Refurbishment of 100HZ - Midbass conical to exponential.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    De er lett avtagbare har malt de sorte nå, får jeg tid skal jeg ta noen målinger med og uten i morgen👍

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Det er helt riktig at det ikke trenges målinger for å høre forbedringen, for den var betydelig særlig i lytte pos. Men målinger vil vise hvor mye bedre det ble og eventuelle peaks/dip, for noe er det nok , + at en måling viser kapasitet hvor det faller i freq😊

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.547
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Synes vel ikke et enkelt spørsmål om hva som skjer akkurat ødelegger tråden. Tror han takler det fint.
    Ikke bare et enkelt, skal jeg vi se deg ?
    Befriende og ha en tråd der virkelig DIY glede med horn er i fokus, og ikke en hel siden med vannfall.....
    Musikkgleden er i fokus i dette systemet.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Hamar
    Utrolig kult system.

Hvordan ser teorien ut med tanke på den "fasepluggen"?

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig kult system.

Hvordan ser teorien ut med tanke på den "fasepluggen"?
    Det er et gammelt kjent prinsipp når horn er ladet med papir membran drivere. De små 4,5 tommerne er fulltoner. De lave frekvenser produseres utover mot kant av membran og de høyre freq mot midten. Frekvensene i et horn med litt kompresjon vil ha ulik avstand på vei ut id’e de produseres i membranet, dermed oppstår kanselleringer. Fasepluggen gjør at de høye freq. får litt lenger vei å gå (en omvei) og freq kommer mer i fase der hornet starter. Pluggen er ikke ideelt laget, men litt kan studeres fra noen sider i USA hvor DIY folk har prøvet mange ulike løsninger med hell 😊

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    AER BD3 er uten fase plugg, dvs. de har noen snodige designet som er stygge som fysj, men sikker bra for lyden. Laget noen like som lowther bruker, ikke sorte men dreiet i valnøtt, senter skive med syrefast 6mm tapp limt på polstykket og rampa skrue i fase plugg.

Vedlegg

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    AER BD3 er uten fase plugg, dvs. de har noen snodige designet som er stygge som fysj, men sikker bra for lyden. Laget noen like som lowther bruker, ikke sorte men dreiet i valnøtt, senter skive med syrefast 6mm tapp limt på polstykket og rampa skrue i fase plugg.
    Horn forlenger til 150 tractrix horn, hornet skal virke i begrenset båndbredde med CORAL Beta-8 ned mot mid-bass hornet. Min erfaring med CORAL Beta - 8 er meget positiv i FLH så jeg er spent på resultat når den får litt mer kompresjon.

Vedlegg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.547
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Så er det konkurransen om og ha de største horna i garasjeanlegget !!!

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Tilpasning med kork pakning, rampa, ++ før siste runde med lakking💥😁

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Testet disse 3 i midbasshorna, tok målinger, men kun målinger er ikke nok, tonal farging, og hvordan driver oppfører seg i hornet på lavt volum kontra høyt volum spiller også en rolle. Beyma 102ND er en helt rå driver, den låter knusk tørt med god microdynamikk men går fort «tom» nedover, lite gunstig med for mye EQ. And the winner is …

Vedlegg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.547
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Er den en B&C der ? Kan være... men tipper du sier FaitalPro

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Faital 10PR300 røyk ut, trodde det skulle holde men den hadde litt for svak magnet, merka det nedover den typiske honk i hornet når du drar på litt, oppover var den helt ok. Ja ja ….så har jeg prøvd det også 😅 jeg tok ikke noe målinger av Faital for jeg hørte det ganske umiddelbart at den ikke strakk til. Men som en driver i tradisjonelt kabinett som midbass/mellomtone vil den være fantastisk da den har en serdeles ren mellomtone uten at det stikker seg ut noen hardheter😌 Helhetlig kom B&C best ut, så John Inlow hadde rett i at dette var en av hans favoritt midbass drivere, den låter med god def oppover og lader hornet bra nedover som gir den tørre kjappe mid bassen.

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer, det er B&C 10MD26, latterlig rimelig driver i forhold til ytelse. Beyma var fantastisk oppover i hornet men med Qts på 0,09 var det lite steam nedover, hvis jeg hadde laget en horn forlenger på 20-30 med økt kompresjon vill nok Beyma vært vanvittig bra nedover også, men da hadde jeg snart sitti inni hornet 🤣🙏https://bcspeakers.com/en/print/lf-driver/10-0/8/10md26

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Dæven, takk -nå vet jeg hva jeg skal snekre til å ha med meg på gamlehjemmet 💥💪🏼🍻🤣😎

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Artige youtubes fra han her, bruk av REW med kjappe letfatteliger forklaringer på snekkerier:)

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    speaker placements ...https://www.youtube.com/watch?v=8fFRbj8rpCo

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Andre prosjekter venter, setter er punktum for DIY horn’s 2025. Kort og greit, så bra lyd har jeg aldri hatt i min stue, og utrolig nok, så endte jeg opp å dele alt over 600hz 12db/oct_LR i GS, helt uventet😳 Det låter bare mye smoothere etter masse lytte tester og endringer av delay og cutoff. Nesten ingen EQ, totalt sett dynamikk og liv ble bedre. I tillegg er alle horna i lodd vinkla drastisk inn mot lyttepos, som (litt motstridende) gjør at jeg kan sitte litt lenger fra rigg. Vinkling ga et ryddigere mer detaljert lydbilde, hardeheter forsvant, mer dybde og smekken fra midbasshorna blomstrer😁 NOS Telefunken ECC802S i VALVET pre hjalp jo endel også😎

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    For et oppsett!
    Jeg har en Valvet E2 effekt. Bra saker.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.820
    Sted
    Langesund
    Meget godt gjennomført !

Her skjer det hele tiden forandringer og veldig moro å høre du har flott opplevelser foran anlegget. Hvilken AMT ?

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    10
    Hadde egentlig tenkt å gjøre modding av 150 hornet med CORAL til høsten, men greide ikke å gå med tankene i hodet på hvordan det ville bli så lenge. Hadde en klokke tro på at det var en mer ideel løsning, og det var det. Alle endringer har vært til det bedre, både mindre og større. I tillegg er Kvålsvoll VT110 subbene satt på bakvegg for å dekke subb nivå< 25hz , det ga ytterligere headroom. AMT er denne, den er meget god, bruker den fra høyeste deling > 16K , det med tweeter er noe snodige saker, en skulle tro at det er unødvendig men allikevel gir det mye, bass blir strammere, og dybde følelse hjelper. Fordelen med flere drivere er at de får jobbe i sin comfort sone og ikke presses, der gir med uanstrengthet. Utfordringen er å finne best mulig confort sone for hver av driverne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn