvd på ytterste spor på en plateside. Og, man må følge med og dra av limet akkurat når det er passe tørt.Foruten tørketiden, hvor lengre tid tar dette trelimtrikset ift andre metoder? Andre vaskemetoder krever også tørketid (av væske)...