Litt informasjon for de som er nysgjerrige på en M2 klone:
Teknisk manual med eksplodert tegning finner du her:
http://www.jblproservice.com/pdf/M2_Studio_Monitor/M2_tech_manual.pdf
Informasjon om eq settinger finnes her:
http://goo.gl/GdfQ7N
Informasjon om 2216 og hulltagning finnes her:
2216Nd
Det passive filteret i M2 er en attenueringskrets på D2 (9dB) ned og ett 1 ordens filter på 1000hz. Dette er for å beskytte D2 og attenuere den for å spille på nivå med 2216. Hensikten er også å redusere stöy ved bruk av Crown.
Filteret kan kompenseres for i EQ settings, men har antageligvis en effekt på impedansen også. Skulle jeg brukt D2 ville jeg droppet attenueringen men satt inn kondiser med rett verdi.
Jeg skal benytte 2450sl/be så jeg bruker kun en kvalitetskondis på 50uF som beskyttelse.
Min konstrukjon aviker fra originalen med baffelplaten ved portene og hvordan hornet er felt inn i kassen i stedet for å flukte med toppen. Det var gjort kun fordi jeg er lat og en middelmådig snekker. Interne dimensjoner er relativt identiske.
Mine kabinetter er bygd med fölgende mål:
Ytre mål HBD 1250x501x370
Indre mål HBD 1200x451x300
Brutto volum ca 162L
Netto volum ca 150L
Kabinett 25mm mdf
Baffelplate 16mm mdf
Bracing 25mm mdf og 18mm björk finér
Horisontal Intern bracing: 451x300
Vertikal intern bracing: 451x370
Topp og bunnplate: 451x370
Sideplater: 1250x370
Frontbaffel: 1200x451
Frontbaffel 16mm: 820x451 (best å grovkappe og rettkappe etter at horn er prövemontert)
Disse dimensjonene gir 4mm skyggekant (overheng) i front, og skjuler skråkanten på oversiden av hornet.
2216 monteres på 25mm baffelplaten. Kanten på chassis er 16mm, og en gir 3mm forsenkning for en gummipakning (se datablad for 2216nd)
Boltesirkel er standard JBL
Slik det bör freses for voffer:
Det övre sporet er max 3mm ned fra topp av baffel, og forsikrer at gummipakning forsegler kabinettet. Ingen annen pakning er nödvendig.
Jeg målsatte frontbaffel i tre seksjoner på 451x400 og midtstilte horn/2216nd og portene innen hver seksjon. Portene mine flukter med 2216nd.
Materialutnyttelsen er god med unntak av sideplatene som er lenger enn bredden på en standard mdf plate (244x122), men med en grei kappeplan blir det ikke så mye rester.
Alle materialer ble grovkappet med dykksag först, og rettet av med fast postering i bordsaga (min nye digge metabo sag!). Best å kappe ferdig alt for å så renne hele haugen gjennom postert på 451. Er jo nærmest alt sammen og du er garantert en fin sammenföyning så fremt saga er tålelig god (ufo!).
Hullet for driver/hornmontering er 70mm ned fra toppen av 1200mm frontbaffel og er 270mm x 220mm BxL. Ti monteringshull må måles ut og forborres.
Hornet monteres fra baksiden på kabinettet. Det må gjenges opp da det er 10 hull uten gjenger med diameter 4.2mm. Jeg gjenget M5 og benytter gjengestag og vingemuttere og skiver pakning bak. Legger også pakning (gasket tape) bak ribbene på hornet.