Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp! Øynene mine......it cannot be unseen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.915
    Torget vurderinger
    12
    Det jeg oppfatter som vulgær formgivning har vært poppis lenge. Bilinteressen blir mindre og mindre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.067
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    faktisk synes jeg kineseren egentlig ser mest ut som en XC90 hvor noen har kappa fronten og laget en ny, langt mer vulgær variant. Men ellers er den jo (på utsiden) egentlig ganske lik.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Audi e-tron GT er bygget på Porsche Taycan plattform j1.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    peugeot e 2008 prøvekjørt over et par dager:
    Sammenlignet med Mazda er den omtrent samme størrelse, jeg forventet den til å være større. Muligens litt større i baksete, men det er minimalt. Jeg likte interiøret i Mazda'en bedre og fant meg mere tilrette der, men dette er jo en smakssak. 132 HK er ikke mye, men e2008 virker litt sprekere enn MX30 med sine 148 (merkelig nok). Med 320 km rekkevidde er den såvidt utenfor den verste rekkevidde angsten, i motsetning til Mazda med 200. Savner å kunne justere regenerasjonen og rattet krever litt tilvenning. Savner også head up display. Bilen er utrolig stillegående og god å kjøre. Ryggekameraet ble hele tiden dekket av vann og skitt, så den løsningen var ikke optimal. Lyden i MX30 er langt bedre! Gleder meg til begge lager rene elbiler, bygget som elbiler fra bunnen!
    Vis vedlegget 680612
    Rekkeviddeangst er et oppkonstruert problem. Folk bruker elbilen til avstander den ikke er laget for å skulle kjøre på én lading, eller utfordrer rekkevidden ved å skulle kjøre strekninger uten lade-alternativer. Jeg har hatt drittbilen I-Miev og møkkabilen 2. gen Leaf, og så lenge jeg brukte dem innenfor rekkevidden de garantert klarte så fikk jeg aldri rekkeviddeangst. Nå har jeg Kona og 1. gen e-UP og bruker dem til hvert sitt bruk
    e-UP feks Nittedal-Askim-Nittedal nå, ikke noe problem. Kun 11 min hurtiglading i Askim, så tilbake igjen med god margin, uten angst. Angsten forsvinner med erfaring og etterhvert riktig bruk.
    Det er ikke noe problem å få rekkeviddeangst med en elbil som går 50 mil heller. Bare å starte en 12 mil lang tur det, med 13 mil på batteriet uten å legge inn et lite ladestopp underveis.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest

    mere om samma

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant dette. Hyundai er en av de som har betydelig erfaring med å bygge elbiler. Første generasjonsforsøkene fra ymse etablerte bilprodusenter ønsker jeg helst å unngå.

    "GMP-baserte elbiler vil kunne nå over 500 kilometer (WLTP) på én lading. De har også støtte for lynlading, opp til 80 prosent på under 18 minutter – eller omtrent 100 kilometers ekstra rekkevidde på fem minutter. "
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.107
    Antall liker
    9.413
    Lynlading er vel å kaste blår i øynene på folk. Det kreves en ladestasjon på 350 Kw. En energistasjon med 10 av disse laderne vil da kreve 3500 Kw. Blir en ganske heftig oppgradering av elnettet langs hovedveiene dette dersom man skal ha lademuligheter litt rundt omkring.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, helt enig. Det er store infrastrukturutfordringer dersom elbiler skal bli hovedløsningen, selv her i elektrifiserte Norge. Hvordan det blir nedover i Europa med svakere strømnett og større biltetthet kan man bare lure på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    3.5 MW er ikke akkurat mye så transformator ned fra høyspent etc er langt unna spesialtransport.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, helt enig. Det er store infrastrukturutfordringer dersom elbiler skal bli hovedløsningen, selv her i elektrifiserte Norge. Hvordan det blir nedover i Europa med svakere strømnett og større biltetthet kan man bare lure på.
    Det er jo vedtatt at etter 2025 vil alle nye personbiler i Norge være nullutslipp, så da har de vel tenkt på infrastruktur ift strøm. Akkurat de der tingene pleier å fungere i Norge.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Min kommentar var mest tiltenkt EU men det er vel påpekt fra flere elbilhold at man lagger etter her og ift intensjonene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Elektroteknisk infrastruktur, og, hva/hvem produserer kraften? Tilgjengelighet?
    Du kan lade veldig mange biler for effekten av et av de prosjekterte oppdrettsanleggene så tallet er uansett så lavt at det ikke er noe stort problem.

    Ved forrige utbyggingstrinn på min forrige arbeidsplass økte vi forbruket med 100 MW uten at det ble noen nasjonal krise...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mulig man har forsterket nettet i N men for ikke svært mange år siden var man engstelig for å nå taket og havne i NY land ved overbelastning. Mulig energiøkonomiseringen og har spilt ballen tilbake til riktig banehalvdel. Samtidighetsfaktorer kan jo også spille inn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man er over snittet interessert så kan man alltids ringe inn til Statnett nasjonalt kraftsystemmøte som er åpent for alle.

    Det at det kommer til å bli bygd veldig mye fornybart i Europa er ut fra min forståelse det mest sannsynlige scenarioet og siden man ikke har noen gode måter å lagre energien på vil man også se en vekst innen hydrogen.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er over snittet interessert så kan man alltids ringe inn til Statnett nasjonalt kraftsystemmøte som er åpent for alle.

    Det at det kommer til å bli bygd veldig mye fornybart i Europa er ut fra min forståelse det mest sannsynlige scenarioet og siden man ikke har noen gode måter å lagre energien på vil man også se en vekst innen hydrogen.
    Vi har jo heldigvis Norsk Sluttstrøm til å ta seg av overskuddet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At politikere er flinke til å tenke konsekvenser? Det er lite som tyder på at ambisjoner om overgangen til elbiler er fulgt opp med særlig klare planer for en nasjonal ladestruktur.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    At politikere er flinke til å tenke konsekvenser? Det er lite som tyder på at ambisjoner om overgangen til elbiler er fulgt opp med særlig klare planer for en nasjonal ladestruktur.
    OK. Det høres ut som du bare gjetter. Er det noe du vet det her? Altså at folk ikke får ladet bilene sine når nesten alle går på strøm.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste lader hjemme fordi elbilene brukes på kortere turer. Folk som kjører langt kjører i større grad fossilt. Hvor mange elbiler ser du i distriktene? Eller i NordNorge? Det er grunn til det. Når elbilene skal erstatte alt får vi noen utfordringer.....
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    De fleste lader hjemme fordi elbilene brukes på kortere turer. Folk som kjører langt kjører i større grad fossilt. Hvor mange elbiler ser du i distriktene? Eller i NordNorge? Det er grunn til det. Når elbilene skal erstatte alt får vi noen utfordringer.....
    Klart det blir litt utfordringer, men det var ikke det vi snakket om. Jeg synes det er unødvendig av deg å fremstille de som har ansvaret (dep og politikere) som tullinger som ikke har planer for utbygging av ladenettverk, uten at du har belegg for det. Foruten Tesla, er det ihvertfall 5-6 private aktører som bygger ut ladenettverk i Norge. Du tror vel ikke på ramme alvor at det er vedtatt en total omlegging av norsk privatbilisme uten at det er lagt klare planer for hvordan de skal tanke?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Rekkeviddeangst er et oppkonstruert problem. Folk bruker elbilen til avstander den ikke er laget for å skulle kjøre på én lading, eller utfordrer rekkevidden ved å skulle kjøre strekninger uten lade-alternativer. Jeg har hatt drittbilen I-Miev og møkkabilen 2. gen Leaf, og så lenge jeg brukte dem innenfor rekkevidden de garantert klarte så fikk jeg aldri rekkeviddeangst. Nå har jeg Kona og 1. gen e-UP og bruker dem til hvert sitt bruk
    e-UP feks Nittedal-Askim-Nittedal nå, ikke noe problem. Kun 11 min hurtiglading i Askim, så tilbake igjen med god margin, uten angst. Angsten forsvinner med erfaring og etterhvert riktig bruk.
    Det er ikke noe problem å få rekkeviddeangst med en elbil som går 50 mil heller. Bare å starte en 12 mil lang tur det, med 13 mil på batteriet uten å legge inn et lite ladestopp underveis.
    Bullshit!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn