U
utgatt60135
Gjest
Har du noen gang stått på en dirigents plass når et orkester spiller kraftig? Med bind for øynene kan du nok også pinpointe like godt som et troverdig HiFi anlegg tror jeg. Det klarer man om det ikke er for mye reflekterende lyd. Dessuten er det en umulig oppgave for et anlegg å "overskarpe" posisjonene.ch skrev:Jeg har samme erfaring som Asbjørn; live, uforsterket akustisk musikk låter mørkere, oftest mer behagelig i diskanten, har mer dynamisk punch og stereoperspektivet mangler den typiske hifi "pinpointingen". Dette hører jeg på forskjellige avstander fra helt nært instrumentene til lenger borte.
Hvorfor skulle dette bli så anderledes om man henger over de, og hvorfor skulle vi ønske å høre det slik?
Hvor mørk/lys klangen er veldig avhengig at opptaksrommet og ikke minst hvordan man spiller og hvor mange som spiller samtidig. Fioliner og fløyter som spilles hardt kan låde både hardt og lyst når man står nærme og særlig litt ovenfra. Ikke alle instrumenter er like behagelige og varme i klangen så fremt de ikke spilles varsomt. Noen anlegg får ikke frem denne skarpheten fordi de er avrundet og litt "bløte". Det kaller jeg farging og jeg skjønner at mange liker det best slikt.