Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Enhver kan jo laste ned en hvilken som helst ungdomsskolestil og gi den ut som sin egen. Eller få bestemor til å skrive den for seg. Esoterisk eller ei.

Kan du være grei å fortelle meg hva med min tro jeg ikke har innsikt i? Det er det som er spørsmålet. Du kjenner jo så godt min tro og hva den bygger på, mister know-all. Så fortell da.

Jeg vil minne om at det var du som brakte inn ditt lite sannsynlige møte med kardinalen for å smykke deg med fint folk, ikke for å opplyse om min eller din tro - og sånn er det du som avsporer.

Du har enda ikke svart, men kommet med nedsettende og intellektuelt uredelighet. Nå synes jeg du skal ta utfordringen og svare. Eller la være å komme med ditt pjatt.

Og spar meg samtidig for flere pmer. Vi tar det i tråden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    An Islamist-backed radio station in Somalia has awarded assault rifles and hand grenades to the winners of a children's Qur'an recital competition.

Andalus radio, which is run by al-Shabaab militia, said on Monday that the first prize was an AK-47 and £450. The runner-up received an AK-47 and £320, while the child who came third received two F1 hand grenades and £250. The three children also received religious books.

http://www.guardian.co.uk/world/2011/sep/20/somali-children-win-guns-grenades

V

vredensgnag

Gjest

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    (Dagbladet): Disse mennene som alle tilhører Amish-sekten i den amerikanske delstaten Kentucky, må i fengsel etter at de har nektet å montere på den oransje varseltrekanten bak på hestevognene sine. Politiet bøtela de åtte mennene for å ha kjørt hest og kjerre uten merket slik loven krever.

http://www.dagbladet.no/2011/09/17/nyheter/amish/mugshots/religion/utenriks/18169568/

Mennene som tilhører den konservative Swartzentruber-sekten forklarte i retten at de ikke stoler på menneskelagde symbol for sikkerhet.

Vedlegg

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    "Her et bilde av transportboksen til en mer lovlydig og en smule mindre konservativ amish."

Nåja, amish er fremdeles amish!

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    "Her et bilde av transportboksen til en mer lovlydig og en smule mindre konservativ amish."

"There are as many as eight different subgroups of Amish with most belonging, in ascending order of conservatism, to the Beachy Amish, New Order, Old Order, or Swartzentruber Amish sects."

Men men, ulik mange andre religiøse, jo mer konservative, sprø og ekstreme de blir jo mindre trussel utgjør de for omverdenen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    realist skrev:

"There are as many as eight different subgroups of Amish with most belonging, in ascending order of conservatism, to the Beachy Amish, New Order, Old Order, or Swartzentruber Amish sects."

Men men, ulik mange andre religiøse, jo mer konservative, sprø og ekstreme de blir jo mindre trussel utgjør de for omverdenen.
    He he he, den tanken har jeg også hatt. Kan vi ikke alle kjøpe oss sveivegrammofon og bli liberale amish? For vi må vel være liberale for å ha grammofon.
    Men det blir ikke noe Hunx and his Punx altså. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    An evangelist who claimed to have created miraculous pregnancies through prayer is to be sent back to Kenya to face child abduction charges.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-14992891

Infertile or post-menopausal women who attended his church in Peckham, South London were told they would be having "miracle" babies.

But the babies were always "delivered" in backstreet clinics in Nairobi.

The Tottenham MP, David Lammy, had a husband and wife turn up at his constituency surgery who had been through it.

"The couple went to Africa, came back into the country with a child that the authorities found out was not theirs through a DNA test.

"What unravelled was clearly a child trafficking situation, that didn't just involve my constituents, but involved a number of women making their way to Kenya and then arriving back into our country apparently thinking these children were theirs but they clearly were not," he said.

Gilbert Deya was interviewed on Face the Facts in 2004.

When asked how he explained the births of children with DNA different to that of their alleged parents, he said: "The miracle babies which are happening in our ministry are beyond human imagination.

"It is not something I can say I can explain because they are of God and things of God cannot be explained by a human being."

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    An evangelist who claimed to have created miraculous pregnancies through prayer is to be sent back to Kenya to face child abduction charges.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-14992891

Infertile or post-menopausal women who attended his church in Peckham, South London were told they would be having "miracle" babies.

But the babies were always "delivered" in backstreet clinics in Nairobi.

The Tottenham MP, David Lammy, had a husband and wife turn up at his constituency surgery who had been through it.

"The couple went to Africa, came back into the country with a child that the authorities found out was not theirs through a DNA test.

"What unravelled was clearly a child trafficking situation, that didn't just involve my constituents, but involved a number of women making their way to Kenya and then arriving back into our country apparently thinking these children were theirs but they clearly were not," he said.

Gilbert Deya was interviewed on Face the Facts in 2004.

When asked how he explained the births of children with DNA different to that of their alleged parents, he said: "The miracle babies which are happening in our ministry are beyond human imagination.

"It is not something I can say I can explain because they are of God and things of God cannot be explained by a human being."
    En absurd historie, men sannhetsgehalten i den "offisielle" historien til paret så er den nok motivert av andre ting enn religion. Som du vet kjenner jeg disse miljøene svært godt, og det er vanlig å ta med et av barna til et halvsøsken eller søsken for å oppdra dem i Europa. Eller sine egne mindre hel eller halvsøsken. Rett og slett for å gi barnet en sjanse i livet, for å si det enkelt. At de kommer opp med en slik usannsynlig historie skyldes nok delvis at de tror at noen kan gå på limpinnen ::), men mest av alt er det et panisk forsøk på å berge situasjonen. Jeg har i min tid i det afrikanske miljøet i Bergen og spesielt Roma vært borti lignende saker, men ingen av de har vært troenes til å tro at andre vil bite på noe så far fetched. De ville nok heller lagt kortene på bordet, eller skaffet seg papirer på adopsjon. Uansett har barnet sannsynligvis sterkt tilknytning til paret. Kanskje det var barnet til avdøde venner, for eksempel.

At det dreier seg om human trafficking av den "slemme typen" tviler jeg på, for så kyniske er sjelden afrikanere. Men de er svært troenes til å tøye reglene for familiegjenforening basert på storfamiliekulturen der de kommer fra. Det tok lang tid for meg i Afrika å forstå hvem som virkelig var brødre og søstre, onkler og tanter eller fandens oldemor. Ganske komplisert, med andre ord. At det er regelbrudd er jeg ikke i tvil om, men selv synes jeg ikke det er noen skandale at noen tusen småbarn får sjansen til et bedre liv uten dyp fattigdom på denne måten. Barn er blant det som får meg til å fort ta til tårene, og jeg strødde villig om meg med både snop og penger der nede når jeg traff på gjenger med barn. Det var herlig å se hele gjengen løpe til kiosken og kjøpe en stor pose candy som de broderlig delte, med de største barna som ansvarlige reserveforeldre. Jeg kan ikke noe for det, men i mine øyne er små barn uskyldige. Disse barna blir oppdratt som parets eget, og det hadde ikke betydd noen forskjell for oss om de var det.

Afrika trenger utdannede mennesker, og mange av de som kommer her fra land som ikke er ille (slik som Kenya i dette tilfellet) reiser tilbake og praktiserer utdannelsen sin der nede når de blir eldre. Jeg har spesielt merket meg at folk fra Kenya, Tanzania, Uganda og Ghana ikke har et problematisk forhold til det. En annen faktor er at skal vi ta et populistisk FrP-standpunkt så er det folk fra denne regionen vi ønsker oss, med unntak av Somalia og dogmatiske muslimer fra Sudan. Jeg lager ikke slike skiller, men jeg finner det forståelig at noen synes at det er "kvalitetsinnvandrere" som kommer fra de fire landene jeg nevner først. Ingen kommer fra de landene for å leve godt på sosialhjelpen vår. De kommer alle for å jobbe og betale skatt, for så å investere pengene i hus og forretningsvirksomhet i hjemlandet, slik at de har en trygghet å reise hjem til når de blir litt eldre. Det er noe vi bør ønske velkommen, og siden storparten av dem er kristne (og ingen er islamister), så er det noe selv innvandringsfiendtlige folk som ikke er for doktrinære ønsker seg også.

Men historien med underet er vel det som kan kalles somewhat amusing. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    En absurd historie, men sannhetsgehalten i den "offisielle" historien til paret så er den nok motivert av andre ting enn religion. Som du vet kjenner jeg disse miljøene svært godt, og det er vanlig å ta med et av barna til et halvsøsken eller søsken for å oppdra dem i Europa. Eller sine egne mindre hel eller halvsøsken. Rett og slett for å gi barnet en sjanse i livet, for å si det enkelt. At de kommer opp med en slik usannsynlig historie skyldes nok delvis at de tror at noen kan gå på limpinnen ::), men mest av alt er det et panisk forsøk på å berge situasjonen. Jeg har i min tid i det afrikanske miljøet i Bergen og spesielt Roma vært borti lignende saker, men ingen av de har vært troenes til å tro at andre vil bite på noe så far fetched. De ville nok heller lagt kortene på bordet, eller skaffet seg papirer på adopsjon. Uansett har barnet sannsynligvis sterkt tilknytning til paret. Kanskje det var barnet til avdøde venner, for eksempel.

At det dreier seg om human trafficking av den "slemme typen" tviler jeg på, for så kyniske er sjelden afrikanere. Men de er svært troenes til å tøye reglene for familiegjenforening basert på storfamiliekulturen der de kommer fra. Det tok lang tid for meg i Afrika å forstå hvem som virkelig var brødre og søstre, onkler og tanter eller fandens oldemor. Ganske komplisert, med andre ord. At det er regelbrudd er jeg ikke i tvil om, men selv synes jeg ikke det er noen skandale at noen tusen småbarn får sjansen til et bedre liv uten dyp fattigdom på denne måten. Barn er blant det som får meg til å fort ta til tårene, og jeg strødde villig om meg med både snop og penger der nede når jeg traff på gjenger med barn. Det var herlig å se hele gjengen løpe til kiosken og kjøpe en stor pose candy som de broderlig delte, med de største barna som ansvarlige reserveforeldre. Jeg kan ikke noe for det, men i mine øyne er små barn uskyldige. Disse barna blir oppdratt som parets eget, og det hadde ikke betydd noen forskjell for oss om de var det.

Afrika trenger utdannede mennesker, og mange av de som kommer her fra land som ikke er ille (slik som Kenya i dette tilfellet) reiser tilbake og praktiserer utdannelsen sin der nede når de blir eldre. Jeg har spesielt merket meg at folk fra Kenya, Tanzania, Uganda og Ghana ikke har et problematisk forhold til det. En annen faktor er at skal vi ta et populistisk FrP-standpunkt så er det folk fra denne regionen vi ønsker oss, med unntak av Somalia og dogmatiske muslimer fra Sudan. Jeg lager ikke slike skiller, men jeg finner det forståelig at noen synes at det er "kvalitetsinnvandrere" som kommer fra de fire landene jeg nevner først. Ingen kommer fra de landene for å leve godt på sosialhjelpen vår. De kommer alle for å jobbe og betale skatt, for så å investere pengene i hus og forretningsvirksomhet i hjemlandet, slik at de har en trygghet å reise hjem til når de blir litt eldre. Det er noe vi bør ønske velkommen, og siden storparten av dem er kristne (og ingen er islamister), så er det noe selv innvandringsfiendtlige folk som ikke er for doktrinære ønsker seg også.

Men historien med underet er vel det som kan kalles somewhat amusing. ;)
    Det er jo en artig vinkling, og hvis det er noe i den så er det jo mer humoristisk enn trist. Min umiddelbare reaksjon er at slikt kan det går når folk får mer opplæring i religion enn biologi. Jeg får håpe du har rett, for jeg har mye større respekt for kløktig utspekulerthet enn ren mirakeltro. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo en artig vinkling, og hvis det er noe i den så er det jo mer humoristisk enn trist. Min umiddelbare reaksjon er at slikt kan det går når folk får mer opplæring i religion enn biologi. Jeg får håpe du har rett, for jeg har mye større respekt for kløktig utspekulerthet enn ren mirakeltro. :)
    Sannsynligheten for at jeg har rett er sterk, for det er en vanlig praksis. Men det er jo en form for "trafikkering", men ikke av den typen vi kaller menneskehandel. Det skulle faktisk forundre meg sterkt hvis det skulle vise seg å være slik. Hadde det dreid seg om land fra langt mot øst i Asia ville jeg vært mer skeptisk, for der har barns verdi en helt annen mening.

For å si det slik så skal det definitive beviser til for å få meg til å tro at dette barnet var på vei til en dårlig fremtid. Dette barnet var nok nesten garantert på vei til et bedre liv, og en fremtid som er lovende i forhold til hva den ville vært uten "onkel og tante". Jeg smiler litt med meg selv når jeg tenker på disse herlige småbarna jeg traff på sin skolevei eller på den lokale fotballøkka. Hver gang jeg er innom guttungens skole møter jeg på noen skjønne småjenter med noen få fletter som stikker ut i forskjellige retninger. Noen ganger tenker jeg at får jeg et nytt barn med en sort kvinne så ønsker jeg meg nesten en jente, for de er så sjarmerende og herlige når de er små. Men som alle andre menneskebarn blir de jo voksne etterhvert, og bare de færreste er like skjønne da. Sett bort fra arveprinsen, som selvfølgelig fortsatt er den mest sjarmerende gullungen som finnes i Bergen. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mannen er tiltalt for kidnappinger i Kenya, og det er ingenting som tyder på at dette er krativ familegjenforening.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Deya skrev:
    Deya's wife, Eddah (also known as Mary Deya), was arrested during November 2004 in Nairobi and charged with stealing children.[5] Ten children, none of whom had any genetic connection to the Deya family, were found at Mr Deya's House.[3] Twenty babies have been placed in foster care in Kenya after DNA tests showed they had no connection to their alleged mothers.[6] Rose Atieno Kiserem, a former pastor with Deya's ministry was jailed along with Mrs Deya. Upon her release from jail, Kiserem confessed that the 'miracle babies' were "a hoax created by the Deyas and their accomplices to deceive me and other God-fearing people."[7]

http://www.guardian.co.uk/society/2004/sep/30/charitymanagement.kenya skrev:
    Mr Deya's wife, Eddah, was arrested this month in Nairobi and charged with stealing a child from the Pumwani hospital. When Kenyan police raided Mr Deya's house in Nairobi, they found 10 children, none of whom had any genetic connection to the Deya family. Twenty of Mr Deya's "miracle babies" have been taken into care in Kenya after DNA tests showed they had no genetic connection to their mothers.

Så dette ser ut til å være en kombinasjon av religiøse godtroende folk (eller kyniske menneskehandlere) og organiserte kriminelle for kidnapper babyer fra sykehus og selger dem som mirakelbabyer.

Ikke akkurat noen gullunger resten av familien heller:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-12365715 skrev:
    Gilbert Deya nephew Paul Deya jailed for murdering son

A south London church worker has been jailed for life for murdering his three-year-old son.

Paul Deya, 32, of Bermondsey, slit his son Wilson's throat in November 2009, six months after having a dream about killing children, the Old Bailey heard.

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/evangelist-dismisses-childtrafficking-charges-as-a-setup-548129.html skrev:
    The pastor, whose Gilbert Deya ministries boasts 36,000 members in Britain, as well as branches in Europe, Africa and Asia, claims to have helped infertile women conceive "miracle babies" by prayer.

The London-based evangelist claims that the power of prayer had been responsible for the births of at least four babies to two British women one of whom he claims has had three children in 12 months, with another on the way and the conception by a 38-year-old infertile London student.

Earlier this month, Mr Deya's wife was charged with stealing a child from Nairobi's Pumwani Maternity Hospital.

Mr Deya maintains that children born to his followers were conceived by God, and yesterday called upon two midwives, a Ugandan-qualified vet and an apparently expectant mother to prove it.

Deonna Dakkins-Scott, 38, from Plumstead, south-east London, claims to be nine and a half months pregnant, despite having had both her fallopian tubes removed. The IT student claimed that she fell pregnant last December after Mr Deya prayed over her.

Despite six medical examinations ruling out pregnancy, Mrs Dakkins-Scott showed off her bump yesterday. "I don't know when the baby will be born. It is a miracle baby from God and he will decide. It could take longer than nine months."

Det er jo ikke så uvanlig med slike mirakelkristne og faith healers, det er jo en viktig bit av moderne kristendom. Så når først folk blir opplært til å tro på slike mirakler så kan de fort ende opp som offer for slike kyniske banditter som dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvsagt fullt mulig at jeg tar feil i denne spesifikke saken. Til å uttale meg med 100 prosent sikkerhet har jeg ikke satt meg godt nok inn i den, noe jeg vel signaliserer i mine tidligere innlegg. Jeg fant det sannsynlig at det dreide seg om en slik sak, for de er så vanlige. Når det nå viser seg at det nok er en annen motivasjon enn det jeg misstenkte så er det sikkert sant.

Det er definitivt kjipe ting som foregår i det landet. For meg som naiv skandinav er det nok verst å se hvordan rasta-kulturen viser seg fra sin aller verste side i Nairobi. De som trodde at rasta-ene på Jamaica var voldelige bør se på rasta-ene i Nairobi. De overgår sine karibiske brødre med godt monn. Det kan se ut som om det eneste store rasta-miljøet som lever etter Marcus Garveys ønsker er de i Etiopia. De lever jo nesten som en gammel, glemt hippiekoloni.

Og det er årsaken til at jeg blir dårlig i magen når folk innbiller seg at rasta-kulturen er fredelig og snill som Bob Marley. Å snu det andre kinn til er i alle fall ikke vanlig praksis.

Men denne saken forandrer ikke på det faktum at uklare familiebånd er en faktor å ta med i beregningen når slike saker som dette dukker opp. I et stort flertall vil nok tilfeller der DNA ikke stemmer overens med forklaringen være av den årsaken jeg nevnte, og ikke på grunn av menneskehandel. Jeg håper vi får lese mer om denne saken, slik at hele sannheten kommer fram. Det er nemlig interessant å lese om hvordan slik praksis fungerer, og hvem som er involvert. Hvem er for eksempel mottaker av barnet, og hvilken skjebne kunne det se fram til? Vet vi egentlig noe om det ut fra skriveriene?

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Det er nemlig interessant å lese om hvordan slik praksis fungerer, og hvem som er involvert. Hvem er for eksempel mottaker av barnet, og hvilken skjebne kunne det se fram til? Vet vi egentlig noe om det ut fra skriveriene?
    Det har jo en viss relevans for de kidnappede og solgte barna. Men egentlig ganske liten for saken. Hva med dem som får frastjålet sitt barn for at de kan selges videre til religiøse familier? For kjøp og salg er det, uansett om kjøperne er aldri så kristne og mirakeltroende så har de nok bidratt med seriøse donasjoner for å fremkalle disse miraklene og vise sin tro og hengivenhet, slik man gjør i kristne sirkler.

Skal man strekke ditt argument kanskje litt lenger enn du vil, så kan man jo si at dette rettferdiggjør å stjele barn fra fattige familier i den tredje verden og selge dem til rike par i vesten... siden barna sannsynligvis får en bedre oppvekst der. Ikke at jeg tror du støtter dette, men det er en konsekvens av det du vektlegger i denne saken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Det er nemlig interessant å lese om hvordan slik praksis fungerer, og hvem som er involvert. Hvem er for eksempel mottaker av barnet, og hvilken skjebne kunne det se fram til? Vet vi egentlig noe om det ut fra skriveriene?
    Det har jo en viss relevans for de kidnappede og solgte barna. Men egentlig ganske liten for saken. Hva med dem som får frastjålet sitt barn for at de kan selges videre til religiøse familier? For kjøp og salg er det, uansett om kjøperne er aldri så kristne og mirakeltroende så har de nok bidratt med seriøse donasjoner for å fremkalle disse miraklene og vise sin tro og hengivenhet, slik man gjør i kristne sirkler.

Skal man strekke ditt argument kanskje litt lenger enn du vil, så kan man jo si at dette rettferdiggjør å stjele barn fra fattige familier i den tredje verden og selge dem til rike par i vesten... siden barna sannsynligvis får en bedre oppvekst der. Ikke at jeg tror du støtter dette, men det er en konsekvens av det du vektlegger i denne saken.
    Hvordan kan du tolke det slik? Jeg tar ikke utgangspunkt i at de får en flott fremtid i Europa. Misstankene mine går i motsatt retning, det vil si jeg er redd for det. Du må ikke blande de to innleggene mine der jeg i det første beskriver en praksis som jeg oppfatter som positiv, og det siste som er et svar på ny opplysninger som klargjør at den aktuelle saken du har brakt opp har en annen motivasjon enn de sakene jeg kjenner til.

Hvordan kan du blande sammen to forskjellige innlegg og forutsetninger/diskusjoner på den måten? Om barna blir malt opp og brukt som potensmiddel for walisiske sjamaner, eller om de går til et bra liv er uansett en interessant ting å vite, uten å gjøre kidnapping forsvarbart. Det har ingen sammenheng med at jeg etisk forsvarer om ekteparet Mwangi tar med seg fru Mwangis stesøsters lille sønn til et godt liv i Stockholm, med mor og fars takknemlige velsignelse. To forskjellige innlegg, to forskjellige grunnlag av opplysninger, og to forskjellige meninger. Fra en og samme person, baluba. Klarer du å skille mellom det?

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    202
    Kloke og reflekterte meninger fra Erik Hillestad:

Terror og religion

De siste årene har det blitt en populær oppfatning at religion er årsak til terror. At roten til ekstreme handlinger er å finne bak religiøse retningers fromme fasader.

Denne sommeren har avslørt at en slik tanke er en kortslutning. Flere enn før begynner å forstå at religion ikke er opphavet til terrorisme. Men terrorister bruker ofte religioner for å begrunne uhyrlige handlinger. Som regel bunner udådene i angst, avmakt og krenkethet i en eller annen miks. Det ekstreme høyre i Europa var en gang rasister og jødehatere. Nå er de antimuslimer. Syndebukkene for deres egen tilkortkommethet skifter, men at de blir terrorister handler mer om egen avmakt enn om ideologi eller religion. Slik er det med dem som kaller seg muslimske jihadister også. Like lite som Anders Behring Breivik er en representant for kristendommen, er Bin Laden og hans kampfeller representanter for Islam. Men at de bruker Islam og klarer å oppnå en viss heltestatus hos mange muslimer som er krenket av vestlig imperialisme er hevet over tvil.

Det uhyggelige er at i motsetning til Behring Breivik har terror-regimet i Iran, Al Qaida og mange andre terrorister med rot i Midtøsten maktet det de ønsket. De har fått ikke bare konspirasjonstoretikere som Breivik, men også mange vestlige pressefolk, enkelte politikere og store deler av publikum i Europa og Amerika til å bite på tanken om at Islam er årsaken til terroranslagene de har påtatt seg ansvaret for. Dette har fått katastrofale konsekvenser og ført til store lidelser for mange oppriktig troende i verden.

Tenk om Bush-administrasjonen og deres allierte hadde behandlet Bin Laden og hans taliban-bande som kriminelle i stedet for å bite på den kvasireligiøse retorikken deres og gå til retorisk og militært angrep på hele land og kulturer og bidra til å mistenkeliggjøre muslimer over hele verden!

Noen, slik som selvmordsbombere fra Vestbredden og Gaza, er terrorister fordi de er krenket av en okkupant og har mistet troen på livets muligheter. De tyr til religionen for å konstruere en form for overbygning over sin groteske destruktivitet, og det finnes maktmennesker fra egne rekker som hjelper dem.

Andre, slik som Behring Breivik og noen høyre-ekstreme i Europa er bunnløst ensomme, fulle av angst og avmakt som etter hvert kan utvikle seg til udetonerte bomber av hat. Også de tyr til ideologi eller religion for å begrunne hvorfor hatet må få utløp i ødeleggelser og drap. Å påberope seg en guddommelig vilje er alltid virkningsfullt, i hvert fall for en selv og egne meningsfeller. Og det er aldri vanskelig å finne de begrunnelsene man trenger.

For som mennesket selv, er alle hellige bøker fulle av motsetninger og paradokser. Søker man å rendyrke hat og vold, vil man finne også det i de hellige skrifter, bare man er villig til å se bort fra helheten og den dypere hensikt og mening og konsentrere seg om den forenklede karikaturen man trenger til å begrunne ondskapen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tar man fra disse menneskene religion, har de mistet deres viktigste våpen til å lage helvete for menneskene rundt dem. Knapt noe annet verdenssyn enn det religiøse åpner for slik umenneskelighet som religion. Når mennesker og liv gis mindre verdi enn religion og gudetro så ender det med tårer og tenners gnissel.

Hvis derimot mennesker og liv er hellige i stedet for gudene er slike handlinger derimot utenkelige. Så det viktigste vi kan gjøre for å motvirke mer terror og grusomheter er å vaksinere mot gudetro.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får lese det senere, for nå er jeg på vei ut av huset. Men jeg vil bare si at nasjonalfølelse eller appell til etnisk overlegenhet (vitenskap ???) og generell egen fortreffelighet holder i lange baner for å få de primitive med på krig. Religion er bare en del av en bråte knapper som kan trykkes på, og vi er tilsynelatende enige om at de som trykker på knappen kun gjør det for egen makts skyld. De ikler seg den hammen som passer dem for å være effektive. Hvis kalotten eller sjalet går i bålet så finnes det utallige andre hatter som vil gjøre samme jobben, så ikke vær redd for det.

De sionistiske terroristene som begynte den krigen vi har i dag på trettitallet var nok ikke så veldig opptatt av hodeplagg og toraen. De var opptatt av det de oppfattet som rettferdighet. Når jeg leser om de krigshandlingene/terroraksjonene som ble foretatt i dagens Israel årene før andre verdenskrig så hører jeg liksom ikke noen rope Gud er stor, av en eller annen grunn. Kanskje jeg tar feil, men datidens terrorister i Midtøsten var nok mer politiske enn det de fremstår som i dag.

Det kan virke som om endel ikke er kjent med at israeler/palestiner-konflikten oppstod etter 1947. De fleste har nok godt av å gå litt mer i dybden omkring historien til den konflikten, for altfor mange tror at andre verdenskrig og holocoust er resultatet av det vi ser i dag. Det startet lenge før en jøde ble "avluset". Allerede på slutten av 1800-tallet begynte det politiske arbeidet med å ta tilbake det hellige land. Sionistene var en betydelig kraft allerede da de ankom sitt nye hjemland etter krigen, og det var ikke som religiøs bevegelse i praksis.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sionismen vokste frem som en reaksjon på at de kristne og kirken behandlet jødene som dritt. Land som Norge hadde i den samme grunnlovsparagrafen som befalte at Norge skulle være luthersk evangelisk at jøder ikke fikk tilgang til riket.

Det er kun i den helt siste tiden, lenge etter at Israel ble opprettet, at de kristne har skiftet side og i et utbrudd av indusert fellesamnesi kommet frem til at dette er deres gode venner og allierte, både religiøst og politisk.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Vitenskap innen området eksistens, handler om realitetsorientering og bekreftelse.
    Ingen religiøs, eller annen, livsoppfatning bør ha autoritær definisjonsmakt over virkeligheten for folk.
    Det var jo det som var grunnlaget i facismen, når folks virkelighetsforståelse manipulertes ved hjelp av frykt og propaganda (”sannheter” innenfor definerte rammer. Først jøder, deretter alle som var imot staten).
    Demokrati er når alle deltar med sin virkelighetsforståelse, og så prøver man og finne et fellesskap i minste felles multiplum.
    "Flerkulturelt" er å leve sammen til tross for motstridende virkeligheter. Det er ”umulig” å ha omgang med mennesker som ikke deler et visst minimum av andres virkelighet.
    Hvis en av ”virkelighetene” mener seg, ikke bare bedre men overlegen, og har definisjonsmakt over alle andres virkelighet (slik religiøse virkelighetsoppfatninger ofte har) så overlever ikke noen av dem som faller utenfor den spesifikke oppfatning.
    Når vi leter etter stabilitet og absolutter (som nå siden du gidder å lese dette) søkes det tilbake til gamle verdier som (i tilfellet religion) kommer fra en tid med nød, vold og herskesyke (gammel tid). Toleranse (i betydning av "ikke å motsi de troende") vil være selvmord på egen kultur, og dermed menneskeverdet. Vi må tåle at andre har en annen oppfatning, men vi kan ikke tolerere at andre tvinger oss til å endre vår virkelighet.
    Vi, som samfunn, må finne en vei som ikke inkluderer vold hos partene verken verbal eller fysisk. Det er vanskelig, også for meg, og blir enda vanskeligere når man motargumenteres med bibelsitater….

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.940
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Det tror jeg aldri at du har hatt, vreden. Not in a million years.

Med din holdning til Den katolske kirke som du kaller et pedrastreir, og din forakt for menneseker som ikke deler din oppfatning, tror jeg kardinalen har bedre ting å ta seg til enn å la seg skjikkanere av en besservisser og mister know-all.

"Jeg anser ikke katolikker for å være kristne - det er blitt et pederastreir av verste sort, og burde forbys. Den katolske kirken har ødelagt millioner av barn ..." Sitat Vreden 28.8.2011. Post # 1704.

Morrogutt er du, som vil være teolog.
    Ikke bare den katolske kirke. Den Norske Kirke er intet bedre. Og hvorfor skal man ikke ha forrakt for folk som voldtar barn? Er det greit dersom det er Guds vilje ???

A

AK27

Gjest
    Fordrer ikke kjærlighet den samme irrasjonalitet som religiøs tro. Jesus er kjærlighet.

Jeg savner naiviteten som gjorde meg i stand til å elske.

Å finne glede i de små tingene.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.940
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    Fordrer ikke kjærlighet den samme irrasjonalitet som religiøs tro.
    Nei. Kjærlighet er rasjonelt.

Drap på homofile, steining av egne barn, brenning av hekser, samt pining til evig tid av de som ikke underkaster seg irrasjonell tro er pur sadisme og har intet med kjærlighet å gjøre.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    202
    Voff skrev:
    AK27 skrev:
    Fordrer ikke kjærlighet den samme irrasjonalitet som religiøs tro.
    Nei. Kjærlighet er rasjonelt.

Drap på homofile, steining av egne barn, brenning av hekser, samt pining til evig tid av de som ikke underkaster seg irrasjonell tro er pur sadisme og har intet med kjærlighet å gjøre.
    Dette er hat og maktmisbruk av religion og har ingen ting med kristen tro å gjøre. Men Bibelen er full av paradokser, og en kan gjerne henge seg opp i merksnodige tekster, de er det mange av. Men om en søker hovedretningen og den dypere mening så finner en noe helt annet. At kjærlighet er rasjonelt? Ja, det også. Men mye mer, også irasjonell. Og for å sitere en av forfatterne i Bibelen og hva han legger i kjærlighet:

1Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
    men ikke har kjærlighet,
    da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

2 Om jeg har profetisk gave,
    kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,
    om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,
    men ikke har kjærlighet,
    da er jeg intet.

3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,
    ja, om jeg gir meg selv til å brennes,
    men ikke har kjærlighet,
    da har jeg ingen ting vunnet.

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
    den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
    er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

6 Den gleder seg ikke over urett,
    men har sin glede i sannheten.

7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

8 Kjærligheten tar aldri slutt.
    Profetgavene skal bli borte,
    tungene skal tie
    og kunnskapen forgå.

9 For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

10 Men når det fullkomne kommer,
    skal det som er stykkevis, ta slutt.

11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.
    Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

12 Nå ser vi i et speil, i en gåte,
    da skal vi se ansikt til ansikt.
    Nå forstår jeg stykkevis,
    da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
    Men størst blant dem er kjærligheten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør et forsøk på å frelse westcoast-mafiaen på sentralen. Holder dette for å få dere til å tro, gutter?

Her er forresten grunnlaget for mine tidligere forsøk på å forklare Britney Spears som fusion-artist i hennes tidlige solokarriere ganske tydelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    A teenage Pakistani Christian girl who misspelt a word while answering a question on a poem written in praise of Prophet Mohammed was accused of blasphemy and expelled from school, according to a media report on Sunday. Faryal Bhatti, an eighth grade student at Sir Syed Girls' High School in the Pakistan Ordnance Factories colony at Havelian near Abbottabad, misspelt the word in an Urdu examination on Thursday.

http://www.hindustantimes.com/Pak-girl-s-fate-uncertain-after-blasphemous-spelling/Article1-750294.aspx

While answering the question on a poem written in praise of Prophet Mohammed, Bhatti misspelt the word 'naat' (hymn) as 'laanat' (curse). This was an easy error for a child to make as the written versions of the words are similar, The Express Tribune daily reported.

The error led to accusations of blasphemy against Bhatti and uproar amonglocal religious leaders.

According to the school's administration and religious leaders who took exception to the student's mistake, the error was "serious" enough to fall within the realm of blasphemy.

Bhatti's Urdu teacher Fareeda Bibi noticed the error while collecting answer sheets from her students. She reportedly summoned Bhatti, scolded her and beat her.

When Bhatti's classmates learnt of the alleged blasphemy, the teacher brought the matter to the notice of the principal, who in turn informed the school's management.

The news also spread through the Pakistan Ordnance Factories colony. The next day, male students of the school and some religious leaders organised a rally and demanded the registration of a criminal case against Bhatti and her expulsion from the area.

Prayer leaders condemned the incident in their Friday sermons and asked the colony's administration to take action against Bhatti and her family.

Following the spike in tensions, POF Colony managing director Asif Siddiki called a meeting of local clerics and school teachers to discuss the situation.

Bhatti and her mother attended the meeting and explained that it was a mere error caused by the similarity between the two words. They apologised and said Bhatti had no malicious intentions.

In a move apparently aimed at pacifying religious elements clamouring for action, the POF Colony administration expelled her from the school on Saturday.

Bhatti's mother, Sarafeen Bhatti, a staff nurse at the POF Hospital in Havelian, was transferred to the Wah Cantonment Hospital.

Maulana Alla Dita Khateeb of Gol Masjid praised the decision to expel the girl from school. Asked whether the incident fell within the realm of blasphemy, Khateeb said though he was unclear about the intentions of the girl, the word she had used was "sacrilegious".

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Favorittlåten til Bjørn Eidsvåg ifølge et intervju jeg hørte på radio for over 20 år siden. Han skulle velge ut sine favorittsanger, og jeg mener denne kom på topp.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Favorittlåten til Bjørn Eidsvåg ifølge et intervju jeg hørte på radio for over 20 år siden. Han skulle velge ut sine favorittsanger, og jeg mener denne kom på topp.
    Det forstår jeg godt. Det er John Lennon på sitt absolutt beste. Og John Lennons beste er det ingen andre som når opp til.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn