Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    0
    SD-sabotagen ?r ett hot mot demokratin | Ann-Charlotte Marteus | Expressen

Da endelig har en av pådriverne for demonisering av "anderledes tenkende" les innvandringsmotstandere, sett hva slag galskap som de har startet i Sverige ( og i Norge ). Når politisk agitasjon forlater diskusjon om politiske ideer og tanker men går over til personkarakteristikker og stråmannsargumentasjon vil det til slutt gå galt.

I Sverige er det nå så PK å hate Sverigedemokratene at ALT er tillatt for å vise at man er "innenfor" og en av "de snille" som har de "riktige" meningene. Men nå har da redaktøren i Expressen sett lyset og at den "avsporede" politiske debatten har blitt til ren hetsing og at dette faktisk er et demokratisk problem. Jo fint at hun oppdager det nå, dog en smule sent til at man kan tillegge henne evner som stor politisk tenker av den grunn, for hun har selv i tidligere ledere ikke bare jublet over den hetsen SD har vært utsatt for, men faktisk stått helt i forreste linje når SD skulle "tas"!

Nå skal det tillegges at undertegnede ikke har stor sans for SD, som er et FrP i "ørtende potens" og tidvis meget usmakelig. Men at utviklingen i Sverige der problemer feies under teppet og man ikke får lov å fortelle "the bare facts" hvis det støter mot "den oppleste sannhet" gir seg utslag i øket interesse for SD, jo det forstår jeg godt! Det skyldes ene og alene det sørgelige faktum at den frie debatten er kneblet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    0
    Vettafan hvor denne hører hjemme så jeg prøver den her:

Det er ikke feil å være fordomsfull.

Om jeg er veldig fordomsfull og antar at alle mannlige hårstylister er homo så har jeg rett i 95% av tilfeldene og tar feil i 5% av tilfeldene.

Hvorfor skal jeg da gå rundt og tro at alle mannlige hårstylister er heterosexuelle og ta feil i 95% av tilfeldene? ;)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Alternativet er jo å spasere rundt og gi f...i hvilken legning hårstylister og andre har. Men da blir det kanskje litt kjedelig? Noe skal vi jo bruke fordommene våre på...:)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    Vettafan hvor denne hører hjemme så jeg prøver den her:

Det er ikke feil å være fordomsfull.

Om jeg er veldig fordomsfull og antar at alle mannlige hårstylister er homo så har jeg rett i 95% av tilfeldene og tar feil i 5% av tilfeldene.

Hvorfor skal jeg da gå rundt og tro at alle mannlige hårstylister er heterosexuelle og ta feil i 95% av tilfeldene? ;)
    Er vi inne på omvendt rasisme nå? Hvis vi nekter å akseptere/innrømme at en spesifik muslim er en drittsekk så er ikke det riktig overfor alle muslimer som ikke er drittsekker. Det er noe som er feil når man ikke kan si at en mann er farget, av frykt for å støte noen, men det er fullt tillatt å si at en etnisk norsk er rødhåret og fregnet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    0
    Er vi inne på omvendt rasisme nå? Hvis vi nekter å akseptere/innrømme at en spesifik muslim er en drittsekk så er ikke det riktig overfor alle muslimer som ikke er drittsekker. Det er noe som er feil når man ikke kan si at en mann er farget, av frykt for å støte noen, men det er fullt tillatt å si at en etnisk norsk er rødhåret og fregnet.
    Nå nå, legg ikke så mye i det. Det var en formulering jeg fant i en svensk avis som jeg bare syntes var ganske finurlig tenkt ut.:cool:

Muslimer var ikke i mine tanker overhodet, og mitt forhold til hårstylister er ganske som beskrevet av Jim I. H. Jeg gir f...i dem! De er ikke en del av mitt liv overhodet! Og få ting interesserer meg mindre enn andre menneskers legning.

Men formuleringen var da så knallfin at jeg bare måtte dele den. Mulig det er et sosialt avvik, men når folk kommer med gode punchlines samler jeg på dem uansett om jeg er enig eller ikke. Det å uttrykke seg kan faktisk være en kunst og da synes jeg faktisk at man kan hedre opphavsmannen med å bringe formuleringen til et større publikum.

Min absolutte favoritt i nyere tid er avdøde politiker og kringkastingssjef Einar Førde. Var som oftest uenig med ham i sak men frydet meg over hans skarpe og intelligente formuleringer.

Tilbake til den svensken som hadde sine meninger om mannlige hårstylister.

For det første setter han fordommer inn i en kontekst som kanskje er litt uvant. I dag tenker de fleste på muslimer nå temaet "fordommer" kommer opp.

Så formulerer han en mening om mannlige hårstylister som sikkert mange kjenner seg igjen i, før han omformulerer på en måte som gjør at mange ( faktisk!! ) tror at han sier noe annet, mens han egentlig sier akkurat det samme.

Jeg er svak for slik "ordkunst", men når man må forklare en vits har man vel feilvurdert sitt publikum. Beklager!

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg er svak for slik "ordkunst", men når man må forklare en vits har man vel feilvurdert sitt publikum. Beklager!
    Skjønte det, derfor smilefjeset. Men måtte skrive noe likevel...:)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    .............

Ta det rolig, jeg skjønte vitsen. Men som alle gode vitser så har den en sannhet i seg. Vi er faktisk så PK at vi fritar mennesker for legninger/lyter/tanker eller hva det måtte være selv om det faktisk er tilfelle. Alt for å frita oss selv fra å være rasistiske eller diskrimminerende. Derav tanken om omvendt rasisme.

V

vredensgnag

Gjest
    Det var ikke fri diktning da Falkberget skrev om Ane som måtte stå i gapestokken tre kirkesøndager på rad.

For eksempel kunne ugifte mødre bli straffet med gapestokk, slik at alle kunne gjøre narr av og spytte på dem.
    Han hentet eksempelet fra virkeligheten. Folk inne i kirken sparte på tobakklysen når presten nærmet seg slutten av søndagens hellige gjerninger, slik at de kunne sende avsted noen saftige salver mot stakkarene som stod i stokken. Kanskje mye å forvente at folk i disse landene skal ta oss igjen på kort tid, og bli like kloke som oss?

Falkberget: Sin mor, Ane, kan An-Magritt ikke huske, hun døde da datteren var bare spebarnet. En full soldat hadde voldtatt Ane og hun fikk et barn. Men å være ugift mor den gangen var en stor synd som måtte straffes hardt. Selv om Ane var helt uskyldig i det som hendte, måtte hun i gapestokken.
    Der skulle hun stå tre søndager på rad, i gapestokken til spott og spe, mens kirkefolket gjerne fikk spytte på henne. Påkjenningen var så stor at Ane ikke orket mer enn én opptreden i gapestokken - hun sprang i fossen og druknet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette er helt anderledes. Nå snakker vi om den kristne kulturarven. Vi skal jo være stolte av den.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Det sier sitt at Vreden må 200+ år tilbake i tid for å finne kristen praksis som minner om dagens islamske praksis.....

V

vredensgnag

Gjest
    Det sier sitt at Vreden må 200+ år tilbake i tid for å finne kristen praksis som minner om dagens islamske praksis.....
    Det sier mye. Vi har vunnet mye her - spesielt som et resultat av de amerikanske og franske revolusjonene, og vi burde virkelig stå på for å beholde det som ble vunnet, slik at vi kunne løsrive oss fra slik skit.
    Dessverre er det sterke krefter i gang for å prøve å gjeninnføre den typen underkastelse og straff som utløper fra religiøse mørkemenn - muslimene har ikke enerett på det.

Jeg har bodd mange steder i verden, og har blikk for relativisme mellom kulturer. Da vi her i Norge bestemte oss for å norskifisere og kristne samene, gjorde vi en antakelse som var naturlig for tiden, at de ville ha godt av å bli elevert (hentet opp) til "norsk standard." Det ble brukt temmelig brutale løsninger for å bevirke ønsket effekt.

Er det noe slikt vi ønsker å innføre i muslimske land, tro? En observatør kommenterte som følger når det gjaldt krigen i Afghanistan: "We will leave when we have killed everybody who wants us to leave."
    Er det en løsning, tro?

Første oljeforekomst ble konstatert i Saudi Arabia i 1938. Jeg har stått ved den brønnen. Nå er det gått mindre enn hundre år, og saudiaraberne har gått gjennom noen harde overganger fra å primært være et ørkenfolk organisert i stammer, gjerne nomadisk, etter skikker som forble uendret i århundrer - til å skulle forsøke å takle den moderne tids krav. Noe de er spesielt dårlige til når det gjelder menneskerettigheter og borgerrettigheter - tanker vi nå tar for gitt, selv om høyresiden og kirken her kjempet mot dem i århundrer, er simpelthen fremmede for dem.

Det er en idehistorisk avgrunn som kan måles i århundrer mellom muslimer man så lett kritiserer, og vår utviklede praksis på området. Men vi skal altså ikke så langt tilbake for å finne de merkeligste, religiøse eller ideologisk baserte overgrep også hos oss. (Og vil gubra ha et nyere eksempel, han kan kikke på hvordan tyskertøser ble behandlet etter krigen - forblindede overgrep man knapt kan tro.)

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    ^ Det var mange ord for å si at man må 200+ år tilbake i tid for å finne kristen praksis som minner om dagens islamske praksis....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Meget bra innlegg av vreden. Ref. tyskertøsene; Samtidig som alle tyske interneringsleire ble stengt så åpnet vi leirer her i landet. Dette er ikke lengre siden enn at mine foreldre husker det, og de lever enda....

Leiren på Hovedøya ble opprettet 1. oktober 1945 i den etterlatte brakkeleiren etter de tyske soldatene. Kvinnene kom da fra Fangeleir Fiskevollen, en leir som hadde blitt opprettet på Ljanskollen i juni 1945, men denne egnet seg ikke til vinterbruk.[27] Selv om formålet med interneringen offisielt ikke var straff eller varetekt, omtalte også rikspolitisjef Andreas Aulie leiren som en «fangeleir».[31]
    Etter at de lokale, midlertidige leirene i løpet av 1945 ble lagt ned, ble de internerte enten løslatt eller overført til Hovedøya. Rundt halvparten av kvinnene som var internert på Hovedøya var fra Oslo, resten var overført eller flyttet fra resten av landet.[27] I tillegg til de rundt 1 100 internerte kvinnene, var minst 16 barn, som ikke kunne bli ivaretatt hos andre familiemedlemmer, internert sammen med sine mødre.[27] Det var en ganske stor alderspredning blant de internerte, til tross for av nesten 70 % var i 20-årene.[32]
    Da sosialminister Sven Oftedal besøkte leiren våren 1946, besluttet han at leiren umiddelbart skulle stenges, da assosiasjonene til de konsentrasjonsleirene han selv hadde sittet i under krigen ble for sterke.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Når var det vi sluttet å definere homofili som en psykisk lidelse forresten? 1976 eller der om kring?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Odd ble nektet skolegang på grunn av hår og skjegg - osloby

Hvor lenge siden, sa du?

§213, opphevet i 1972:
    Finder utugtig Omgjængelse Sted mellem Personer af Mandkjøn, straffes de, der heri gjør sig skyldige, eller som medvirker dertil, med Fængsel indtil 1 Aar. Med samme straf ansees den, som har utugtig Omgjængelse med Dyr, eller som medvirker dertil.
    Paatale finder alene Sted, naar det paakræves av almene Hensyn.

Sist redigert av en moderator:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    ^Ja,jo, men nå var det vel steining kontra gapestokk det var snakk om. Men for all del, reis til et islamsk land og prøv å dytt pikken i rompa på rette gubben så skal vi se om du slipper unna med ett års fengsel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ingen planer om å dytte pikken min verken her eller der på en mann, hjemme eller i utlandet. Slapp av. Dette er bare en liten påminnelse om hvor korte disse århundrene egentlig er når det kommer til stykket. Men det er klart, de som trenger påminnelsen mest er minst tilgjengelige for den, og sånn har det alltid vært.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Odd ble nektet skolegang på grunn av hår og skjegg - osloby

Hvor lenge siden, sa du?

