Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det går jagge fremover. Blir lekkert! :)

Bildene fra "Del 2" ble slukt av forumspøkelse. Dumt.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bilder på plass. Hællandussen så mye kabler. ;D

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Rekkesekser, 4wd og stasjonsvogn er ekstra stas hver gang jeg møter en elbil uten lys i kveldinga. Og så tar det seg opp enda et hakk når man leser sånt :)
    Godt jeg kunne glede deg i denne mørke kveld!
    Nevnte jeg at motoren er fra Tesla og driftssikkerheten er deretter? Er blitt byttet mange drive units i B250e, inkludert vår. Garanti er en kjekt å ha.
    Vakke meiniga å tyn dæ, men det veit du jo :)
    Har jo gått fra V8 til R6 så yter min skjerv for miljøet jeg også. Mener å ha hørt mest skryt om B250e men når jeg tenker etter er det vel hovedsaklig fra en familie som har en sånn og selvfølgelig ikke kritiserer sin egen bil, det sku ha tatt seg ut :)
    Ikke noe stress, er ikke bilsår. Vil bare ha en familiefrakter med eldrift som ikke koster skjorta eller er laget av utelukkende plast, eller har elendig batterikapasitet, eller har strikkmotor. Hvor vanskelig er det å lage en stasjonsvogn med ordentlige spesifikasjoner?

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Rekkesekser, 4wd og stasjonsvogn er ekstra stas hver gang jeg møter en elbil uten lys i kveldinga. Og så tar det seg opp enda et hakk når man leser sånt :)
    Godt jeg kunne glede deg i denne mørke kveld!
    Nevnte jeg at motoren er fra Tesla og driftssikkerheten er deretter? Er blitt byttet mange drive units i B250e, inkludert vår. Garanti er en kjekt å ha.
    Vakke meiniga å tyn dæ, men det veit du jo :)
    Har jo gått fra V8 til R6 så yter min skjerv for miljøet jeg også. Mener å ha hørt mest skryt om B250e men når jeg tenker etter er det vel hovedsaklig fra en familie som har en sånn og selvfølgelig ikke kritiserer sin egen bil, det sku ha tatt seg ut :)
    Ikke noe stress, er ikke bilsår. Vil bare ha en familiefrakter med eldrift som ikke koster skjorta eller er laget av utelukkende plast, eller har elendig batterikapasitet, eller har strikkmotor. Hvor vanskelig er det å lage en stasjonsvogn med ordentlige spesifikasjoner?
    All grunn til å anta at elektriske familiebiler som møter de flestes krav kommer rullende ila overskuelig fremtid. Men de som lager de tenker sikkert ikke først og fremst på den lille gjengen av oss tullinger som bor nord for polarsirkelen.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Må bare nevne dette siden du nevnte skap til ruter og mange gjør denne feilen.

Ikke sett wifi i metallskap, det virker veldig dårlig.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Må bare nevne dette siden du nevnte skap til ruter og mange gjør denne feilen.

Ikke sett wifi i metallskap, det virker veldig dårlig.
    Takk for tipset. Den trådløse ruteren havner utenfor, har alt tenkt tanken. Kjører mesh med kabling mellom nodene for å sikre stabilt og kjapt nett. Alt som kan kables skal kables.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Mistenker skjit lyd ;)
    Spot on! Lyden matcher bilen.
    Bilen er vel ikke så ille?
    Neida, bare litt spartansk ala Mazda 626 fra 1992 og like strømslukende som en miningfabrikk når det er kaldt. Gestimert rekkevidde på fullt batteri har vært nede i 63 km. Strømforbruket ligger jevnt på 50kWH pr mil på småkjøring vinterstid, over dobbelt så høyt som på Leafen vi byttet ut. Heldigvis har den ikke hurtiglader, så det blir få km i løpet av et år. Grunnen til at vi kjøpte bilen var størst bagasjerom i klassen. Måtte jo ha plass til hornene!
    Huffda..

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Bilen er vel ikke så ille?
    Neida, bare litt spartansk ala Mazda 626 fra 1992 og like strømslukende som en miningfabrikk når det er kaldt. Gestimert rekkevidde på fullt batteri har vært nede i 63 km. Strømforbruket ligger jevnt på 50kWH pr mil på småkjøring vinterstid, over dobbelt så høyt som på Leafen vi byttet ut. Heldigvis har den ikke hurtiglader, så det blir få km i løpet av et år. Grunnen til at vi kjøpte bilen var størst bagasjerom i klassen. Måtte jo ha plass til hornene!
    Huffda..
    Neida, er ikke så ille. Vi har faktisk vurdert en nyere årgang av samme bilen med litt/mye mer ekstrautstyr. Går an å ettermontere hurtiglader også, men regner med at da ryker all garanti.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Furtekroken tar form og TVen er hjemme igjen. Den har vært på langtidsferie hos et vennepar siden 2011,der den har fått god behandling, blitt tørket støv av og brukt daglig. Nå er den tilbake i tjeneste som midlertidig løsning fram til en skikkelig stor TV kan rettferdiggjøres. Som alle ser er den aaaaalt for liten til en så stor vegg.
    IMG_20190331_132126.jpg

EC Living Tana gjør nytten som lydformidler. Kii Three kommer forhåpentligvis på plass i morgen. Stay tuned!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Så over til noe helt annet. Det er blitt lite stereonerding da vi nå prioriterer gastroenteritt her i huset. Ikke selvvalgt, men vanskelig å overse når det først er kommet innomhus.

Så til noe helt annet, igjen.
    Jeg trenger et trådløst relé med en sender som sender et signal når det mottar 12v og et relé som slipper igjennom en gitt strømstyrke, her 12v, når det mottar signal fra senderen. Det finnes lassevis av løsninger på ebukta der sender er noe ala en garasjeportåpner med knappebatteri, men ingenting som trigger ved 12v. Sender og mottaker bør være små da de skal skjules inni to gamle ringeklokker. Noen som har gode forslag? En løsning er å sette 12v på knappen på en vanlig sender og håpe den ikke brenner opp men trigger sending av signal. Veldig RF-løsning.

Har forøvrig kjøpt denne her som jeg håper tåler 12v.
    https://www.amazon.com/dp/B07P13BFT2/ref=cm_sw_r_cp_awdb_t1_viMOCbNQH50Q6

Alle forslag mottas med stor takk!

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Endelig!
    IMG_20190402_224205.jpg

Er langt unna i mål med plassering og tuning. Ikke akkurat ideell plassering, bakvegg og sidevegg kunne gjerne vært (mye) lengre unna.

Stereokommode skal forøvrig byttes ut med stereobenk når jeg finner noe som passer.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Lørdagsunderholdningen er kabeltrekking. Her snakker vi full fest altså!
    IMG_20190406_221611.jpg

Støvsuger, fiskesnøre og bomullsdott skal visst funke fint der ikke trekkefjæra vil gjennom av en eller annen grunn. Eneste minuset er at det uler som en luftvernsirene, noe som ikke kan anbefales når ungene sover vegg i vegg. Forsøket ble avbrutt i lett panikk, (u)heldigvis sover arvingene bekymringsverdig tungt. Ingen våknet, noen som betyr at brannvarslere garantert ikke biter på dem. Godt opphavet sover lett.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny helg, nye muligheter!
    Kabeltrekkingen er mer eller mindre over og patcheskapet er på plass. Fortsatt svært god plass, så jeg må skaffe meg noen flere dingser. Patchepanel, switch og NUC med ROCK er på plass, trådløs ruter står på toppen av skapet. Eneste som mangler nå er at elektriker får lagt strøm i skapet og at jeg får flyttet Canal Digital-boksen fra andre stua.
    IMG_20190414_221852.jpg

Litt terminering er det også igjen. Mine gode venn Kriped har vært til stor hjelp, da jeg ikke har peiling på cat 6-terminering.
    IMG_20190414_221958_1.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny uke, nye muligheter!
    Canal Digital-boksen er herved flyttet fra stua til patcheskapet og dermed er alt av teknisk rusk og rask som ikke trenger å være i dagen pakket vekk. Videre har den midlertidige stereobenken blitt modifisert en smule for å skjule mer rask.
    IMG_20190414_230600.jpg

En switch, Node 2, Chromecast Audio og nettverksadaptere til Chromecast har funnet veien inn i en skuff.
    Her ser dere hennes salryggethet i all sin prakt! Er hun ikke vakker?
    IMG_20190414_230928.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ikke mye nytt her i heimen. Har dog gått til anskaffelse av en NUC 8i5BEH med 16 GB RAM og to SSDer på henholdsvis 500 GB og 1 TB da J3455 ikke var en racer, og min eksterne snurredisk gjorde lastetiden av lagrede filer litt for lang. Nå har Roon oppdatert programvaren og det gamle øket funker plutselig tilfredsstillende, bortsett fra lesing fra snurredisken som ikke Roon kan klandres for. Ender dermed opp med et luksusproblem. Har nå lagt inn Roon Core på Windows 10 på 8i5, da det er litt råflott å bruke den til ROCK. Kjedelig å la tre kjerner ligge brakk. Jeg har kun etparogtyvetusen låter, kjører foreløpig uten DSP og strømmer sjeldent til mer enn tre endpoints av gangen. Tror løsningen på mitt "problem" blir å bruke J3455 som en småkjip HTPC i stua og 8i5 som HTPC i furtekroken med Roon på. For å unngå viftestøy skal jeg sette 8i5 i patcheskapet og prøve meg på HDMI over nettverk. Håper det vil fungere greit. Pr nå får jeg ikke bilde fra 8i5 til tven i furtekroken, lurer på om tven rett og slett er for gammel. Kan være kompatibilitetsproblemer med HDMI 1.4a eller 2? Det fungerer greit i stua der tven er ca 5 år gammel. Den andre har passert 10 år, men har ikke problemer med HDMI fra hverken Chromecast eller min halvgamle laptop. Litt mer feilsøking står på programmet før bastante konklusjoner trekkes. Nå skal sola nytes, er ikke lenge til torsdag med meldte 2 grader og sludd.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Litt feilsøking angående HDMI-problemer med NUC er gjennomført. Tror jeg med sikkerhet kan skylde på kabelen. Med en ny kabel fra butikken der gjennomgangstemaet er bil, virker alt som det skal. Nå er det bare å vente på RJ45 til HDMI
    -overgangen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ble bra dette Raggis :)

O
    Takker! Begynner å komme seg etterhvert. Kii Three er for øyeblikket på spaferie i Tyskland, så en enkelt Electrocompaniet Living Tana står for lyden i furtekroken. Kroken er derfor ikke i bruk til musikk, men det er jo flott å kunne sysle med andre lydrelaterte ting som lunefulle kabler og TVer. Nå må jeg bare få fingeren ut og få justert SL1000 så det kan bli litt knitring i anlegget når Three kommer tilbake. Må innrømme at vinylinteressen har dabbet av etter at Devialets app har blitt mer stabil og Roon kom i hus. Skummelt med ting som bare virker og som ikke trenger justeringer og tweaking. Kanskje et tegn på at jeg begynner å bli lat? Evig tweaking er jo tross alt halve moroa med hifiinteressen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Mye vingling med Roon her i huset om dagen. Nå er ROCK tilbake på en NUC 7i3. 8i5 blir media-PC inntil videre og J3455 skal ut av huset. Liker tanken på at en Windowsoppdatering med omstart ikke dreper musikken.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    I mangel av noe bedre å poste bilder av blir det av NUC en og to med henholdsvis Roon Optimized Core Kit og Windows 10 installert. Begge er 7i3bnk med 120 GB SSD og 8 GB RAM. Mer enn godt nok for ROCK og som media-PC. HDMI over nettverk fungerer tilsynelatende bra, godt å kunne glemme begge PCene i skapet. Siste NUCen står i andre stua, får se hvor jeg trenger mest kraft.
    IMG_20190522_214958.jpg

Videre har jeg fått tilbakemelding om at høyttalerne er på siste del av spaoppholdet i Tyskland og at de beveger nesen nordover på fredag. Gode nyheter altså.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny lørdag, nye muligheter!
    Kii Three er fortsatt i Tyskland og er ikke ventet tilbake før i slutten av neste uke, så Gold Phantom gjør nytten med bravur i et par uker til.
    Min siste musikkoverraskelse er Billie Eilish som 17 år gammel har brakdebutert med en knakende god skive. Den blir bare bedre og bedre for hver gjennomspilling. Er ikke 2L-lydkvalitet, men jeg koser meg likevel. Særdeles/overdrevent basstung produksjon som får plastfenderne/Phantom til å virkelig spre vingene. Det kan bli litt for mye av det gode men litt eq fikser det meste.
    Screenshot_20190601-220135.jpg

I det digitale domenet har det igjen vært endringer og en ny NUC 8i5BEH skal få jobben som ROCK-maskin. Dermed skal en 7i3BNK ut på brukten. Jeg har absolutt ingen gode argumenter for bytte av maskin eller for å rettferdiggjøre kjøpet, men kløen er litt ballstyrlig for tiden. Litt mer impulskontroll hadde vært kjekt.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du vært en av de heldige med feil på Ncore-forsterkerne?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Har du vært en av de heldige med feil på Ncore-forsterkerne?
    Jeg vet ikke, har ikke fått reparasjonsbeskrivelsen ennå. Det var sporadiske dropouts på ene høyttaleren der den kunne spille i noen minutter for så å bli tyst. En periode uten strøm fikset problemet midlertidig. Andre høyttaleren fungerte selv om den tyste høyttaleren var master. Gjaldt alle kilder. Vet ikke hvordan problemene med forsterkermodulene utarter seg, kan det ha vært problemet?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, den varianten har jeg ikke hørt om. Det var en serie med feil på forsterker-kortene fra Hypex som gjorde at forsterkerne gikk i protection-modus. Da ble det bare en periodisk relé-klikking som kom fra forsterkerne, ingen lyd fra høyttalerne.
    Skjedde dette etter frakt/flytting av høyttalerne?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ingen frakt eller flytting lengre enn fra et rom til et annet. Høyttalerne hadde vært nedpakket i ca en måned i forbindelse med oppussing. De hadde ikke vært utsatt for slag eller liknende, så jeg tror ikke det har en sammenheng. Blir spennende å se hva som var feilen. Begynner å få lette abstinenser, jeg sendte høyttalerne sørover før påske.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Kii Three er fortsatt i Tyskland og er ikke ventet tilbake før i slutten av neste uke, så Gold Phantom gjør nytten med bravur i et par uker til.
    Min siste musikkoverraskelse er Billie Eilish som 17 år gammel har brakdebutert med en knakende god skive. Den blir bare bedre og bedre for hver gjennomspilling. Er ikke 2L-lydkvalitet, men jeg koser meg likevel. Særdeles/overdrevent basstung produksjon som får plastfenderne/Phantom til å virkelig spre vingene. Det kan bli litt for mye av det gode men litt eq fikser det meste.
    Vis vedlegget 543124

I det digitale domenet har det igjen vært endringer og en ny NUC 8i5BEH skal få jobben som ROCK-maskin. Dermed skal en 7i3BNK ut på brukten. Jeg har absolutt ingen gode argumenter for bytte av maskin eller for å rettferdiggjøre kjøpet, men kløen er litt ballstyrlig for tiden. Litt mer impulskontroll hadde vært kjekt.
    Bestilte plata på tilbud fra Platekompaniet.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Vis vedlegget 543124

Bestilte plata på tilbud fra Platekompaniet.
    Frister å kjøpe den. Neste slipp jeg ser fram til er Auroras oppfølger til Infections Of A Different Kind - Step 1. Kommer den 7. Regner med at det blir en skikkelig høydare.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen frakt eller flytting lengre enn fra et rom til et annet. Høyttalerne hadde vært nedpakket i ca en måned i forbindelse med oppussing. De hadde ikke vært utsatt for slag eller liknende, så jeg tror ikke det har en sammenheng. Blir spennende å se hva som var feilen. Begynner å få lette abstinenser, jeg sendte høyttalerne sørover før påske.
    Tok dette opp med Kii Audio når mine ble stående fast i tollen pga feilskrevne papirer, at de burde få lisensiert noen service-sentre rundt omkring. For min del tok det 9 mnd før jeg fikk de tilbake grunnet en usannsynlig mengde kødd med frakten.
    Til gjengjeld fikk jeg skiftet ut alt i begge høyttalerne, så de var nye når jeg fikk de tilbake.

Men uansett, månedsvis med venting for bagatell-feil er ikke godt nok. Det må løses på en bedre måte enn å sende ting til Tyskland. Man har tross alt 12 stk av hver sak som kan gå i stykker, så det er en viss sannsynlighet for at et eller annet svikter med tid og stunder - selv om feilraten skulle være veldig lav.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Tok dette opp med Kii Audio når mine ble stående fast i tollen pga feilskrevne papirer, at de burde få lisensiert noen service-sentre rundt omkring. For min del tok det 9 mnd før jeg fikk de tilbake grunnet en usannsynlig mengde kødd med frakten.
    Til gjengjeld fikk jeg skiftet ut alt i begge høyttalerne, så de var nye når jeg fikk de tilbake.

Men uansett, månedsvis med venting for bagatell-feil er ikke godt nok. Det må løses på en bedre måte enn å sende ting til Tyskland. Man har tross alt 12 stk av hver sak som kan gå i stykker, så det er en viss sannsynlighet for at et eller annet svikter med tid og stunder - selv om feilraten skulle være veldig lav.
    Oisann, det hørtes definitivt ikke bra ut. Håper jeg slipper unna med et par måneder da. Lisensierte servicesentre hadde vært flott. Vi har jo en drivende dyktig reparatør i RJEL her i Bodø, så jeg stemmer på han. Da unngår jeg hvertfall tollkluss ved frakt, er en femminutters kjøretur unna. Hva sa Kii Audio om forslaget ditt? Eller det sier seg kanskje selv når mine også endte opp i Tyskland. Er det lenge siden dine var til reparasjon?

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gikk fint for min del takket være eksemplarisk service av Duet Audio som lånte meg først et par Phantom Silver, og deretter et sett Kii Three når det ble ledig. Hadde vært veldig kjedelig uten noen ting å spille på.
    Kii Audio sa de så på og vurderte forskjellige løsninger i forbindelse med eventuelle reklamasjoner, men fikk vel følelsen av at det ble vurdert som et "non-issue".
    Meget mulig de nå har avtaler om samarbeid med importør/distributør om alternative løsninger i slike saker, men de hadde det ikke den gang. Min rumpe ble reddet av en altfor storsinnet Martin hos Duet, men kan vel ikke klage på det? ;)

Uansett, etter min opplevelse ville jeg nok ha forhørt meg om slike ting ved kjøp av dyre og uvanlige produkter i dag. Det er greit å vite om man får låne høyttalere hvis det skulle skje noe, og ikke minst hvilke krav man har til tidsbruk når uhellet først er ute.

Når det kommer til Kii og Duet Audio har jeg erfart at der er det ingenting å frykte i så måte, men det er mange ukurante merker i hifi som ikke har noen sterke importører bak seg som kan hjelpe en ut.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Gikk fint for min del takket være eksemplarisk service av Duet Audio som lånte meg først et par Phantom Silver, og deretter et sett Kii Three når det ble ledig. Hadde vært veldig kjedelig uten noen ting å spille på.
    Kii Audio sa de så på og vurderte forskjellige løsninger i forbindelse med eventuelle reklamasjoner, men fikk vel følelsen av at det ble vurdert som et "non-issue".
    Meget mulig de nå har avtaler om samarbeid med importør/distributør om alternative løsninger i slike saker, men de hadde det ikke den gang. Min rumpe ble reddet av en altfor storsinnet Martin hos Duet, men kan vel ikke klage på det? ;)

Uansett, etter min opplevelse ville jeg nok ha forhørt meg om slike ting ved kjøp av dyre og uvanlige produkter i dag. Det er greit å vite om man får låne høyttalere hvis det skulle skje noe, og ikke minst hvilke krav man har til tidsbruk når uhellet først er ute.

Når det kommer til Kii og Duet Audio har jeg erfart at der er det ingenting å frykte i så måte, men det er mange ukurante merker i hifi som ikke har noen sterke importører bak seg som kan hjelpe en ut.
    Har samme inntrykk av Duet Audio selv, føler meg trygg på at det ordner seg uten trøbbel og møye.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ettersom coolio hadde brukt Silver Phantom som ventehøyttalere kunne ikke jeg være dårligere. Skuffer og skap ble gjennomgått og et par ble dratt frem fra glemselen. Tilkoblet Dialog med kablet nett via et par switcher, uten trøbbel av noe slag. Stabiliteten er overraskende god. Lydmessig har jeg problemer med bass, mye bass. Regner med at grunnen er suboptimal plassering av høyttalerne kombinert med lytteposisjon ved bakvegg. Innbo, løsøre, indre organer og øyeepler vibrerte villig til Billie Eilish, mens buksebeina flagret. Morsomt i opp til seks sekunder, ganske slitsomt etter sju. Heldigvis er ikke dette en permanent løsning, og heldigvis er ikke Billie Eilish representativ for brorparten av musikken jeg hører på. Roon har også botemidler for slike problemer. Jeg tror jeg kommer til å få et par-seks utfordringer med å få Three til å virkelig skinne da høyttalerplasseringen må bli et kompromiss mellom familiestue og furtekrok, og lytteposisjonen er noe fastlåst. Store akustiske tiltak er heller ikke mulig. Det blir spennende. Til sist et bilde av nyreknuserne.
    IMG_20190605_210035.jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlige små tasser, det der! Men ja, de er sinnsykt basstunge. Fant ut at de har ca 15 dB heving i bassområdet, og dette må justeres ned på en eller annen måte. Jeg brukte Dirac, og det fungerte veldig bra. Fungerer veldig bra på Kii også, men Dirac forandret Phantom fra nattklubb til hifi.
    Har du mulighet til å legge inn korreksjonsfiler fra REW i Roon? Jeg tror kanskje du har det, men usikker.
    Isåfall er det tidenes investering å skaffe seg en Umik-1 fra AVShop og få generert filter til å legge inn i Roon. Da låter også Phantom Silver fugl :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det ligger en ubrukt Umik-1 i arkivet et eller annet sted, og Roon støtter korreksjonsfiler i REW, så det skal være mulig å få til. Hvordan løste du delayen i Phantom med tanke på målinger?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    REW bryr seg ikke om delay, så det går helt fint :)
    Jeg har ingen erfaring med Roon og hvilke innstillinger du må bruke i EQ-seksjonen i REW, men det finnes sikkert info om det på Roon-forumer.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.359
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takker, da burde det være høvelig rett fram. Ligger en utfyllende guide på brukerforumet til Roon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn