Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    noe ryddigere ja...
    Noe?
    Resonans fra hornets cutoff fra 25hz til 60hz nærmest eliminert. Målt med 300ms tidsvindu som er strengt. Etterslepet ved 60hz kan være bakgrunnsstøy
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    0
    Oisann! Wow!! Det var så stor forskjell at jeg ville kontrollmålt og eksprimentert. Uannsett om årsaken er refleksjoner eller absorbering er det jo en meget stor forskjell. :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    ække så gøy å drasse rundt på disse 40kg platene, men ok... jobber videre med dette. Skal også prøve med materiale i front og fler posisjoner i rommet
    Når det er sagt visste jeg at tiltak i bakre knevegg har enormt effekt. Så det straks med noen pakker steinull. Målinger der viser også voldsom oppbygging fra 25hz til 50hz. Kanskje skråveggene forsterker dette. Det merkelige er at det er betydelig mildere respons i front. Blir spennende å se hva platene gjør der
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Etter litt mer drassing og måling fikk jeg sneket inn litt lytting. 50s jazz, elektronika, moderne garasjeråkk og felegnukk
    Konklusjonen er at dette låter skammelig tørt og kontant.
    Tar en ny session med dressing og måling når platene er limt til dempeplater (Som den originale patenten)
    Inntil da vet jeg ikke riktig hva jeg skal ta meg til i bula
    Spille musikk?!?
    TrompeteN jeg dempet platene også i front
    Kan ikke si jeg hører noen hard klang og det gav faktisk et lite positivt bidrag til frekensresponsen. Uforandret i tidsdomenet
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som du har stålkontroll...:rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Snill voffs! Bruker den snus? :)

    Synest ikke 2384 ser så bælgæernt ut på toppen av de midbassene. Hva er høyde på midbasshorna?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Snill så lenge du ikke er en sau.

    Midbasshorna er til sammen 95cm
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er det en sauehund og ikke fuglehund! :)

    Trur total høyde i forhold til bredde ikke er helt vekke fra gyldne snitt, må være noe der?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Border Collie. Lever i paradis her. 30000 daa tumleplass i hagen og nok av sauer han kan springe etter

    De er en estetisk nytelse med midbasshorna :D . Iallefall i dempet belysning. En liten sparkel- og lakkeringsjobb hadde gjort underverker.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da har den det fint! :)

    2384 i seg selv er jo ikke så pent, men det ser ikke så verst ut på toppen der. Jeg har ikke drukket! :)
    Ja, dem hadde kanskje tålt en runde med litt lakk? Stene farge!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    SlukApprobert :cool: design og implementering. Er gjestesengen plassert i musikkrommet? :rolleyes:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja, finfin sofa, i tillegg til eget gjesterom
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Veldig fornøyd med implementering ja. Ingen ulyder eller snål oppførsel med horna liggende i forhold til stående. Trigger ikke værre resonanser trykket inni kneveggen i forhold til stående på linje med horna heller. Eneste ergrelsen er at SBIR blir flyttet såpass langt ned i frekvens at det oppstår en relativt dyp men smal dip ved 65hz. Kan ikke si jeg hører den, men målesykens iboende faenskap; Ille nok å vite at den er der...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Hold på med kålingen til du synes det låter fint, så kvitter du deg med måleutstyret og lever lykkelig med sukker på! Jeg har valgt å hanke inn måletjenester så slipper jeg den runden med Metering Nervosa.. når kontingenten fra SINTEF, FFI og DSB har forlatt åstedet så er jeg pr. definisjon ferdig med den slags.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Får jeg bli med Onkel Sluk? :)
    En uke med trefelling, kanskje sau til middag?, god musikk og hifi! Balsam for sjela!
    Sluk tar svigermorsofaen....

    Jeg velger selv å se vekk fra enkelte ting som jeg måler, ikke alt har like stor betydning, noe er det liksom alltid likevel :)
    Må bare lytte med øra. Noe som låter gæernt så er det fint med mic så en kan definere det og kanskje gjøre tiltak.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Begynner å komme seg.
    Fortsatt litt ubalanse i stacking av elektronikk men blir nok bra til slutt :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Velkommen begge to
    Ikke til å unngå å svinge med måleutstyr i en utviklingsfase. Har fått ligge i ro ca et år, men nå ble det plutselig full fres igjen med omrokkering og hærjing med akustikkremedier.
    Når stahlbassfellene er ferdig komponert og plassert, blir utstyret pakket vekk igjen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er et godt tegn når et par låter før køya blir til en 8 timers økt
    864588B3-83C0-42F3-AED6-04252C13E31D.jpg

    Prince of darkness - slukstyle. En overlegen tweak

    Nå i mørketiden spiller det liten rolle om helgen er snudd på hodet
    Har vært nærmest besatt av hornsystem fra jeg hørte noe slikt første gang, og de besitter mange egenskaper som fenger meg både visuelt og lydmessig. Men det som fascinerer meg mest nå som rommet begynner å fungere bra akustisk og er på mange måter hovedkomponenten i systemet er hvordan et oppsett med ok kapasitet kan levere fullfrekvent lyd på lave lyttenivå.
    I natt dura jeg på med et nivå på 60-70dB uten å røre volumkontroll, og bassen oppleves fortsatt fysisk tross lavt nivå. Standard menigmanns reaksjon når han ser et moderat skalert anlegg av min kaliber er stortsett «regner med du kan spille høyt på disse greiene», men faktum er at en kan faktisk spille lavt som er for en sart sjel som meg en ennå viktigere egenskap
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Det er det som er det paradoksale - for å få virkelig god fullrange lyd så kreves det ganske så gruske greier på høyttalersiden (les hieff) Aller helst fravær av tradisjonelle kabinetter også, pluss selvsagt ultralavt støygulv på både rom og utstyr.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Ikke sant:rolleyes: Kan ikke huske at det ble satt av så mye tid til lavtspilling når dere var her;). Mitt anleggs sterkeste side. Litt ble det jo, og mener du sa "briljerer på lavt volum
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke sant:rolleyes: Kan ikke huske at det ble satt av så mye tid til lavtspilling når dere var her;). Mitt anleggs sterkeste side. Litt ble det jo, og mener du sa "briljerer på lavt volum
    Nei det var litt for gøy å makse volumet, men det var fortryllende oppløst og fullfrekvent på lavere nivå og låt kanskje aller best nettopp rundt 60-70dB som er også mitt vanlige lyttenivå
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Ikke sant:rolleyes: Kan ikke huske at det ble satt av så mye tid til lavtspilling når dere var her;). Mitt anleggs sterkeste side. Litt ble det jo, og mener du sa "briljerer på lavt volum
    Nei det var litt for gøy å makse volumet, men det var fortryllende oppløst og fullfrekvent på lavere nivå og låt kanskje aller best nettopp rundt 60-70dB som er også mitt vanlige lyttenivå
    Har vel omtrent 95% av min lyttetid på det volumet, men helvetes deilig å vite at det kan litt mer
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Oisann! Wow!! Det var så stor forskjell at jeg ville kontrollmålt og eksprimentert. Uannsett om årsaken er refleksjoner eller absorbering er det jo en meget stor forskjell. :D
    TrompeteN i dag har jeg fri, og det er helt vindstille pluss ingen i huset.
    Har kontrollmålt og kryssjekket 3 ganger med platene inn og ut av rommet.
    Lagde en liten tråd.
    Vi snakker om kun to skarve 1x1,5m plater 2.5mm

    https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/94650-diy-vpr-erfaringer.html
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    solgte du M2 eller, i deler? hvordan er 2384 hornet i forhold? sikkert skrevet noe om det her før men...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    solgte du M2 eller, i deler? hvordan er 2384 hornet i forhold? sikkert skrevet noe om det her før men...
    Hei! Neida, M2 klonene er tv høyttalere mens 2384 er i lytterommet. Har vanskelig med å sammenligne de direkte da de er i to vidt forskjellige oppsett, men liker begge horna veldig godt. Mulig 2384 blåser opp scenen mer enn M2, og gir mer mikrodynamikk.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ok. 2384 er jo veldig rimelig, bare $113 fra speakerexchange. hvor langt ned kan man forsvare å presse de fleste drivere egentlig? 6-700hz 4.ordens?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Deler 2384 nå på 800hz og det virker optimalt. Har en tendens til å låte tynt delt lavere. Men det er jo avgjørende at midbassløsningen er komfortabel med såpass høy deling.
    Men bevares, tror nok de fleste drivere med 4" membran fungerer greit til 600hz gitt stort nok horn
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sitter på jobb med hodetelefoner og planlegger skog, men denne plata får meg til å vurdere å planlegge et bankran i stedet.

    MI0000553575.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da må du gjøre det the Icelandic way.
    Først eier man banken og så flytter man alle verdiene til egen offshore konto.
    Mer lønnsomt og mindre risiko.
    Da blir det også penger til overs til litt horn til kompisene
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.391
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje det er Norske Skog han planlegger... et sted må han jo ha svina sine uansett...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og de er ikke få eller små

    Kult album, hører på den nå
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Svina er vel bevart her i Silfrastadaskog

    Ja den plata er über cool!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg lurte på om jeg overhodet hører forskjell på forsterkere. I dag prøver jeg ut 2xAMS1000 på mellomtone og diskant i stedet for Crown CT4150 som jeg har brukt på toppene hittils.

    Begge sett er glassklart transparente, støyfrie og virker dønn nøytrale. AMS kanskje noe mykere i anslagene. Men det som er mest påfållende er plassering av lydbildet. Med Crown er scenen et stykke bak høyttalerne, mens med AMS trekkes den frem til å være mer i mellom og muligens en smule mer detaljert i plassering av artister i lengderetningen.

    Merkelige greier det der....

    Forøvrig finnes det skramlemusikk med god lyd:

    hotsnakes.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok forskjell på forsterkere, så kommer det litt an på om en bryr seg om det eller ikke :)
    Mye er nok "bra nok".
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...eller at det er AL filterne som gjør "dårlige" eller "bedre" forsterkere mere like....ikke vet jeg.
    Og om DET er en bra eller dårlig egenskap....vet jeg heller ikke.
    Jeg bekymrer meg ikke, og sover godt uansett.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ...eller at det er AL filterne som gjør "dårlige" eller "bedre" forsterkere mere like....ikke vet jeg.
    Og om DET er en bra eller dårlig egenskap....vet jeg heller ikke.
    Jeg bekymrer meg ikke, og sover godt uansett.
    Det er en missoppfatning fordi AL er ikke inne og korrigerer på hvordan forvrengning og samarbeidet med driver er :)
    Så man skal fint høre forskjell på frosterkere uavhengig av om en har DSP eller ikke.

    Men som sagt, det er om en bryr seg om forsterkere eller ikke.. mye er bra nok til å få god lyd.
    Det viktigste med høy effektive systemer med høy følsomhet er gjerne at det er støyfritt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig, støyfritt er viktig og kan ikke maskeres på noen måte. Jeg tror det viktigste for forsterkere (iallefall i en DSP setup) er fravær av støy og minimalt med forvrengning. Samt at hver enkelt forsterker, teknisk sett, passer til den oppgaven den skal gjøre i et gitt frekvensområde.

    At AL maskerer forskjeller, tror jeg riktignok ikke er tilfellet.
    Iallefall ikke på høyttaler prinsipp og forskjellige drivere som skal gjøre samme oppgave.
    Det har jeg hørt veldig tydelig i egne kreasjoner.
    Lydkvalitet står, og faller på hvor gode drivere man bruker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn