Rasisme?

Z

Zomby_Woof

Gjest
O

OivindJ

Gjest
Sommer vikarer? ;D

Hvor mange Nordmen tror dere lo når dem leste dette i avisa i dag (mens de satt der ingen kunne høre dem)?

T

Thomas1

Gjest
Sommer vikarer?

Hvor mange Nordmen tror dere lo når dem leste dette i avisa i dag (mens de satt der ingen kunne høre dem)?
Jeg må ha en ufattelig dårlig utviklet humor...Jeg lo ikke i det hele tatt.

O

OivindJ

Gjest
Thomas1 skrev:
Jeg må ha en ufattelig dårlig utviklet humor...Jeg lo ikke i det hele tatt.
Ikke jeg heller.

Edit; men hvor mange tror du gjorde det?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.894
Ser jo ut som det kan være skummelt å bli akutt syk, med såpass åndsfraværende ambulansepersonell som vi tydeligvis har her til lands.

Dette burde kvalifisere til fengselstraff i enhver rettsstat.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Blir sikkert tilbudt jobb i Trondheimspolitiet om de blir oppsagt ;D

S

Slubbert

Gjest
Et mer åpenbart eksempel på tjenesteforsømmelse skal vel være vanskelig å finne. Hvis historien er som fremlagt her og holder i retten, så er det ganske åpenbart at ambulansepersonellet bør sies opp og saken få rettslig etterspill. Det ligger søksmål i luften.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Oppsigelse synes å være et svakt virkemiddel; avskjed iht AML §66 høres mer riktig ut.

Bernt K

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Det er da ett utall av situasjoner der syke personer ikke har blitt hentet/plukket opp av ambulanse. Det er bare det at en del mørkhudete må rope rasisme hver gang de føler seg urettferdig behandlet. Og den advokaten deres bør jo forbigåes i stillhet.

J

Jurassic

Gjest
Øyvind H skrev:
Det er da ett utall av situasjoner der syke personer ikke har blitt hentet/plukket opp av ambulanse. Det er bare det at en del mørkhudete må rope rasisme hver gang de føler seg urettferdig behandlet. Og den advokaten deres bør jo forbigåes i stillhet.
Har du noen dokumentasjon på at det er utbredt at syke personer ikke blir hentet plukket opp av ambulanse?
Grunnen til at mørkhudete personer skriker rasisme hver gang de føler seg dårlig behandlet er at de har så mye erfaring med å bli dårlig behandlet. Hvis hverdagen din består av å bli dårlig behandlet regner du med at du forblir dårlig behandlet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.129
Torget vurderinger
1
stesch skrev:
Blir sikkert tilbudt jobb i Trondheimspolitiet om de blir oppsagt ;D
Det der hørtes temmelig rått og brutalt ut, men "æ har skjønt poænget"! -det ser ikke bra ut i måneskinn!

T

Thomas1

Gjest
Edit; men hvor mange tror du gjorde det?
Skal jeg tippe, blir svaret 1734 stk! Kanskje 1735 hvis sistemann har fått med seg nyhetene! Trodde du stilte et slags retorisk spørsmål. Det var derfor jeg skrev at JEG ikke lo. ehhh, tog du an?

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Jurassic skrev:
Øyvind H skrev:
Har du noen dokumentasjon på at det er utbredt at syke personer ikke blir hentet plukket opp av ambulanse?
Grunnen til at mørkhudete personer skriker rasisme hver gang de føler seg dårlig behandlet er at de har så mye erfaring med å bli dårlig behandlet. Hvis hverdagen din består av å bli dårlig behandlet regner du med at du forblir dårlig behandlet.
Det er altså ikke nødvendigvis rasisme å bli dårlig behandlet. De fleste av oss kommer jo opp i situasjoner der vi føler oss dårlig behandlet. Mørkhudete blir jo fortalt av sånne som deg at de blir utsatt for rasisme hver gang de kommer opp i en situasjon de fleste andre vil kalle en del av livet. Det er f.eks IKKE rasisme å bli stoppet hvis man ikke har betalt for seg.

Denne karen la jo inn en god søknad på å ikke få være med ambulansen da han prøvde å urinere på den.
Forøvrig har jeg medfølelse med hva han har blitt utsatt for.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Denne karen la jo inn en god søknad på å ikke få være med ambulansen da han prøvde å urinere på den.
Det virker som det er flere her, som har slått hodet i asfalten med hjerneblødning til følge.
KW

T

Thomas1

Gjest
hvis man skulle latt være å ta med alle som tømmer blære/tarm v ulykker o.l, hadde det vært særdeles høy arbeidsledighet blandt ambulansesjåfører.

O

OivindJ

Gjest
Thomas1 skrev:
hvis man skulle latt være å ta med alle som tømmer blære/tarm v ulykker o.l, hadde det vært særdeles høy arbeidsledighet blandt ambulansesjåfører.
Dette hørtes veldig mye ut som ren fakta. Går ut ifra at du vet at dette stemmer?

Edit: det må jo nesten være sånn.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Som nabo til sofienbergparken så sier noe meg at det er more than meets the eye til denne historien.
Ambulansefolkene plukker til daglig opp folk i mildt sagt skjør forfattning slik som narkomane, fylliker osv. jeg kan ikke se at en parson som har blitt slått ned og så har vert så uheldig å tisse på seg skulle gjøre noen forskjell for ambulansepersonalet, de ser jo som sagt slik dagelig - sikkert opptil flere ganger om dagen.
Et mere realistisk scenario er vel at den forulempede mannen ikke var alene og at de han var sammen med muligens kanskje var litt shady og aggressive?
kanskje det rett og slett bare var rasisme - hvem vet... jeg vet ihvertfall at de gangene jeg går over løkka og noen stopper meg så er:
-1 alltid personen mørkhudet.
-2 de spør alltid om man er interessert i å kjøpe stoff.
-3 de prøver ofte å lage bråk hvis man opplyser de om at det de gjør er ulovlig.
-4 voldtektene og ranene i år på grünerløkka området har så og si uten unntak vert gjort av personer med mørk hudfarge.
Er det rart folk er skeptiske?

A

Atle Kristiansen

Gjest
wotg skrev:
Som nabo til sofienbergparken så sier noe meg at det er more than meets the eye til denne historien.
Ambulansefolkene plukker til daglig opp folk i mildt sagt skjør forfattning slik som narkomane, fylliker osv. jeg kan ikke se at en parson som har blitt slått ned og så har vert så uheldig å tisse på seg skulle gjøre noen forskjell for ambulansepersonalet, de ser jo som sagt slik dagelig - sikkert opptil flere ganger om dagen.
Et mere realistisk scenario er vel at den forulempede mannen ikke var alene og at de han var sammen med muligens kanskje var litt shady og aggressive?
kanskje det rett og slett bare var rasisme - hvem vet... jeg vet ihvertfall at de gangene jeg går over løkka og noen stopper meg så er:
-3 de prøver ofte å lage bråk hvis man opplyser de om at det de gjør er ulovlig.
-4 voldtektene og ranene i år på grünerløkka området har så og si uten unntak vert gjort av personer med mørk hudfarge.
Kanskje du rett og slett ser ut som en missbruker, noen må en jo selge til om en skal drive forretning?

Så lenge de ikke setter sitt eget eller andres liv og levn i fare ved det er ambulansepersonell forpliktet til å behandle og ta med seg skadede mennesker, det er - vil jeg tro - en del av jobbeskrivelsen. Om pasienten er svart eller har pisset på seg som følge av hodetraume burde være sekundært.

Mennesker men den mentaliteten du og disse utviser burde holde seg unna den slags yrker.

Mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
The Atl skrev:
wotg skrev:
Kanskje du rett og slett ser ut som en missbruker, noen må en jo selge til om en skal drive forretning?

Så lenge de ikke setter sitt eget eller andres liv og levn i fare ved det er ambulansepersonell forpliktet til å behandle og ta med seg skadede mennesker, det er - vil jeg tro - en del av jobbeskrivelsen. Om han er svart eller har pisset på seg som følge av hodetraume burde være sekundært.

Mennesker men den mentaliteten du og disse utviser burde holde seg unna den slags yrker.

Mvh
Jeg tror vi trygt kan slå fast at du gikk glipp av poenget i innlegget mitt...
Jeg vet ikke hvor du bor Atl, men jeg bor ved siden av denne parken, forøvrig en kjempefin park, bortsett fra mangel på toaletter, fellesgriller og det faktum at den er dårlig opplyst på kvelden. Noe som sikkert også er grunnen til at det på kveldstid er mye lugubre gjenger, narkiser og alkiser der.
kanskje det var rasisme, kanskje ikke. Men etter å ha bodd her i ti år og sett litt hvordan VIRKELIGHETEN er, så er jeg skeptisk til hele historien om ambulansepersonell som avviste en mann bare fordi han hadde tisset på seg.
Faktum er at her på løkka og i området rund har det vert en skarp oppgang i kriminalitet som ran, innbrudd, voldtekt, prostitusjon og spesielt salg av narkotika.
Det er også et faktum - enten du liker det eller ei at det er fremedkulturelle som gjør veldig mye av denne ugangen, jeg snakker da om fremmedkulturelle med mørk hud.
Hvis jeg skal prøve å summere, så vil jeg vel si det slik:
Det er ikke rart at folk her på løkka er skeptiske når de ser gjenger med mørhudete personer, all erfaring tilsier nemlig at det er de som tok din sønns sykkel, din datters mobiltelefon og prøvde å selge deg stoff sist lørdag på vei hjem fra en bytur. slik er realitetene, er det noen som burde gjøre noe med dette. Så er det innvandrermiljøne selv, slik oppførsel reflekterer dårlig på hele folkegruppen og resultatene blir deretter, høy arbeidsledighet, gettoifisering osv.
hvis du ikke snakker språket, skjønner de moralske kodene osv. så er svert få interesert i å ha noe med deg å gjøre, at endel av disse bruker rasismetrumfkortet for det det er verdt synes jeg er smakløst.
jeg har opplevd å bli kallt rasist på jobb fordi jeg ikke ville låne vedkommende butikkens toalett, jeg har blitt kalt nazist fordi jeg ba en person vente femminutter, da pølserburgeren han ville ha ikke var ferdig enda. mye av rasismen jeg har opplevd har gått andre veien.
Som sagt jeg regner med at denne mannen som ble slått ned ble nektet tur med ambulansen pga. andre grunner enn litt tis på buksa eller hudfarge. men er det slik at han ikke fikk hjelp pga. hudfargen sin er jo det beklagelig og bør få konsekvenser for de dette anngår.
jeg minner om at en taxi fra sofienbergparken til legevakten ville tatt under to minutter...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Uttalt eller ikke, bevisst eller ikke, jeg finner det vanskelig å tro at dette ikke hadde noe med rasisme å gjøre.

Ambulansepersonell kan da ikke være så komplett faglig udugelige at dette er normal opptreden i slike situasjoner.

Prosedyrene fulgt? "Uhensiktsmessig språk"? Politiet skulle ta ham med til legevakta? Hadde ikke politiet en gjerningsmann å lete etter?

Stikker de årene lenger ut av båten nå, så mister de dem over bord.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke for å disse de unge fremadstormende, men...

Grunnene til at noen prøver å selge deg stoff i Sofienbergparken bor her:

De er hvite, velfødde, og statsfinansierte. Noen av dem tilbringer en og annen ettermiddagstime her:

Uten kunder, intet marked. ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Zomby_Woof skrev:
Ikke for å disse de unge fremadstormende, men...

Grunnene til at noen prøver å selge deg stoff i Sofienbergparken bor her:

De er hvite, velfødde, og statsfinansierte. Noen av dem tilbringer en og annen ettermiddagstime her:

Uten kunder, intet marked. ;D
Så absolutt sant det der.
Vi Nordmenn har vel veldig stor appetitt på horer og stoff :)
Det forklarer jo ikke voldtekt, ran, innbrudd og herverksbølgen da...

O

OivindJ

Gjest
En ganske stor andel av de som bor i Oslo har på et eller annet tidspunkt blitt tilbudt f.eks hasj av en fremmed i en park/ langs en tursti.

Trenger ikke se ut som en bruker. Om en har en alder imellom 14 og 55 så blir en fort spurt.

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
En ganske stor andel av de som bor i Oslo har på et eller annet tidspunkt blitt tilbudt f.eks hasj av en fremmed i en park/ langs en tursti.

Trenger ikke se ut som en bruker. Om en har en alder imellom 14 og 55 så blir en fort spurt.
Jeg blir som oftest spurt om jeg har, og om jeg først blir tilbudt er det aldri i form av salg (hasj). Dessuten styrer horer unna meg. Selv i østeuropa var disse fenomenene høyst påtagelige. Jeg har nok et eller annet bomsegen, noe jeg hadde vært fornøyd med om det ikke var for snuten og tollere. Du vil ikke tro i hvilken grad snuten stigmatiserer de som ikke ser konforme ut. Seriøst. Men dette var da i høyeste grad en digresjon.

Vitnebeskrivelsene sier ingenting om truende oppførsel, du (wotg) går til og med langt på vei til å innrømme at det er antagelser du gjør utelukkende ut i fra hans hudfarge. Noe jeg finner relativt horribelt. Hvor enn høy kontakt med den virkelige verden du mener å ha.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
wotg skrev:
Så absolutt sant det der.
Vi Nordmenn har vel veldig stor appetitt på horer og stoff :)
Det forklarer jo ikke voldtekt, ran, innbrudd og herverksbølgen da...
Kanskje det gjør det, indirekte og i begrenset grad. En type kriminalitet trekker gjerne med seg andre typer. Dop, vinning og vold følger hverandre tett og ofte. Voldtekt muligens i noe mindre grad, i hvert fall de mye omtalte overfallsvoldtektene. Muligens er det noen som håper å finne "lettvinte" ofre blant de mange overstadig berusede studentene på Løkka. Dop og 'date-rape' derimot, henger sammen som limt med Araldit. Men, dette leser vi svært lite om i avisene, selv om det vel utgjør hovedtyngden av voldtekter.

Han som stjal sykkelen til dattera di var sikkert stein som Snøhetta, og snart ferdig med hovedfag i sosialantropologi. Lånekassa var han ferdig med for to-tre semestre siden. Rettelse: Lånekassa var ferdig med ham for to-tre semestre siden. Han blir kanskje aldri ferdig med lånekassa....

Og hærverk? Fulle ungdommer? Don't get me started!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.129
Torget vurderinger
1
Jeg har et hovedfag, i sosiologi, har et forhold til lånekassa. Aldri vært stein, aldri stjelt sykler. Hva er det du mener?

Z

Zomby_Woof

Gjest
bjornh skrev:
Jeg har et hovedfag, i sosiologi, har et forhold til lånekassa. Aldri vært stein, aldri stjelt sykler. Hva er det du mener?
Du er så streit at du er sær! ;D

T

Thomas1

Gjest
Dette hørtes veldig mye ut som ren fakta. Går ut ifra at du vet at dette stemmer?

Edit: det må jo nesten være sånn.
Ja.

Edit: det må nesten være sånn

G

Gjestemedlem

Gjest
Løsningen ligger i busser og gymsaler!

Gymsalene bruker man til å samle opp dem som man ikke trenger lengre. Dopisene, junkiene, horene, sosialklientene, de uføre, de kriminelle, dønkerne og alkisene og alle de andre som ikke på solidarisk og real måte kan rettferdiggjøre sin tilstedeværelse i samfunnet. En ordentlig høring av politisk fagpersonell kan de få, og dem som det ikke er håp for og som motarbeider felleskapets samfunsmaskineri kan fraktes med bussene:

Med bussene transporterer man dem til sine nye hjem. Ikke noe fasistiske leirer eller noe slikt men men outsourcer dem til lavkostland. Man betaler med andre ord for at noen skal ta godt vare på dem og gi dem et verdig liv ... andre steder. Vi er da et rikt og humant land, og dette er det minste vi kan gjøre for dem som har det litt vanskelig i hverdagen men som bare er til irritasjon for ordentlige folk her hjemme. Her kan man jo med god samvittighet bruke av bistandsbudgettet da det stort sett er ulandene som får inntekter fra dette systemet, og med dette er vi med på å skape en bærekraftig økonomi i landene.

Her er det sikkert heller ingen som ser stygt på dem om de ruser seg litt eller horer rundt som de pleier heller. Med andre ord en ønskelig og rettferdig situasjon for alle parter.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.129
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
bjornh skrev:
Hehe. Nei, jeg er glup ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
bjornh skrev:
Zomby_Woof skrev:
bjornh skrev:
Hehe. Nei, jeg er glup ;D
Jeg har heller aldri vært stein. Det er glupt. Jeg har heller aldri stjælt sykler. Det er glupt.

Jeg har derimot et forhold til lånekassa, uten tilhørende hovedfag. Det er ikke glupt. Det kom forresten vinduskonvolutt forrige dagen...

Har denne tråden spora litt av nå? ;D

T

Thomas1

Gjest
Uansett nasjonalitet eller livsstil til pasientgruppen, en ambulansesjåfør har ikke lov til å ha en slik holdning. De er der for å gjøre en jobb, ikke dømme mennesker etter utseende eller andre uvesentligheter.

En ting er å bli herdet av en slik jobb, en annen er å vise det utad.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet, ja.

Det var visst en av personellet i ambulansen som kalte hendelsen et ''ordensproblem''. Holdningen var så langt jeg kan se at pasienten kunne skylde seg selv, og greie seg selv.

Det er ikke helsepersonellets jobb å vurdere ansvar eller skyld i slike situasjoner. Helsepersonellets jobb er å begrense omfanget av skadene, ikke noe annet.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
KW skrev:
Det virker som det er flere her, som har slått hodet i asfalten med hjerneblødning til følge.
KW
Ah,hvilken humor!
Siden alle ser ut til å ta alt samboeren til voldsofferet sier som god fisk har jeg bestemt meg for å godta alt som kommer fra Ullevål.
Dere som skriker rasisme i hytt og pine er like komiske som alle de FRPerne som i følge undersøkelser føler seg mer uheldige enn alle andre, noe de selvfølgelig ikke er.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med, Øyvind. Jeg tipper 'ganske lite'.

Jeg forholder meg bl.a. til to sykepleiere som var øyevitner til hendelsen. De var på TV i går kveld. Andre nøytrale vitner har også forklart seg på en måte som ikke levner ambulansefolkene mye ære. Når sola skinner er det rimelig tett med folk i Sofienbergparken. Ambulanser og politibiler tiltrekker seg gjerne en god del oppmerksomhet også.

Hva ambulansepersonellet selv forklarer overfor sin arbeidsgiver er muligens motivert av deres ønske om å fortsette i jobben. Tro dem gjerne, hvis det er det du vil.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Drittsekken burde sparkes tvert.

Hørte Tove Strand på radion nå, fy faen for noe pjatt.
Hun prøvde seg, men hun hadde nok trengt en åtter med styrmann for å komme noenlunde helskinnet fra det.
Flaut av helse/politi vesenet.
Såpass mange vitner, også en sykepleier som har gått til anmeldelse, bra.

Mye idioti her på HS.
Affa hadde rett; buseplukkere.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Meget synd på stakkaren og hans familie, og helt klart grov tjenesteforsømmelsemen fra ambulansepersonellet. Men ut i fra det vi har fått greie på gjennom mediene, hva gjør denne hendelsen til en rasistisk sak?

Topp Bunn