Refurbishment of 100HZ - Midbass conical to exponential.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Generelt vil jeg si ganske bra, litt liten tid nå siden jeg skal på farta/jobbreise. Men jeg hører ganske umiddelbart at bakkammer volum må reduseres betraktelig, det er en «honk» nedover som best tas med bakkammer justering, litt tidkrevende men kan gi meget bra slutt resultat. Det jeg ble overasket over , er at Coral har en helt rå smekk i et slikt stort horn, faktisk er smekken med tilhørende deff. mer energisk en 18sound 10», med respekt å melde så er Coral en ganske rå driver som jeg vil si egner seg meget godt i FLH. Den har mye potensiale og skal jobbe mer med bakkammer / DSP om en ukes tid😊

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Oppdatering "as promised" fra tråd tidligere i dag, målinger etter SHY sitt ønske kommer vel etterhvert .... :)

Men først litt DIY, - Laget justerbare WG til 12 stk. (6 per side) HEMP FR4.5C, ved bruk av valnøtt dekoflex belakt med asfalt plater på baksiden, kurve i WG er i utgangspunktet tractrix limt mot tractrix profiler.

Vedlegg

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Ved lytting, sammenliknet større og mindre spalteåpning (kompresjon), sammen med AER BD3 som øvre mellomtone og diskant, uten tvil mindre spalteåpning ga fyldigere mellomtone, saxofon får mer kropp, mer liv nedover. Trade off var tweet, men I.å.m AER BD3 brukes som øvre mellomtone og diskant satset jeg på WG justert til høyere kompresjon sammen med AER BD3.

Vedlegg

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Opsettet i forhold til endring,

Midbass med faseplugg B&C 10MD26-8 130 - 730HZ, amp TBI 2x15W drevet av 2 x 12V panasonic batterier, TBI er en knallgod amp i midbass tross sin uskyldige look og størelse:)
    Hemp i DIY WG, 730hz - 1200HZ amp Valvet 2x12 watt ren klasse A, ren Cadok R på 5 ohm i serie for å øke Q noe
    AER BD3 OB 1200HZ - > , Tripath T-amp 2x10W , drevet av 2 x 12V panasonic batterier, latterlig god amp for 500kr, detaljert, åpen, sweet i toppen, masse energi når vi har med lette laster å gjøre, i serie med AER BD3 en Cadok på 3,3ohm for å myke opp litt.
    Tweet, "sibling on topp" Line Magnetic LM-302 delt 1-orden med en cap i serie, gir et lite knepp mer luft i toppen, strengt tatt ikke nødvendig ved bruk at AER BD3.

Pre amp. VALVET rør pre med separat power supply, step volumkontroll, beste pre jeg har hatt til nå.
    Groundsound satt på 0 DB dempning med volum XLR direkte fra Valvet.
    CDT-777/DAC DAP 999EX Raimyo fra Japan

Vedlegg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.460
    Sted
    Langesund
    Ser ekstremt spennende ut. Godt det er noen som tar DIY helt ut. 6-veis??

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Hei, blir egentlig 6-veis ja, fra og med Fostex til og med AER BD3 kjøres via GS. Subbene 8 stk (16x 13,8tom to i hvert kabinett lukket) hvor hver har egen klasse-D 1200W med intern DSP, får signal direkte fra pre paralelt med GS. Subbene er hver dempet -6db men uten EQ punkter foreløpig. Tweeteren er delt passivt 1-orden med en Mundorf sølv i olje. Søkket i bassen 70-100 hz ligger i arbeids området til Fostex som er 80 - 130. Hvis det er noen som har et lydkort å anbefale er jeg interessert, til nå har jeg brukt USB ingangen til GS fra REW men ideelt må jeg bruke ingangen på pre siden subbene ligger på utsiden av GS ?

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    I.å.m nærfelt ble lydbilde litt høyt, måtte innse at jeg var nødt til å heve høyde på stol ca. 20cm, det hjalp betraktelig, bedre stereo perspektiv:)

Angående smekk ja..., var den ikke så bra, nå er den langt bedre og faktisk ganske bra etter endel jobbing med delay og optimaltisering av freq. bånd. MIC målinger og EQ mangler fortsatt.

Etter endel justeringer i GS seint i går og i dag, endringen fra tidligere setup med 1,4" RADIAN BERYLIUM CD i stort horn til dette har foreløpig gitt følgende resultat ved rent lytteintrykk;

1. Bedre integrasjon mot midbass hornet, bedre sammenheng i lydbildet, vanskelig å peke ut kilder.

2. Mye mer nerve og tilstedeværelse.

3. Etter endel justering står ikke smekk noe tilbake fra stort horn og CD.

Jobber litt motsatt av andre vil jeg tro, bruker først øret ved ratting spesielt i mellomtone registeret, grov instiller, fram til et vist nivå kan faktisk mye justeres ved lytting, det siste kneppet og magien må uansett tas med MIC. Analog ratting gir også lyttetretthet ved for lange økter, krever pauser:)

Vedlegg

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.918
    Torget vurderinger
    9
    fy søren så tøft det du holder på med!

Kan jeg spørre om hvordan gikk det med coral’en til slutt?

Mvh

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    Ble bytta ut med AER BD3, har de enda. Totalt sett må jeg si CORAL beta 8" er ekstremt gode drivere til prisen brukt, for sin tid da de kom må de ha ligget langt foran andre full tone produsenter. Coral er livlige og friske i toppen, men alikevel ikke så agressive som eks. Lowther kan være.
    Brukte Coralen i en type tractrix Oris horn en stund og de fungerte meget godt i de horna. AER BD3 har enda mer detaljer oppover, og samtidig jevnere freq. kurve og betraktelig høyere db følsomhet , men prisen er jo i en annen liga. Rent subjektivt, AER BD3 har den fineste topp jeg noen gang har hørt, den er detaljert, er i lydbildet på en uanstrengt naturlig måte. Noen andre tweeter jeg har prøvet kan føles litt "metalliske", AER BD3 derimot har en naturlig formidling av eks. symbaler og mikrodetaljer som er med på å gi romfølelse. AER BD3 ser veldig uskyldig ut, men ikke glipp skrujernet eller avbiteren borti magneten, den har en vanvittig sterk neo magnet tross sin moderate størelse. Ulempen med AER BD3 eller fulltoner generelt, de er svert kritiske til forsterkerier, til nå er det kune Triptath T-amp og noen monoblokker med 45rør 2x2watt som har fungert, annet jeg testet låt for agressivt/hardt. 45 rør blokkene låter derimot megt fint på de , og siden jeg deler de aktivt i GS fra ca. 1200hz holder 2 rør watt lenge, kan ikke spille så høyt som med CD i horn men alikevel høyt nok for mitt bruk:)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.578
    Torget vurderinger
    10
    En Lowther driver som ikke har den kraftige stigende responsen/peaken (de fleste andre Lowtherne har) er PM6A 15 Ohm med sølv voicecoil. Det er Nelson Pass sin favoritt. Matcher man i tillegg med en «slapp» single ended forsterker blir det riktig så pent. Eller T-Amp?

Så det finnes håp med Lowther også 🤭

IMG_4634.png

PS! Du kunne kanskje testet @Steinkare sin SET EL84? Den var magisk på Seas fulltoner.

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10
    En Lowther driver som ikke har den kraftige stigende responsen/peaken (de fleste andre Lowtherne har) er PM6A 15 Ohm med sølv voicecoil. Det er Nelson Pass sin favoritt. Matcher man i tillegg med en «slapp» single ended forsterker blir det riktig så pent. Eller T-Amp?

Vis vedlegget 1087595

PS! Du kunne kanskje testet @Steinkare sin SET EL84? Den var magisk på Seas fulltoner.
    Veldig intr. refleksjon og tips - må sjekkes ut 😁☝ , har prøvd en DIMED EL 84 SE men det var på CORAL , den var også meget bra 😊👍

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    673
    Torget vurderinger
    10

Vis vedlegget 1087595

AER BD3 er ideelt sett egnet for FLH, hadde et sett gamle ALTEC horn liggende, kappa tuten, splitta på langs med start areal for loading = membran areal, da synes noe av opphenget i hjørner, loading utover det er nok ikke helt ideelt. Prøving og feiling, "what could go wrong", testet i kveld, statistisk sett blir man positivt overasket 1 av 10 ganger, resten blir litt nedtur ...., men dette var en opptur, lakkes og monteres i morra:)

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    916
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette er helt seriøst det sjukeste byggverket jeg har sett her inne - tusen takk for at du deler så mange herlige bilder 😮 🤩

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.911
    Sted
    VestBredden
    Mannen er ikke tam i det hele tatt, og det liker man.
    Skal se om det ikke kan komme en situasjonsrapport derifra snart..:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn