Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    2.224
    Antall liker
    4.774
    Torget vurderinger
    1
    Det fins jo sikkerhets hansker å få kjøpt vet du, så da redder du fingrene. ;)
     

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Note to self:
    Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. Takke nei til å prøve snutebilen jeg har blitt tilbudt å prøve. osv.
    Ligger klar. Kommer du snart?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Ny dag, nye muligheter!
    Med fingrene i behold har jeg skåret et par tilnærmet rektangulære finérplater. Ikke verst for å være en som trodde Festool var noe man fikk kjøpt på Partyman. Konseptet er altså dette.
    PXL_20230220_212614807.jpg


    Med denne plasseringen får jeg plass til en 10" og 12" SME. Har tatt utgangspunkt i disse armene da de tar mye plass grunnet justering av overheng ved å flytte hele armen. P2S er 250 mm midt i braketten på venstre side og 300mm på høyre. Visuelt er det OKish. Planlegger å felle inn tallerkenen med 10 mm så den ikke stikker like mye opp av plinthet. Armbordene må sannsynligvis også senkes for å få rett høyde i forhold til tallerkenen. Gode forslag til andre plasseringer mottas med takk!
    Så er det store spørsmålet; ekstern start/stoppknapp eller innfelt i plinth? Heller mot innfelt, selv om det blir noe mer pes å få til. Strobelampen er det ikke plass til, det bekymrer meg egentlig ikke da spilleren går helt jevnt uansett.

    Hva sier folket?
    PXL_20230220_212231273.NIGHT.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det sikkert at du må felle ned armsengene (znork, finn på et bedre ord om dere kan) dersom du senker tallerkenen? Har du målt, eller har du (bare) siktet med gjenværende tommel?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har målt, og siktet med gjenværende 9 tomler. Med nåværende oppsett med chassis og tallerken på toppen av plata kan jeg senke armen ca 10mm før den er i bunn. Chassis, tallerken og matte bygger da ca 35 mm over plata. Kun tallerken og matte bygger ca 25mm, før senking som burde være ca 13 mm. Jeg mangler altså ca 8mm for å kunne bruke snutebilen, helst 15mm for å kunne justere vta uten å måtte ta i bruk avstandsstykker i headshellet for pickuper som er lavere enn normalen. Hvis jeg tar i bruk kobberplata får jeg ca 8 mm ekstra høyde, og en del lagerslitasje på kjøpet.
    Målet er at tallerkenen senkes til dette nivået i plinthet.
    PXL_20230221_083821891.MP.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Moderne SME-armer får man ikke justert inn om man ikke har god tilgang til fremre/ytre side av armbasen, så enten må du lage plass til betjening der eller lage et slags skjørt rundt tallerkenen? Velg det styggeste. Hold på tradisjonene.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Ble akutt kaffetørst og sulten av de avanserte mattestykkene. Musikk, kaffe og mat i strålende pre vinterferievær.
    PXL_20230221_090638642.jpg

    Jepp, skrytebilde nummer 4369 er postet. Det er et par gjentakende elementer i bildene innser jeg. Ja, jeg går alltid i tøfler på vinteren og høyre bein skal være krysset over venstre.

    @Valentino tenker å lage utbyttbare armbord så jeg kan bruke alle mulige armer fra 9-10" på venstre side, og 9-12" på høyre. Jeg kommer garantert til å ville bytte ting og tang etterhvert. Et skjørt rundt tallerkenen vil jeg helst unngå, tror det blir mindre pent. Skal hoste opp et bilde av et diy-skjørt, @Twsts viste meg et her om dagen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Her med skjørt.
    Screenshot_20230221-103026.png

    Svært pent gjort, men ikke noe jeg har lyst på egentlig. Må bli en nødløsning hvis senkede armbord ser helt krise ut.

    Noe jeg vurderer å kopiere er løsningen med bremsen. Blir litt mindre masse i plinthet, mulig det ikke er så lurt likevel?
    Screenshot_20230221-103126.png

    Screenshot_20230221-103141.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et slikt skjørt er i alle fall krise, men du har vel en forsenket topplate i kassen, så…
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aldeles ikke uenig. En slik løsning kan minne om Technics' egen kasse til SP-10. Bare gjør det mulig å få armbordene ut ovenifra.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Problemer leter jeg alltid etter, noe må jeg jo gjøre med all fritiden som småbarnsforelder med turnusjobb. Jeg syntes rett og slett ikke plinthet kledde spilleren. Spilleren har stramme, rette linjer, plinthet er avrundet. Det er også høyglanspolert og i rødt edeltre med mange tegninger, noe jeg ikke har helt sansen for, i hver fall ikke til Gerrards mattgrønne farge. I mine øyne er sponkassa mye penere og kler 401 bedre, jeg er en sucker for retroræl fra 60- og 70-tallet. Du skulle bare sett resten av interiøret i stua.
    Jeg har sett det.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Velkommen til ragwos grovsnekkeri, hvor verktøyet er billig, sagbladene sløve og presisjonen manglende!
    Fasilitetene er strålende, nesten under tak, og med lett snødekket gulv. I tilfelle stor kroppsskade kan forulykkede transporteres for kompostering i en flunkende ny Fiskars Move. Her tas HMS på største alvor.
    PXL_20230221_104439266.jpg


    Dagens produksjon er et pizzabrett i 12mm kvistfri-ish furufinér samt konseptutprøvelse av min stormannsgalskap i corian.
    PXL_20230221_105410678.jpg

    Her tas høyde for armer og bein i alle slags størrelser.

    Forsenkede armbord må til, her målt opp på gefühlen med desimeterpresisjon. Tommestokken er ukjent i denne bedriften, her er minste måleenhet fot, i dag med vintersko på.
    PXL_20230221_111001325.jpg

    Dette må jo bare bli bra!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nei nei... da ser du jo bare hvor grove kutt stikksagen gir :)

    Overfres som er lett å manøvrere og som tross den kun er 12 volt gjør en fenomenal jobb bare man gir den litt tid.
    Her er det alltid full fres, kommer vel ikke noe høyere enn det?
    Neida, forstod hva det var, men tror det må litt kraftigere ting til for å kverke corian. @Twsts har et arsenal av Festoolverktøy som sannsynligvis gir et bedre resultat når det blir kutting på ordentlig. Nå har jeg bare slengt sammen noe for å se at det ikke blir helt krise. Kjipt å innse det når jeg er godt i gang med å herpe verktøy og dyre kjøkkenplater.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Så hvordan ble resultatet?
    PXL_20230221_113206711.jpg


    Tror dette kan funke helt greit.
    PXL_20230221_113216652.jpg


    Jeg innser at armbordet til 9" må ha en noe utradisjonell form for at ikke armhvileren skal slå ned i topplaten nå armen senkes til ønsket nivå. Armbordet til 12" må også bli betraktelig større.
    PXL_20230221_113518903.jpg

    Kan faktisk lure inn en tredje arm nederst til venstre, hvis øyemålet mitt stemmer. Blir dog ikke mye masse igjen i plinthet.

    PXL_20230221_113525204.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra tempo på deg, ragwo!
    Designidé (den er sikkert for søppelkassen): skjær plintet vinkelrett på utskjæringene i armbordene: Færre vinkler, roligere uttrykk, lettere å komme til armbasene.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    Om årsaken til at du monterer motor rett i plinth'n er for å lage plass til flere armer er det er normalt uproblematisk å frese i aluminum om du tar det rolig og kjøler freseverkstøyet. Trolig mindre påkjenning for verktøyet enn kjøkkenplatene.

    Hvordan ser det ut om man benytter fasongen til platetallerken?
    1676996462054.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Bra tempo på deg, ragwo!
    Designidé (den er sikkert for søppelkassen): skjær plintet vinkelrett på utskjæringene i armbordene: Færre vinkler, roligere uttrykk, lettere å komme til armbasene.
    Ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener. Tenker du å snu armbordene slik?
    PXL_20230221_170705555~2.jpg


    Eller snu innfesting til armen slik?
    PXL_20230221_170705555~3.jpg

    Eller ingen av delene?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.040
    Antall liker
    24.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener at plinten er skråskjært, ikke skåret med rett vinkel. Se for deg triangler i bakhjørnene?
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    35.733
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er det noen lydmessig gevinst ved å fjerne originalt chassis og droppe motor og tallerken rett i Plinthet ? Mulig jeg er trangsynt, men jeg synes dette ser ut som mye ekstra arbeid som ikke fører til annet enn akkurat det :unsure:
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.227
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Om årsaken til at du monterer motor rett i plinth'n er for å lage plass til flere armer er det er normalt uproblematisk å frese i aluminum om du tar det rolig og kjøler freseverkstøyet. Trolig mindre påkjenning for verktøyet enn kjøkkenplatene.

    Hvordan ser det ut om man benytter fasongen til platetallerken?
    Vis vedlegget 895142
    Ingen dum idé, men kommer til å få trøbbel med klaring til armhvileren. Vet heller ikke om runde armbord matcher den runde sponkassen.
    1676996462054~2.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    Om du går ruten med å frese i aluminiumen kan det være lurt først planere ut bunnplaten hvor freslinjen går med et produkt lignende dette armerte sparkelet. Da får du en plan flate og rette fine kanter i første tagning. Lag gjerne en "forskaling" slik at det ser det bra ut på undersiden også.

    Jeg har brukt en tidligere versjon fra Biltema til å lage rørklemmer og T koblinger som har tålt gjentatt bruk i mange år. Hvor jeg også har boret og laget gjenger etter at poliesteren var tørket. God stuff, men et h... kliss å jobbe med.
    1677001457747.png


    For ytterligere inspirasjon til hvordan kopiere former og strukturer med overstående remedier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn