G
Gjestemedlem
Gjest
Book Excerpt: Exposing India’s Blood Farmers
Book Excerpt: Exposing India’s Blood Farmers | Science | WIRED
Book Excerpt: Exposing India’s Blood Farmers | Science | WIRED
|
Nok et stort minus i boken for Nortura.
Tja... det er religionen som heter kapitalisme som står bak dette. Det er billigere for Nortura å sende restene fra halal-kjøttet inn i det vanlige markedet. Tross alt er det slaktet helt likt. Eneste forskjellen er at det har vært en person som har sagt noen ord forut for slaktingen.Nok et stort minus i boken for Nortura.
Helt greit å selge halalmat, men skal man selge islamistisk mat så SKAL det merkes slik at forbrukerne vet hva de kjøper. Det er en stor fordel både for den islamistiske befolkningen og normale mennesker.
Så hvorfor er de da så livredd for å merke produktene med at produksjonen av dem er underlagt strengt islamistiske lover?Tja... det er religionen som heter kapitalisme som står bak dette. Det er billigere for Nortura å sende restene fra halal-kjøttet inn i det vanlige markedet. Tross alt er det slaktet helt likt. Eneste forskjellen er at det har vært en person som har sagt noen ord forut for slaktingen.Nok et stort minus i boken for Nortura.
Helt greit å selge halalmat, men skal man selge islamistisk mat så SKAL det merkes slik at forbrukerne vet hva de kjøper. Det er en stor fordel både for den islamistiske befolkningen og normale mennesker.
Jeg mener å ha hørt eller lest et sted at kjøttet ikke må berøres av kvinner etter slaktingen. Er dette riktig?Tja... det er religionen som heter kapitalisme som står bak dette. Det er billigere for Nortura å sende restene fra halal-kjøttet inn i det vanlige markedet. Tross alt er det slaktet helt likt. Eneste forskjellen er at det har vært en person som har sagt noen ord forut for slaktingen.
Man skal ikke tro alt man hører av rykter eller leser.Jeg mener å ha hørt eller lest et sted at kjøttet ikke må berøres av kvinner etter slaktingen. Er dette riktig?Tja... det er religionen som heter kapitalisme som står bak dette. Det er billigere for Nortura å sende restene fra halal-kjøttet inn i det vanlige markedet. Tross alt er det slaktet helt likt. Eneste forskjellen er at det har vært en person som har sagt noen ord forut for slaktingen.
Om Nortura vil drive med ritualmagi i sine slakterier så må de gjerne det. Problemet ligger ikke i produktet i seg selv, det påvirkes i liten grad. Men slikt som dette gir makt til islamistiske krefter som forlanger kontroll med hva ande mennesker tillates å spise. At en slik maktgigant som Nortura allierer seg med slike krefter er skremmende, for dette kommer til å balle på seg. På samme måte som at svinekjøtt forbys i mange offentlige sammenhenger fordi islamistisk matpoliti ikke aksepterer norske matvaner.Kapitalisme igjen. Markedsføring. Folk har jo fått massiv propaganda via media om at muslimer er onde.
Normal slakt foregår ved bedøvelse og deretter avblødning.
Halal slakt foregår ved noen ord, så bedøvelse og deretter avblødning.
Hva er problemet? kristne, ateister og andre tror ikke på den islamske gud. Ordene har ingen mening for alle ikke-muslimer. Og ikke blir ritualer for disse gruppene utelatt heller. Eneste problemet er at folk har fått det for seg at muslimer er onde og at halal-slakt er umenneskelig. Vel....
Dyrene blir slaktet helt likt.
Det er ikke muslimene som er problemet, det er religion og i dette tilfellet islam som er problemet. Siden du ser dette som et ikke problem og kun business så kan jeg jo spørre deg om du er villig til å betale ekstra for halalkjøtt? Det vil utvilsomt være mer kostbart å produsere halalkjøtt så jeg skulle tro at de som ikke bryr seg i hvert fall ikke ønsker å betale mer for kjøttet?Du lager dessuten 50 høns ut av ei fjør og argumenterer under falskt flagg. Det er ikke halal-kjøtt som er problemet, men muslimene.
Det er vel å se litt vel rosenrødt på det hele. De fleste muslimer blir nok født inn i situasjonen. De får aldri selv lov til å velge religion. De tvinges til det av familie og omgivelser og straffen for å bryte kan ofte være hard og grusom.Nå er det sånn at det er religionsfrihet i landet. Som en følge av det må man tolerere at andre mennesker har en religion. Ritualer som ikke er til skade for noen må da også tolereres.
Butikkene har full anledning til å ikke akseptere betalingstjenester fra Visa og Mastercard, og dette er et valg mange butikker tar for å at de skal slippe å betale gebyrene til dem. Det er mange butikker som har tatt dette valget og kun aksepterer Bank Axess.Og skulle det være slik at Nortura slenger kostnadene flatt over på alle kunder (noe de ikke gjør), så er jo ikke det noe nytt. EU har faktisk lovpålagt butikker å gjøre dette. Ja, du leste riktig. Lovpålagt at alle kundene skal dekke ekstrakostnadene til noen få kunder. VISA og Mastercard kredittkort. De tar 2-5% provisjon ved hvert kortbruk. Kunden med kredittkortet burde betale dette som et gebyr.
Hva om det hadde vært scientologer, satanister eller heksedoktorer fra Papua New Guinea som fikk lov til å kreve å komme med besvergelser over maten? Hadde folk vært like komfortable med Norturas kundebehandling da?Du lager dessuten 50 høns ut av ei fjør og argumenterer under falskt flagg. Det er ikke halal-kjøtt som er problemet, men muslimene.
Men kunder som ikke er religøse skal ha et valg om de vil bli påvirket av religion eller ikke, i dette tilfellet har vi det ikke. Selv om det er religionsfrihet så er ikke det det samme som å påtvinge oss andre Halal mat eller annet religiøst tull.Nå er det sånn at det er religionsfrihet i landet. Som en følge av det må man tolerere at andre mennesker har en religion. Ritualer som ikke er til skade for noen må da også tolereres.
Som ateist med den oppfatning at tro er den mest destruktive tankevirksomheten mennesket kan bedrive, så vil jeg ikke være med og tilrettelegge for religiøs innflytelse i hverdagslivet. Den bør bekjempes, ikke tilrettelegges for. Hvis Nortura vil produsere lydighetskost til overtroiske er det greit for meg, men jeg vil sterkt foretrekke at den i så fall er merket så jeg slipper å kjøpe den.Hva er problemet? kristne, ateister og andre tror ikke på den islamske gud. Ordene har ingen mening for alle ikke-muslimer.
Selvsagt vil tilbud følge etterspørsel, det er ikke problemet. Problemet er at vi som ikke vil ha disse produktene ikke får vite hva vi kjøper. En forutsetning for et velfungerende marked er at konsumentene kan ta informerte valg. I dette tilfellet utelates informasjon om hva man tilbys.Ingen som har alliert seg med noen som helst. Nortura følger klassiske markedsprosesser. Det er en gruppe som etterspør et produkt. Er det etterspørsel så vil det komme tilbydere.
Kjernen i problemet er såklart ikke halalkjøttet i seg selv, men at religion får påvirkning på stadig flere områder i samfunnet. Hver ny religiøs påvirkning av folk (inkl. normale, ikke-religiøse folk) sin hverdag innebærer et nytt skritt bakover i forhold til et sekulært og religionsfritt samfunn.Du lager dessuten 50 høns ut av ei fjør og argumenterer under falskt flagg. Det er ikke halal-kjøtt som er problemet, men muslimene.
...
Det er godt, disse slavekostymene hører ikke hjemme i vår del av verden.Det var jo gode nyheter:
Menneskerettighetsdomstolen: Det er lov å forby burka og niqab - Aftenposten
en praktiserende muslim foretrekker halal-kjøtt. Altså at det har vært en bønn forut for slakten. Selve slakteprosessen er lik.Religionsfrihet gir selvsagt ingen mening dersom det ikke også inkluderer frihet fra religion. Det er ingen prinsipiell forskjell mellom det å selge halalmerket, ikke-halal kylling til muslimer og det å selge ikke-halalmerket halalkylling til ikke-muslimer. Hver gang det førstnevnte skjer, blir det stor ståhei og det mangler ikke på ikke-muslimer som er fryktelig fornærmet på muslimers vegne. Men når ikke-muslimer protesterer mot at det sistnevnte skjer, blir de beskyldt for å være noen overreagerende drama queens. Prinsipiell tenkning er visst en heller vanskelig øvelse for enkelte...
...
Prøv å fortelle det til en praktiserende muslim.