§213, opphevet i 1972:
    Finder utugtig Omgjængelse Sted mellem Personer af Mandkjøn, straffes de, der heri gjør sig skyldige, eller som medvirker dertil, med Fængsel indtil 1 Aar. Med samme straf ansees den, som har utugtig Omgjængelse med Dyr, eller som medvirker dertil.
    Paatale finder alene Sted, naar det paakræves av almene Hensyn.
    Akkurat, så det var faktisk straffbart frem til 1972. Ja, det er jo veeeeldig lenge siden. Merkelig at ett hvert arabiske stammesamfunn ikke har fulgt etter når de har hatt lang tid på seg...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og titt forresten litt på historien til Odd med det samme. Ikke mange århundrene siden han ble nektet skoleplass fordi han hadde langt hår og skjegg som 17-åring. Slått ned på gata ble han også, av samme grunn.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    "Ingen planer om å dytte pikken min verken her eller der på en mann, hjemme eller i utlandet."

Du skjønte sikkert at det var retorikk?

" Men det er klart, de som trenger påminnelsen mest er minst tilgjengelige for den, og sånn har det alltid vært."

Ups, litt ovenfra og ned idag? Du trenger nok en påminnelse om at det var snakk om straffemetoder og da ble plutselig århundrene lengre....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Av og til er det på sin plass å forstå eller misforstå, retorisk. Poenget, stort og bredt, er at vår lange liberale tradisjon er noe som har, om ikke blitt til, så i hvert fall utvklet seg i rasende fart de siste få årene.

Påpek gjerne bjelken i din nestes øye, gjør like gjerne noe med splinten i ditt eget.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    "Av og til er det på sin plass å forstå eller misforstå, retorisk"

?

"Poenget, stort og bredt, er at vår lange liberale tradisjon er noe som har, om ikke blitt til, så i hvert fall utvklet seg i rasende fart de siste få årene."

Prøver siste gang, det var snakk om straffemetoder. Hvis du finner noe ala gapestokk og steining i Norge de siste 200+ år så skrik ut.

"Påpek gjerne bjelken i din nestes øye, gjør like gjerne noe med splinten i ditt eget."

Så var det opp på hesten igjen.

Godnatt forøvrig!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    236 sider om straffemetoder? Beklager så mye, jeg har misforstått tråden helt. Jeg trodde den handlet om 'oss' og 'dem', sånn generelt. Igjen, beklager så meget. Trekker meg tilbake med det samme. Forresten lest Bestialitetens historie av Bjørneboe? Der sies det ganske mye fint om straffemetoder. Men jeg glemmer meg helt, trekke meg tilbake.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Mulig jeg utrykker meg helt fjernt, men jeg begynner å få inntrykk av at du liksom ikke vil forstå hva jeg skriver.
    Les innlegg 4696,97,98,99 så får du bakgrunnen for svaret mitt om århundrer osv. Det blir alltid tungt å diskutere når man snakker/skriver om to forskjellige ting.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er ikke bare deg, det er ikke bare meg. Denne diskusjonen har pågått her inne og andre steder i årevis, siste oppblussing har vart siden 11.sept 2001 og glørne har vært gode og varme siden. Det er en posisjon som kort fortalt innebærer at 'de' er flere hundre år etter 'oss' på nær sagt alle indikatorer hva kvalitativt gode samfunn skal ha eller være. Dine senere innlegg føyer seg inn i rekken.

Å avvise et argument som ikke passer ditt helhetssyn, eller det helhetlige synet du underbygger med disse senere innleggene, med henvisning til at de er ved siden av det du diskuterer akkurat nå? Det er et retorisk tjuvtriks, og jeg ser ingen betenkeligheter med å trosse deg på det punktet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Javel, da får jeg bare erkjenne at innleggene mine er egnet til å skape splid mellom folk og land, og at jeg bedriver retoriske tjuvtriks.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kloke ord om hvorfor religion og vitenskap er umulig å forene.

[video=youtube;yy5yWdVHv3o]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yy5yWdVHv3o[/video]

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det var mange ord for å si at man må 200+ år tilbake i tid for å finne kristen praksis som minner om dagens islamske praksis....
    Jeg er helt enig med deg, det som skjedde for 200 år siden har ingen ting å si på hva som skjer i verden i dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte må forsvare det personer gjør i Allahs navn uansett hva de gjør.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    Hva er problemet? Kjøtt er kjøtt, halalslaktet eller ikke. Hvis man ikke er religiøs så legger man vel heller ikke noe religiøst i måten maten er tilberedet på.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn