Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Kan jeg spørre hva gildet i morgen aften består av i det kalde nord? ;)
    Store mengder pinnekjøtt skal fortæres, vi er 11 til bords inkludert noen smårollinger, så det blir noe kaotisk :) Og dere? Hva spises i sør?

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Pinnekjøtt er kraftig undervurdert som mat! ;-)

Her blir det Ole Brumunddal sin variant. Jeg har aner fra Bergen så jeg må ha pinnekjøtt, og resten sverger til ribbe, så Svigermor lager ribbe og jeg koker pinnekjøtt, også koser vi oss som bare det etterpå. Her blir vi ikke mer enn 6, og to er barn. En på 5 og en på 15, men vi skal nok få maten til å forsvinne fra fatene ;-)

Kos dere masse. Og ikke glem akevitten :p

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Alt vel her, takk for omtanken :)
    Det har gått i ett med jobbing, familiebesøk og studiestart siden forrige innlegg. Hifimessig har det skjedd lite. Jeg venter fortsatt på tilbakemelding fra Devialet og SteReoFil angående bytte av Dialog. Jeg lover å holde dere oppdatert :)

Sist redigert:

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    300
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har sagt det før og sier det igjen; du har ufattelig romslig tålmodighet når det kommer til Devialet og leverandører! Fatter ikke at det er mulig å forholde seg så rolig når det tar ukesvis mellom hver tilbakemelding. Denne gangen har det vært en del røde dager, men like fult!

Du har fortsatt ikke tenkt å sette en prislapp på dine SF høyttalere? ;)

T

TT.

Gjest
    Godt å høre at alt er bra i nord. Har ikke fått med meg hva det klages på nå ang Gold, men viktig at ting er på stell

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har sagt det før og sier det igjen; du har ufattelig romslig tålmodighet når det kommer til Devialet og leverandører! Fatter ikke at det er mulig å forholde seg så rolig når det tar ukesvis mellom hver tilbakemelding. Denne gangen har det vært en del røde dager, men like fult!

Du har fortsatt ikke tenkt å sette en prislapp på dine SF høyttalere? ;)
    Viktig å trimme tålmodighetsmuskelen ;)
    Skal purre på i morgen, får se hva svaret blir. Har ikke lyst til å være musikkløs i ukesvis, så jeg håper jeg får tilsendt en ny Dialog før jeg returnerer den gamle.
    Angående Extrema ser jeg at de plutselig har blitt veldig mye verdt, skal en dømme etter paret som ligger på Torget nå, men en spesialpris for deg skal jeg kunne ordne. Kun 69k! :D Det er 1000 kr billigere enn det paret som ligger ute. Du får til og med originale gulvbeskyttere til spikesene :p

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Godt å høre at alt er bra i nord. Har ikke fått med meg hva det klages på nå ang Gold, men viktig at ting er på stell
    Devialet tok kontakt med meg og sa at såpekoppen som synkroniserer Phantomene skal erstattes. Har ikke hørt noe etter det. Den fungerer forsåvidt, men hvis Devialet har bestemt seg for å trekke tilbake den første batchen med Dialoger kan jeg gjerne bytte. Får sannsynligvis Airplay med på kjøpet også :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Dialogoppdatering! :)
    Jeg snakket med Stereofil i går og de har satt meg på venteliste for en ny Dialog, da de ikke har nyversjonen på lager. Får se hvor lang tid det tar før Devialet sender noen Oslo.

Firmware til Phantom og Dialog er også oppdatert. Airplay er blitt aktivert på Gold Phantom. Ellers har Devialet byttet webradioleverandør så alle favorittkanaler må legges inn på nytt igjen.
    Endringslogg:
    Release Notes

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hurra! Sola er endelig tilbake! 8)
    Den var strengt tatt tilbake for tre dager siden, men grunnet Bodøsk vintervær tittet den ikke fram før i dag.

I Devialetverdenen viste det seg at bytte av nettradioleverandør ikke var utelukkende positivt. Mange høyoppløste kanaler har forsvunnet og NRK P2 høres ut som en overkomprimert mp3 med fasefeil. Ikke akkurat en oppgradering. Da det ikke er mulig å legge til nettradiokanaler selv blir Chromecast Audio og tredjepartsapp løsningen. Kjenner at jeg blir litt muggen, selv med sol i ansiktet. Saken er meldt Devialet support.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Snarky Puppy er et fabelaktig orkester! Nå har jeg hørt gjennom Culcha Vulcha og Sylva for ente gang. Blir bare bedre og bedre :)
    snarkypuppy_cvr_sq-f2ab0aa39f4b8bd19e46c1835092d6f341fa148e-s300-c85.jpg

81rtS7mfprL._SL1200_.jpg

Neste på spillelisten er We like it here
    a2494691052_10.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Føler at dere kunder er litt prøvelab for Devialet, men for all del, det finnes vel ikke produkter som kan konkurrere på Devialets premisser. Du bor litt langt borte, men neste gang jeg ser noen i en butikk skal jeg sannelig be om å få høre dem.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Føler at dere kunder er litt prøvelab for Devialet, men for all del, det finnes vel ikke produkter som kan konkurrere på Devialets premisser. Du bor litt langt borte, men neste gang jeg ser noen i en butikk skal jeg sannelig be om å få høre dem.
    Tror det er et par mindre gjennomtenkte valg som er tatt i Paris, håper de blir rettet opp. Jeg har en liten mistanke om at den jevne Phantomeier er hakket mindre hifiinteressert enn undertegnede og derfor ikke henger seg opp i disse "småtingene" i like stor grad som meg.
    Det finnes produkter som konkurrerer med Devialet Phantom, som Kii Three og den aktive versjonen av KEF LS50, men da jeg har en forkjærlighet for hvite fendere med bling på sidene blir det Phantom inntil videre :p

Så off topic:
    Det er både fordeler og ulemper med at sola er tilbake. Lav sol avslører på en svært lite flatterende måte at vinduer bør vaskes og at bikkja røyter. Da det er minusgrader tror jeg vindusvasken blir utsatt. Innendørs helgevask til litt for høy musikk frister mer.
    Her er bildebevis på at mørketiden er over for denne gang
    IMG_20170113_121434.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Et av de store fordelene/ulempene med Phantom er at det ikke er rom for tweaking. Nå har heldigvis/uheldigvis noen funnet ut at Phantom med kablet nett låter bedre/dårligere enn signaloverføring via PLC og wifi. Cat 5 vs cat 7-kabling skal visstnok også ha noe å si. Videre bør Phantom og Dialog være koblet til samme strømpadde. Diskusjonen tar seg sakte opp og jeg popper popcorn. Herlig søndagsunderholdning ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Vi har ikke mørketid i Bodø, har vi vel?

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart! Men det er fjellene du ser i bakgrunnen på bildet som hindrer oss i å se sola hele året. Altså Småtindan og Børvasstindan.
    Fint bilde var det.

bagde

Medlem
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Oppdaget denne tråden etter søk på Devialet Phantom og endte opp med å lese/skumme meg gjennom samtlige 47 sider. (Takk for gode musikkanbefalinger forresten, fortsett gjerne med det! Gogo Penguins var akkurat det jeg ikke visste jeg leitet etter.)

Men til saken: jeg har komt dit at jeg på alvor vurderer å la ett egg eller to overta musikkformidlingen i stua. Eller "allrommet" er vel mer rett, siden det både spises, sees tv, jobbes, gjøres lekser, slappes av (haha) og kastes legoklosser i samme rom.

I dag spilles det (alt for lite) på Vienna Acoustics sine førstegenerasjons Beethoven, i hovedsak med Spotify som kilde. Jeg ser at du har en historie med Vienna, og håpte at du kanskje kunne sagt noen ord om hvordan du opplever en eller flere silver/gold Phantom i forhold til lyden av Vienna?

Jeg skal opprette min egen tråd og ikke plage deg for mye her, men ville bare legge igjen en hilsen!

mvh Bjørge

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hei! Oppdaget denne tråden etter søk på Devialet Phantom og endte opp med å lese/skumme meg gjennom samtlige 47 sider. (Takk for gode musikkanbefalinger forresten, fortsett gjerne med det! Gogo Penguins var akkurat det jeg ikke visste jeg leitet etter.)

Men til saken: jeg har komt dit at jeg på alvor vurderer å la ett egg eller to overta musikkformidlingen i stua. Eller "allrommet" er vel mer rett, siden det både spises, sees tv, jobbes, gjøres lekser, slappes av (haha) og kastes legoklosser i samme rom.

I dag spilles det (alt for lite) på Vienna Acoustics sine førstegenerasjons Beethoven, i hovedsak med Spotify som kilde. Jeg ser at du har en historie med Vienna, og håpte at du kanskje kunne sagt noen ord om hvordan du opplever en eller flere silver/gold Phantom i forhold til lyden av Vienna?

Jeg skal opprette min egen tråd og ikke plage deg for mye her, men ville bare legge igjen en hilsen!

mvh Bjørge
    Advarsel: Litt for langt svar følger :p
    Hyggelig at du stikker innom og at Gogo Penguins falt i smak. Noe så selvmotsigende som akustisk elektronika fungerer meget bra :)
    Når det gjelder Vienna Acoustics versus Devialet skal der sies at det er flere år siden jeg lyttet kritisk til VA. Jeg solgte rubbel og bit for 6-7 år siden grunnet migrering nordover etter ti år i hjembyen din :) Bergenssavnet kommer stadig sigende, ikke en by som er lett å glemme.
    Jeg hadde et par Haydn Grand innom i høst, men forsterkeriet var ikke i samme liga som høyttalerne, så det ble ikke mye lytting. Jeg har dog en enkel Webern og en Subson som jeg brukte til tv-lydformidler med en Trends TA10.1 som forsterker, det fungerer flott men en Silver Phantom, som jeg bruker nå, låter bedre over hele registeret.

Først vil jeg si at Gold låter, i mine ører, bedre enn Silver. Diskanten er mer oppløst, mellomtonen mer fokusert og bassen mer presis. Å sammenligne VA og Phantom er som å sammenligne epler og appelsiner, men jeg sammenligner likevel :rolleyes:
    Lyden av Silver/Gold Phantom står ikke tilbake for BCG, fritt etter en dårlig lydhukommelse. Vienna Acoustics' silkemyke men likevel oppløste diskant er noe det jeg liker best med VA. Gold Phantom har de samme kvalitetene, Silver Phantom låter hakket mer tilbakelent. På lavt volum låter Phantom fyldigere enn BCG,forsåvidt på høyt nivå også. Sub trenger du ikke, høyttalerne kan ikke sprenges og elementene er mer Legobestandig enn BCGs. Det flotte med Phantom er at du ikke trenger annet enn høyttalere, en Dialog og en smarttelefon, så er du i gang. Forsterker, DAC og annet som tar plass og koster mye penger trenger du ikke. Spotify Connect fungerer knirkefritt, Tidal via Spark låter hakket bedre. Som jeg har skrevet tidligere er mulighetene for tweaking små, noe som passer meg bra. Det blir det mer tid til musikk :) Selv uten å bruke Airplay synes jeg ikke at det er plagsomme synkroniseringsfeil mellom lyd og bilde når jeg ser på tv. Selvfølgelig kunne Spark, den medfølgende appen, vært bedre og både Phantom og Dialog har sine softwarefeil som ikke er blitt rettet ennå, men som en familievennlig pakkeløsning som virkelig spiller foruroligende flott, er Phantom i mine ører et svært godt kjøp. Jeg har aldri hørt på så mye musikk som jeg har gjort etter jeg fikk Phantom i hus.
    Hvis du har mulighet til å ta turen innom Duet Audio eller Renaissance Audio for en ordentlig lytt anbefaler jeg det. Jeg tror ikke du blir skuffet. Hvis du har flere spørsmål er det bare å spørre, det er bare moro at det er liv i tråden samt å være til hjelp :) Gjerne post linken til egen tråd her så jeg kan følge med. Det er alltid trivelig å lese om andres hifibetrakninger.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Helt klart! Men det er fjellene du ser i bakgrunnen på bildet som hindrer oss i å se sola hele året. Altså Småtindan og Børvasstindan.
    Fint bilde var det.
    Har prøvd å få kommunen til å fjerne fjellene på vinteren for å gi oss bedre solforhold i Bodø, men det var, urolig nok, som å tale for døve ører.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.783
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fint bilde var det.
    Har prøvd å få kommunen til å fjerne fjellene på vinteren for å gi oss bedre solforhold i Bodø, men det var, urolig nok, som å tale for døve ører.
    Hmmm,det var da pussig!! :)

O

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.314
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Fint bilde var det.
    .
    Æææ villa brukt sprængstoff ;)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Pakke!
    Endelig skjer det noe på hififronten igjen :)
    Fritt etter TT.:
    IMG_20170120_145746.jpg

Da jeg aldri får noe hifirelatert i hus lengre må det kokes suppe på spiker
    IMG_20170120_145900.jpg

Mer spikersuppe
    IMG_20170120_145918.jpg

Hva i all verden kan dette være? :rolleyes:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hva i alle dager er det? nesten flau nå :p

mvh
    Det er Dialog, synkroniseringsboksen til Phantom. Fungerer sånn ca som en Sonos Connect. Denne versjonen har Airplaystøtte, ellers ingen forskjell fra den gamle såvidt jeg vet. Jeg vet heller ikke hvorfor Devialet tilbakekaller min gamle, men nytt er alltid kjekt :)
    Jeg ble litt overrasket da den kom, da avtalen var at det skulle gå via SteReoFil, og for øyeblikket har ikke SteReoFil versjonen med Airplaystøtte på lager. Jeg fikk bare en tekstmelding fra Devialet om at en pakke var postlagt for et par dager siden. Instrukser for retur av den gamle har jeg ikke fått, jeg får ta kontakt over helga og høre hva de sier.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med gratis oppgradering av systemet! Jeg hadde jo nesten rett i min teori da. :rolleyes:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.783
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Aha en streamer altså ;)
    Devialet har innovative ting det må jeg si ! Blir spennende når de får ting enda bedre på plass med forsterkerene sine.

O

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Aha en streamer altså ;)
    Devialet har innovative ting det må jeg si ! Blir spennende når de får ting enda bedre på plass med forsterkerene sine.

O

Dialog er en streamer med noe attåt. For å bruke mer enn en Phantom må man ha Dialog. Dialog kommuniserer med Phantom via trådet nett, trådløst nett eller via strømnettet i huset, alt etter hva som er mest stabilt. Den tar seg av synkronisering av opp til 24 Phantom og har streamingfunksjon for blant annet Tidal og nettradio. Optisk inngang har den også.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Etter noen timer med lytting med den nye Dialogen i anlegget kan jeg med hånden på hjertet si at jeg definitivt ikke hører noen forskjell i det store og hele. Det var heller ikke forventet, hadde jeg hørt forskjell ville det vært foruroligende.
    Til sist et actionbilde av Dialog i fullt arbeid med å sikre at timingen av venstre og høyre lydspor fra D'Angelos Voodoo er korrekt.
    IMG_20170120_235726.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn