WayAhead
Æresmedlem
Foreløpig kanskje....?
Og så? Litt dumt å kjøpe bil nå utfra noe som er ferdig etablert om ti år.Foreløpig kanskje....?
Tesla sitt nettverk i Europa er ypperlig, kjørt masse bilturer med min.En nabo var på Teslaferie i SørEuropa for et par år siden. Han kjørte stort sett ca. 25 mil mellom ladingene, det ble naturlig pga avstand mellom ladestasjonene.
Hans inntrykk var at ladenettet (for Tesla) var svært godt utbygget, Tysland og Frankrike.
Ikke vet jeg, har kun ladet hjemme i 5 år nå.
Jo Tesla funker. Men jeg nekter å la strømleverandørene bestemme mitt valg av stereoanlegg eller ladeleverandørene av bil. Det er et gigantisk skritt bakover som på noe sikt er en blindvei for elbiler, uansett hvor smart det har vært på kort sikt. Alt må standardiseres. Å spre knappe ressurser på ulike nettverk og betalingsløsninger må det bli slutt på. All ære til Tesla, men nå må det tenkes mer langsiktig.Tok en screenshot av Tesla sine ladestasjoner, det er jo en del da.
Vis vedlegget 730727
Blir omtrent det samme som at du kun kan fylle diesel på Y/X dersom du kjøper Toyota.Jo Tesla funker. Men jeg nekter å la strømleverandørene bestemme mitt valg av stereoanlegg eller ladeleverandørene av bil. Det er et gigantisk skritt bakover som på noe sikt er en blindvei for elbiler, uansett hvor smart det har vært på kort sikt. Alt må standardiseres. Å spre knappe ressurser på ulike nettverk og betalingsløsninger må det bli slutt på. All ære til Tesla, men nå må det tenkes mer langsiktig.
346 stasjoner i hele Europa. Fremdeles litt spinkelt. For å ta mitt eksempel med Praha som jo er mitt utgangspunkt - der finnes det 2 stasjoner i utkanten av Praha med hele 6 ladepunkter til sammen. 4 stasjoner i hele Tsjekkia med totalt 12 ladepunkter. Ingen ladepunkter i Skandinavia nord for Trondheim. De har en jobb å gjøre...Det er muligheter for oss andre som ikke kjører Tesla også.
Vis vedlegget 730772
Er det noen indikasjoner på hvordan det skulle fungere og når det kommer?Ahhhh... syntetisk drivstoff kommer.... so, no.
Jeg føler ikke at jeg kjemper noen kamp i det hele tatt. Jeg bare påpeker at det er et stort problem. Når det er 20 hurtigladepunkter totalt i et land med over 10 mill innbyggere, strømmen er dyr og de fleste ikke kan lade hjemme er det innlysende at den elektriske bildrømmen er langt unna.Men dere skjønner at dere kjemper en tapt kamp? Før eller siden blir bilen elektrisk og behovene til rekreasjonsbilisten vil man, hva er frasen nå igjen… drite i.
Det er spektakulært uinteressant hvor lang tid noen bruker på å kjøre på fritiden.
Porsche er nevnt som primus motor enn så lenge. De vil vel ikke la alle entusiastene med burnet motorer i stikken. Linket vel til en artikkel om dette tidligere. Syntetisk "bensin" er ikke noe nytt. Tyskerene produserte dette under WWII da de ikke hadde/mistet tilgang på oljefelter.Er det noen indikasjoner på hvordan det skulle fungere og når det kommer?
Det er vel i stor grad et forsøk på grønnvasking.Porsche er nevnt som primus motor enn så lenge. De vil vel ikke la alle entusiastene med burnet motorer i stikken. Linket vel til en artikkel om dette tidligere. Syntetisk "bensin" er ikke noe nytt. Tyskerene produserte dette under WWII da de ikke hadde/mistet tilgang på oljefelter.
“Information is not knowledge.
Knowledge is not wisdom.
Wisdom is not truth.
Truth is not beauty.
Beauty is not love.
Love is not music.
Music is THE BEST.”
Hva så? M6 fra 60-tallet hadde mulifuelmotor. Gikk på alt fra sildolje til parafin. Bensin ble litt i kjappeste laget.HmmmMMmmMmmm.... WayAheadOfYou 4 sure
På 90 tallet lagde man biler som seamlessly kunne kjøre på metanol og bensin, den justerte seg automatisk etter drivstoffet.
Meget elementært: