Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Godt nyttår JoHoo!

    Kjempespennede å lese om din erfaring med bassfeller, gir nytt pågangsmot til at jeg skal prøve det samme selv. Har du prøvd deg noe fram iforold til dybde og høyde? Jeg har selv tenkt enda dypere og muligens også høyere
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Godt nyttår Baldrick!
    Høyden og bredden var gitt av kneveggen og vinduer, så den endte på 420x120
    Dybden ble 30cm da jeg kalkulerte meg frem til at gevinsten med tykkere felle med tilsvarende flexi A gir minimal effektgevinst
    Men som alltid er det forskjell på simulert og faktisk effekt og gevinsten med denne nette saken var mer enn forventet
    Men en hel bakvegg er garantert bedre. Skal du gå tykkere er det lettere (mer åpen) isolasjon som gjelder. Og igjen, sikkert rom og systemavhengig om demping av hvilken vegg som gir mest effekt
    Men anbefaler deg å lese litt om VPR membranfeller
    De kan relativt greit diyes og ligger masse detaljer på gearslutz
    Driver faktisk å sourcer materialer nå...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    JoHoo, det kan umulig se verre ut enn hos meg.
    Her er baksiden av min medalje.

    20190102_151701.jpg


    Har ikke en gang giddi å montere ht-terminaler.
    Surra fast kabler rett på driverne. :p
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Lyttesofa/svigermorsseng med absorbent og diffusorer pp bakvegg

    20190102_171825.jpg


    Utsikt med Skramstad liggende bak satellitter. Noe luft bak og hevet (på hjul)

    20190102_172133.jpg


    For bergfinn

    20190102_172155.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette såg da svært så tiltalende og lekkert ut. :)
    Salat ved siden av hører da alltid med. :p
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk. Er et veldig trivelig rom å være i. Så trivelig at svigermødre glemmer sin besøkstid :mad:
    Har jo ikke skjedd stort siden "ferdigstillelse" i fjor men nå er planen klar videre med akustikktiltak så skjer nok noe nå fremover
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Et riktig trivelig rom du har der, Johoo!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som et fint rom dette, og tøft oppsett :)

    Har du bygget bass og mellombass horna selv? Hva slags forsterkeri spiller du på for tiden?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, alt selvbygd. Rom og tuter, men fikk låne et snekkerverksted til en kompis med CNC og limpresse som også hjalp til med byggtekniske løsninger og kjøre fresen. Uten han og verkstedet hadde det nærmest uoverkommelig å bygge basshorna pga størrelsen.
    Forsterkere er bare CROWN. CTS1200(600w) på basshorna, DCI med 300w på midbasshorna og en 4x100w comtech på toppene. Funker utmerket!
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Hyggelig å se litt bevegelse her. Et pent hverdagslig rom med godlyd og sikkert mulighet for å spille høyt nok? ;)

    Godt Nytt År, forresten
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, alt selvbygd. Rom og tuter, men fikk låne et snekkerverksted til en kompis med CNC og limpresse som også hjalp til med byggtekniske løsninger og kjøre fresen. Uten han og verkstedet hadde det nærmest uoverkommelig å bygge basshorna pga størrelsen.
    Forsterkere er bare CROWN. CTS1200(600w) på basshorna, DCI med 300w på midbasshorna og en 4x100w drivecore på toppene. Funker utmerket!
    Med CNC fres så blir det lettere ja, ser den. Man skal være tålmodig og dyktig med hammer og sag (og resten av verktøyet) hvis en skal bygge slik selv. For egen del er jeg nok definitivt mere tålmodig og stø med loddebolten :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var jo igrunn bare grovarbeidet som jeg gjorde. All tankevirksomhet lå hos Skramstad og LMC/grelv som bygde tilsvarende horn i sin tid. Men dette fungerer fint, ennå jeg er nysgjerrig på mer "moderne" midbasshorn som f.eks dine eller Emokid sine. Mine avviker dog litt med en noe sær driverkombo. E130 oppe og E145 nede. I tillegg har jeg installert ventilerte bakkamre etter prøve/lyttemetoden, og det var et kjempeløft
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jaha, så du bruker drivecore på toppene.
    Har et par drivecore selv, og ble ganske overasket over at jeg ikke hørte hoggorm tendenser når jeg testa en av de på noen mellomtoner for en tid tilbake.
    Husker ikke hvilken jeg testa, en av disse;

    20190102_193420.jpg


    Nå er kun den ene av de i bruk, på miniSLOB.
    Mange watt for penga, koster lommerusk.

    Nå er vel heller ikke jeg av de som påberoper seg å høre vesentlige forskjeller på amper, og kanskje en av grunnene er at de kjøres gjennom DSP....veit ikke, og ikke bekymrer det meg heller.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg ikke hørt om før nei, men hvis driverne i utgangspunktet har samme respons, arbeidsområde og relativt lik T/S data har det kanskje ikke så mye å si? Du hadde jo uansett fått litt forskjellig respons fra den øverst og nederst også om du hadde samme driver, pga gulvet vil jeg tro? Jeg bare tenker høyt :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ventilert gjør susen og gir dessuten bieffekt i form av mindre rom problemer
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jaha, så du bruker drivecore på toppene.
    Har et par drivecore selv, og ble ganske overasket over at jeg ikke hørte hoggorm tendenser når jeg testa en av de på noen mellomtoner for en tid tilbake.
    Husker ikke hvilken jeg testa, en av disse;

    Vis vedlegget 523854

    Nå er kun den ene av de i bruk, på miniSLOB.
    Mange watt for penga, koster lommerusk.

    Nå er vel heller ikke jeg av de som påberoper seg å høre vesentlige forskjeller på amper, og kanskje en av grunnene er at de kjøres gjennom DSP....veit ikke, og ikke bekymrer det meg heller.
    Er nok en litt annen og mer moderne konstruksjon jeg benytter til toppene Bergfinn.

    CT_4150_front_no_top_shadow_full_width.jpg


    Ikke er den så himla billig heller, men jeg fant min på ebay fra tyrkia (!) for en billig penge.
    Viftelös er den også
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hyggelig å se litt bevegelse her. Et pent hverdagslig rom med godlyd og sikkert mulighet for å spille høyt nok? ;)

    Godt Nytt År, forresten
    Takk The Shy og godt nyttår til dere også.
    Jada det har potensiale for å være riktig pent, men hverdagslig blir det neppe halvveis fylt opp av hornræl
    Kan spille höyt ja, men jeg er jo ikke så glad i den slags med unntak av når jeg pröver å ta rotta på vertens anlegg ved lyttebesök :D

    Rommet er ikke så veldig glad i lydnivå over 80-90dB grunnet en ennå noe livelig akustikk. Spesielt på litt mer komplisert musikk, men dette er work in progress. Ender nok ikke opp med forhold som hos deg hvor det er grenselöst, men skal et lite stykke videre i samme retning. Når det er sagt setter jeg pris på livlighet innen rimelighetens grenser, og er strålende fornöyd med hva de diffusorene tilförte som jeg banka opp på bakveggen
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det har jeg ikke hørt om før nei, men hvis driverne i utgangspunktet har samme respons, arbeidsområde og relativt lik T/S data har det kanskje ikke så mye å si? Du hadde jo uansett fått litt forskjellig respons fra den øverst og nederst også om du hadde samme driver, pga gulvet vil jeg tro? Jeg bare tenker høyt :)
    Næss Nei det funker. Begge elementene har egenskaper som utfyller hverandre. E145 står i bunnhorna, og har mer "bånndrag" og pönsj enn E130, mens E130 har en klokkeklar mellomtone og höy fölsomhet og respons oppover i registeret. Jeg ser ikke bort fra at en kombinasjon av ikke altfor ulike elementer faktisk hjelper til å utjevne frekvensgangen. Som du sier så blir respons i topp og bunn såpass ulik uansett pga rommets påvirkning
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Litt pusling med himlingsabsorbenten
    288x160x20 med "flexi A"
    Ække no liv uten en sånn en...
    Skal etterhvert spilekles med lerk fra egen skog

    20190103_170616.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jobber videre med akustikken, og har identifisert respons i rommet. Hjørner bak har en oppbygning fra 25hz (lengderesonansen) til ca 40hz. Fremre hjørner fra 40-70hz

    Tenkte jeg skulle teste ut min DIY primacoustic fulltrap felle

    20190105_154758.jpg


    Kun en felle, testet med bare subhorn i fremre og bakre hjørne. Frekvensrespons nærmest uforandret.

    Frekvensmembran.jpg


    Men ser en på decay skjer det saker:
    Første med fella i fremre hjørne

    fremrehjorne.jpg


    og bakre

    bakrehjørne.jpg


    Ikke noen spektakulære resultater, men definitivt effekt. Husk kun en enslig liten felle i et svært volum.
    Beste resultatet er definitivt med fella plassert i fremre hjørne, som er logisk da den ikke graver spesielt dypt, men roer decay i området 50-150hz ganske betydelig. Også en liten gevinst fra 35hz.

    Prøvde også med kun ullplata og kun membranen i fella. Kombinasjonen var definitivt best.

    Spørs om jeg må banke sammen noen flere kloner...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Etterlengtede bilder. Flott rom! :)
    Spørsmål: har du dempeplater i de innfeldte vindusrammene?
    Morsomt å se resultater av Primacousticklonene. Det tar noen frekvensperioder å sette i gang membranen så det er kanskje ikke så rart det ikke gir stort utslag på frekvensresponsmålingen?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tenker du Velux vinduene på bakvegg? Nei det er ingenting i vindusutforingene. Hadde sikkert vært lurt, men det skal jo trossalt være et trivelig rom.

    Få akustikktiltak ennå, og langtidsplanen er å identifisere maks gevinst med minimalt av tiltak.
    Hittils knevegg bak, diffusorer bak, himlingsabsorbent og sideabsorbenter. Ingenting i front ennå, men henter stålplater til uka og skal bygge to 1x1.5 VPR feller som skal testes ut først og fremst på frontvegg

    Og først du er på tråden Atle; skal jeg ikke bare gi beng i den 25hz resonansen og la AL ta seg av den? Ser fælt ut på målinger, men har i praksis kanskje minimal innvirkning og spesielt etter AL filtrering.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Registrerer at det mangler fortsatt listverk:cool:
    Inkvisisjonen har falkeblikk.

    De var grunnet og malt i kjelleren et år, men nå har de blitt brukt opp i andre prosjekter.
    Lover bot og bedring innen neste revisjon
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.970
    Torget vurderinger
    23
    Prince of Darkness der oppe på saueholmen... Jepp, beste tweak uansett er å slå av lyset.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Tenker du Velux vinduene på bakvegg? Nei det er ingenting i vindusutforingene. Hadde sikkert vært lurt, men det skal jo trossalt være et trivelig rom.

    Få akustikktiltak ennå, og langtidsplanen er å identifisere maks gevinst med minimalt av tiltak.
    Hittils knevegg bak, diffusorer bak, himlingsabsorbent og sideabsorbenter. Ingenting i front ennå, men henter stålplater til uka og skal bygge to 1x1.5 VPR feller som skal testes ut først og fremst på frontvegg

    Og først du er på tråden Atle; skal jeg ikke bare gi beng i den 25hz resonansen og la AL ta seg av den? Ser fælt ut på målinger, men har i praksis kanskje minimal innvirkning og spesielt etter AL filtrering.
    Tenker at det kan oppstå ressonansliknende effekter i vinduene, men det bør holde å dempe den ene siden med noe tynt.

    Personlig ville jeg ikke brydd meg om ressonansen på 25hz, men det kan se ut som du har en utfasing i avrullingen som man muligens kunne forsøkt å flytte seg ut av?
    Kan det stemme i din bok?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det skal ikke mange cm til fremover eller bakover for å endre kraften på lengderesonansen nei, men estetisk og praktisk i tillegg til mellomtone og opp har jeg nok den mest optimale plasseringen og jobber videre med dette. Ull i knevegg bak hadde enorm effekt helt i bunn, og mer demping på bakvegg skal testes ut, men avventer til jeg får materiale for VPR feller i hus.

    Vedrørende vinduer, tenker du tynn demping inni selve utforingen?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Ja, tenkte dempe en av de vertikale veggene i utforingen ja. Kan jo enkelt prøve det, hvis det ikke gir noen hørbar effekt er det bare å droppe det.

    Uten at jeg har hørt rykter eller prøvd selv vil jeg tro at VPR-feller kan gi en metallisk signatur i rommet, det blir spennende å se dine erfaringer med det etterhvert.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tips. Skal prøves.
    Ja, blir spennende med VPR. Er tenkt i utgangspunktet å plasseres mot skråvegg bak subhorna. Metallplaten dempes jo av materialet den er limt fast til, så i utgangspunktet skal den jo ikke tilføre noe klang. Men virker den effektivt MEN gir en lydsignatur, så er jo kanskje løsningen å lime på et tynnere dempemateriale i front?
    Rapport følger
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Husker når jeg undersøkte rundt panelfeller så var utfordringene med tremembraner at de skapte mer egenlyd proporsjonalt med økende effekt. Limpmass membran var bedre på grunn av høy indre demping og lav utklingning. Kjenner ikke utklingningstider på metallplater med dempemateriale limt, men man kan jo tenke seg at det er en sammenheng mellom ytelse i demping og lengde på utklingningstiden på membranen. Bare å teste... :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja, jeg kan forestille meg at en kasse med finermembran definitivt har en egenlyd. Logisk at limpmass er dau. Skal definitivt prøve flere limpmass feller, men ikke varianten med membranen forseglet i front, da jeg ikke har noen enkelte problemfrekvenser å handskes med men ønsker bredest mulig demping. Det virker som er fordelen med Primacoustic og VPR dype fellene.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Reiser du alene eller m/fam til Langtvekkistan?
    Hvor lenge varer mellomlandinga og når på døgnet?
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei pusen! Møter en kompis som kommer fra bergen, og har en 6 timer på vei ut. På vei hjem lander jeg 25 mars rundt kl 15 og har fly neste morgen klokka 10.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tung hifi. .
    To 1×1.5m stålplater drasset opp i lyttebula
    Sitter på dempet underlag og ligger mot bassfelle
    En fattigmanns vpr

    20190108_191947.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    ikke mega-vitenskapelig. Blåser ute, så er litt vindstøy i huset

    Før plater målt i lytteposisjon

    førplate.jpg


    Med to plater 1x1.5m 2.5mm tykke i bakre hjørner. 30m flexi A ull bak. Hviler på himlingsplater

    etterpalter.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn