Vekt er slettingen skrytefaktor når det gjelder vinylrigger,
Med høyere masse oppnås flere ting , som trøkk i lydbildet , og ikke minst ro med tunge masser i tallerkener , plinth osv.
Jeg har vel tilgode å høre en 5kg s spiller som spiller bass på høyde med en 20kg s spiller , da alt rett konstruert i begge verdener.
Jeg har aldri vært no rega-fan , selv om jeg har eiet flere spillere , noen i bytte og en i oppstartsfase.
Når det gjelder spillern p9 har jeg ikke hørt denne , men registrerer at det finnes utrolig mye bra og flotte platespillere i nevnte prisklasse , når en først skal kjøpe en så dyr spiller.
Så kommer faktorene til Jens inn , der vi kan diskutere hva man ønsker , liker og misliker.
Vi er alle forskjellige , rega p9 er highend vinyl på rega s måte , slett ikkeno galt med det , men på de billigere spillerne har de nok færre aktuelle konkurrenter enn på p7/9 versjonene.
Etter hva mine ører kan oppfatte , etter 5-6 rigger hjemme pålike mange år , syntes jeg gjennomgående at mer masse i både tallerken og plinth gir en økt ro og tyngde i bassen , sett opp mot lettvekts spillere , så igjen , hva liker man. ??
For prisen til en P9 kan man altså velge en hel haug spillere , ja nærsagt fra alle produsenter , bortsett fra noen få , eksotiske som feks Simon Yourke og liknende ( uten at jeg sitter med prislista til S Y i hodet.)
Dermed kan det fort hende at det kan være lurt å lytte til litt forskjellige spillere , og i det minste ta stilling til hvordan spillern bør være bygget opp i rommet den skal spiller ( feedback osv) tenker da på fjæret eller fast oppheng.
i kategorien P9 finnes jo disse kandidatene :
Michell orbe SE
Nottingham hyperspace- andre modeller
Linn LP 12
Sota- flere modeller
Vpi aries/classic/ scoutmaster
Avid. flere modeller
RB 1000 armen på p9 er jo en fin fin arm .
lykke til i jakten på den rette platespillern for akkurat deg.....det viktigste av alt er at du blir happy med det du velger , om det blir rega eller noe annet.
Mvh Espen