Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nå var vel poenget i den artikkelen/videoen som ble vist at med dagens høye strømpriser og lave temperaturer er drivstoffkostnadene med en elbil omtrent som for en moderne dieselbil.
    Jeg tror han er en ganske gjennomsnittlig elbilbruker som ikke setter seg inn i alle detaljene om hva som er lurt, akkurat som de som kjører diesel/bensinbiler og som gasser og bremser og klager på forbruket når "alle vet" (tydeligvis ikke) at det øker forbruket og at det er jevn kjøring som er det beste.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg vurderer en elbil følger jeg nå med på et par fora for denne (ikke norske) , og det er utrolig mye kunnskapsløse blant ferske eiere. En av fordelene ved Tesla og deres ladenettverk synes å være at de lykkes å gjøre dette enklere gjennom sw og et proprietær nett.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Nå var vel poenget i den artikkelen/videoen som ble vist at med dagens høye strømpriser og lave temperaturer er drivstoffkostnadene med en elbil omtrent som for en moderne dieselbil.
    Jeg tror han er en ganske gjennomsnittlig elbilbruker som ikke setter seg inn i alle detaljene om hva som er lurt, akkurat som de som kjører diesel/bensinbiler og som gasser og bremser og klager på forbruket når "alle vet" (tydeligvis ikke) at det øker forbruket og at det er jevn kjøring som er det beste.
    Det sies vel at man skal opp i over fem kroner per kilowatt før elbil mister sin konkurransefordel på "drivstoffpris", men selv "fyller" jeg for 1,15 kroner per kilowatt, og har et 40 kilowatts batteri + en elbil som er snill på forbruket. Det klarer ingen fossildrevet bil å matche. Dessuten kan jeg kjøre rundt i forvisning om at jeg kjører mer miljøvennlig enn om jeg kjørte diesel eller bensin.

Det er kanskje ikke verdens største miljøbidrag, men man skal ikke ha vært mye i Oslo de siste tiårene for å se at luftkvaliteten i hovedstaden har blitt betraktelig mye bedre med flere elbiler og mindre bykjøring de siste årene.

Roy

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Sørlandet
    Kjørte opp til fjellet på fredag. Deilig vinterføre hele veien med temperatur fra -2 til -12. Totalt 225 kilometer og 54.6 kw. Strømleverandøren vår tok seg godt betalt for ladingen med totalt 1.78 kroner pr kw. Turen opp kostet oss altså 98 kroner.

Mvh
    -BB-

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, i Bergen og. Og likevel diskuterer nesten alle elbileiere kroner og akselerasjon...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det var en artikkel om adventlys i Adresseavisen i dag. Brenning av adventslys i Norge i adventstiden tilsvarer utslippet til 37 000 dieselbiler...
    Det er (for meg) innlysende at elbiler fører til mindre bedre luft i store byer, men som erato sier er det stort sett bare aksellerasjon og drivstoff/parkering/bomkostander man diskuterer.
    Trøndelag elbilforening har jo gått ut og sagt at folk vil slutte å kjøpe elbiler hvis de må betale kr. 1,92 i bompenger i bomringen rundt Trondheim.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De klarer i hvert fall dessverre å sette et stempel på elbil kjøperne. Så får hver enkelt avgjøre med seg selv om det passer, jeg håper jo ikke det. Men å merke Tesla en sin med SNYLTER eller T3en sin med F1ACE (eller noe lignende som jeg merket meg) er jo ikke smart.

Vi må habåde elbiler og vindmøller uansett hva det koster for at ting ikke skal gå til h...... e, men det virker det ikke som om noen har skjønt.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tja... den som lever får se..... redd du kan printe ut denne siden og spise den om noen år.....

Det finnes nemlig så mye fab teknologi i kjømda der ute som gjør at behovet for ny kraft blir minimalt til neglisjerbart.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Tja... den som lever får se..... redd du kan printe ut denne siden og spise den om noen år.....

Det finnes nemlig så mye fab teknologi i kjømda der ute som gjør at behovet for ny kraft blir minimalt til neglisjerbart.
    Som foreksempel? Og hvilke årstall snakker vi om?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så noen har funnet opp perpetuum mobile? Vel, det har vi hørt før.

Jeg vurderte å spørre som defacto, men kom til at sannsynligheten for et meningsfylt svar var så mikroskopisk at jeg droppet det.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Finnes forsåvidt den men som bilfremdrift not....yet...

Må jo understreke at for dere som tror elbiler i dagens form er fata morgana..... think again...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge du ikke kan peke på annet enn.... ingen ting.... er det du som tror på et fata morgana.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Finner det du behøver i tråden om luft-romfart og vitenskap. Gjelder å stå opp om mårran´ serru slik man sier om John Fredriksen når han kupper som verst.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.993
    Det var en artikkel om adventlys i Adresseavisen i dag. Brenning av adventslys i Norge i adventstiden tilsvarer utslippet til 37 000 dieselbiler...
    Det er (for meg) innlysende at elbiler fører til mindre bedre luft i store byer, men som erato sier er det stort sett bare aksellerasjon og drivstoff/parkering/bomkostander man diskuterer.
    Trøndelag elbilforening har jo gått ut og sagt at folk vil slutte å kjøpe elbiler hvis de må betale kr. 1,92 i bompenger i bomringen rundt Trondheim.
    Jeg kommer ikke til å bytte inn min for å få lov til å betale 13 kroner mer(eller hva det er) i bomringen. Hadde forsåvidt ikke fått meg fossilbil om det kostet det samme heller. Men nå er ikke jeg medlem i denne foreningen da.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Jeg hadde en tur Ålesund-Oslo i går, over Strynefjellet, temperatur rundt minus 10. Møtte endel el-biler med godt isete ruter og fører og passasjerer kledd som om de kjørte -62 modell Boble.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en tur Ålesund-Oslo i går, over Strynefjellet, temperatur rundt minus 10. Møtte endel el-biler med godt isete ruter og fører og passasjerer kledd som om de kjørte -62 modell Boble.
    Det er litt for mange modeller som mangler varmepumpe og forvaring av batteri, utrolig nok.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Sørlandet
    Pussig... hvem kjøper elbiler uten varmeanlegg?

Og bare for å få fakta på bordet: en 62 modell boble har så godt varmeanlegg at hvis man setter en plastpose på gulvet bak fremsetene så vil den smelte. Og det å rette varmen opp på den lille frontruten er en enkel sak. Men det fordrer at man har gode varmepotter, tette kanaler og turtall på motoren.

-BB-

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Varmeanlegg har de. Men uten varmepumpe blir oppvarming av kupé mindre effektiv, og med kaldt batteri blir lading latterlig sent.

Det er slutt på den tida der bilkjøp besto av valg mellom 3 farger, 2 motorstørrelser, og med/uten radio. Jeg er kritisk til hvordan halvferdige produkter har blitt pushet på inkompetente kunder.

Alt for lenge besto markedet enten av Tesla eller noe halvferdig, og Tesla var vel heller ikke uten problemer på det ikke-elektriske.

Heldigvis virker den tiden å gå mot slutten.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    14 VW boblenyheter fra 60 tallet: Hitlerkjelken fikk lås på hanskerommet og 13 nye hakk på handbrekket....

Standard utstyr: Spray med isløsende effekt og isskrape til bruk på innsiden av frontruten....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Pussig... hvem kjøper elbiler uten varmeanlegg?

Og bare for å få fakta på bordet: en 62 modell boble har så godt varmeanlegg at hvis man setter en plastpose på gulvet bak fremsetene så vil den smelte. Og det å rette varmen opp på den lille frontruten er en enkel sak. Men det fordrer at man har gode varmepotter, tette kanaler og turtall på motoren.

-BB-
    Har du noen gang vært i en tre år gammel -62 Boble vintertid? Iskald fornøyelse.

:)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår ikke fokuset på varmepumpe for elbil, samme bilen har gjerne varmeelement på batteriet så like greit å få litt last på det når det er kaldt. Har man en bil med treg lading og lite batteri kan jeg forstå ønsket om varmepumpe men på en Polestar, Tesla osv så ser jeg ikke den store fordelen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke fokuset på varmepumpe for elbil, samme bilen har gjerne varmeelement på batteriet så like greit å få litt last på det når det er kaldt. Har man en bil med treg lading og lite batteri kan jeg forstå ønsket om varmepumpe men på en Polestar, Tesla osv så ser jeg ikke den store fordelen.
    Det var kanskje ikke de man traff frysende på Strynefjellet?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Neida det finnes genuine PMere der ute men de godkjennes ikke som sådan fordi de må ha starthjelp....

En ting er å lage en PM som lager nok effekt til å overvinne intern friksjon, noe annet er å ha kraftoverskudd til nyttedrift.....

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis friksjon og nyttig arbeid = 0, og den får en startdytt så er det mulig ja. Men ikke stol på at en slik friksjonsløs maskin kan trekke deg opp på Sognefjellet. Som absolutt minimum må det produseres nok energi til å overvinne økningen i potensialenergi.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Neida det finnes genuine PMere der ute men de godkjennes ikke som sådan fordi de må ha starthjelp....

En ting er å lage en PM som lager nok effekt til å overvinne intern friksjon, noe annet er å ha kraftoverskudd til nyttedrift.....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Erato:

Takk for at du nok en gang poster vissvass som bevis på 0 egenkompetanse... greit nok det....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    NYT tar et dypdykk i Teslas sinnssvake opplegg for "fully automated crashing".

Unlike technologists at almost every other company working on self-driving vehicles, Mr. Musk insisted that autonomy could be achieved solely with cameras tracking their surroundings. But many Tesla engineers questioned whether it was safe enough to rely on cameras without the benefit of other sensing devices — and whether Mr. Musk was promising drivers too much about Autopilot’s capabilities.

Now those questions are at the heart of an investigation by the National Highway Traffic Safety Administration after at least 12 accidents in which Teslas using Autopilot drove into parked fire trucks, police cars and other emergency vehicles, killing one person and injuring 17 others.

Tidligere ansatte forteller.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erato:

Takk for at du nok en gang poster vissvass som bevis på 0 egenkompetanse... greit nok det....
    Takk i like måte. Du er fortsatt invitert til å konkretisere de udokumenterte påstandene dine. Og det gjelder både her og i en rekke andre tråder du deltar i. Det er nok mange som er interessert hva som ikke stemmer i termodynamikkens hovedsetninger. Men jeg holder ikke pusten.....

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Takk i like måte. Du er fortsatt invitert til å konkretisere de udokumenterte påstandene dine. Og det gjelder både her og i en rekke andre tråder du deltar i. Det er nok mange som er interessert hva som ikke stemmer i termodynamikkens hovedsetninger. Men jeg holder ikke pusten.....
    Som nevnt ved et par anledninger: Jeg kommer aldri til yte noen av dere elementær kunnskap. Det må dere nok det minste prøve å søke selv før dere dummer dere loddrett ut.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Velvel. Busted som det heter på utenlandsk. I denne tråden også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn