Oj, den der krever litt tilvenning.Gedigen SUV åpner ballet for ny kinesisk luksus i Norge
En ny tid er over oss. Og vi ser ennå bare begynnelsen på flommen av kinesiske elbiler på det norske markedet.motor.no
Steike den var tøff. Litt kort rekkevidde kanskje.Audi starter produksjonen av sin nye elbil-versting
Nå starter Audi serieproduksjonen av sin råeste elbil, Audi e-tron GT.motor.no
Rekkeviddeangst er et oppkonstruert problem. Folk bruker elbilen til avstander den ikke er laget for å skulle kjøre på én lading, eller utfordrer rekkevidden ved å skulle kjøre strekninger uten lade-alternativer. Jeg har hatt drittbilen I-Miev og møkkabilen 2. gen Leaf, og så lenge jeg brukte dem innenfor rekkevidden de garantert klarte så fikk jeg aldri rekkeviddeangst. Nå har jeg Kona og 1. gen e-UP og bruker dem til hvert sitt brukpeugeot e 2008 prøvekjørt over et par dager:
Sammenlignet med Mazda er den omtrent samme størrelse, jeg forventet den til å være større. Muligens litt større i baksete, men det er minimalt. Jeg likte interiøret i Mazda'en bedre og fant meg mere tilrette der, men dette er jo en smakssak. 132 HK er ikke mye, men e2008 virker litt sprekere enn MX30 med sine 148 (merkelig nok). Med 320 km rekkevidde er den såvidt utenfor den verste rekkevidde angsten, i motsetning til Mazda med 200. Savner å kunne justere regenerasjonen og rattet krever litt tilvenning. Savner også head up display. Bilen er utrolig stillegående og god å kjøre. Ryggekameraet ble hele tiden dekket av vann og skitt, så den løsningen var ikke optimal. Lyden i MX30 er langt bedre! Gleder meg til begge lager rene elbiler, bygget som elbiler fra bunnen!
Vis vedlegget 680612
Hyundais Ioniq 5 vil by på både lynrask og toveis lading
mere om sammaHyundais Ioniq 5 vil by på både lynrask og toveis lading - Tek.no
Hyundais nye elbil Ioniq 5 skal lanseres i starten av 2021, melder selskapet. Nå har de sluppet nye detaljer. Ioniq 5 skal – altså ifølge Hyundai selv – «hinte om en ny elbilæra», da det er den første dedikerte elbilmodellen i selskapets nye Ioniq-modellportefølje.www.tek.no
Det er jo vedtatt at etter 2025 vil alle nye personbiler i Norge være nullutslipp, så da har de vel tenkt på infrastruktur ift strøm. Akkurat de der tingene pleier å fungere i Norge.Ja, helt enig. Det er store infrastrukturutfordringer dersom elbiler skal bli hovedløsningen, selv her i elektrifiserte Norge. Hvordan det blir nedover i Europa med svakere strømnett og større biltetthet kan man bare lure på.
Du kan lade veldig mange biler for effekten av et av de prosjekterte oppdrettsanleggene så tallet er uansett så lavt at det ikke er noe stort problem.Elektroteknisk infrastruktur, og, hva/hvem produserer kraften? Tilgjengelighet?
Vi har jo heldigvis Norsk Sluttstrøm til å ta seg av overskuddet.Hvis man er over snittet interessert så kan man alltids ringe inn til Statnett nasjonalt kraftsystemmøte som er åpent for alle.
Det at det kommer til å bli bygd veldig mye fornybart i Europa er ut fra min forståelse det mest sannsynlige scenarioet og siden man ikke har noen gode måter å lagre energien på vil man også se en vekst innen hydrogen.
Nei. Hva tenkte du på?Du er ironisk nå, ikke sant?
OK. Det høres ut som du bare gjetter. Er det noe du vet det her? Altså at folk ikke får ladet bilene sine når nesten alle går på strøm.At politikere er flinke til å tenke konsekvenser? Det er lite som tyder på at ambisjoner om overgangen til elbiler er fulgt opp med særlig klare planer for en nasjonal ladestruktur.
Klart det blir litt utfordringer, men det var ikke det vi snakket om. Jeg synes det er unødvendig av deg å fremstille de som har ansvaret (dep og politikere) som tullinger som ikke har planer for utbygging av ladenettverk, uten at du har belegg for det. Foruten Tesla, er det ihvertfall 5-6 private aktører som bygger ut ladenettverk i Norge. Du tror vel ikke på ramme alvor at det er vedtatt en total omlegging av norsk privatbilisme uten at det er lagt klare planer for hvordan de skal tanke?De fleste lader hjemme fordi elbilene brukes på kortere turer. Folk som kjører langt kjører i større grad fossilt. Hvor mange elbiler ser du i distriktene? Eller i NordNorge? Det er grunn til det. Når elbilene skal erstatte alt får vi noen utfordringer.....
Det er på tide staten begynner å ta inn penger på elbiler. Og det der med fossilbiler er en hestehandel med FrP. Sånn er politikk.Her er regjeringens julegave til eiere av fossile utslippsbiler
Regjeringen fryser prisen på utslippsbiler og øker utgiftene på elbiler fra nyttår. – De som ønsket en realistisk miljø- og klimapolitikk er taperne, sier MDG.www.nrk.no
Bullshit!Rekkeviddeangst er et oppkonstruert problem. Folk bruker elbilen til avstander den ikke er laget for å skulle kjøre på én lading, eller utfordrer rekkevidden ved å skulle kjøre strekninger uten lade-alternativer. Jeg har hatt drittbilen I-Miev og møkkabilen 2. gen Leaf, og så lenge jeg brukte dem innenfor rekkevidden de garantert klarte så fikk jeg aldri rekkeviddeangst. Nå har jeg Kona og 1. gen e-UP og bruker dem til hvert sitt bruk
e-UP feks Nittedal-Askim-Nittedal nå, ikke noe problem. Kun 11 min hurtiglading i Askim, så tilbake igjen med god margin, uten angst. Angsten forsvinner med erfaring og etterhvert riktig bruk.
Det er ikke noe problem å få rekkeviddeangst med en elbil som går 50 mil heller. Bare å starte en 12 mil lang tur det, med 13 mil på batteriet uten å legge inn et lite ladestopp underveis.
Er I-Miev og 1. gen Leaf fantastiske biler, mener du? Alt annet er fakta, basert på egne opplevelser.Bullshit!