Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Endelig har jeg fått tatt bilde av det jeg tror er oksidering av aluminiumen. Merkelig nok er det hel klarlakk over de fleste slangene. Noen ideer?

IMG_20170312_204946.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    spent på fargevalget :)
    edit: eller gikk du for pussing og klarlakk?
    Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ender opp med, det kommer an på om det blir pent etter nedpussing. Lakkmannen hadde ikke tid til å starte før ut i neste uke, så det kommer til å dra ut i langdrag.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du gikk ikke for eloksering skjønner jeg. Spennende å se hvordan det blir. Hvordan skal lakken fjernes?

Hvor tykt er godset I topplaten?

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Du gikk ikke for eloksering skjønner jeg. Spennende å se hvordan det blir. Hvordan skal lakken fjernes?

Hvor tykt er godset I topplaten?
    Det er ingen i nærheten som tilbyr eloksering, så det er dessverre ikke en mulighet. Det er ikke bare fordeler med å bo i bushen :p Lakken skal pusses ned etter hva jeg har forstått. Jeg vet ikke hvor tykt godset er, forhåpentligvis finner de ikke hakk som går dypt inn i aluminiumen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Forsøk nummer en
    IMG_20170320_144058.jpg

Et mislykket forsøk, altså.
    Lakkmannen fjernet klarlakk og ujevnheter med standard slipemaskin som roterer fram og tilbake. Etterpå dro han over hele sulamitten med pussepapir like bredt som spilleren for å etterligne originalfinishen. Så litt for blank klarlakk på toppen. Resultatet er grisehaler fra pussemaskinen i aluminiumen over hele fjøla. Nytt forsøk med nedpussing til metall, fjerning av grisehaler og lakkering med mattere klarlakk står på planen. Funker ikke det heller blir hele klumpen grunnet og lakkert med farge. De to hullene dere ser på bildet er laget av en ivrig sjel i Sveriges Radio. Han syntes sikkert det var på sin plass med et SR-emblem på spilleren. Sannsynligvis samme mannen som brukte superlim på høyttalermodulen og plinthet :rolleyes:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    synd det der.
    får satse på at lakkmannen lærer av sine feil til neste forsøk, ellers så er det vel bare å finne frem hammerslagslakken ;)

slendrian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Hvis du ønsker å bevare aluminiumslooken kan du prøve med autosol eller annen form for polish. Gir aluminiumen et veldig fint løft. Varigheten på biler er ymse, men regner med den blir pent behandlet i Bådåddjos fjellsider så det kan være verdt et forsøk :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hvis du ønsker å bevare aluminiumslooken kan du prøve med autosol eller annen form for polish. Gir aluminiumen et veldig fint løft. Varigheten på biler er ymse, men regner med den blir pent behandlet i Bådåddjos fjellsider så det kan være verdt et forsøk :)
    Takk for tipset, men jeg har en mistanke om at det trengs sterkere lut enn polering for å fjerne grisehalene i metallet. Vi får se hva lakkmannen disker opp med.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    I mangel på noe bedre å poste om; en ubåt svirrer rundt i havnebassenget i skitværet. Her foreviget med et dårlig mobilkamera gjennom en håndholdt kikkert. Ganske imponerende at bildet nesten er i fokus :rolleyes:
    IMG_20170326_112821.jpg

Ellers skjer det lite, men regner med at det skjer mer til uka. Skal prøve meg på meshnettverk i heimen, lakkjobben blir forhåpentligvis en suksess på andre forsøket, en ny taletut er på vei og fungerende moduler til SL1000 mk2P skal etter ryktebørsen ha stødig kurs mot isødet. I tillegg skal jeg få prøvd meg på intubasjonens kunst.

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Interessant å følge oppussing/restaureringen av SP10. Har selv en SP10 mkII "på lån" som topplaten er malt svart og jeg kunne tenkt å få tilbake tilnærmet original farge på.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Interessant å følge oppussing/restaureringen av SP10. Har selv en SP10 mkII "på lån" som topplaten er malt svart og jeg kunne tenkt å få tilbake tilnærmet original farge på.

Kunne du tatt et bilde av SP10en du har stående? Vurderer matt sort hvis ikke nedpussing og matt klarlakk fungerer.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ny taletut? Trodde du var vel forspent på den kanten? Og du, ikke intubinere deg selv nå da...

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny taletut? Trodde du var vel forspent på den kanten? Og du, ikke intubinere deg selv nå da...
    Den trådlause taletuten har en tendens til å slå seg av når jeg åpner fotografiapplikasjonen utendørs. Definitivt ikke en egenskap jeg ønsker den skal ha. Etter bytte av hovedkort for et par uker siden ble den ikke bedre, så nå får jeg en ny på garantien. Satser på at den ikke har de samme egenskapene. Selvintubering er en syssel jeg lar andre ta seg av ;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Den trådlause taletuten har en tendens til å slå seg av når jeg åpner fotografiapplikasjonen utendørs. Definitivt ikke en egenskap jeg ønsker den skal ha. Etter bytte av hovedkort for et par uker siden ble den ikke bedre, så nå får jeg en ny på garantien. Satser på at den ikke har de samme egenskapene. Selvintubering er en syssel jeg lar andre ta seg av ;)
    Eg skjønar, du meinar ei slik trådlaus talatut som e knytta opp mot Televerket?
    I min egen uvitenhet satt jeg og trodde talatut var høyttaler :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Kunne du tatt et bilde av SP10en du har stående? Vurderer matt sort hvis ikke nedpussing og matt klarlakk fungerer.
    Her er noen bilder fra den dagen jeg fikk den. Har ikke kommet noe lenger enn å byttet headshell og pickup.

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/80051-technics-sl1000-sp10-mkii.html

Takker! :)
    Hvis du pusser spilleren ned til metallet og drar over med et stoort pussepapir i én retning for å etterligne den originale metallbørstingen og deretter lakkerer med en ikke for blank klarlakk, tror jeg det kan bli bra. Det er det jeg håper lakkmannen får til i løpet av neste uke.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Dagens dont!
    Nå skal det oljes og renses!
    Innkjøpt for anledningen er en gummibåndsrørtang fra søta bror. Nå har jeg endelig fått verktøy for å kunne ta mine egne oljeskift på Leafen :p
    IMG_20170326_123247.jpg

Her montert og klar til bruk.
    IMG_20170326_123346.jpg

Jeg har en sterk mistanke om at den ikke har blitt åpnet siden den var ny. Den satt, uten overdrivelse, fast. Heldigvis visste jeg råd og dro fram fruens hårføner; et beist fra Vidal Sassoon på 2kW som kan smelte kryptonitt hvis det trengs. Skumlere enn nøkken og varmere enn Hekla.
    IMG_20170326_131817.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Med riktig verktøy går det meste, Vidal Sassoons plasmabrenner gjorde vei i vellinga!
    IMG_20170326_125633.jpg

Her så det da mistenkelig tørt ut? Jeg har lest utgreiinger om kilovis med gammel, seig olje som blir meislet ut av bunnpannen på lageret.
    IMG_20170326_125650.jpg

Tøøørt, men rent og uten skrammer. Låseskiva ser ut til å trenge en liten puss, ellers ser det overraskende bra ut.
    IMG_20170326_125640.jpg

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Eg skjønar, du meinar ei slik trådlaus talatut som e knytta opp mot Televerket?
    I min egen uvitenhet satt jeg og trodde talatut var høyttaler :)
    Presis! En slik en hodegriller ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    det er da vel ikke meningen at det skal være noe særlig olje på undersiden av lageret?
    kulen skal jo sitte dønn fast, og burde vel da holde oljen på oversiden hvor den faktisk gjør nytte for seg.

edit: eller er det meningen at kulen skal kunne rotere?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    det er da vel ikke meningen at det skal være noe særlig olje på undersiden av lageret?
    kulen skal jo sitte dønn fast, og burde vel da holde oljen på oversiden hvor den faktisk gjør nytte for seg.

edit: eller er det meningen at kulen skal kunne rotere?
    Du har helt rett i dine antakelser, det skal ikke være olje i bunnen. Det kommer en bildeserie fra komplett demontering og rens om ikke så lenge.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Så hvordan dele motoren for å komme til lageret? Under to sorte gummikapper finner man to skruer.
    IMG_20170326_135125.jpg

Vekk med skruene og platen som holder magneten på plass, og lageret er tilgjengelig.
    IMG_20170326_135543.jpg

Mye gammel moro som dere ser. Her trengs det en rens.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    En velbrukt og skitten thrustpad kommer til syne.
    IMG_20170326_135622.jpg

Etter nærmere inspeksjon av thrustpaden bestilte jeg sporenstreks en ny for at OCDen ikke skal gå helt bananas :rolleyes:
    IMG_20170326_142304.jpg

Ny thrustpad koster den nette sum av $35 og er på størrelse med en halv lillefingernegl. Den veier sannsynligvis det samme også. Kiloprisen nærmer seg med stormskritt homøopatiessenser og esoterisk hifislangeolje, og jeg biter glatt på :p

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er da utrolig så mange skrammer den trustpad'en har klart å samle. Hvordan er det mulig?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Så hvordan få ut stålkula i bunnen av lageret? Sofistikert verktøy må til
    IMG_20170326_141856.jpg

Stålkuleutdriveren plasseres slik som vist på bildet med "bunnpannen" til lageret løselig skrudd på plass for å fange opp prosjektilet.
    IMG_20170326_141911.jpg

Et par bestemte kakk på toppen av verktøyet og kula havner i bunnpannen.
    IMG_20170326_142203.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Stålkuleutdriveren er engangsverktøy, blant annet av hygieniske grunner. Kan ikke anbefales gjenbrukt på kjøkkenet.
    IMG_20170326_142104.jpg

Stålkula var noe tilgriset av svenskolje fra årtier tilbake.
    IMG_20170326_142235.jpg

Lageret får også en rens innvendig, fra sort til hvitt.
    IMG_20170326_142959.jpg

Nå er det bare å vente på at medisinen mot OCD kommer fra junaiten til mørketidslandet. For å ta det helt ut har jeg også bestilt denne
    9576K36p1-j03-digitall@3x_636095511069837113.png

Datablad finner dere her:
    https://www.mcmaster.com/#9576k36/=16dcmjm
    Takk til bjarnetv for tipset :)

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det er da utrolig så mange skrammer den trustpad'en har klart å samle. Hvordan er det mulig?
    Stålkula er tilsynelatende helt uten skrammer, men langvarig bruk i maaange år gjør nok sitt til at det blir såpass mye slitasje?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    er vel biten av pad'en selv som faller av og etterlater merker når de blir malt ned til en sort guffe sammen med oljen.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    kjenner forresten at jeg nok må bestille meg en pad og en kule jeg også.
    vil jo tross alt sove godt om natten!

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Spennende prosjekt. Jeg følger med. :) (Og er ikke så rent lite misunnelig)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.192
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    kjenner forresten at jeg nok må bestille meg en pad og en kule jeg også.
    vil jo tross alt sove godt om natten!
    Kan du ikke bestille to sett så deler vi forsendelseskostnadene?
    Thrustpad har gratis frakt og kommer under tollgrensa hvis du bestiller én. Kula kommer i par, så hvis noen vil kjøpe en for kostpris er det bare å gi meg en lyd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Du kan ikke slipe overflaten på en SP10 - tilnærmet umulig å få fint med mintre du har en jigg tilsvarende den fabrikken brukte. Mye bedre med soda/glassblåsing eller med aluminium nitrit. Du får ikke det slipte mønsteret riktignok, men du får en smooth og homogen overflate.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn