Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.021
    Antall liker
    752
    Costa Blanca? Hvor mange spanjoler knelte ned på universitetsplassen igår?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    cybervision_ skrev:
    Ville likt å sett en gjeng nordmenn gå med faner kontra dette ned en av gatene i deres opphavsland...
    Fant du ikke et eksempel som er relevant?
    Vel, spanjolene i det området er i alle fall forferdet over at nordmenn henger norske flagg ut av vinduer og terrasser etc hele året. De mener vi oppfører oss hensynsløst, nasjonalistisk og som okkupanter av fremmed land. For slik oppførsel er regnet som kolonialisme av dem. Et slags "vi planter vårt flagg for å markere at vi krever dette landet på vegne av Norge". De om det, men nordmenn vekker i alle fall forferdelse på Costa Blanca med sin mangel på respekt for Spania.

    Det er jo relevant i så måte. Norge provoserer også andre land vi bosetter oss i, og det vet mange av dem. Når det er sagt synes jeg demonstrasjonene er helt feil i den form de har tatt, men ikke slik at den bør stoppes eller på noen annen måte forhindres. At han som holdt den famøse talen er en premieidiot er det heller ingen tvil om. Snakk om fåreskalle, men så har han kanskje spist for mye får og for lite svin. Og så advarer da også Muslimsk Råd og pakistanske privatpersoner mot den ekstreme gjøken også. Ali R. har forresten karakterisert Ali B. som en nyttig idiot for ekstremistene. Og det har han rett i. Det er en mindre smart kriminell som aldri har lest en side i Koranen, bare blitt fortalt hva som står der av fåreskaller og løgnere. Og de har som oftest kun lest fatwaer og shariaer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Utrolig godt eksempel ... ikke.

    Nå snakker vi mer om å endre samfunnets retning, verdier og holdninger - ikke en gjeng nordmenn på permanent ferie.

    Jeg mener rett og slett at de som kommer til Norge for å ta del i det vi har som er opparbeidet og jobbet for bør ha en helt annen holdning enn de har. Istedet for å drive på som kjeltringer og utnytte vår naive godhet burde de være takknemlig og svært ydmyke. Det er ikke holdninger som kommer frem hos alle - og aksjoner som dette, svært høy representasjon bak murene m.m. sier ihvertfall meg at "things are getting out of hand" og noen av de skarpe knivene vi har valgt inn på tinget må ta et grep snart - tydelighet og konsekvenser er det eneste mange av disse forstår.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    cybervision_ skrev:
    og noen av de skarpe knivene vi har valgt inn på tinget må ta et grep snart - tydelighet og konsekvenser er det eneste mange av disse forstår.
    Vel, det er vi som er velgere. Kanskje vi skal begynne med oss selv hvis vi ønsker endringer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    oddgeir skrev:
    cybervision_ skrev:
    og noen av de skarpe knivene vi har valgt inn på tinget må ta et grep snart - tydelighet og konsekvenser er det eneste mange av disse forstår.
    Vel, det er vi som er velgere. Kanskje vi skal begynne med oss selv hvis vi ønsker endringer.
    Jeg har ikke mer enn en stemme og den gikk ikke til gutteklubben som styrer skuta i dag for å si det slik.
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Taxi-muslimene med Batthi i spissen oppfordrer til boikott av Dagbladet!
    Da sender jeg stafettpinnen videre,
    boikott OSLO taxiene som kjøres av muslimer!

    Rett skal være rett mener jeg, eller "øye for øye og tann for tann" som kanskje er det eneste avstraffelse (språk) som forstås.

    :p
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Det er ikke så mange andre enn muslimer som kjører taxi i Oslo, så det blir mye gåing fremover. ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det jeg synes er mest trist med dette er at jeg som er glad i landet mitt og gjerne deler med folk som kan oppføre seg føler det omtrent som at jeg har folk på besøk i hagen som drar opp blomster jeg er glad i og har stelt godt med røttene, mens jeg står med ryggen til og griller den beste maten jeg har til dem. Ingen god følelse og jeg får en vond smak i munnen av å følge siste tiders hendelser.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Kanskje en brannfakkel ?

    Jeg personlig har den "tro" at når vi ( muslimer, kristne og andre kjøtere ) gjennom noen hundrer evt tusner av år hadde kriget og kranglet og på dette grunnlaget de facto avgrenset "våre" reservater der "vi" bor med "de andre" på utsiden av "våre" grenser, ja så var det en grunn til at det hadde blitt slik. Kanskje fordi erfaringen fra fortiden hadde vist at det var den beste måten å innrette seg på? Med det mest produktive og fredligste resultatet? Vi har gjennom århundredene greid å forholde oss til hverandre som fiender og handelspartnere, men vi har stort sett unngått nærmere kontakt enn som så. Når en gruppe har krysset grensen til en annen gruppe i stort antall har det historisk sett vært i forbindelse med krig / røvertokt eller erobringsferder.

    Det at et stort antall "fremmede" kommer hit og bosetter seg medbringende kultur, religion og sosiale normer er ikke noe vi i "nyere" historie har så stor erfaring med. Det mest nærliggende eksempelet er vel da europeere "overtok" Amerika. Det er ikke noe man nødvendigvis som europeer bør se på som noe å være stolt av! Ikke minst med tanke på hvordan USA har utviklet seg. Uansett tør jeg våge den påstand at urbefolkningene i Amerika ( sør og nord ) kanskje i ettertid føler at de ikke gjorde "nok" for å stoppe dette som den gangen skjedde!

    Uansett om der finnes snille moderate og hyggelige muslimer er det kanskje en grunn til at vi i "noen" år har holdt oss adskillt fra hverandre, med unntak av de gangene når vi da har kriget mot hverandre. Jeg tror ikke den menneskelige natur har forandret seg til det bedre de siste 250 år så jeg har en vemmelig følelse av at den folkevandringen vi ser nå av muslimer inn til Europa på sikt vil få de samme virkningene som et erobringstokt. Forskjellen denne gangen er at det foregår så sakte at vi knapt merker det. Omtrent som hummeren som legges i en kjele kaldt vann som settes på varmen.

    Når eller om vi våkner og innser det som skjer er jeg redd det blir vel sent til å gjøre noe med det. Jeg tror deler av Norge i løpet av den neste generasjonen vil bli erklært "muslimsk" med muslimsk lovgiving og styre. De har etablert seg og det vil bli så jævlig grisete å gjøre endringer på dette at det i praksis ikke vil være mulig. "Rosengård syndromet" vil nok spre seg. Man ser det veldig tydelig i Frankrike i forstader til Paris, og man ser også at regjeringen i Tyskland er veldig opmerksomme på at de har så mange "lett fornærmelige" muslimer i landet at det legger sterke begrensinger på den politikken som kan føres. Demokrati? Ja mon det?? Grunnen til problemene i Tyskland er ikke først og fremst tanke på stemmegiving, men tanken på det kaos og den revolt disse gruppene har vist og viser at de er villige til å sette i gang for at den europeiske "urbefolkningen" skal underkaste seg !

    Vår egen regjering er også klar over de spenningene som ligger i samfunnet, og et eksempel på det de gjør er den pågående revisjonen av våpenloven. Den "gamle" er faktisk ganske ny, men her proriteres en ny våpenlov likevel, uten at skytterorganisasjonene får være med i arbeidsgruppen!? Den nye loven vil garantert innholde sterke nye restriksjoner mot privat våpeninnehav. Ikke totalforbud, det vil nok ikke komme før etter neste revisjon om 10-15 år. Hvorfor? Man forbereder tiltak for å motvirke en mulig reaksjon fra etniske nordmenn mot muslimske miljøer. Folket skal avvepnes ! At flere innvandrergrupper har tilgang på illegale våpen velger man å overse, med overlegg! De illegale våpnene kan man jo likevel ikke gjøre noe med. Og uansett så lenge man avvæpner den ene parten i en konflikt vil man "unngå" den væpnde konflikten. Da blir det kun et spørsmål om underkastelse!

    Pessimsit med tanke på Norges og mine barns framtid? Ja det er jeg!

    Tro på en fredelig løsning og fredelig sameksistens på "vårt" liberale verdigrunnlag ? Nei !


    Virkelig bra innlegg, det er vel flere som føler det slik……..Men dette gjelder selvsagt ikke bare muslimer, det inkluderer også våre nærmeste naboer, beklager svensker og dansker ;)

    Innvandring etter en invers lineær kurve alt etter hvor kompatible man er i forhold til samfunnet man ankommer hadde muligens hvert bærekraftig.

    Flerkulturelt samfunn er utopi og klodens største utfordring er overbefolkning


    Å sammenlikne 17maitog med demonstrasjoner er vel litt skivebom og om spanjolene ikke er fornøyd med de norske koloniene er de i sin fulle rett til å erklære de uønsket, de er tross alt bare gjester.

    Når det gjelder muslimene er de i sin fulle rett til å uttrykke misnøye gjennom lovlige demonstrasjoner, men å kalle debatter om endringer som de krever av samfunnet for hets det er pisspreik.

    Slike plakater som dette er jo vanlig kost rundt om, kan vi føle oss litt krenket/truet?
     

    Vedlegg

    J

    JIGSAW

    Gjest
    Det er bare sundt å gå fra A til B, det er godt for kroppen.
    Ta toget eller bussen TIL byen, ta trikken eller bussen I byen, bruk sykkel i byen eller gå.
    Jeg var en tur i Oslo i september. jeg brukte bena stort sett til å forflytte meg fra A til B osv.

    Det er vinn, vinn og atter vinn situasjon og resultatet blir:
    Nordmenn blir sunnere, Oslo får renere luft og taxi-muslimene må finne seg annet arbeid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder Pinkys eksempel så skal jeg være enig i at det finnes nordmenn i utlandet, både i Spania og andre steder, som oppfører seg på en meget provinsiell måte, om man får lov til å si det så forsiktig!? Personlig finner jeg 17 mai tog i utlandet meget upassende ! Feire dagen med venner og kjente, i Sjømannskirken eller i ambassadehaven er OK, men å plage vertsnasjonen med å rusle i gatene med norske flagg etc er ytterst forkastelig, etter min oppfatning.

    Man burde kanskje innføre en "dannelsestest" for nordmenn før de fikk lov til å reise ut !??

    Så!! Nå har jeg sagt fra og tatt avstand fra landsmenns utidige og flaue oppførsel. Da kan de "moderate muslimene" som for tiden kun er opptatt med å stikke hodet i sanden gjøre det samme når det gjelder sine !

    Når dette er sagt vil jeg avsluttningsvis bare si at det som forferder meg mest er alle de "moderate" / "moderne" muslimer i framtredende posisjoner i Norge, feks på Stortinget som i henhold til egne utsagn er "såret" over Dagbladets bruk av ytringsfriheten. De menneskene skremmer meg ! Ikke fordi de ønsker å bombe eller drive terror, men nettopp fordi at de er "såret"!??!! Hva pokker mener de ? Moderne mennesker som lever i år 2010 ?? Hvor mange her i landet har da ikke grunn til å føle seg "såret" over feks KLM's harseleringer med Kirken Den Norske, våre prester, Gud og Jesus !

    Jeg anser meg for å være en kristen person, men gidder faktisk ikke la meg provosere av at noen lager spøk og gøy på "bekostning" av kristendommen ! Hvis denne guden, hva enten det er min Gud eller muslimenes Allah, føler seg støtt av spøk og spas, er han enten et smålig, selvhøytidelig fjols! Og hvis han, om han er støtt av det ikke er i stand til å "gjøre noe med det" på egen hånd, - uten hjelp av terrorister, ja da er han søren meg ikke mye til gud å regne med ! Da kan egentlig bare ha det så godt !! IMHO !
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Bruker taxi når jeg har vært på Underwater. Det er så viktig at da må prinsippene falle. ;)
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Det er ikke så mange andre enn muslimer som kjører taxi i Oslo, så det blir mye gåing fremover. ;D
    Det gjør det, ingen nordmenn tar slike lavstatusjobber lengre. Da måtte det i så tilfelle bli at prisen går drastisk opp men det vil vi heller ikke.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.021
    Antall liker
    752
    fjellvåk skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er ikke så mange andre enn muslimer som kjører taxi i Oslo, så det blir mye gåing fremover. ;D
    Det gjør det, ingen nordmenn tar slike lavstatusyrker lengre. Da måtte det i så tilfelle bli at prisen går drastisk opp men det vil vi heller ikke.
    Hvis man unnlater å betale skatt samtidig som man melker sosialen blir det vel ikke så aller verst......
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg anser meg for å være en kristen person, men gidder faktisk ikke la meg provosere av at noen lager spøk og gøy på "bekostning" av kristendommen ! Hvis denne guden, hva enten det er min Gud eller muslimenes Allah, føler seg støtt av spøk og spas, er han enten et smålig, selvhøytidelig fjols! Og hvis han, om han er støtt av det ikke er i stand til å "gjøre noe med det" på egen hånd, - uten hjelp av terrorister, ja da er han søren meg ikke mye til gud å regne med ! Da kan egentlig bare ha det så godt !! IMHO !
    Precisely. Jeg tror Gud har stor humor og det står i "skriften" at han ser til hjertene. Heldigvis for meg.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Gubra skrev:
    fjellvåk skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er ikke så mange andre enn muslimer som kjører taxi i Oslo, så det blir mye gåing fremover. ;D
    Det gjør det, ingen nordmenn tar slike lavstatusyrker lengre. Da måtte det i så tilfelle bli at prisen går drastisk opp men det vil vi heller ikke.
    Hvis man unnlater å betale skatt samtidig som man melker sosialen blir det vel ikke så aller verst......
    Det er riktig men du får aldri en nordmann til å drive taxi på den måten, han ønsker å drive på skikkelig vis, og da må prisen drastisk opp skal han leve av det samt at det blir litt status å kjøre taxi.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    17. Mai-tog er vel egentlig ok der det finnes en overveldende stor overvekt nordmenn, selv om det er helt utenkelig for andre nasjoner å gå i tog for å feire sin nasjonaldag i utlandet. Det er med andre ord litt dårlig folkeskikk, det er jeg helt enig med Spiralis i. Men dårlig folkeskikk er typisk norsk, så det er et spørsmål om nasjonal oppdragelse.

    Men å enten sette opp en flaggstang i hagen eller henge flagg utenfor huset er kun lov for ambassader i den virkelige verden, sett bort fra vårt trangsynte nasjonalistiske verdensbilde. Det er nemlig et symbol på norsk eiendom, slik som en ambassade er. På norske ambassader gjelder norsk lov fordi det er norsk land. Men når vi henger flagget opp andre steder enn der så er det et symbol på annektering eller okkupasjon, noe som er direkte usmakelig etter internasjonal skikk og bruk. Satt sammen med et spansk flagg som er like stort er det faktisk greit, spesielt utenfor norske pub-er og butikker. Men et stort norsk flagg og et lite spansk, eller ikke noe spansk i det hele tatt, regnes som en provokasjon i alle land. Sett bort fra i Norge, for der er det så og si ingen som gjør slikt. På 4. juli synes jeg det er greit med amerikanske flagg, men de må senkes etter norske flaggregler når kvelden kommer hvis det ikke er en vimpel.

    Det handler om respekt, og de muslimene som vi ser i de bildene kan bare pelle seg hjem til sine arabiske land. For merk dere at det sjelden eller aldri er persere eller shia-muslimer som gjør slikt. Det er også bare sunni-muslimer som er på CIAs liste over terrorister også. Jeg kan forstå hvis de føler seg støtt av at ordet muslim brukes siden det også innbefatter dem. Til dags dato har ikke shia-muslimer begått terror i vesten, og de som er shia ville sikkert sett at ordet sunni ble brukt når denne typen muslimske personer diskuteres.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    17. Mai-tog er vel egentlig ok der det finnes en overveldende stor overvekt nordmenn, selv om det er helt utenkelig for andre nasjoner å gå i tog for å feire sin nasjonaldag i utlandet. Det er med andre ord litt dårlig folkeskikk, det er jeg helt enig med Spiralis i. Men dårlig folkeskikk er typisk norsk, så det er et spørsmål om nasjonal oppdragelse.
    Dette er tull slikt finner man i mange storbyer jeg har selv sett mange feire sin nasjonaldag med mer i fremmed land.

    Hvilket som er helt ok og setter litt farge på tilværelsen, problemet oppstår når man bruker mer energi de resterende 364 dagene på og forandre landet man er gjest i enn å tilpasse seg
    http://www.carnaval.com/cityguides/newyork/parades.htm
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    17. Mai-tog er vel egentlig ok der det finnes en overveldende stor overvekt nordmenn, selv om det er helt utenkelig for andre nasjoner å gå i tog for å feire sin nasjonaldag i utlandet. Det er med andre ord litt dårlig folkeskikk, det er jeg helt enig med Spiralis i. Men dårlig folkeskikk er typisk norsk, så det er et spørsmål om nasjonal oppdragelse.
    Dette er tull slikt finner man i mange storbyer jeg har selv sett mange feire sin nasjonaldag med mer i fremmed land.

    Hvilket som er helt ok og setter litt farge på tilværelsen, problemet oppstår når man bruker mer energi de resterende 364 dagene på og forandre landet man er gjest i enn å tilpasse seg
    http://www.carnaval.com/cityguides/newyork/parades.htm
    Du leste resten av innlegget mitt? For jeg skriver at det er akseptabelt å feire nasjonaldagen i utlandet, men det med å indikere okkupasjon bevisst eller ubevisst er ikke akseptabelt. Men det er lovlig, da. Men uakseptabelt ifølge spanjoler. Vi vet vel ikke bedre, tipper jeg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    Litt uklart sitat muligens, men det inkluderte delvis spiralis

    Dette var tull
    selv om det er helt utenkelig for andre nasjoner å gå i tog for å feire sin nasjonaldag i utlandet.
    Jeg syne dette lager litt liv og røre, noe ikke spiralis synes
    Personlig finner jeg 17 mai tog i utlandet meget upassende
    Og jeg mener ikke bare den norske nasjonaldagen
     

    Altec-Ove

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    13
    Antall liker
    9
    Sted
    Drøbak
    Har ikke lest alle innlegg men 17mai tog i utlandet er fint, men de kunne kanskje sprites opp med litt dekkbrenning, ruteknusing etc spesielt i Sverige der de hele tiden tegner oss med nisselue!?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cassandra skrev:
    Har ikke lest alle innlegg men 17mai tog i utlandet er fint, men de kunne kanskje sprites opp med litt dekkbrenning, ruteknusing etc spesielt i Sverige der de hele tiden tegner oss med nisselue!?
    Men det passer det jo bra å tegne oss med. Vi er i tillegg flinke til å trekke den ned over øynene, uansett hvilken side i politikken vi tilhører.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.399
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det går rykter om at det på PST's nettsider ligger en link til hifisentralen.no. Det var nok det tryggeste at den off-topic tråden dere vet ble slettet før Dagbladet tok saken.
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.474
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    coolbiz skrev:
    Det går rykter om at det på PST's nettsider ligger en link til hifisentralen.no. Det var nok det tryggeste at den off-topic tråden dere vet ble slettet før Dagbladet tok saken.
    ;D
    Ser at det er dukket opp en setning i toppruten med direksjoner:Les her, i rødt.

    Er ytringsfriheten et passert stadium her på sentralen?
    Klart dette er et møtepunkt for HiFi-interesserte, men de fleste har interesser og meninger om mer enn bare HiFi....
    Må selv si at jeg har hatt stor glede av å både poste diverse og lese hvordan andre vurderer de samme ting og emner.
    Har man et dårlig inntrykke av en religion eller kongehuset, Frp eller Venstre, og ikke kan debattere det, hvordan skal da verden kunne gå videre?
    Det er jo ofte når man hører andres mening at man får perspektiv til å forstå at man selv kanskje har tatt feil, eller forstår enda bedre hvor rett man selv har...
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.934
    Antall liker
    6.015
    Torget vurderinger
    2
    lomt skrev:
    Er ytringsfriheten et passert stadium her på sentralen?
    Hifisentralen er primært et forum for diskusjon av hi-fi utstyr og musikk, og ikke en arena hvor det er lov til å trakkasere eller slenge dritt om folks relgiøse holdninger. Vi tillater folk å snakke om stort sett det meste under Off Topic, men et sted går grensen, og det tror jeg de fleste har forståelse for.

    Ytringsfriheten har forøvrig lovfestede begresninger, deriblant dette med trakkasering av relgion.

    Det er fullstendig tillatt å diskutere relgion, politikk m.m., men når en tråd eller innlegg slenger dritt om andres menneskers relgiøse overbevisninger så er det brudd på både lov og våre regler.

    Jeg regner med at de fleste klarer å forstå når grensen er overtrådt.

    Mvh
    Høvdingen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lomt skrev:
    He he, virker som en god ide i utgangspunktet. Dessverre for de som prøver det så tror jeg sentralen kommer til å bli litt misstenkelig på motivene for en slik bestilling hvis den kommer fra en bedugget mannsperson. ::)

    Forøvrig har Høvdingen helt rett. Han sitter med et redaktøransvar her, og må få lov til å holde stien ren i sitt forum.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    På et eller annet tidspunkt vil det europeiske folket reise seg til kamp.

    Til å begynne med vil det vises i folkeavstemminger eller i andre tilsynslatende uskyldige markeringer.
    Som Sveits, som arrangerte folkeavstemming om minareter, til Belgia, som arrangerte tilsvarende om burka.
    Begge ble et protestvalg mot tap av egen identitet.

    Folk flest, i mangel av å ikke bli hørt, stemmer i favør av det unevnelige, det uhørte, når de kommer under press.

    Det viser historien.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    En gang for lenge siden, da Spiralis var en ung blåøyd gutt som gikk på skolen stillte han læreren et par spørsmål han ikke fikk svar på.

    Hvorfor ?

    Hvordan kunne det skje ?

    Hva det dreide seg om ? Hitlers maktovertagelse og jødeutryddelsene i Tyskland og de okkuperte land. For meg som da var et barn virket det helt sprøtt at tyske velgere faktisk hadde valgt Hitler, dog ikke rent flertall men tilstrekkelig mange til at han kom i posisjon på lovlig vis. Jeg forsto aldri hvordan noe slik kunne skje !

    Og hvorfor var det "ingen" som protesterte da han satte igang jødeutryddelsene ? Jeg husker at Anne Franks dagbok gjorde et enormt intrykk på meg, og besøket i Anne Frank huset i Amsterdam gjorde et overveldende intrykk da jeg besøkte det for to år siden. Min datter som da var 10 ble fullstendig overgitt av historien om den unge piken som hadde bodd der og som ble drept av nazistene, og hun som meg stillte spørsmålet HVORFOR ?

    Som et apropos til Oddgeirs innlegg over tror jeg at jeg etterhvert begyner å få et svar på mine spørsmål fra "anno dazumal", dessverre, om jeg får lov å tillegge et lille betenkt forbehold.

    Når man følger med i media slik man er oppdratt til å gjøre, man skal jo holde seg orientert må vite, blir man stadig mer og mer oppgitt over det som på lokal nordnorsk dialekt her jeg bor nok vil omtales som: "Haulaushet" (Hode-løshet). I sak etter sak ser man at "de styrende" ignorerer folkevilje, folkets rettferdighetssans og rettsoppfattelse. Dette skjer slik man på "grunnplanet" oppfatter det fordi "de styrende" føler seg høyt hevet over almuen som presumtivt ikke forstår sitt eget beste.

    Dette gjelder ikke bare religion, rasisme, justis, skatte avgifts -politikk. Det gjelder vel etterhvert alt som er med på å legge premisser for hvordan vi "vanlige arbeidende" mennesker skal kunne leve livene våre her i landet. Jeg kjenner at jeg føler meg avorlig sviktet av "våre tillitsmenn" de som er valgt for å sørge for en fornuftig styring av dette landet. Her på HFS kommer det klarere og klarere fram en skillelinje som går ved FRP. Dette er nok ikke spesiellt for HFS. Jeg tror vi å mange måter speiler befolkningen med unntak for vår "ikke ubetydelige" lydfetisj. En smule uro preger befolkningen og fler og fler sier i private samtaler at NÅ, nå skal de stemme FRP ved neste valg! Det gjør de sevsagt ikke, til det er man for redde for det uprøvede og ukjente, så det blir nok AP den neste gangen også. Det må tillegges at som den dannede person jeg er sier jeg ikke dette til den bekjente jeg snakker med. Det ville jo vært uhøflig. Jeg sier vel noe i retning av: "Good for you!".

    Selv må jeg, om jeg skal være helt ærlig, innrømme visse reservasjoner mot å stemme FRP. Født inn i det "det bedre borgerskap" med intelektuelle, lærere, og venstrefolk, i generasjoner tilbake på farsiden og mor fra en etablert bank og handelsfamilie der Høire ( med i ) var det eneste tenkbare alternativ, føles det "en lille smule" vulgært å skulle stemme FRP. Det må inrømmes ! Og det er sikkert mange med meg som føler det slik.

    I denne litt beklemte situasjonen er det at jeg stadig oftere tar meg i å ønske. Det skal man som kjent være forsiktig med, fordi man risikerer å faktisk få det man ønsker seg! Jeg ønsker meg "En Sterk Mann!" En som kan rense opp og fikse alt det som "folk flest" oppfatter som feil i samfunnet. Litt "ordning muss sein!" hadde kanskje vært på sin plass? Jeg har etterhvert kommet til at dette nok ikke skyldes drypp eller andre somatiske problemer under topplokket. La meg legge til at jeg enn så lenge har klart å "ta meg inn igjen".

    Men en bivirkning av dette er, tror jeg, at jeg nå etter alle disse årene har funnet svarene på mine hittill ubesvarte spørsmål. Jeg tror jeg forstår HVORFOR folk, vanlige anstendig tyskere kunne velge Hitler, jeg tror også at jeg kanskje forstår HVORDAN det kunne ha seg at de samme anstendige menenskene ikke hevet røstene og sa: "Nei nu Adolf! Nu går De over streken!!" da han begynte å gasse jøder. Folket var gått lei, de hadde fått nok, de ville bare ikke finne seg i tøys lengere!

    Ikke bare tror jeg at jeg begynner å forstå dette, jeg er redd jeg i deres situasjon muligens kanskje ville gjort det samme ! Og når jeg ser det samfunnet som er i ferd med å vokse fram her hjemme ser ser jeg det som en ikke helt usansynlig framtidsvisjon at vi kan komme i den situasjon der man også i Norge kan få muligheten til å stemme over hvorvidt "Den Sterke Mann" skal få komme inn i varmen og gi ordre om at "ordnung muss sein!"

    Hva skal man da stemme i en slik situasjon? Vel jeg vet ikke men,..... oftere og oftere tar jeg meg i å utfordre min anstendighet, vurdere denne tanken. Og det kjære venner på, DET skremmer meg! Den tanken skremmer meg mye mer enn AlQuida og allverdens militante muslimer!


    Edit: typo
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Når man følger med i media slik man er oppdratt til å gjøre, man skal jo holde seg orientert må vite, blir man stadig mer og mer oppgitt over det som på lokal nordnorsk dialekt her jeg bor nok vil omtales som: "Haulaushet" (Hode-løshet). I sak etter sak ser man at "de styrende" ignorerer folkevilje, folkets rettferdighetssans og rettsoppfattelse. Dette skjer slik man på "grunnplanet" oppfatter det fordi "de styrende" føler seg høyt hevet over almuen som presumtivt ikke forstår sitt eget beste.
    Det er vel i hovedsak et forvrengt bilde skapt av sensasjonspressen. Stor hurlumhei rundt en og annen sak som belyser pussig saksbehandling eller en og annen regel som er litt lite gjennomtenkt. I det store og hele lever vi i et av de landene i verden der vanlige folk er best beskyttet mot myndighetene og har best rettigheter.

    Det er med andre ord oppfattelsen det er noe i veien med.


    Dette gjelder ikke bare religion, rasisme, justis, skatte avgifts -politikk. Det gjelder vel etterhvert alt som er med på å legge premisser for hvordan vi "vanlige arbeidende" mennesker skal kunne leve livene våre her i landet. Jeg kjenner at jeg føler meg avorlig sviktet av "våre tillitsmenn" de som er valgt for å sørge for en fornuftig styring av dette landet.
    Så du ser dine betraktninger som representative som "den vanlige arbeidene", "folk flest", mannen i gata eller hvilken floskel man nå velger å bruke?

    Det er jo disse menneskene som nettopp har valgt politikere med den politikken på de områdene du nevner. Så at det finnes en furtende, tungt religiøs, forskremt og småforvirret undergruppe av befolkningen som ikke forstår hvor bra i har det er ikke et utslag av at det er noe galt med grunnlinjene i denne politikken. (Enten det er Ap eller Høyre/sentrum som har ført den).



    Her på HFS kommer det klarere og klarere fram en skillelinje som går ved FRP. Dette er nok ikke spesiellt for HFS. Jeg tror vi å mange måter speiler befolkningen med unntak for vår "ikke ubetydelige" lydfetisj. En smule uro preger befolkningen og fler og fler sier i private samtaler at NÅ, nå skal de stemme FRP ved neste valg! Det gjør de sevsagt ikke, til det er man for redde for det uprøvede og ukjente, så det blir nok AP den neste gangen også. Det må tillegges at som den dannede person jeg er sier jeg ikke dette til den bekjente jeg snakker med. Det ville jo vært uhøflig. Jeg sier vel noe i retning av: "Good for you!".
    Ja som eferpeer er man jo litt som en politisk sengevæter. Det finnes nok naturlige forklaringer og man skal være varsom med hvordan man konfronterer dette.

    Risikoen for det ukjente er forståelig, spesielt når dette ukjente står for en politikk som går på tvers av alt det som har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. At slike bevegelser kan slå rot i land som nå holder på å gå konkurs, som Hellas, Portugal og UK er derimot forståelig. Når de offentlige budgetter må skjæres til beina, folk må begynne å betale skatt, offentlige støtteordninger kuttes og man desperat ser seg om etter noen utlendinger man kan skylde på så er et klima der slike politikere kan få makt mer å forvente. I Norge er det ingen grunn til å rasere landet og erklære unntakstilstand riktig ennå.


    Selv må jeg, om jeg skal være helt ærlig, innrømme visse reservasjoner mot å stemme FRP. Født inn i det "det bedre borgerskap" med intelektuelle, lærere, og venstrefolk, i generasjoner tilbake på farsiden og mor fra en etablert bank og handelsfamilie der Høire ( med i ) var det eneste tenkbare alternativ, føles det "en lille smule" vulgært å skulle stemme FRP. Det må inrømmes ! Og det er sikkert mange med meg som føler det slik.
    De er vulgært å stemme Frp. Å stemme utifra frustrasjon, VG-oppslag og ubegrunnet angst for sine medmennesker er ikke videre rasjonelt når man lever i et land som Norge og ikke i f.eks. Ungarn. Det handler dog ikke om "bedre borgerskap" for det er nettopp her partiets eiere og sponsorer befinner seg. Det er nesten utelukkende slike som finansierer driften av partiet fordi de har økonomiske egeninteresser i dette. Finansfyrster, matvarebaroner og bildekklangere. De er om ikke "det bedre borgerskap", så i hvertfall det dårlige.



    I denne litt beklemte situasjonen er det at jeg stadig oftere tar meg i å ønske. Det skal man som kjent være forsiktig med, fordi man risikerer å faktisk få det man ønsker seg! Jeg ønsker meg "En Sterk Mann!" En som kan rense opp og fikse alt det som "folk flest" oppfatter som feil i samfunnet. Litt "ordning muss sein!" hadde kanskje vært på sin plass? Jeg har etterhvert kommet til at dette nok ikke skyldes drypp eller andre somatiske problemer under topplokket. La meg legge til at enn så lenge har klart å "ta meg inn igjen".
    Den borgerlige siden i Norge har ingen menn overhodet, og langt fra noen sterke. Høyre og Frp er styrt av sleipe usympatiske kjerringer, Venstre styres av en frøken og Krf ledes riktig nok av et hannkjønn, men han er vel like mandig og sterk som Dag Frøland. På venstresiden er det kun feminister og kjerringer der også.

    Vårt politiske system er lagt opp til at lederne skal representere befolkningen. Sterke menn representerer kun seg selv og styrer over folket. Det er lite å trakte etter. Sterke menn som Berlusconi, Franco, Mugabe og Putin passer ikke for oss. Nordmenn er ikke tilstrekkelig underkuet, religiøse eller lutfattig til å la seg styre slik. Vi er for individualistiske og har det for bra til det.



    Men en bivirkning av dette er, tror jeg, at jeg nå etter alle disse årene har funnet svarene på mine hittill ubesvarte spørsmål. Jeg tror jeg forstår HVORFOR folk, vanlige anstendig tyskere kunne velge Hitler, jeg tror også at jeg kanskje forstår HVORDAN det kunne ha seg at de samme anstendige menenskene ikke hevet røstene og sa: "Nei nu Adolf! Nu går De over streken!!" da han begynte å gasse jøder. Folket var gått lei, de hadde fått nok, de ville bare ikke finne seg i tøys lengere!
    Så du har latt deg frustrere litt over dagens politikk om religion, rasisme, justis, skatte avgifts -politikk, så har av dette utviklet en forståelse for hvorfor folk kunne stemme på NSDAP? :-\



    Ikke bare tror jeg at jeg begynner å forstå dette, jeg er redd jeg i deres situasjon muligens kanskje ville gjort det samme ! Og når jeg ser det samfunnet som er i ferd med å vokse fram her hjemme ser ser jeg det som en ikke helt usansynlig framtidsvisjon at vi kan komme i den situasjon der man også i Norge kan få muligheten til å stemme over hvorvidt "Den Sterke Mann" skal få komme inn i varmen og gi ordre om at "ordnung muss sein!"
    Jeg klarer ikke å se dette logiske sjumilssteget ditt her. Noen sutrer litt over noen avgifter, er lei seg fordi de religiøse ikke har større kontroll, det løper rundt litt vel mange negre i Oslo og Politiet må ennå forholde seg til dommere og ikke har ikke frie tøyler til å ignorere folks privatliv, personvern og menneskerettigheter?

    Arizona har nettopp tatt en eferpeer, og resten av USA ser nå på staten med undring og avsky.

    Papieren bitte!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Fast fisk ! Han tok agn, krok, søkke og halve snøret ! ;)

    Nå gidder jeg faktisk ikke kommentere alt du skrive Deph. Jeg har helt klart ikke de samme muligheter som deg til å bruke uendelige mengder med tid her på HFS. Så la meg da ta det mest vesentlige.


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Når man følger med i media slik man er oppdratt til å gjøre, man skal jo holde seg orientert må vite, blir man stadig mer og mer oppgitt over det som på lokal nordnorsk dialekt her jeg bor nok vil omtales som: "Haulaushet" (Hode-løshet). I sak etter sak ser man at "de styrende" ignorerer folkevilje, folkets rettferdighetssans og rettsoppfattelse. Dette skjer slik man på "grunnplanet" oppfatter det fordi "de styrende" føler seg høyt hevet over almuen som presumtivt ikke forstår sitt eget beste.
    Det er vel i hovedsak et forvrengt bilde skapt av sensasjonspressen. Stor hurlumhei rundt en og annen sak som belyser pussig saksbehandling eller en og annen regel som er litt lite gjennomtenkt. I det store og hele lever vi i et av de landene i verden der vanlige folk er best beskyttet mot myndighetene og har best rettigheter.

    Det er med andre ord oppfattelsen det er noe i veien med.
    Hadde jeg vært alene om denne oppfatningen ville jeg kunne vært enig med deg, men det bekymringsverdige er at det faktisk begynner å bli ganske så mange! Hvorav veldig mange som "sogner til " grunnfjellet i AP. Det burde kanskje gi grunn til bekymring? At vi har det "bra" er ingen grunn til å ikke få med seg at mangt kunne vært både bedre og på en annen måte.


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Dette gjelder ikke bare religion, rasisme, justis, skatte avgifts -politikk. Det gjelder vel etterhvert alt som er med på å legge premisser for hvordan vi "vanlige arbeidende" mennesker skal kunne leve livene våre her i landet. Jeg kjenner at jeg føler meg avorlig sviktet av "våre tillitsmenn" de som er valgt for å sørge for en fornuftig styring av dette landet.
    Så du ser dine betraktninger som representative som "den vanlige arbeidene", "folk flest", mannen i gata eller hvilken floskel man nå velger å bruke?

    Det er jo disse menneskene som nettopp har valgt politikere med den politikken på de områdene du nevner. Så at det finnes en furtende, tungt religiøs, forskremt og småforvirret undergruppe av befolkningen som ikke forstår hvor bra ( Pjatt ! Folk behøver ikke være furtende, tungt religiøse eller forskremt og småforvirret for å være uenige med deg. Dette er så utrolig respektløst skrevet av deg !) i har det er ikke et utslag av at det er noe galt med grunnlinjene i denne politikken. (Enten det er Ap eller Høyre/sentrum som har ført den).
    Ja faktisk så tror jeg det du. Selvsagt er det folk, mange også, som mener noe annet, og takk for det !

    Det er nettop det som er saken, folk som stemmer AP, SP og faktisk en og annen som har stemt SV, som er lynende forbannet på de partiene de har stemt på. Hvorfor er egentlig stoff nok til en omfattende diskusjon i seg selv. Hadde det vært FrP velgere ville jo du glatt ha forklart dette med at velgerne er dumme, i din verden er jo alle som stemmer Frp dumme ! Personlig er jeg ikke like overbevist ( som deg ) om at disse menneskene har stemt på disse partiene fordi de er for dumme til å forstå partiprogramene. Mange rare regler lover og forordninger i dette landet rammer "vanlige mennesker" som ikke i sin villeste fantasi trodde at de ville bli rammet av slikt da de stemte på disse partiene. Det var jo "de andre" som skulle rammes av dette! Milionærene, de rike, RIMI Hagen etc. etc etc. Mange føler seg grundig lurt !


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Her på HFS kommer det klarere og klarere fram en skillelinje som går ved FRP. Dette er nok ikke spesiellt for HFS. Jeg tror vi å mange måter speiler befolkningen med unntak for vår "ikke ubetydelige" lydfetisj. En smule uro preger befolkningen og fler og fler sier i private samtaler at NÅ, nå skal de stemme FRP ved neste valg! Det gjør de sevsagt ikke, til det er man for redde for det uprøvede og ukjente, så det blir nok AP den neste gangen også. Det må tillegges at som den dannede person jeg er sier jeg ikke dette til den bekjente jeg snakker med. Det ville jo vært uhøflig. Jeg sier vel noe i retning av: "Good for you!".
    Ja som eferpeer er man jo litt som en politisk sengevæter. ( Igjen en utrolg respektløs karateristikk av meningsmotstandere! ) Det finnes nok naturlige forklaringer og man skal være varsom med hvordan man konfronterer dette. ( Varsom ?? Du er jaggu den siste som skal mane andre til varsomhet!! Begynn med deg selv gutt !! )
    Du fortjener egentlig ikke noe svar når du legger deg på et såvidt lavt intelektuellt nivå, men i anledning dagen skal jeg "lide meg igjennom" og svare deg på dette inlegget likevel. Forvent dog ikke at du får respons om du kommer med ytterligere "utgjydelser".


    Gjestemedlem skrev:
    Risikoen for det ukjente er forståelig, spesielt når dette ukjente står for en politikk som går på tvers av alt det som har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. Art slike bevegelser kan slå rot i land som nå holder på å gå konkurs, som Hellas, Portugal og UK er forståelig. Når de offentlige budgetter må skjæres til beina, folk må begynne å betale skatt, offentlige støtteordninger kuttes og man desperat ser seg om etter noen utlendinger man kan skylde på så er et klima der slike politikere kan få makt mer forståelig. I Norge er det ingen grunn til å rasere landet riktig ennå.
    Det du her bedriver er enten å stikke hodet i sanden, eller så har du en usedvanlig kort horisont. Mulig du er politiker og ikke evner å se lenger fram i tid enn maksimalt 4 år ( til neste valg ). Hvis du prøver ( tør?? ) å "framskrive" saker og ting som skjer i Norge i dag 10-20-30 år er det faktisk meget lett å se for seg situasjoner og konstellasjoner som du mener er helt umulige i Norge. Er man villig til å innse at der kan ligge farer forut og samtidig klok nok til å ta nødvendige forholdsregler vil som oftest det man frykter mest ikke innteffe. Men følger man ditt syn, som du forøvrig deler med dagens "styrende" gjør man som kaptein Edward John Smith. Ignorerer varsel om isfjell og steamer på i full fart! Vi vet alle hvordan det endte!


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Selv må jeg, om jeg skal være helt ærlig, innrømme visse reservasjoner mot å stemme FRP. Født inn i det "det bedre borgerskap" med intelektuelle, lærere, og venstrefolk, i generasjoner tilbake på farsiden og mor fra en etablert bank og handelsfamilie der Høire ( med i ) var det eneste tenkbare alternativ, føles det "en lille smule" vulgært å skulle stemme FRP. Det må inrømmes ! Og det er sikkert mange med meg som føler det slik.
    De er vulgært å stemme Frp. Å stemme utifra frustrasjon, VG-oppslag og ubegrunnet angst for sine medmennesker er ikke videre rasjonelt når man lever i et land som Norge og ikke i f.eks. Ungarn.
    At du sier du synes det er vulgært å stemme Frp forbauser ikke, men jeg tror ikke ay du mener det, "deep in your heart". I ganske mange debatter her har du frontet FrP politikk og Frp meninger "en bloc". Du sier ikke selv at det er Frp politikk men, "when it looks like a duck, quaks like a duck and walks like a duck......."

    Når det gjelder beveggruner for å stemme, og rasjonalitet i den forbinnelse er du IMHO på feil jorde!


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    I denne litt beklemte situasjonen er det at jeg stadig oftere tar meg i å ønske. Det skal man som kjent være forsiktig med, fordi man risikerer å faktisk få det man ønsker seg! Jeg ønsker meg "En Sterk Mann!" En som kan rense opp og fikse alt det som "folk flest" oppfatter som feil i samfunnet. Litt "ordning muss sein!" hadde kanskje vært på sin plass? Jeg har etterhvert kommet til at dette nok ikke skyldes drypp eller andre somatiske problemer under topplokket. La meg legge til at enn så lenge har klart å "ta meg inn igjen".
    Den borgerlige siden i Norge har ingen menn overhodet, og langt fra noen sterke. Høyre og Frp er styrt av sleipe usympatiske kjerringer, Venstre styres av en frøken og Krf ledes riktig nok av et hannkjønn, men han er vel like mandig og sterk som Dag Frøland. På venstresiden er det kun feminister og kjerringer der også.
    Hvis du evner å lese, å analysere det du leser, samt å resonere litt over menigen i det du leser ser du kanskje ( det burde da være mulig for et oppegående menneske, hvis du nu kan rubriseres som et slik ? ) at jeg ser framover. Det jeg beskriver er da slett ikke "nuläget" som svenskene ville kalt det. Det dreier seg om foruroligende muligheter noe fram i tid. Jeg beklager selvsagt at jeg overvurderte dine intelektuelle evner !

    Når det gjelder dagens norske politikeres evner i retning av å bli "Den Sterke Mann" er jeg helt enig med deg i at vi pr i dag ikke har noen klar kandidat. Den eneste nulevende norske politiker med ego stort nok til i det hele tatt å kunne vurderes for en slik posisjon må være din nylig avgåtte politiske "ledestjerne" Lars Sponheim.


    Gjestemedlem skrev:
    Vårt politiske system er lagt opp til at lederne skal representere befolkningen. Sterke menn representerer kun seg selv og styrer over folket. Det er lite å trakte etter.
    Selvfølgeligheter !


    Gjestemedlem skrev:
    Sterke menn som Berlusconi, Franco, Mugabe og Putin passer ikke for oss. Nordmenn er ikke tilstrekkelig underkuet, religiøse eller lutfattig til å la seg styre slik. Vi er for individualistiske og har det for bra til det.
    I dag, ja. Men slik utviklingen går er jeg slett ikke like overbevist hva gjelder morgendagen!


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Men en bivirkning av dette er, tror jeg, at jeg nå etter alle disse årene har funnet svarene på mine hittill ubesvarte spørsmål. Jeg tror jeg forstår HVORFOR folk, vanlige anstendig tyskere kunne velge Hitler, jeg tror også at jeg kanskje forstår HVORDAN det kunne ha seg at de samme anstendige menenskene ikke hevet røstene og sa: "Nei nu Adolf! Nu går De over streken!!" da han begynte å gasse jøder. Folket var gått lei, de hadde fått nok, de ville bare ikke finne seg i tøys lengere!
    Så du har latt deg frustrere litt over dagens politikk om religion, rasisme, justis, skatte avgifts -politikk, så har av dette utviklet en forståelse for hvorfor folk kunne stemme på NSDAP? :-\
    Et totalbilde av dagens situasjon, samt en smule fantasi og evne til å sette seg litt inn i andre menneskers situasjon og følelser gjør at jeg faktisk kanskje kan forstå hvorfor de gjorde som de gjorde. Forståelse for handlingerer dog noe helt annet enn 100% aksept for de samme handlinger. Jeg begynner å forstå at du har noe tungt for å forstå at dette er mulig.


    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Ikke bare tror jeg at jeg begynner å forstå dette, jeg er redd jeg i deres situasjon muligens kanskje ville gjort det samme ! Og når jeg ser det samfunnet som er i ferd med å vokse fram her hjemme ser ser jeg det som en ikke helt usansynlig framtidsvisjon at vi kan komme i den situasjon der man også i Norge kan få muligheten til å stemme over hvorvidt "Den Sterke Mann" skal få komme inn i varmen og gi ordre om at "ordnung muss sein!"
    Jeg klarer ikke å se dette logiske sjumilssteget ditt her. Noen sutrer litt over noen avgifter, er lei seg fordi de religiøse ikke har større kontroll, det løper rundt litt vel mange negre i Oslo og Politiet må ennå forholde seg til dommere og ikke har ikke frie tøyler til å ignorere folks privatliv, personvern og menneskerettigheter?

    Arizona har nettopp tatt en eferpeer, og resten av USA ser nå på staten med undring og avsky.

    Papieren bitte!
    For å ta det siste først. Joda jeg kan nok se deg for meg der du står ved din kontrollpost og ber folk om "Ausweis" ! ;D

    Når det gjelder Arizonas invandringslover så er det lite som overasker i forhold til USA. Jeg må dessverre legge meg flat og innrøme at der forgår saker i USA både hva angår politikk og religion som er så "far out" at jeg ikke makter å forstå HVORFOR?? Men at Siv Jensens politiske inflytelse er så stor at hun og/eller FrP har hatt noen som helst innflytelse på lovgivingen i Arizona tviler jeg litt på for å være helt oppriktig. Denne tvilen blir ikke mindre av at "Det Konservative USA" nok ser på FrP som lyserøde halvkommunister!

    Når det gjelder det du omtaler som et "politisk syvmilssteg" så har jeg ingen problemer med å forstå at du ikke forstår noenting ! Det du lister opp som berunnelser har da også sørgelig lite med saken å gjøre! Og for å være helt ærlig gidder jeg ikke forklare deg det. Det tar for mye tid å gi deg det inn med teskje. Og selv med teskje tror jeg oppgaven ikke ville krones med hell. Hvorfor? Vel der "intet er har selv keiseren tapt sin rett"!

    Men for å være hyggelig på en offentlig høytisdag skal jeg gi deg litt hjemmelekse som kanskje kan lede deg på rett vei. Hvis du leser begynnelsen av mitt innlegg en gang til ser du at det var ment som et "apropos" til Oddgeirs foregående innlegg. Hvis du så leser det Oddgeir skrev og så med ( noe anstrengelse ? ) forsøker å analysere begge inleggene har du muligens en mulighet til å forstå dette noe bedre.

    Men om jeg var deg ville jeg ikke forvente mirakler. :-\ Vær nå ikke så alt for lei deg for det, for du er sikkert en grei gutt når det kommer til stykket. Og du er flink når det kommer til avansert matlaging. Den rosen skal du nå ha ! ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Spiralis:
    Nå gidder jeg faktisk ikke kommentere alt du skrive Deph. Jeg har helt klart ikke de samme muligheter som deg til å bruke uendelige mengder med tid her på HFS.
    Du fikk da med deg det meste.

    En hyllest til 1. mai, dagen som ble skapt for å markere arbeiderklassens overnasjonale fellesinteresser. Det var amerikanske delegater til den 2. Internasjonale i 1889 som foreslo at 1. mai skulle være arbeidernes nasjonaldag.

    I kampen mot den undertrykkende kapitalklassen trengte arbeiderne noe å samle seg omkring, og det ga 1. mai.

    Dagen ble selvsagt ekstremt kontroversiell, og arbeidere ble beskyldt for manglende patrotisme. Arbeidere med påfallende mangel på patriotisme ble av begge sider sendt mot maskingeværene på Vestfronten - men her tok kapitalklassen litt for hardt i, slik at arbeidere mobiliserte hardt i mellomkrigstiden, og styrket det internasjonale samarbeidet. Dette førte bl.a. til Folkeforbundet og til Det brukne gevær. Ironisk nok maktet kapitalklassen å stelle til enda en storkrig på tampen av 30-tallet, og passende ble det pekt på Det brukne gevær som en årsak til at man ikke hadde vært klar til å forsvare seg da angrepet kom.

    En del historieomskriving, mye rotete Kald krig og en etterkrigshistorie som ville fått selv Douglas Adams til å melde pass når det gjelder usannsynlige hendelser som skal settes i kontekst har ført oss til i dag. Opprinnelsen til 1. mai som overnasjonal samlingsdag for utbyttede arbeidere har gått de fleste forbi, og propagandaen har det til at det er en militær hyllingsdag skapt for å feire sovjetledelsen.

    Det er alltid morsomt å fortelle amerikanere at det var de som kom opp med dagen.

    God 1. mai til alle!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Dårlig vær i dag, de undertrykkende værgudene konspirerer mot arbeiderklassen.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn