Hei! Oppdaget denne tråden etter søk på Devialet Phantom og endte opp med å lese/skumme meg gjennom samtlige 47 sider. (Takk for gode musikkanbefalinger forresten, fortsett gjerne med det! Gogo Penguins var akkurat det jeg ikke visste jeg leitet etter.)
Men til saken: jeg har komt dit at jeg på alvor vurderer å la ett egg eller to overta musikkformidlingen i stua. Eller "allrommet" er vel mer rett, siden det både spises, sees tv, jobbes, gjøres lekser, slappes av (haha) og kastes legoklosser i samme rom.
I dag spilles det (alt for lite) på Vienna Acoustics sine førstegenerasjons Beethoven, i hovedsak med Spotify som kilde. Jeg ser at du har en historie med Vienna, og håpte at du kanskje kunne sagt noen ord om hvordan du opplever en eller flere silver/gold Phantom i forhold til lyden av Vienna?
Jeg skal opprette min egen tråd og ikke plage deg for mye her, men ville bare legge igjen en hilsen!
mvh Bjørge
Advarsel: Litt for langt svar følger
Hyggelig at du stikker innom og at Gogo Penguins falt i smak. Noe så selvmotsigende som akustisk elektronika fungerer meget bra
Når det gjelder Vienna Acoustics versus Devialet skal der sies at det er flere år siden jeg lyttet kritisk til VA. Jeg solgte rubbel og bit for 6-7 år siden grunnet migrering nordover etter ti år i hjembyen din
Bergenssavnet kommer stadig sigende, ikke en by som er lett å glemme.
Jeg hadde et par Haydn Grand innom i høst, men forsterkeriet var ikke i samme liga som høyttalerne, så det ble ikke mye lytting. Jeg har dog en enkel Webern og en Subson som jeg brukte til tv-lydformidler med en Trends TA10.1 som forsterker, det fungerer flott men en Silver Phantom, som jeg bruker nå, låter bedre over hele registeret.
Først vil jeg si at Gold låter, i mine ører, bedre enn Silver. Diskanten er mer oppløst, mellomtonen mer fokusert og bassen mer presis. Å sammenligne VA og Phantom er som å sammenligne epler og appelsiner, men jeg sammenligner likevel
Lyden av Silver/Gold Phantom står ikke tilbake for BCG, fritt etter en dårlig lydhukommelse. Vienna Acoustics' silkemyke men likevel oppløste diskant er noe det jeg liker best med VA. Gold Phantom har de samme kvalitetene, Silver Phantom låter hakket mer tilbakelent. På lavt volum låter Phantom fyldigere enn BCG,forsåvidt på høyt nivå også. Sub trenger du ikke, høyttalerne kan ikke sprenges og elementene er mer Legobestandig enn BCGs. Det flotte med Phantom er at du ikke trenger annet enn høyttalere, en Dialog og en smarttelefon, så er du i gang. Forsterker, DAC og annet som tar plass og koster mye penger trenger du ikke. Spotify Connect fungerer knirkefritt, Tidal via Spark låter hakket bedre. Som jeg har skrevet tidligere er mulighetene for tweaking små, noe som passer meg bra. Det blir det mer tid til musikk
Selv uten å bruke Airplay synes jeg ikke at det er plagsomme synkroniseringsfeil mellom lyd og bilde når jeg ser på tv. Selvfølgelig kunne Spark, den medfølgende appen, vært bedre og både Phantom og Dialog har sine softwarefeil som ikke er blitt rettet ennå, men som en familievennlig pakkeløsning som virkelig spiller foruroligende flott, er Phantom i mine ører et svært godt kjøp. Jeg har aldri hørt på så mye musikk som jeg har gjort etter jeg fikk Phantom i hus.
Hvis du har mulighet til å ta turen innom Duet Audio eller Renaissance Audio for en ordentlig lytt anbefaler jeg det. Jeg tror ikke du blir skuffet. Hvis du har flere spørsmål er det bare å spørre, det er bare moro at det er liv i tråden samt å være til hjelp
Gjerne post linken til egen tråd her så jeg kan følge med. Det er alltid trivelig å lese om andres hifibetrakninger.