Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    For en utrolig sammenligning!
    I eddie1s verden er en fredelig demonstrasjon skrekkelig traumatisk og skummelt, men massemord av ungdommer på sommerleir er en liten rampestrek.

Jeg må dog innrømme at jeg tidligere kom med en overilet anbefaling om at gutten måtte reise mer og se litt av verden. Det var lite gjennomtenkt, for eddie1 er nok uten tvil den mest bereiste personen på sentralen! og fleipet om koranen etc så hadde du nok hvert lenge i live. Den gjengen er alle kapable til massedrap

.... for uansett når man ser etter, så er det ingen hjemme.
    Hehe ja en gjeng med uskyldige ungdommer som skriker etter osama hehe. Nei hadde du stått i midten av den folkemengden og fleipet med koranen etc så hadde du nok levd lenge...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hehe ja en gjeng med uskyldige ungdommer som skriker etter osama hehe. Nei hadde du stått i midten av den folkemengden og fleipet med koranen etc så hadde du nok levd lenge...
    For meg må folk gjerne stå å skrike etter hva de vil. Om det er Osama, profeter, jesuser eller fotballtrenere. Folk må gjerne ønske seg presis hva de vil, men man kan ikke true seg til respekt. Blir de voldelige bør man sperre dem inne. Jeg har null sympati for det de demonstrerer for, men vi lever i et fritt samfunn og selv utagerende gudedyrking er lov for våre innbyggere. Ytringsfrihet betyr at det er lov å ytre noe man er dypt uenig i. Prøver man å endre på det er man på samme lag som islamistene.

Jeg ønsker forøvrig islamistene dit pepperen gror, men Breiviks politiske tilhengere er nøyaktig like skadelige for vestlig sivilisasjon så mitt fromme ønske er at De slår følge.

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    4
    For meg må folk gjerne stå å skrike etter hva de vil. Om det er Osama, profeter, jesuser eller fotballtrenere. Folk må gjerne ønske seg presis hva de vil, men man kan ikke true seg til respekt. Blir de voldelige bør man sperre dem inne. Jeg har null sympati for det de demonstrerer for, men vi lever i et fritt samfunn og selv utagerende gudedyrking er lov for våre innbyggere. Ytringsfrihet betyr at det er lov å ytre noe man er dypt uenig i. Prøver man å endre på det er man på samme lag som islamistene.

Jeg ønsker forøvrig islamistene dit pepperen gror, men Breiviks politiske tilhengere er nøyaktig like skadelige for vestlig sivilisasjon så mitt fromme ønske er at De slår følge.
    WORD!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.445
    Torget vurderinger
    0
    For en utrolig sammenligning!
    I eddie1s verden er en fredelig demonstrasjon skrekkelig traumatisk og skummelt, men massemord av ungdommer på sommerleir er en liten rampestrek.

Jeg må dog innrømme at jeg tidligere kom med en overilet anbefaling om at gutten måtte reise mer og se litt av verden. Det var lite gjennomtenkt, for eddie1 er nok uten tvil den mest bereiste personen på sentralen!

.... for uansett når man ser etter, så er det ingen hjemme.

Uansett substans eller om man er enig eller ikke, så var det en praktfull lek med ord! Cudos til Deph!

Intet slår en knivskarp formulering! ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.445
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt enig i at Fabian har enhver rett til å delta i denne demonstrasjonen. Det er faktisk hans demokratiske rett.

Men det at han nå gjør det sier veldig mye om hans prioriteringer. Det sier også skremmende mye om mangel på konsekvenstenking.

Jeg tror det kan være en utrolig kostbar måte å "kjøpe" stemmer på! Kostbar på mer enn en måte!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er helt enig i at Fabian har enhver rett til å delta i denne demonstrasjonen. Det er faktisk hans demokratiske rett.

Men det at han nå gjør det sier veldig mye om hans prioriteringer. Det sier også skremmende mye om mangel på konsekvenstenking.

Jeg tror det kan være en utrolig kostbar måte å "kjøpe" stemmer på! Kostbar på mer enn en måte!
    Tanken er nok sikkert god. Man vil støtte opp om fredelige midler og vise at det er lov å demonstrere og alt det der. Men selv om det er lov og at det er milevis bedre enn det voldelige barbariet vi finner i de religiøse landene så må man jo spørre seg om det er noe særlig genialt å lage noen store demonstrasjoner, om de er aldri så fredelige, bare fordi noen på Internet sa noe man ikke likte. Da burde man i stedet for å tale til disse menneskene og klappe dem på hodet fordi de ikke har ødelagt noe eller drept noen, sende dem en informasjonsbrosjyre om voksenopplæringstilbudet i kommunen, med spesiell vekt på O-fag eller hva det nå heter i dag.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299

Tanken er nok sikkert god. Man vil støtte opp om fredelige midler og vise at det er lov å demonstrere og alt det der. Men selv om det er lov og at det er milevis bedre enn det voldelige barbariet vi finner i de religiøse landene så må man jo spørre seg om det er noe særlig genialt å lage noen store demonstrasjoner, om de er aldri så fredelige, bare fordi noen på Internet sa noe man ikke likte. Da burde man i stedet for å tale til disse menneskene og klappe dem på hodet fordi de ikke har ødelagt noe eller drept noen, sende dem en informasjonsbrosjyre om voksenopplæringstilbudet i kommunen, med spesiell vekt på O-fag eller hva det nå heter i dag.

Tror ikke disse er mottakelige for noe, aller mionst O-fag. Kanksje med unntak enveisbilett til et muslimsk "paradis", kommer ikke på noe slikt i farten som kan være villige til å motta de......så er vi "stuck" med de da...måtte PST få mere midler, kan trenges!

Må være fælt å være fanget i et land som Norge. Sikkert brudd på disses menneskerettigheter det også....

os1980.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Ironi/parodi, da er det verre med slikt som dette…………

La oss først referere hva politispesialist Erik Andersen sa til de mannlige trosfellene under den siste fredagsdagsbønnen i Central Jamaat-e-Ahl-eSunnat:
    ”Når en person sprer usanne rykter, sier ting som gjør deg vondt, så bli man lei seg. Jeg personlig, Oslo politidistrikt, politiet Norge, samfunnet Norge, vi tar sterk avstand fra den filmen som er laget via en person i USA. Jeg blir veldig lei meg når noen mennesker kan gjøre noe sånt. Jeg vil vise litt til hva vi pratet om sammen etter 22.juli i fjor, hvor vi ble en sterk enhet. Vi ble ett forslag, dere som muslimer, vi som nordmenn, kom mye sterkere sammen. Vi løste den tragedien på en fantastisk flott og rolig måte. Det gjorde meg glad, det gjorde dere glad, og når vi opplever sånn ting som har skjedd de siste dagene, så tror jeg det er veldig viktig at vi tenker på hva som skjedde i fjor. For vi var rolige, vi pratet sammen, vi skapte en god dialog, og vi løste ting rolig utad.
    Jeg kan godt skjønne, for å si det litt sterkt, forbannet på det som har skjedd, men jeg vil oppfordre dere til å bruke fornuft, riktig kommunikasjon og gjøre ting som er lovlig. Løs det sammen, stå sammen, så går det nok bra. Vi skal ikke akseptere, men det finnes faktisk noen personer som ødelegger så mye som den personen her har gjort. Heldigvis er det ikke så mange av dem. Dere skal vite at, som jeg sa til å begynne med, at, dere har vår dypeste medfølelse og største respekt, og vi tar sterk avstand fra det som har skjedd.”
    Hva i hel….
    Dette er om lag det samme som både utenriksminister Clinton og President Obama nå sier i store, påkostede TV-annonsementer, og det burde vel være lov å spørre hva som er galt med det? Om jeg ikke har miste leseevnen står det om lag så her:
    - Det er beklagelig at folk bevisst lager helvete for andre, vel vitende om reaksjonene fra de minst beherskede individer
    - Samarbeid er konsekvent å foretrekke fremfor en provokasjonslinje

Jeg har selv ikke sett filmen, og skal derfor unnlate å kommentere innholdet. Men så langt jeg forstår, er det intet annet enn et makkverk beregnet på provokasjon. Hvorfor er det så bra, i grunn? Er det ikke ok å ta avstand fra innholdet, dersom innholdet er bevisst provokativt og kanskje feilaktig? Og visst går det an å ha flere tanker i hodet på samme tid. Filmen kan være en drittfilm vi tar avstand fra, men den SKAL være tillatt, og vi tar skarp avstand fra idiotene som hevner seg med uhørte midler. Intet av dette står i motsetning til hverandre.

Honkey

EDIT: Politisjefen er ikke alene: Film: «Monty Python»-legenden Eric Idle avskyr Muhammed-filmen VG Nett
    Men her er jeg uenig med den gode Idle; jeg mener slike drittfilmer også skal være tillatt i et fritt samfunn.

Helt ærlig driter jeg i om den er lagd for å provosere og så lenge reaksjonene går over i vold/hærverk og drap hadde de fortjent en ny episode hver dag inntil reaksjonen ble et skuldertrekk!

Det som trengs er knallharde mottiltak på uakseptable reaksjoner og ikke feige unnskyldninger som i enkelte miljøer kan tolkes som aksept.

Det som er sikkert er at friheter som tas for gitt ikke vil vare, så hvilke er du villig å gi fra deg?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.445
    Torget vurderinger
    0
    Må være fælt å være fanget i et land som Norge.

Nå har jeg utvist "ytringsansvar" ved å ikke poste det jeg hadde tenkt å poste!

MOD Björn hadde nok kappet meg ned jamt med anklene er jeg redd?:rolleyes: Men "Voi Satan jei er provosert!!!"

Var jeg flink da?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om man ser i gjennom jargonen og den bakenforliggende overtroen så finnes det rasjonelle stemmer som ikke deler de verste galningenes agenda og som ikke faller så lett for trolling.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Fabian lever i en fantasiverden og om han innbiller seg at det i fremtiden vil bli færre som føler seg krenket tar han feil……. Kanskje burde han følt seg litt krenkt selv der han står i en samling menn som ønsker dødsstraff for homofili og om det var kvinner tilstede, var de pent innpakket på bakerste rad

Slik som dette vil vi få mer av i fremtiden og pådriverne for det lykkelig fellesskap lever trygt på avstand………………………………..

Drapstrusler og frykt herjer - 11 ansatte borte på ett år - Aftenposten

G

Gjestemedlem

Gjest
    Helt riktig, religion er bare en unnskyldning for å misbruke eller utøve makt over andre.

Men de fleste av de 600 ble misbrukt mellom 1960 og 1980, så dette var en veldig viktig nyhet.
    Joda, vi må nok vente 20-30 år til de som blir ofre for prestene i dag får sine saker belyst. Hele det katolske presteskapet er jo organisert som det er, med strengt sølibat, fordi det er ment for personer som ellers ville kommet i en sosial vanskelig situasjon ved å aldri kunne velge seg voksne partnere, inngå ekteskap eller lignende.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Det får så være! Ser på stang som et utskudd som er med på og ødelegge landet slik som jens og co. Trist at abb ikke var smart nok til og knerte de riktige personene isteden for å gå på uskyldige barn/ungdom...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst……………….

Vold er intet alternativ som annet enn siste utvei i selvforsvar, og nei, det som skjedde i fjor har intet med selvforsvar å gjøre!!!!!!!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det får så være! Ser på stang som et utskudd som er med på og ødelegge landet slik som jens og co. Trist at abb ikke var smart nok til og knerte de riktige personene isteden for å gå på uskyldige barn/ungdom...

Stang er bare en liten Teddybjørn som skal glede alle men forstår ikke konskvensene av det han gjør.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    886
    @Eddie1: du misliker islam fordi det er en religion som du ser på som voldelig. Selv ønsker du landets ledere drept fordi de ikke tenker som deg. Er ikke det dobbeltmoral?
    @Fjernkontrollen: Stang er leder for en by. Han må holde byen sammen og sørge for at innbyggerne kan leve i fred.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    @Eddie1: du misliker islam fordi det er en religion som du Se på som voldelig. Selv ønsker du landets ledere drept fordi de ikke tenker som deg. Er ikke det dobbeltmoral?
    Landets ledere åpner dørene og har likestilt islam med kristendommen, omgjort grunnloven som kommer til og skspr kaos, og ødeleggelse som i andre land

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Stang er leder for Oslo og ansvarlig for Oslo by sine handlinger, dette handlet om en film fra USA og kariaktur tegninger fra et blad i Frankrike, det han gjorde i går var å splitte Oslo sine borgere mer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.445
    Torget vurderinger
    0
    . Hele det katolske presteskapet er jo organisert som det er, med strengt sølibat, fordi det er ment for personer som ellers ville kommet i en sosial vanskelig situasjon ved å aldri kunne velge seg voksne partnere, inngå ekteskap eller lignende.

Historisk feil, selv om det er en interessant teori. Sølibatet ble innført av økonomiske årsaker. Hvis prestene ikke var gift ville de pr. definisjon ikke ha arvinger og da ville Kirken arve dem. Da dette ble inført var prester velstående folk og sølibatet er grunnen til at Den Katolske Kirken er så steinrik som den er. Sammen med det faktum at "noen" ( sikkert en pave ) "glemte" et skriftsted der det står noe om å "samle seg skatter på jorden"!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Helt riktig, religion er bare en unnskyldning for å misbruke eller utøve makt over andre.

Men de fleste av de 600 ble misbrukt mellom 1960 og 1980, så dette var en veldig viktig nyhet.
    Joda, vi må nok vente 20-30 år til de som blir ofre for prestene i dag får sine saker belyst. Hele det katolske presteskapet er jo organisert som det er, med strengt sølibat, fordi det er ment for personer som ellers ville kommet i en sosial vanskelig situasjon ved å aldri kunne velge seg voksne partnere, inngå ekteskap eller lignende.
    Vi får håpe at det ikke tar 20-30 år før sannheten kommer opp igjen, heldigvis så er ikke den Katolske kirke så sterk stilt som den var, man ble vel nesten bannlyst bare man nevnte noe negativt om den katolske kirken i den tiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En minister i den Pakistanske regjeringen har lovet en belønning på noen hundre tusen til dem som myrder de som står bak den skumle internettfilmen.

Lover dusør til den som tar livet av filmskaper - Aftenposten

Når dette kommer fra offisielt hold i et lands regjering, må man stille spørsmålet om dette er et land Norge bør ha diplomatiske forbindelser til. Etter min mening bør Norge hjemkalle sin ambassadør og samtidig vurdere bistand til dette landet. Når landets regjering oppfordrer til mord og terrorisme bør det få konsekvenser for deres forhold til den sekulære og siviliserte delen av verden.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    821
    En minister i den Pakistanske regjeringen har lovet en belønning på noen hundre tusen til dem som myrder de som står bak den skumle internettfilmen.

Lover dusør til den som tar livet av filmskaper - Aftenposten

Når dette kommer fra offisielt hold i et lands regjering, må man stille spørsmålet om dette er et land Norge bør ha diplomatiske forbindelser til. Etter min mening bør Norge hjemkalle sin ambassadør og samtidig vurdere bistand til dette landet. Når landets regjering oppfordrer til mord og terrorisme bør det få konsekvenser for deres forhold til den sekulære og siviliserte delen av verden.
    Et mer sansynlig scenario er at Norge beklager filmen, utrykker forståelse for ikkevoldelige reaksjoner og øker støtten. Som sagt, norske myndigheter er pissredde for å støte muslimer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et mer sansynlig scenario er at Norge beklager filmen, utrykker forståelse for ikkevoldelige reaksjoner og øker støtten. Som sagt, norske myndigheter er pissredde for å støte muslimer.
    Ja det blir nok noe slikt. Og det er trist og ironisk på samme tid, for man gjør ikke muslimer noen tjeneste ved å støtte islamisme. Det er som å støtte gjeninnføringen av den spanske inkvisisjonen fordi man vil støtte de kristne.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    886
    Ingen kan forandre en kultur eller religion ved konfrontasjon eller trusler. Det fører til "samling i bånn" og radikalisering slik vi ser i den arabiske verden nå. De svarer med å bli enda mere fundamentalistiske.

Mange arabiske land var mere pro-vestlige før. Nå går det feil vei. Hva har skjedd?

Bl.a dette: etter murens fall erklærte Bush sr at USAs nye fiendebilde er islam, og han utpekte "ondskapens akse": en rekke land fra Midtøsten og videre østover som USAs nye fiender. Dette var i 1993 eller deromkring. USAs imperialistiske fremgangsmåte er vel kjent. Krigføring i andre land, -uten å erklære krig, og bruk av droner (noe som oppfattes som feigt) som i flere tilfelle har rammet uskyldige sivile. Agressive handlinger som provoserer til hat. Religionen er tydeligvis samlingspunktet i disse landene, den fanger opp det som vi fanger opp i politikken.

Så har vi 9/11.

Det er ingenting som kommer av seg selv og det må to parter til konflikt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ingen kan forandre en kultur eller religion ved konfrontasjon eller trusler. Det fører til "samling i bånn" og radikalisering slik vi ser i den arabiske verden nå. De svarer med å bli enda mere fundamentalistiske.

Mange arabiske land var mere pro-vestlige før. Nå går det feil vei. Hva har skjedd?

Bl.a dette: etter murens fall erklærte Bush sr at USAs nye fiendebilde er islam, og han utpekte "ondskapens akse": en rekke land fra Midtøsten og videre østover som USAs nye fiender. Dette var i 1993 eller deromkring. USAs imperialistiske fremgangsmåte er vel kjent. Krigføring i andre land, -uten å erklære krig, og bruk av droner (noe som oppfattes som feigt) som i flere tilfelle har rammet uskyldige sivile. Agressive handlinger som provoserer til hat. Religionen er tydeligvis samlingspunktet i disse landene, den fanger opp det som vi fanger opp i politikken.

Så har vi 9/11.

Det er ingenting som kommer av seg selv og det må to parter til konflikt.
    Alle var enig i at ABB hadde all skyld i 22 juli massakeren i fjor, hvorfor gjelder dette ALDRI når det kommer til muslimenes handlinger?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn