Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Stilig Ragwo. Dette er en alldeles nydelig spiller. Du har jo dykket adskillig lengre ned i indre organer der enn jeg, men jammen kunne Technics lage spillere. Er veldig glag i min. Moro å se at du ikke har klart å tak livet av den. Følger med! ;D

Edit: Jeg ser du har byttet matte. Var orginalen utslitt?

Edit 2: Topplaten ser veldig bra ut eller lyver bildet? Hva har du gjort?

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Er den slipt ned og klarlakkert, eller lakkert i en farge?
    De tre hullene over start knappen, hva er de for?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Stilig Ragwo. Dette er en alldeles nydelig spiller. Du har jo dykket adskillig lengre ned i indre organer der enn jeg, men jammen kunne Technics lage spillere. Er veldig glag i min. Moro å se at du ikke har klart å tak livet av den. Følger med! ;D

Edit: Jeg ser du har byttet matte. Var orginalen utslitt?

Edit 2: Topplaten ser veldig bra ut eller lyver bildet? Hva har du gjort?
    Mangelen på gnistregn, røyk og svidde komponenter var en lettelse. Nå må jeg bare få montert alt i plinthet og justert arm og PU, så blir det forhåpentligvis godlyd! Med min arbeidsprogresjon vil det tilsi at spilleren er fungerende rundt mars 2019.
    Topplata er slipt og lakkert med halvblank klarlakk. Det tok noen runder med sliping og lakkering før jeg var fornøyd med resultatet. Lakkereren byttet jobb og ble fisker samme dag som jeg hentet toppen. Uvisst om gnålinga mi over en periode på over 6 måneder var utslagsgivende.

Den originale platematta er noe hard og har sprukket opp i kantene men fungerer fortsatt. Jeg kjøpte som erstatning en 6 mm matte til SL1210 etter anbefaling fra ett eller annet forum på interweben. Den passer fysisk men aner ikke hvordan det låter.

@mean69: Hullene er til noen plastknotter som angir hastighetene på spilleren. @knarfar: Jeg har glemt hvilke knotter som sitter hvor, kunne du sjekket på spilleren din?

Ellers kan det nevnes at barn nr 2 er blitt 5 måneder og bikkja er 20 kg og kommet i puberteten. Dette til informasjon for å unnskylde totalt fravær på sentralen.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Mangelen på gnistregn, røyk og svidde komponenter var en lettelse. Nå må jeg bare få montert alt i plinthet og justert arm og PU, så blir det forhåpentligvis godlyd! Med min arbeidsprogresjon vil det tilsi at spilleren er fungerende rundt mars 2019.
    Topplata er slipt og lakkert med halvblank klarlakk. Det tok noen runder med sliping og lakkering før jeg var fornøyd med resultatet. Lakkereren byttet jobb og ble fisker samme dag som jeg hentet toppen. Uvisst om gnålinga mi over en periode på over 6 måneder var utslagsgivende.

Den originale platematta er noe hard og har sprukket opp i kantene men fungerer fortsatt. Jeg kjøpte som erstatning en 6 mm matte til SL1210 etter anbefaling fra ett eller annet forum på interweben. Den passer fysisk men aner ikke hvordan det låter.

@mean69: Hullene er til noen plastknotter som angir hastighetene på spilleren. @knarfar: Jeg har glemt hvilke knotter som sitter hvor, kunne du sjekket på spilleren din?

Ellers kan det nevnes at barn nr 2 er blitt 5 måneder og bikkja er 20 kg og kommet i puberteten. Dette til informasjon for å unnskylde totalt fravær på sentralen.
    Hehehe... godt å høre ar det gror der nord. :) TT fant ut at de indikerer avstanden fra prikken nederst til 33 1/3 fart alternativt fra prikken til 45. Akselrerer som en Lamborgini. Så hvis du vil starte et spesifikt sted på fx lp'en cuer du til stedet og setter fingeren på 33-merket og dreier tallerken ned til prikken. Når du da trykker start så vil spilleren ha riktig hastighet da du kommer til punktet 33. Sikkert en smart ting i et radiostudio. For oss? Veeel...., men rask er den. ;D

En annen ting jeg har funnet ut av er hvordan senterloddet skal brukes. Igjen TT som fortalte meg om spilleren til Evo II. Den brukes hos han til å sentrere platen for så og fjernes før avspilling slik at det ikke skal være kontakt mellom metallspindelen og vinylen. Kan ikke si jeg har hørt den store lydforbedringen av dette, men jeg bruker dette prinsippet og det fungerer helt supert. :)

Spennende at lakken ble så bra ragwo. Vil gjerne vite hva slags lakk som er brukt og hvordan dekselet ble slipt ned. Hvis det er lov å spørre. ??? Belegget på spilleren virker litt mykt. Vannsliping? Ble perfekt sett bort fra de to hullene der skiltet satt. De er jo ikke mye å få gjort med.

Her er bilde av spilleren min med knappene på orginalt sted. Jeg har ikke hatt et sted å stå å rense pga en vannskade i huset så den er slik jeg fikk den.

2018-09-01 22.31.31.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må fortelle om en annen ting jeg oppdaget også vedrørende gummibena. Når disse er justert slik at hvert ben trykker mest mulig likt mot kassa under så høres det nesten ikke i høytalerne om du banker temmelig hardt på topplata. Ved å banke rundt på toppen fant jeg ut hvilket ben som var justert for høyt. Kanskje noe du allerede vet, men jeg ble veldig overrasket hvor bra det ble. Jeg bruker det orginale supersolide studiostativet som benk. Det hjelper antakelig på det også. :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @knarfar:
    Takk for infoen! Jeg visste hverken om trikset med hastigheten eller gummibeina. Det skal testes ut når alt er montert. Angående omlakkering er det bare toppen av spilleren som er slipt ned og lakkert, sidene var fine. Hvordan det er slipt vet jeg ikke, eneste jeg vet er at etter sliping gikk lakkereren over med fint slipepapir i én retning for å imitere den originale alufinishen. Deretter brukte han noen lagt med matt eller halvblank billakk. Blank lakk er definitivt ikke veien å gå, det ble fryktelig bling. Tror forøvrig han har våtslipt i prosessen også, han prøvde å først med eksentersliper som resulterte i grisehaler over hele toppen. Begynner å bli godt over et år siden jobben ble gjort, så noen detaljer har dessverre gått i glemmeboken.

Edit: Ser ut til at du fikk en spiller uten hull til SR-emblem? Begynner forresten gummibeina dine å sprekke opp på toppen? Mine gjør det.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @knarfar og bjarnetv:
    Hvilken protractor bruker dere for justering?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bruker ikke protractor. Standard 1210 innstilling hos meg. 52mm fra husfestet til nåltupp. Justeringsmulighetene på EPA 100P er jo begrenset. Sikkert noe å hente der for meg. Mottar gjerne tips og triks i så måte. ;D

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det vil jo bli rått R. ;D Hva koster de små per enhet?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det vil jo bli rått R. ;D Hva koster de små per enhet?
    11000 eller 14000 pr stk, kommer an på hvor mange dB en trenger (95-98dB, 18hz-21kHz). Ikke direkte billig moro, men smått. Dimensjonene er kun 219mm x 157mm x 168mm. Kona liker Phantom godt, men ikke at de står midt i utsikten. Vi har et utbyggingsprosjekt på gang som resulterer i at jeg får en furtekrok/TV-krok, så en migrering av Phantom Gold til furtekroken, tre Reactor 600 for å lage surround samt 2 Reactor 900 som erstatning i stua, montert på vegg, hadde vært kjekt. Får se hva utbyggingen koster, blir sikkert så dyrt at jeg ender opp uten stereo i det hele tatt :p

Edit:
    For å illustrere størrelsen
    https://instagram.com/p/Bo4WbxAnz1l/

Sist redigert:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Sundes vise om hifi-asylet "Kom gjerne hit med en byggelånskonto..." er vel ganske relevant da. ;D

Artig at du får en egen avdeling for galskapen etterhvert. Åpner jo for mange muligheter. :)

Edit: Wow det var en nett sak!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ble det en protraktor på deg forresten?
    Nope, ikke ennå. Ble heller valg av parkett, baderomsfliser og annet som ikke egner seg på HFS. Eneste hifi-relaterte jeg har gjort etter siste oppdatering er å legge inn krav til elektriker om egen strømkurs til lyd og bilde, samt trekkerør til diverse audiorelatert kabling. Nå er det panisk garasjerydding da den etter planen skal rives på mandag.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det utenkelige har skjedd, mine kjære Sonus Faber Extrema ligger nå på torget.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-196659
    Trist:-[

O
    Ja virkelig, men nå har de stått i esker litt for lenge. Har ikke mye glede av dem der. Med små barn i mange år framover ser det dessverre mørkt ut for bruken av dem her i huset.

Det som er positivt er at høyttalerne nå er solgt til en skikkelig entusiast som garantert kommer til å gi dem den oppmerksomheten de fortjener.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ikke bra men livet går videre med nye saker regner jeg med :)

mvh
    Jepp, nå har jeg jo finansene i boks for surround med franske bokser av plast og metall. Blir moro å prøve ut på nyåret når utbyggingen er ferdig.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde 70-tallsmuseet var fredet...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mer moro fra Devialet. Frister med surroundoppsett i tv-kroken.
    Vis vedlegget 513622

https://www.devialet.com/en-no/phantom-reactor-speaker/
    En liten visitt. ...Jeg trodde først du hadde kjøpt sykkelhjelmer til hele familien. Men så så jeg altså at det var noen franske greier. Hvor høyt nivå holder de egentlig - i forhold til Extrema for å ta et helt tilfeldig valgt sammenlikningsgrunnlag....? Hadde Devialet en stund jeg også, men da kun laptopene -200 pluss Companion. :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Den annonsen gikk jeg glipp av.....
    :( You snooze you loose...
    De gikk overraskende kjapt. Lagt ut på nattevakt i går og solgt i løpet av 3 timer. Jeg la egentlig høyttalerne ut som en føler, hadde ikke regnet med at interessen var såpass.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det utenkelige har skjedd, mine kjære Sonus Faber Extrema ligger nå på torget.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-196659
    Jeg har iaf ikke angret på at jeg solgte mine. Har opplevd nirvana med stater. Lykke til med evt salg
    Lydnirvana er jeg fremdeles på jakt etter, Phantom er en grei mellomløsning på veien. Nå er høyttalerne solgt, får se hva som dukker opp i tv-kroken etterhvert. Først må kroken bygges, så ikke forvent store nyheter på denne siden av nyttår.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Mer moro fra Devialet. Frister med surroundoppsett i tv-kroken.
    Vis vedlegget 513622

https://www.devialet.com/en-no/phantom-reactor-speaker/
    En liten visitt. ...Jeg trodde først du hadde kjøpt sykkelhjelmer til hele familien. Men så så jeg altså at det var noen franske greier. Hvor høyt nivå holder de egentlig - i forhold til Extrema for å ta et helt tilfeldig valgt sammenlikningsgrunnlag....? Hadde Devialet en stund jeg også, men da kun laptopene -200 pluss Companion. :)
    Utrolig hva de franskmennene får til; høyttaler, sykkelhjelm og fender i ett! Lydverdenens svar på sveitserkniven. Lydmessig er de gode til prisen, får tross alt amp, høyttalere og strømmeboks i ett. Jeg må innrømme at min lydhukommelse er noe begrenset, har ikke hørt Extrema siden sommeren 2015. Synes å huske at det gjorde vondt å bytte til Silver Phantom, både for kropp(ører) og sjel men alternativet ville være et par ødelagte Extrema i løpet av et års tid.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    De etatene der er ikke bare, bare å skubbe seg på. I ditt tilfelle bør jo både eksteriør og interiør fredes!

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Flott utsikt du har. Fint å kunne drømme seg bort i musikken med det panoramaet der. :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Mer moro på vei! Stikkord er norsk alt-i-ett-boks som styres via en app. Det er ikke snakk om Canal Digitals nye tuner.
    Ventebilde:
    IMG_20181101_124758.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.948
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    EC Living Tana SL-1 og L-1 testes. Mulig tv-oppsett i stua? Låter umiskjennelig EC, varmt og behagelig om enn med litt overdreven mellombass og noe tilbaketrukket diskant. Tar forbehold om elendig plassering i vinduskarmen, låter garantert bedre hvis de får et par stativer. Flere lytteinntrykk kommer.
    IMG_20181110_132728.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.658
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Han har vel ikke...?! Nei, det er helt umulig, eller...?! Blitt #Tannoyskalle??!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn