Re: Din Favorittfilm
AudioDude;- sett på restene av hjemmesiden din jeg også;- må vel kunne konkludere omtrent som Boffen,- mye sammenfall i smak her;- er vel selv generelt nokså kritisk til det meste av filmer,- og kunne vel ha ett og annet å si om en rekke av de filmene du har trukket frem,- men skal nøye meg med dette- urovekkende mye amerikansk;- og så er det norsk film da;- vår egen produksjon har høstet mange lovprisninger i det siste,- uten at jeg forstår hvorfor;- efter min mening er lite å glede seg over,- kort og greit. Enig i at Aberdeen er en god film, men den engasjerte ikke;- Mongoland,- javel,- charmerende, men filmen er en petitesse. Ok,- så er man vanskelig å tilfredsstille,- men gi meg bare en smal afære, uten musikk, uten kjente skuespillere, fra en obskur regisør,- en med sans for lange takes, og dvelende fremstilling,- ja, da er det muligheter for nytelse.
Min liste, er altså på ingen måte komplett, eller fullstendig oppdatert.. De titlene som er med, er rett og slett noen titler jeg satte opp på en liste for ganske mange år siden, med en rask oppdatering for å fylle hullene fra de siste 8 årene eller så..
Det er mye amerikansk på listen, amerikanerne (jeg regner med amerikanske samproduksjoner her..) lager fortsatt det aller meste av film myntet på det europeiske markedet. Filmproduksjonen i vår del av Europa er lavere enn noensinne, og distribusjonen er mildt sakt elendig. Skal du se 4-5 filmer i uken, kommer du ikke så langt med ikke-amerikanske produksjoner..
Jeg ser at du ikke har sansen for norsk film, og det er jo greit det, men det har altså blitt laget endel bra norsk film de siste årene, selv om det aller meste fortsatt ikke holder særlig høy standard. Men et sted må man jo starte, og filmer skal jo som kjent helst tjenes inn da..
At du ikke lar deg engasjere av Aberdeen er jo synd, men tematikken kan ikke passe for alle.
Å bruke utrykket "petitesse" om mongoland, er vel å ta i da.. Om du kan nevne meg en film som har hatt større innflytelse på det "nye" norske film miljøet de siste 10 årene, så har du min oppmerksomhet
.. touché..
He-he.. ja-ja.. det er altså ikke noe galt i å være kritisk til film, spesielt ikke med den (u)jevne kvaliteten på det meste av amerikansk film. Men skal man se film i 2005 må man belage seg på å utvide horisonten litt, og i størst mulig grad kunne glede seg over de enkeltkvaliteter man tross i alt finner i de fleste filmproduksjoner.
Hvis du har "ett og annet å si" om noen av de filmene, jeg har trukket frem, så skal du ikke være redd for å gjøre det ! Jeg er helt åpen for å diskutere min (eller andres
) filmsmak.