Som ateist driter jeg syltynt om ei heks eller en imam vifter med kjeppen sin over båsen før dyra møter sitt endeligt. Merking av maten blir ikke annet enn et irritasjonsmoment. Så lenge dyra lider minst mulig fra vugge til grav er jeg happy, ritualer eller ikke er meg revnende likegyldig.Som ateist med den oppfatning at tro er den mest destruktive tankevirksomheten mennesket kan bedrive, så vil jeg ikke være med og tilrettelegge for religiøs innflytelse i hverdagslivet. Den bør bekjempes, ikke tilrettelegges for. Hvis Nortura vil produsere lydighetskost til overtroiske er det greit for meg, men jeg vil sterkt foretrekke at den i så fall er merket så jeg slipper å kjøpe den.Hva er problemet? kristne, ateister og andre tror ikke på den islamske gud. Ordene har ingen mening for alle ikke-muslimer.
Se på hva Islam har gjort med landene i Midtøsten og Nord Afrika. Alle land som følger dette systemet.Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
Ingen toleranse når jeg påtvinges religion.PS!
Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
PS!
Ja, vi må være intolerante for å beholde den vestlige toleransen. Du ser paradokset i det, ikke sant? Videre, hvorfor skal Norge nærme seg landene du nevner? De er jo intolerante mot annerledestenkende.Se på hva Islam har gjort med landene i Midtøsten og Nord Afrika. Alle land som følger dette systemet.Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
Så kan man spørre seg hvor tolerant man skal være med dem som ønsker det slik i Norge også.
Toleranse glir ganske fort ut i unnfallenhet, feighet, underdanighet og svik mot vestlige sekulære verdier.
Toleranse er hverken positivt eller negativt i seg selv, men en situasjonsbetinget egenskap. Det er helt avhengig av hva som evt. skal tolereres. Det er ikke vanskelig å komme med eksempler på negative og destruktive ting som man ikke bør tolerere, men det klarer du sikkert selv.Ja, vi må være intolerante for å beholde den vestlige toleransen. Du ser paradokset i det, ikke sant? Videre, hvorfor skal Norge nærme seg landene du nevner? De er jo intolerante mot annerledestenkende.Se på hva Islam har gjort med landene i Midtøsten og Nord Afrika. Alle land som følger dette systemet.Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
Så kan man spørre seg hvor tolerant man skal være med dem som ønsker det slik i Norge også.
Toleranse glir ganske fort ut i unnfallenhet, feighet, underdanighet og svik mot vestlige sekulære verdier.
Du har jo misforstått hva dette egentlig handler om, det er ingen som nekter muslimer og spise halal kjøtt, dette handler om at vi som ikke er muslimer må spise mat som er slaktet etter deres religion.Ja, vi må være intolerante for å beholde den vestlige toleransen. Du ser paradokset i det, ikke sant? Videre, hvorfor skal Norge nærme seg landene du nevner? De er jo intolerante mot annerledestenkende.Se på hva Islam har gjort med landene i Midtøsten og Nord Afrika. Alle land som følger dette systemet.Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
Den "intoleransen" du her påberoper det er det reneste tøv, og til tross for at den er mindre alvorlig, er den i sitt utgangspunkt identisk med den "krenkelse" en rekke mennesker mener seg utstatt for i alle mulige sammenhenger. Problemet mitt blir at selv om jeg har stor toleranse for andre menneskers tro, handlinger og væremåter, så vil jeg komme til å "vise ringeakt", eventuelt "krenke", fordi jeg er bevisst på å si fra at det går for langt, om det skulle bli nødvendig. Når kvinner tvinges til å kle seg som spøkelseskladden, når andre skal tvinges til å forholde seg til fantasifostre, når lovverket infiseres, når enkeltpersoners rettigheter er truet, da sier man tydelig i fra, og dermed er man helt uskyldeig der hvor man "krenker" og "viser ringeakt". Mullaens bønn ER humbug! Men jeg har allikevel ikke noe problem med at han sier den over hodene på en flokk sauer som står på alle 4.PS!
Helt riktig! Det utvises en helt klar intoleranse overfor oss som ikke ønsker å få servert slikt kjøtt umerket.
Jeg tar min egen tro alvorlig, og jeg respekterer andres tro i slik grad at jeg ikke vil avfeie mullaens bønn for dyret som humbug.
Gjør man det viser man ringeakt for muslimenes tro.
Til slutt vil jeg stille et spørsmål om hvorfor jeg og Deph, dog med ganske ulike utgangspunkt, skal være tvunget til å vise toleranse
overfor noen som ikke tolererer oss?