Re: Din Favorittfilm

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Sv: Re: Din Favorittfilm

mazzy_star skrev:
Det er nok ikke favorittfilmen min, men den lander definitivt på øvre halvdel. Den franske filmen Kaos er etter min mening engasjerende og opprørende. Kaos tar opp både prostitusjon, tvangsekteskap og generell medmenneskelighet. Historien blir fortalt på en måte som spenner fra humor, drama til thriller, og på merksnodig vis er dette også en "feelgood" film.

I og med at dette er et forum som definitivt blir frekventert av flest menn, bør jeg vel kanskje advare mot at det ikke er en eneste mann som blir får en positiv fremstilling i denne filmen. Menn er utro, sjåvinistiske, egosentriske, maktsyke og ikke minst voldelige......

Lin
Hei

Jeg kom over franske Kaos på DVD her for en tid tilbake. Og jeg er helt enig med deg, virkelig en god film. Når vi først er inne på Kaos vil jeg sterkt anbefale den italienske film med samme navn http://www.imdb.com/title/tt0087537/ regissert av de to italienske Taviani brødrene. Den består av endel novellefilmer lenket sammen. Handlingen foregår på den italienske landsbygda sånn før WW2 en gang. Høres kanskje litt tørt ut, men IMO er Kaos en av de få filmene som virkelig når opp i den høyere kunstneriske stratosfæren. Anbefales sterkt til fimelskere.

Ellers må jeg si at Alien (1979) av Ridley Scott er min store favoritt akkurat nå. Jeg har sett filmen flere ganger tidligere, men den har aldri tatt sånn helt, helt av for meg. Dvs inntil nylig da jeg fikk et gjensyn med den. Før har jeg liksom sett den som en spenningsfilm, men denne gangen sank virkelig den helt spesielle atmosfæren i filmen inn for alvor. Desuten endret filmen seg fra å være en sci-fi spenningsfilm, til å bli en sci-fi sosialrealistisk film.


Oppvåkning etter mange måneders hypersleep

Jeg synes Scott virkelig klarer å skape en virkelighetsnær og realistisk situasjon ombord på frakteskuta Nostromo der mannskapet i første rekke er på jobb. Han introduserer helten Ripley, som har enorm autoritet og gjennomslagskraft samtidig med at hun har de mer omsorgsfulle følelsesmessige kvinnelige sidene. IMO blir hun en mye mer nyansert, psykologisk fleksibel og innholdsrik helt ann noen andre jeg har sett før både før og siden.



Ripley rules ;D

Jeg synes filmen holder seg up to date nesten 30 år etter den ble laget, og er etter mitt skjønn rett og slett et mesterverk. Definitivt verdt et gjensyn :)

Asbjørn
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Sv: Re: Din Favorittfilm

Nightpuma skrev:
Hei
Jeg kom over franske Kaos på DVD her for en tid tilbake. Og jeg er helt enig med deg, virkelig en god film. Når vi først er inne på Kaos vil jeg sterkt anbefale den italienske film med samme navn http://www.imdb.com/title/tt0087537/ regissert av de to italienske Taviani brødrene. Den består av endel novellefilmer lenket sammen. Handlingen foregår på den italienske landsbygda sånn før WW2 en gang. Høres kanskje litt tørt ut, men IMO er Kaos en av de få filmene som virkelig når opp i den høyere kunstneriske stratosfæren. Anbefales sterkt til fimelskere.

Asbjørn
Heisan. Gikk inn på linken din, og fant filmen veldig interessant. Spørsmålet er; hvor kan jeg få tak i den? Ingen av "videoshappene" jeg var innom her i Stavanger hadde filmen. Forresten jeg liker også første Alien veldig godt :)
Lin
Lin
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Re: Din Favorittfilm

Nå er ikke jeg noen kløpper i å forstå franske ord og uttrykk, men det virker på meg som at det er denne filmen det er snakk om?

Edit: Aha, jeg forstår ikke italiensk heller... :p
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Re: Din Favorittfilm

jowil skrev:
Nå er ikke jeg noen kløpper i å forstå franske ord og uttrykk, men det virker på meg som at det er denne filmen det er snakk om?
Tusen takk. Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg den er tekstet på norsk. Blir slitsomt å se en hel film med italiensk ordbok ;)

Lin
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Re: Din Favorittfilm

mazzy_star skrev:
Tusen takk. Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg den er tekstet på norsk. Blir slitsomt å se en hel film med italiensk ordbok ;)

Lin
Ja. Nei. Sannelig vet jeg. Tenkte i all min visdom at du muligens var mer språkmektig enn undertegnede. Uansett. Her er en fra Nederland. Hjelper det? Tror jeg må melde pass på en videre etterforskning, tror jeg. Her var det mange surrete språk.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Sv: Re: Din Favorittfilm

mazzy_star skrev:
Nightpuma skrev:
Hei
Jeg kom over franske Kaos på DVD her for en tid tilbake. Og jeg er helt enig med deg, virkelig en god film. Når vi først er inne på Kaos vil jeg sterkt anbefale den italienske film med samme navn http://www.imdb.com/title/tt0087537/ regissert av de to italienske Taviani brødrene. Den består av endel novellefilmer lenket sammen. Handlingen foregår på den italienske landsbygda sånn før WW2 en gang. Høres kanskje litt tørt ut, men IMO er Kaos en av de få filmene som virkelig når opp i den høyere kunstneriske stratosfæren. Anbefales sterkt til fimelskere.

Asbjørn
Heisan. Gikk inn på linken din, og fant filmen veldig interessant. Spørsmålet er; hvor kan jeg få tak i den? Ingen av "videoshappene" jeg var innom her i Stavanger hadde filmen. Forresten jeg liker også første Alien veldig godt :)
Lin
Lin
Hei.

Ja, du skal mldt sagt være heldig hvis du finner den i en videosjappe. Jeg har aldri sett den på hverken VHS eller dvd. Jeg har sett den på en gang på ærverdige Frogner kino for mange år siden, og senere på en filmklubbvisning. Rullene finnes på lager med norsk tekst, så hvis du har en filmklubb i Stavanger kan du jo se om de tar imot ønsker.
Jeg har sett på de linkene, men finner ikke helt ut av hvilke språk den er tekstet på. Hvis du finner ut av mer, hadde det vært hyggelig om du hadde postet det, for jeg kunne også tenkt meg å kjøpe den. Minstekravet er engelsk tekst. Lykke til i jakten ;D

Asbjørn
 
M

MPT

Gjest
Re: Din Favorittfilm

Analyze This med Rober De Niro og Billy Crystal er utrolig morsom film, syntes også Menig Benjamin er bra.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Re: Din Favorittfilm

En av mine favoritter er Down By Law. En herlig skildring om tre menn som blir tvunget av omstendighetene til å samarbeide på tross av at de hater både seg selv og de andre. I det minste to av dem. Regissert og skrevet av Geniet Jim Jarmusch. Tom Waits og Roberto Benigni og John Lurie i hovedrollene. Sort-hvitt bør vel nevnes om noen blir frastøtt av det. Ellers må det sies at det ikke er mulig å trå feil med Jim Jarmusch som er en av de aller største IMHO. Down By Law, Broken Flowers, Ghost Dog - The Way Of The Samurai, Coffee And Cigarettes og Night On Earth er filmene hans jeg setter mest pris på.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Re: Din Favorittfilm

jowil skrev:
En av mine favoritter er Down By Law. En herlig skildring om tre menn som blir tvunget av omstendighetene til å samarbeide på tross av at de hater både seg selv og de andre. I det minste to av dem. Regissert og skrevet av Geniet Jim Jarmusch. Tom Waits og Roberto Benigni og John Lurie i hovedrollene. Sort-hvitt bør vel nevnes om noen blir frastøtt av det. Ellers må det sies at det ikke er mulig å trå feil med Jim Jarmusch som er en av de aller største IMHO. Down By Law, Broken Flowers, Ghost Dog - The Way Of The Samurai, Coffee And Cigarettes og Night On Earth er filmene hans jeg setter mest pris på.
Jeg er også veldig glad i Jarmusch og kanskje spesielt Down by law fordi Tom Waits spiller i den, han er bare så cool. 8)

Vi kan jo unne oss et lite klipp:


Asbjørn
 
K

kbwh

Gjest
Re: Din Favorittfilm

I screama, you screama, we all screama for icecreama.
Ubetalelig.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Re: Din Favorittfilm

Benigni er fabelaktig, ja:


Her er Benigni fra Night On Earth:


 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Re: Din Favorittfilm

Var på kino med guttungen og så Spider-Man 3.
Og denne var verd turen om man liker Spider-Man da? Som jeg og guttungen
 

Harbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
52
Antall liker
2
Re: Din Favorittfilm

Nådeløse menn med Clint Eastwood er for meg den beste cowboyfilm ever.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.020
Antall liker
4.463
Re: Din Favorittfilm

Jeg vet ikke, men Sergeo Leone er nok favorittregissøren. Kan ikke huske å ha sett en film fra hans hånd som ikke er knallbra.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.443
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Re: Din Favorittfilm

"The Usual Suspects", genial oppbygning og nok en finfin rolle av Kevin Spacey. Soleklar ener.

Ellers er Reservoir Dogs og Pulp Fiction bra saker. Jeg har også litt sansen for den noe B-pregede lavbudsjettfilmen "Things to do in Denver when you're dead" med Andy Garcia.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Things to do in Denver when youre dead er jo en kanon film...hadde nesten glemt den, så den på kino for mange år siden.Tror jeg må sjekke den lokale leie sjappa om de har den...
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Cheech & Chong's "Next Movie" 8)

Sjekk den ut, om du ikke har sett den allerede... Litt smal sjanger, men om du tror du liker "hippiehumor", må du bare teste denne. ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Re: Din Favorittfilm

Favorittfilmer er jo ikke så enkelt, for om man likte godt en film man så for 10 år siden, så har den kanskje tapt seg til i dag.

Men filmer jeg husker at jeg likte da jeg så de :

Den engelske pasienten
Carrington
Ladyhawh ( da jeg var 17, men så den til gjengjeld 3 ganger på kino)
Kilden i Provence + Manon og kilden ( Jean de Florette)
The holy grail + Life of Brian
Salmer på kjøkkenet
Tilværelsens uutholdelige letthet
Betty blue ( flott musikk)
Ikke naken ( god norsk ungdomsfilm)
A beautiful mind
Cinema paradiso
I gorillaenes rike
Istid
Pink panther- filmene ( Clooseu)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Re: Din Favorittfilm

Min ubestritte favoritt er:
Deep Cover. Der gjør Lawrence Fishbourne sin, i mine øyne, beste rolle noen gang.

Ellers så har jeg sansen for:
I Kina spiser de hund
Blinkende lygter
Gamle menn i nye biler
Inkasso
The usual suspects
Django den ensomme
Convoy
Kanonene på Navarone
De ubestikkelige
Van The man
(Van Wilder party liaison)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Din Favorittfilm

novgarod skrev:
Min ubestritte favoritt er:
Deep Cover. Der gjør Lawrence Fishbourne sin, i mine øyne, beste rolle noen gang.

Ellers så har jeg sansen for:
I Kina spiser de hund
Blinkende lygter
Gamle menn i nye biler
Inkasso


Kjekt å se at noen liker de gode danske filmene, spesielt dem med Kim Bodnia. Kan bare legge til Pusher trilogien, Bleeder, og en annen artig dansk film som het Adams Epler. Fornøyelig humor. Samt en fransk perle som heter Dobermann.
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Ett knippe herlige filmer:
Tora! Tora! Tora!
Das Boot
The 5. Element
Pulp Fiction
Thirteen Days
The House of the Spirits (Åndenes hus)
Delikatessen
KillBill I
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Re: Din Favorittfilm

Ingen som har nevnt The Untouchables? En film som står høyt i kurs hos meg...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

tomerik skrev:
Ett knippe herlige filmer:
...
Delikatessen
...
Se der ja, det er flere som har den på lista enda ... en hærlig liten skjønnhet av en absurd film.

mvh
KJ
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Delikatessen. Jeg så denne flotte absurde filmen første gang i Kino-klubben på Gjøvik en gang på 90-tallet. Enda mer absurd er at jeg fant denne på DVD, med norsk tekst, i en bakgate i en liten by i Kina der jeg kjøpte den for hele 8,- NOK :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Din Favorittfilm

tomerik skrev:
Delikatessen. Jeg så denne flotte absurde filmen første gang i Kino-klubben på Gjøvik en gang på 90-tallet. Enda mer absurd er at jeg fant denne på DVD, med norsk tekst, i en bakgate i en liten by i Kina der jeg kjøpte den for hele 8,- NOK :)
Delikatessen er en fin film.

Men en vakker og burlesk perle er "Kokken, tyven hans kone og hennes elsker", du verden for et estetisk mesterverk.

Finner man Etegildet er nok den også verdt å få med seg. Mange år siden jeg så denne på kino, men har ikke funnet den igjen siden. Tror jeg hadde kost meg med denne om igjen i dag.
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Mange å nevne her ja

Once upon a time in america + alle de andre av Leone
Gudfaren filmene
Barton Fink
Apocalypse nå (helst ikke directors cut)
Masse av Woody Allen
Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker
Raging Bull
Siste tango i Paris
Bladerunner
Den brysomme mannen

osv osv
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.174
Antall liker
8.311
Torget vurderinger
12
Re: Din Favorittfilm

Jeg har ingen dedikert favorittfilm, men liker godt f.eks.:

Kill Bill I+II
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Re: Din Favorittfilm

Så Cloverfield på Klingenberg 1 på Fredag. Den filmen var en opplevelse synes jeg! Så den også om igjen i går (fikk meg gratisbillett), og neimen var den ikke fet da også! :D


Anchorman er kanskje den morsomste komedien jeg har sett ihvertfall. ;D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.365
Antall liker
3.999
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Re: Din Favorittfilm

Gudfaren 1 & 2.
Schindlers Liste
Den Engelske Pasienten
The Raging Bull
Kampen om Algerie
The Shawshank Redemption
The Matrix
Leon
Den tredje Mann
Das Boot
Once Upon A time in America
Talvisota
Ondskan
Ratatouille




Kanskje ikke i denne rekkefølgen
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Re: Din Favorittfilm

Husker med grøss og gru denne filmen. Et mesterverk ja, men uff så trist og tragisk. Michael Gambon er jo ondheten selv ;)
Så forøvrig en artig film i helgen helt tilfeldig, The Curse of the Jade Scorpion, en detektiv-komedie med Woody Allen. Hans kjappe kommentarer er riktig så fornøyelige til tider.


Gjestemedlem skrev:
Men en vakker og burlesk perle er "Kokken, tyven hans kone og hennes elsker", du verden for et estetisk mesterverk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Re: Din Favorittfilm

Enig i Gudfaren-filmene. Synes faktisk alle 3 er like bra. Glimrende!
Gladiator, Ringenes Herre og Star Wars (de gamle samt III) er også meget bra IMO.
Alien-filmene med unntak av III'ern, den var dårlig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Re: Din Favorittfilm

Hmmm ... jeg kom til å tenke på en fasinerende satirisk og grotesk perversitet fra tidlig 90-tall - Man bites dog

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Din Favorittfilm

KJ skrev:
Hmmm ... jeg kom til å tenke på en fasinerende satirisk og grotesk perversitet fra tidlig 90-tall - Man bites dog

mvh
KJ
Ja det var artig. God satirisk film om medias tvilsomme metoder for å lage repostasjer. Anbefales.
 
Topp Bunn