Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg har dekket området rett over selve lytteområdet og frem til høyttalerne, 4x4 = 16 plater av typen som er 60x60cm. Så nesten 6kvm da.
    Kjapp opptelling etter hjemkomst, blir 36 60x60cm plater hvis jeg dekker slik du har gjort. 13m² med demping i taket burde hjelpe på. Ekstra teppe på gulvet, som jeg har eksperimentert med nå, utgår da i følge interiørarkitekten. Jeg kan tydeligvis ikke få alt her i livet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp opptelling etter hjemkomst, blir 36 60x60cm plater hvis jeg dekker slik du har gjort. 13m² med demping i taket burde hjelpe på. Ekstra teppe på gulvet, som jeg har eksperimentert med nå, utgår da i følge interiørarkitekten. Jeg kan tydeligvis ikke få alt her i livet.
    Det hjelper nok ja! De har vel også 120x60cm plater også som et alternativ.

Jeg har montert mine på lister slik at de får litt glipe mellom tak og plater for ekstra effekt. Husker ikke i farten hvor tykke de er. 24mm kanskje?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det hjelper nok ja! De har vel også 120x60cm plater også som et alternativ.

Jeg har montert mine på lister slik at de får litt glipe mellom tak og plater for ekstra effekt. Husker ikke i farten hvor tykke de er. 24mm kanskje?
    Tror dessverre ikke at jeg kan senke taket noe mer enn 40mm, da blir det 236cm takhøyde, noe som er i underkant av hva jeg er komfortabel med. 60x60cm matcher himlingsplatene våre, så tror det visuelt blir best. Får høre hva sjefen sier. Loke er en god del billigere enn Rockfon, så mulig det blir Loke. Virker å ha mer eller mindre samme dempegrad etter hva jeg har forstått etter litt lesing. Kona så ikke for seg 13m² med demping, så må nok jobbe litt med akkurat det. Blir spennende å se/høre hva jeg ender opp med.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et teppe vil jo typisk være maks
    Tror dessverre ikke at jeg kan senke taket noe mer enn 40mm, da blir det 236cm takhøyde, noe som er i underkant av hva jeg er komfortabel med. 60x60cm matcher himlingsplatene våre, så tror det visuelt blir best. Får høre hva sjefen sier. Loke er en god del billigere enn Rockfon, så mulig det blir Loke. Virker å ha mer eller mindre samme dempegrad etter hva jeg har forstått etter litt lesing. Kona så ikke for seg 13m² med demping, så må nok jobbe litt med akkurat det. Blir spennende å se/høre hva jeg ender opp med.
    Ja, jo mer jo bedre. Man trenger mye mer enn man tror for å få effekt. Slenger man f.eks opp et par "akustikkbilder" på veggen så er det typisk hverken hørbar eller målbar forskjell.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Et teppe vil jo typisk være maks

Ja, jo mer jo bedre. Man trenger mye mer enn man tror for å få effekt. Slenger man f.eks opp et par "akustikkbilder" på veggen så er det typisk hverken hørbar eller målbar forskjell.
    Jeg merker tydelig forskjell på graden av flutterekko med og uten teppe, så har troen på at 4 cm i taket vil gjøre en forskjell. Nå må jeg bare få interiørarkitekten/finansministeren med på akustikkleken.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Jeg merker tydelig forskjell på graden av flutterekko med og uten teppe, så har troen på at 4 cm i taket vil gjøre en forskjell. Nå må jeg bare få interiørarkitekten/finansministeren med på akustikkleken.
    Her er det teppe på gulvet, men flutter-ekkoet ble fjernet
    med "gardin" på bakveggen. Mengden av flutter-ekko kan
    også variere og i mange rom være en faktor så liten at man
    ikke vurderer tiltak. Behandling av "taket" ser rimelig mye mer
    omfattende ut enn vegger og gulv.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Her er det teppe på gulvet, men flutter-ekkoet ble fjernet
    med "gardin" på bakveggen. Mengden av flutter-ekko kan
    også variere og i mange rom være en faktor så liten at man
    ikke vurderer tiltak. Behandling av "taket" ser rimelig mye mer
    omfattende ut enn vegger og gulv.
    Her er flutterekko et problem, så da ønsker jeg å gjøre noe med det. Kompromisset blir demping i taket da kona ikke ønsker flere tepper. Er alt ca 20m² med tepper i stua og hun vil gjerne se vårt nye gulv, forståelig nok. Når hele innertaket skal byttes blir det sannsynligvis fancy designakustikkhimling over alt, men det er noen år til, så nå blir det mellombelsløsning med plater i taket rundt lytteposisjon. Bakveggen er fredet, likeså frontveggen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Mens vi venter på interiørarkitektens avgjørelse; pakker!
    PXL_20250422_141501993.jpg

Ikke bare én, men to! Starter med den minste først.
    PXL_20250422_141608678.MP.jpg

Hva kan det være som skjuler seg i bobleplasten? Og hva skjuler seg i pappesken? Dette er mer spennende enn Lazio-Bodø Glimt!

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.426
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Headshell eller neglsaks🤞
    Nesten, men ikke helt.

PXL_20250422_141720117.jpg

Pent brukt men med et lite aber.
    PXL_20250422_141730776.jpg

Nål er uansett oppskrytt, låter sannsynligvis like bra uten!

Siste NOS-nåla jeg så til denne kostet 20000 kr i Japan, det var før mva og frakt. Jeg tenker som så; hvor vanskelig kan det være? Mange har jo byttet nålefane og oppheng tidligere. Tror det vil gå lekende lett på under 30 minutter. Murphy får være sekundant.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Men det var mer!
    Ohh, sort silkepapir, syndig!
    PXL_20250422_141921831.jpg

Getting closer!
    PXL_20250422_141932012.MP.jpg

Tada!
    PXL_20250422_142000494.jpg

Ekte Egelandbein!
    Nord-Europas styggeste høyttalere skal stå stødig og resonansfritt i tv-kroken.
    PXL_20250422_143536202.jpg

Mulig det er pæler på svin, kom akkurat på at høyttalerne deler på 80 Hz. Det er vel egentlig suben som burde blitt pimpet. Den står i skammekroken på SD-føtter og rumler av misunnelse, stakkars.

@EgelandAcoustics
    Hvis du ønsker å bruke bildet, feel free. Kan dog ikke garantere mersalg.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.820
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Diskanten gjør definitivt den viktigste jobben, den spiller fra 16k til 51k for å tilfredsstille både flaggermus, bikkjer og andre amfibier. Heldigvis vises det ikke på målinger.
    Eller som det kommer fram i en podcast hos Darko med Peter Comeau(tror i allefall det var en av hans episoder) at Tannoy og deres superdiskant bare var tull 🤣
    Elementet som brukes kan ikke spille noe spesielt høyt i frekvens.. ble mest laget pga at det var en "inn ting" da 🤣

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Eller som det kommer fram i en podcast hos Darko med Peter Comeau(tror i allefall det var en av hans episoder) at Tannoy og deres superdiskant bare var tull 🤣
    Elementet som brukes kan ikke spille noe spesielt høyt i frekvens.. ble mest laget pga at det var en "inn ting" da 🤣
    -Jeg har alltid lurt på hvordan det stiller seg ift. "Redbook"- spesifikasjonen, som sier at digitalt skal spille fra 20 Hz til 20 kHz. Hva i all verden spiller den superdiskanten fra 20 kHz og opp til 51 kHz? Digital støy? Jeh spurte katta en gang, men fikk ikke noe skikkelig svar på hva den hørte.

Til opplysning: Jeg har hatt et par Tannoy superdiskanter.

Mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Forundrer meg ikke. Heldigvis ble ene hundefløyta bulket under transport, så da virker den vel enda mindre. Siden de ikke virker er det godt de hvertfall er pene å se på!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.059
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    -Jeg har alltid lurt på hvordan det stiller seg ift. "Redbook"- spesifikasjonen, som sier at digitalt skal spille fra 20 Hz til 20 kHz. Hva i all verden spiller den superdiskanten fra 20 kHz og opp til 51 kHz? Digital støy? Jeh spurte katta en gang, men fikk ikke noe skikkelig svar på hva den hørte.

Til opplysning: Jeg har hatt et par Tannoy superdiskanter.

Mvh
    Digitalstøy kan være forfriskende, i følge bikkja. Akkurat som tinnitus.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn