Re: Din Favorittfilm

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Antall liker
0

1. Apocalyopse now!
2. The Doors
3. Full Metal Jacket
4. Fear&Loathing in Las Vegas
5. West Side 9
6. Trainspotting
7. Scarface (Egentlig nr2 på lista, men glemte den av)
8. Blow
9. Natural Born Killers

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

AudioDude;- sett på restene av hjemmesiden din jeg også;- må vel kunne konkludere omtrent som Boffen,- mye sammenfall i smak her;- er vel selv generelt nokså kritisk til det meste av filmer,- og kunne vel ha ett og annet å si om en rekke av de filmene du har trukket frem,- men skal nøye meg med dette- urovekkende mye amerikansk;- og så er det norsk film da;- vår egen produksjon har høstet mange lovprisninger i det siste,- uten at jeg forstår hvorfor;- efter min mening er lite å glede seg over,- kort og greit. Enig i at Aberdeen er en god film, men den engasjerte ikke;- Mongoland,- javel,- charmerende, men filmen er en petitesse. Ok,- så er man vanskelig å tilfredsstille,- men gi meg bare en smal afære, uten musikk, uten kjente skuespillere, fra en obskur regisør,- en med sans for lange takes, og dvelende fremstilling,- ja, da er det muligheter for nytelse.
Min liste, er altså på ingen måte komplett, eller fullstendig oppdatert.. De titlene som er med, er rett og slett noen titler jeg satte opp på en ”liste” for ganske mange år siden, med en rask oppdatering for å ”fylle hullene” fra de siste 8 årene eller så..

Det er mye amerikansk på listen, amerikanerne (jeg regner med amerikanske samproduksjoner her..) lager fortsatt det aller meste av film myntet på det europeiske markedet. Filmproduksjonen i vår del av Europa er lavere enn noensinne, og distribusjonen er mildt sakt elendig. Skal du se 4-5 filmer i uken, kommer du ikke så langt med ikke-amerikanske produksjoner..

Jeg ser at du ikke har sansen for norsk film, og det er jo greit det, men det har altså blitt laget endel bra norsk film de siste årene, selv om det aller meste fortsatt ikke holder særlig høy standard. Men et sted må man jo starte, og filmer skal jo som kjent helst tjenes inn da..

At du ikke lar deg engasjere av Aberdeen er jo synd, men tematikken kan ikke passe for alle.

Å bruke utrykket "petitesse" om mongoland, er vel å ta i da.. Om du kan nevne meg en film som har hatt større innflytelse på det "nye" norske film miljøet de siste 10 årene, så har du min oppmerksomhet :) .. touché..

He-he.. ja-ja.. det er altså ikke noe galt i å være kritisk til film, spesielt ikke med den (u)jevne kvaliteten på det meste av amerikansk film. Men skal man se film i 2005 må man belage seg på å utvide horisonten litt, og i størst mulig grad kunne glede seg over de enkeltkvaliteter man tross i alt finner i de fleste filmproduksjoner.

Hvis du har "ett og annet å si" om noen av de filmene, jeg har trukket frem, så skal du ikke være redd for å gjøre det ! Jeg er helt åpen for å diskutere min (eller andres :)) filmsmak.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

Sjekket siden din og tror vi har noenlunde samme smak.
Merkelig at jeg ikke har fått med meg himmelfall og mongoland. Vel, da har jeg de tilgode.

:D
Det er altså veldig hyggelig om jeg kan "påvirke" noen andre til å se en god film !

Lister er jo forøvrig noe menn med alt for store plate/film samlinger har drevet med i ualminnelige tider.. :)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7

AudioDude;- takk for hyggelig og utfyllende svar;- er både opptatt av, og svært glad i film,- men musikk og hi-fi tar mye tid, så man er kanskje ikke så oppdatert som ønskelig,- tenker særlig på norsk film;- kan nok forøvrig hende at man er godt forankret i fordommer hva vår egen produksjon angår. Diskuterer gjerne film med deg,- avvent innspill.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

Det jeg ofte hever et lite øyenbryn over når jeg leser slike lister er ikke nødvendigvis at de er amerikanske, men mer det at det er svært lite film fra før.. tja. 1970. Personlig hører noen av mine absolutte favorittregissører til i pre-70 talls tiden (Ozu, Renoir, Bergman, Godard m.m.).

Grace: hvis du vil ha litt langsomme, ekstremt vakre og nydelig fotograferte filmer bør du absolutt sjekke opp Ozu. En japansk regissør som laget intenst vakre filmer om alt... tja... ofte familier og konflikter i familier. Sjekk ut f.eks. Tokyo Story eller Floating Weeds - begge fås i en praktfull "Criterion Collection" versjon.

Ellers er jeg blitt veldig svak for Bergman i det siste. Og et av de beste filmminnene jeg har fra våren 2005 er Sunrise, en stumfilm fra 1928. Den og Fellinis utrolige 8 1/2 er noe av det beste jeg har sett på et lerret.

Moralen: se film fra før 1970 også da! Det er nok å ta av og alle burde klare å finne noe for sin smak.

(Og så må jeg selvfølgelig nevne Wim Wenders sine Himmelen over Berlin og Paris, Texas for de av dere som liker lange, mediatative filmer.)

T

theStig

Gjest

Er det ingen som liker Austin Powers filmene da? Perfekt prompehumor og tullball :) Skikkelig barnslige greier, men også ustyrtelig morsomt til tider.

Vel... favorittfilm... det avhenger av så mangt, og for meg varierer det med vær/vind/årstid/humør. Noen ganger Austin Powers, så kan det være Tarantino-film, eller "Das Boot", eller "Cinema Paradiso" eller "Veien Hjem" eller Cohen-filmer... ingen har vel bare EN favoritt-film??

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7

Mbare;- orker i utgangspunktet ikke asiatiske filmer,- har sett endel,- men er usikker på Ozu,- får sjekke. Ja,- Bergmann er alltid aktuell, og Fellini selvsagt;- filmer fra disse mestere setter det meste annet i et nokså uheldig lys,- mildt sagt.

Har sett flere norske filmer i det siste,- for ordensskyld nærmest;- må dessverre holde fast ved hva jeg allerede har sagt om Mongoland,- det mest bemerkelsesverdige ved filmen er vel at den kom til i god avstand fra miljøet på Jar. Har sett den der filmen om markoppdrett oppe i Heidal ett par ganger i det siste,- å du store,- hviket nivå,- de glade amatører på ferde,- som vanlig.

Skuespillere er vanligvis et stort problem, særlig de som forekommer for ofte;- norsk film er nå konsekvent plaget av Kristoffer Joner og Aksel Hennie,- måtte disse to forsvinne sporløst snarest;- og la oss også slippe disse innslag av nordisk forbrødring,- altså,- ikke mer Kim Bodnia!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.250

Jeg stiller meg bak Grace i sin kritikk av norske filmer. Det aller meste er bare å kaste i søpla. Noen unntak er der som eksemp. "Ni Liv" og "Veiviseren".
Men mange av de senere års filmer som har fått gode kritikker, holder ikke mål, etter min mening.

Da er svenskene og danskene simpelthen i en helt annen klasse enn oss.
Bergman's "Fanny & Alexander" er rett og slett et filmatisk mesterverk. Fra A - Å. Regi, klipp, skuespillere, kostymer, miljø o.sv., helt fantastisk. Og på toppen av dette har filmen dette udefinerbare... den klarer bare å formidle en stemning, det emosjonelle, vanskelig å forklare.
At Bergman klarer å få en ung gutt (Alexander) til å spille så mesterlig, det er bare å ta av seg hatten! Det nærmeste vi i Norge kommer et slikt mesterverk er "Flåklypa".

Min mening.
Espen

TheTrooper

Medlem
Ble medlem
11.09.2005
Antall liker
0

Mine favorittfilmer er: Saving Private Ryan, LOTR, Face/Off, Gone In 60 seconds, Die Hard, diverse animasjonsfilmer som Shrek, Istid og Madagascar and the list goes on..
BTW: Flåklypa ER jo genial.. Og Elling gjorde det jo ganske bra selv om den ikke er av mine favoritter..

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

"Fanny og Alexander" er strålende, men sammenlignet med det Bergman gjorde på sent 50-tall og utover 70-tallet er den nesetn litt for forsiktig, syns jeg. Jeg liker Bergman best når han tar rennfart for å rive i sjela (Viskningar og rop, f.eks.) og "Fanny og Alexander" blir, for min del, en litt vel forsiktig film.

Grace: hva er det du ikke liker med asiatisk film? Ozu er en regissør som burde kunne appelere veldig bredt, han lager tross alt film med en, sannsynligvis, tidløs appell.

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
60
Sted
Belgia

Tre øverste på min liste...:

1. HEAT
2. HEAT
3. HEAT

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Mange jeg glemmer sikkert!men The Game var rå bra synes jeg :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.250

SOLDIER BLUE - fra 1970 er nettopp kommet på DVD. Dumpet ned i postkassa mi i dag. Filmen bygger på historiske hendelser, og omhandler konfrontasjonene mellom indianerne og de hvite inntrengerne, tidsmessig sånn mellom 1850-90.
Filmen regnes som en klassiker, og Buffy Saint Marie hadde en stor hit med soundtracket og låta "Soldier Blue".

Har ikke sett filmen siden min pure ungdom, skal bli interessant å se om den har tålt tidens tann.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Definitivt den beste filmen er Forest Gump, selv om Apocalipsa Now REDUX er impresivt. :eek:

...og selvsagt SF.....Blade Runner :Dog Alien 1,2,......

K

kbwh

Gjest

"Tilværelsens uutholdelige letthet" er filmen som har gjort mest umiddelbart inntrykk på meg.
Etter Milan Kunderas roman. Philip Kaufmann regisserte. Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, en gris og en bowlerhatt i fremtredende roller.
Det ble kun brukt musikk av Leos Janacek.

På tide å se den en gang til.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.250

SOLDIER BLUE - fra 1970 er nettopp kommet på DVD. Dumpet ned i postkassa mi i dag. Filmen bygger på historiske hendelser, og omhandler konfrontasjonene mellom indianerne og de hvite inntrengerne, tidsmessig sånn mellom 1850-90.
Filmen regnes som en klassiker, og Buffy Saint Marie hadde en stor hit med soundtracket og låta "Soldier Blue".

Har ikke sett filmen siden min pure ungdom, skal bli interessant å se om den har tålt tidens tann.
Vil bare si at dette var et gjensyn så som så...
Hovedrolleinnehaver Peter Strauss er en pinlig dårlig skuespiller. Hans kvinnelige motpart er langt bedre.
Filmen har en del dødpunkter, men siste delen av filmen er ganske sterk.

O

om.s

Gjest
Har sett Jägerne, for tredje gangen nå på dvd, en meget god film...
forövrig ganske vanskelig å kåre en "beste" film, har samlet på oss en i overkant hundre dvd´er og det er jo stort sett slike man liker å se omigjen ;D

mvh

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1

1. Contact (1997). Fabelaktig interessant tema, godt fortalt. Intelligent bruk av spesialeffekter. Kanskje en av tidenes mest oversette filmer.
2. Donnie Darko. Magisk.

+
The Good Will Hunting
The Shawshank Redemption
Memento
The Fifth Element

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Har vel aldri blitt laget en bedre film enn O' brother where art thou?

My hair! My hair! I'm a dapper dan man! I don't want no goddamn FOP!

Og for en musikk!

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Antall liker
0
Den beste jeg har sett i år tror jeg det er "Lady Vengeance". den siste del av trilogien sammen med Oldboy og Simpathy for Mr. Vengeance. Som i selve Dvd'en står: Beste trilogien i den moderne filmhistorie, GLEM Ringenes Herre!!! Kunne ikke være mer enig. Bare en feil av Medietilsynet som skrevet at det er bare Stereo lyd når egentlig det er DTS, ET UFORGLEMMELIGMESTERVERK, nesten bedre enn Oldboy eller???. Løp og kjøp ( bare noen få stk, i Platekompaniet , kr. 149

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
AuadioDude- må også få sagt at vi har ganske lik smak.. Den store lebowski, royal tenenbaums og italiensk for begynnere er de eneste jeg rynker på nesa av.. Var også en del filmer jeg ble nysgjerrig på, men en jeg VEIT jeg skal se er Trees lounge:) Buscemi er knall..

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.873
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3

Jeg liker film, og smaken er broket. Jeg tror jeg har sett, og likt mye av det som nevnes her (men skal allefall se de to andre filmene i trilogien som starter med oldboy..)

En av mine absolutte favorittfilmer er Night of the hunter, en gammel film fra 60- tallet hvor Robert Mitchum spiller en skikkelig ond jævel som gir seg ut for prest. Slem med barn er han også.

Emir Kusturicas filmer "underground" og "sort katt/ hvit katt anbefales også på det sterkeste!

mvh

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Smokey and The Bandit.
Convoy.
Troya.
Welcome To The Jungle.

ble 4 det...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Se7en- overaskende mørk og dyster film.
Thin red line- min favoritt krigsfilm, pga. av det avdempede tempoet og persongalleriet samt følelsene.
The Rock- definitivt en av tidenes action filmer. Dts lydsporet ruler i hjemmekinoen.
the Crow- Brandon Lee kunne blitt like stor som sin far.
Alle fredag den 13de filmene, spesielt de gamle,Jason går raskere enn fantomet løper.....alltid(gammelt lake camp ord)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg er ikke så opptatt av film, men det mest fornøyelige jeg har
sett er Monthy Pytons "Life Of Brian" og "Bluesbrothers".
Stor humor og mengder av gode meldinger.

K

Kurtzen

Gjest

Whitnail & I.

Vakker og enestående tragikomedie om to håpløse og dopa skuespillere i England rundt 1969.Produsert av ikke ukjente George Harrison bl.a.

Billig på Dvd.Anbefales.

G

Gjestemedlem

Gjest

Whitnail & I.

Vakker og enestående tragikomedie om to håpløse og dopa skuespillere i England rundt 1969.Produsert av ikke ukjente George Harrison bl.a.

Billig på Dvd.Anbefales.
Dette er en fabelaktig bra film! En sann klassikker av rang.

Jeg gleder meg også til stort til IF.... kommer på DVD til sommeren.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er vel ikke å unngå å nevne dum og dummere :)

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Sv: Re: Din Favorittfilm

Må føye til "Pianisten" siden ingen har nevnt den.
En helt fantastisk og gripende film og ett mørkt kapittel i historien.

Faktisk den eneste gangen jeg har opplevd at ALLE i salen satt musestille til rulleteksten var ferdig.

P

Parelius

Gjest

Kom rent tilfeldig over en "Travoltafilm" på et stormarked i Strømstad/Nordby:

A Love Song For Bobby Long

En herlig film, med langsom rytme og eminent "human touch". God musikk også.

K

kbwh

Gjest

Det er den samme gamle:

Tilværelsens uutholdelige letthet
Cast in order of importance:
Juliette Binoche
Leos Janacek (dvs. musikken hans)
Lena Olin
En gris

Sidekick:
Daniel Day-Lewis

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.250

1001 filmer er et glimrende oppslagsverk. Nå til 1/2 pris hos bokkilden (198,-) Ingen porto. Boka veier mange kilo.

En av filmene som er omtalt er My Own private Idaho.

En svært god film som har kultstatus. Den siste (og beste!) med River Phoenix før han døde av overdose. Filmen har et kontroversielt innhold med bl.a. gutteprostitusjon, og filmen var vanskelig å spise for det tradisjonelle amerikanske kinopublikum da den kom i 1991. En Gus Van Sant film.
Denne må du bare se!

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8

Fear and loathing in LA. En herlig, merkelig, crazy, paranoid film basert på Hunter S. Thompson minst like psykotiske bok. Johnny Depp i en av sine beste roller ;D

"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold..."

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

breuer skrev:
Fear and loathing in LA. En herlig, merkelig, crazy, paranoid film basert på Hunter S. Thompson minst like psykotiske bok. Johnny Depp i en av sine beste roller ;D

"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold..."
Prøv Where the Buffalo Roam med en strålende Bill Murray som Hunter.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8

jowil skrev:
breuer skrev:

Prøv Where the Buffalo Roam med en strålende Bill Murray som Hunter.
;D ;D Den har eg ikke hørt om engang. Skal finnes og ses.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
4

Det er nok ikke favorittfilmen min, men den lander definitivt på øvre halvdel. Den franske filmen Kaos er etter min mening engasjerende og opprørende. Kaos tar opp både prostitusjon, tvangsekteskap og generell medmenneskelighet. Historien blir fortalt på en måte som spenner fra humor, drama til thriller, og på merksnodig vis er dette også en "feelgood" film.

I og med at dette er et forum som definitivt blir frekventert av flest menn, bør jeg vel kanskje advare mot at det ikke er en eneste mann som blir får en positiv fremstilling i denne filmen. Menn er utro, sjåvinistiske, egosentriske, maktsyke og ikke minst voldelige......

Lin

P

Parelius

Gjest

mazzy_star skrev:
I og med at dette er et forum som definitivt blir frekventert av flest menn, bør jeg vel kanskje advare mot at det ikke er en eneste mann som blir får en positiv fremstilling i denne filmen. Menn er utro, sjåvinistiske, egosentriske, maktsyke og ikke minst voldelige......
Ja, det er ingen dokumentarfilm!

Topp Bunn