Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    Hva synes egentlig folket om en P9 mot en av disse svære oljerigger på markedet? (JR Transrotor o.lign) Forhandler sier at P9 er overpriset «Papp» plater. Slike uttalelser skremmer meg da pressens fremste folk mener det motsatte.
    Selv tror jeg at store rigg låter: Tungt, fyldig og muligens tregt? Klarer ikke å se at vekt har noe annet en skryte faktor?

Skål! :)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Hva synes egentlig folket om en P9 mot en av disse svære oljerigger på markedet? (JR Transrotor o.lign) Forhandler sier at P9 er overpriset «Papp» plater. Slike uttalelser skremmer meg da pressens fremste folk mener det motsatte.
    Selv tror jeg at store rigg låter: Tungt, fyldig og muligens tregt? Klarer ikke å se at vekt har noe annet en skryte faktor?

Skål! :)
    Tja................ får man vel si til slikt.
    Uten å kommentere spesifikt den tunge spilleren du refererer til er det ingen tvil om at en "tung" spiller lyder klart annerledes enn en "lett" spiller.
    En "tung" spiller har klart mer trøkk i dypbassen enn en "lett" spiller, men hva som er "best" er vel mer snakk om smak og behag.
    En "lett" spiller laget "riktig" kan ha en suveren kjapphet som ingen "tung" spiller vil kunne oppnå.
    En "tung" spiller laget "riktig" vil ha en kontroll, sort bakgrunn og fysikk som ingen "lett" spiller vil kunne oppnå.
    Hva som er "best" dreier seg som sagt mye om smak og behag , men det aller viktigste er uansett at spilleren er "tunet" og at konstruktøren har lagt mye tid og energi ( les: prøving og feiling ) på å få spilleren akkurat slik man ønsker.
    Jeg ser ikke bortifra at for mange så vil en mellomting ( d.vs. en spiller som veier 10-20kg ) være det "beste" hvor man får litt fra hver verden.......... :-\

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vekt er slettingen skrytefaktor når det gjelder vinylrigger,

Med høyere masse oppnås flere ting , som trøkk i lydbildet , og ikke minst ro med tunge masser i tallerkener , plinth osv.

Jeg har vel tilgode å høre en 5kg s spiller som spiller bass på høyde med en 20kg s spiller , da alt rett konstruert i begge verdener.

Jeg har aldri vært no rega-fan , selv om jeg har eiet flere spillere , noen i bytte og en i oppstartsfase.

Når det gjelder spillern p9 har jeg ikke hørt denne , men registrerer at det finnes utrolig mye bra og flotte platespillere i nevnte prisklasse , når en først skal kjøpe en så dyr spiller.

Så kommer faktorene til Jens inn , der vi kan diskutere hva man ønsker , liker og misliker.

Vi er alle forskjellige , rega p9 er highend vinyl på rega s måte , slett ikkeno galt med det , men på de billigere spillerne har de nok færre aktuelle konkurrenter enn på p7/9 versjonene.

Etter hva mine ører kan oppfatte , etter 5-6 rigger hjemme pålike mange år , syntes jeg gjennomgående at mer masse i både tallerken og plinth gir en økt ro og tyngde i bassen , sett opp mot lettvekts spillere , så igjen , hva liker man. ??

For prisen til en P9 kan man altså velge en hel haug spillere , ja nærsagt fra alle produsenter , bortsett fra noen få , eksotiske som feks Simon Yourke og liknende ( uten at jeg sitter med prislista til S Y i hodet.)

Dermed kan det fort hende at det kan være lurt å lytte til litt forskjellige spillere , og i det minste ta stilling til hvordan spillern bør være bygget opp i rommet den skal spiller ( feedback osv) tenker da på fjæret eller fast oppheng.

i kategorien P9 finnes jo disse kandidatene :

Michell orbe SE
    Nottingham hyperspace- andre modeller
    Linn LP 12
    Sota- flere modeller
    Vpi aries/classic/ scoutmaster
    Avid. flere modeller

RB 1000 armen på p9 er jo en fin fin arm .

lykke til i jakten på den rette platespillern for akkurat deg.....det viktigste av alt er at du blir happy med det du velger , om det blir rega eller noe annet.

Mvh Espen

S

Stereo_Mono

Gjest
    Takk for konstruktiv tilbakemeldinger folkens. Jeg har all respekt for Rega som en evig stor produsent av fornuftige platespillere til sin pris. Hvorvidt en av disse tyngre spillere er noe for meg må testes først.
    Synes P9 må da regnes å være yberklassen, selv om den ikke veier 50kg. Om noen forhandlere skal basere sine salespitch på at P9 er en total overpriset papp plate blir jeg skeptisk til og velger heller å ta det som salgs prat......

Uansett har dere rett. Bruk øra, så langt det lar seg gjøre :) Og jeg heller absolutt mot en P9.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Rega P9 er iallfall en av de spillerene som ser best ut estetisk i prisklassen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.864
    Torget vurderinger
    27
    Det er vel ikke helt korrekt sammenligning av priser dette her ssm. Hyperspace og Avid Volvere (siden du sier flere modeller fra Avid) har omtrent samme pris for drivverk uten arm som man betaler for P9 med arm.

Uten dermed å ha sagt at P9 er godt eller dårlig kjøp. Men digiman, nå har du pratet om P9s fortreffelighet i evigheter, hvorfor plutselig denne underingen?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Fosse skrev:
    Det er vel ikke helt korrekt sammenligning av priser dette her ssm. Hyperspace og Avid Volvere (siden du sier flere modeller fra Avid) har omtrent samme pris for drivverk uten arm som man betaler for P9 med arm.

Uten dermed å ha sagt at P9 er godt eller dårlig kjøp. Men digiman, nå har du pratet om P9s fortreffelighet i evigheter, hvorfor plutselig denne underingen?
    Godt spørsmål Fosse. Er klar over at jeg har annonsert verden om mine P9 innkjøps planer litt lenge nå. At den ikke står i racket her enda syldes bare min egen usikkerhet. Det har vært noen interessante diskusjoner med diverse forhandlere både her hjemme og utlandet rundt temaet. Hadde derfor lyst å lufte tankene her inne. P5en min er uansett solgt og det er yber-lang leveringstid på P9en som er bestilt.
    I bunn og grunn er det nok heller en blanding av alt for mange pils i sommervarmen og kjedsomhet at jeg plager dere med temaet ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:

35k for regaen med arm
    29k for hyperspace + arm-.
    når det gjelder Avid modellene blir det vel helt riktig som du sier fosse at prisen blir godt over , med arm , unntaket er jo diva II selvsagt. , men går man her på vekt blir det kanskje ikke de største vektforskjellene kontra rega.

Vekta er selvsagt bare interessant i det vi omformer vekt til masse på de rette stedene.

Jeg har og registrert at du , digiman har snakket varmt om denne p9 ern i lang tid , så hvorfor ikke bare hoppe i det , dersom du ahr veldig lyst på den. ?

Det hender jo en skjelden gang at de selges brukt , ser du nå har p5 pr i dag også...du vet liksomlitt hva du får , men er du ikke fornøyd med dagens , kan jeg skjønne din skepsis.

rb-1000 armen er jo flott , også med bra lagere. Og upåklagelig finish.

poenget mitt ved å liste opp spillere , er selvsagt en oversikt JEG mente du burde titte litt på ,prisene kan selvsagt variere , og en annen ting er at det er somoftest litt å gå på , dersom pakketilbud med arm innhandles , derav min liste.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gyro/mørch på børsen .....Noe å vurdere oppimot kanskje ?

Bare nevner det Digiman....

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minner sterkt om det klassiske refrenget slik det har vært hørt i årtier fra et mindretall av erkehifinerder blant hifibrukere. De som evaluerer en spillers kvaliteter ut ifra "ro" og "luft".

Selv mener jeg noe i nærheten av det motsatte, så det er sagt. Men så er jeg vel mest interessert i musikk og hvordan det oppleves, og det synes ikke å telle så mye i noen av disse kretsene. Så dette er vel slik sett smak og behag, preferanser og alt det der.

EDIT; da forsvant Rudi's innlegg over som jeg svarte på, hvor han sa at alt fuzzet omkring Rega og LP12 var bare fuzz. Dermed ble dette innlegget nokså meningsløst. Rimelig irriterende debatt-teknikk Rudi, men det har du jo hørt av halve forumet fra før.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da har du jo valgt digiman , vel og bra det , men hvorfor er det så lang leveringstid ? har ikke importør en slik på lager ?

Mvh Espen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dypbassen er vel heller ikke det mest interessante frekvensområdet i de fleste typer musikk. Vanligvis ganske kjedelig det som foregår der, og lydhendelser i dypbassen blir vanligvis tillagt en aldeles uforholdmessig stor betydning, særlig når de forekommer på audiofile innspillinger. Jeg vil mye heller ha liv i mellombassen og mellomtonen, som er kjerneområdet for opplevelsen av ekte musikk, hvis spilleren bommer her, så bommer den ganske enkelt.

N

nb

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Dypbassen er vel heller ikke det mest interessante frekvensområdet i de fleste typer musikk. Vanligvis ganske kjedelig det som foregår der, og lydhendelser i dypbassen blir vanligvis tillagt en aldeles uforholdmessig stor betydning, særlig når de forekommer på audiofile innspillinger. Jeg vil mye heller ha liv i mellombassen og mellomtonen, som er kjerneområdet for opplevelsen av ekte musikk, hvis spilleren bommer her, så bommer den ganske enkelt.
    ... men husk at det som ofte omtales som "dypass" ikke er i nærheten av å være dypbass. Sånn sett kan det være greit å ha "dypbassen" (som da ikke er dypbass på plass). Det som omtales som "trøkk" og lignende ligger gjerne rundt 80-100Hz.

Ordentlig dypbass finnes vel primært på elektronisk musikk, LFE-sporet på film og kirkeorgel.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.864
    Torget vurderinger
    27
    Vidar P skrev:
    Minner sterkt om det klassiske refrenget slik det har vært hørt i årtier fra et mindretall av erkehifinerder blant hifibrukere. De som evaluerer en spillers kvaliteter ut ifra "ro" og "luft".

Selv mener jeg noe i nærheten av det motsatte, så det er sagt. Men så er jeg vel mest interessert i musikk og hvordan det oppleves, og det synes ikke å telle så mye i noen av disse kretsene. Så dette er vel slik sett smak og behag, preferanser og alt det der.

EDIT; da forsvant Rudi's innlegg over som jeg svarte på, hvor han sa at alt fuzzet omkring Rega og LP12 var bare fuzz. Dermed ble dette innlegget nokså meningsløst. Rimelig irriterende debatt-teknikk Rudi, men det har du jo hørt av halve forumet fra før.
    Velkommen i klubben VidarP.

Hva gjelder prisene du nevner ssm så fant jeg andre eksempler, men det er mindre interessant. Jeg ser at Audioart skal ha 32 k for Hyperspace og Stereofil 34 k for P9 med arm. Men det er ikke sakens kjerne.
    Digiman, du er svært fornøyd med spilleren du har hatt, og du har lystet lenge på P9, lytt i hvert fall lenge og vel før du kaster lysten over bord.

S

Stereo_Mono

Gjest
    ssm skrev:
    Da har du jo valgt digiman , vel og bra det , men hvorfor er det så lang leveringstid ? har ikke importør en slik på lager ?

Mvh Espen
    Det er fryktelig lang leveringstid på P9 om dagen dessverre. Mono har hatt P9 i sort ask og sort PSU (slik jeg skal ha) i bestilling siden februar og fortsatt har det ikke dukket opp noe :(
    Frustrerende greier. Særlig nå som jeg har annonsert dette til folket her alt for lenge, så får jeg ikke kjøpe den engang...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På tide å purre på Mono evt Rega kanskje? Det skurrer jo litt at en leverandør av platespillere ikke vil levere en standard finish. Især i disse dager hvor produsenter overlever ved å selge.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    På tide å purre på Mono evt Rega kanskje? Det skurrer jo litt at en leverandør av platespillere ikke vil levere en standard finish. Især i disse dager hvor produsenter overlever ved å selge.
    Ja, og siden Februar, ffs. Det er skikkelig lenge. Du får bygget en custom kjøkkeninnredning på 1/5 av den tiden.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det er drøyt ja. For ordenskyld er det ikke min spiller som har ligget så lenge i bestilling, men Mono sine. Jeg prøver å få snatched en av de :)
    Men selv om Rega bruker bla 30 ganger lenger på skru sammen en RB1000 arm en RB300 finnes det grenser :)

Har en god dialog, så dette ordner seg nok innenfor rimlighetsgrenser

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er vel at kjøkkeninnredningen ikke matcher rega lydmessig... ;D

Ærlig talt , det kan da ikke være så vanskelig åfå has på en sånn en....?

Kan du ikke bare bestille den i UK da ?,.dette er da ett produkt som det nok ikke får skjedd all verden med , en p2 holder jo i ti-år , feks.....ikke det værste produktet å ta inn selv...kanskje needledoctor har ?

Ikke tema nå ,men er prisen fosse har lagtinn på hyperspace m arm tilfelle , haddejeg titta på det , cash her på forumet har bytta fra p5 til hyperfor ett par år siden , han hadde ikke trua , for han lånte den først , og der ble iaff regaen parkert ganske bra...send en pm til cash63 og spør selv.

ellers ligger det jo en flott wilson benecsh full circle ute....aldri hørt denne , men den selges jo komplett....koster i ditt prisleie nytt , og den ligger til 15k

virkelig noe å vurdere.....flotte spillere er det også,,,,,hvordan det låter kan du jo sjekke hos selger først....Mvh Espen

S

Stereo_Mono

Gjest
    Nå er det viktig å huske at en P5 og en P9 ikke kan sammenlignes :) Det fant jeg fort ut av på besøk hos Grahams Hi-Fi i London i februar. Avgjørelsen min er uansett tatt. Denne sidesprang av en tråd er forklart lenger oppe.
    Den ligger på backorder i UK også dessverre. Men foretrekker uansett personlig å forholde meg til Norsk forhandler.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lykke til med ventingen, digiman. :)
    At P9 og P5 ikke kan sammenlignes er da bare rett og rimelig siden det skiller 25k i prisen på dem? ;)

For meg fikk jeg ikke det jeg selv mener er vinyllyd før jeg solgte den tunge og fikk inn pappskiva.
    Fart, trøkk, smell, dynamikk og moro. Pluss at den ser lekker ut. 8)

Er du på Rega-kjøret (vi få utvalgte ;D ) så er det vel ikke bedre veier å gå enn oppover i hierarkiet?

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Lykke til med ventingen, digiman. :)
    At P9 og P5 ikke kan sammenlignes er da bare rett og rimelig siden det skiller 25k i prisen på dem? ;)

For meg fikk jeg ikke det jeg selv mener er vinyllyd før jeg solgte den tunge og fikk inn pappskiva.
    Fart, trøkk, smell, dynamikk og moro. Pluss at den ser lekker ut. 8)

Er du på Rega-kjøret (vi få utvalgte ;D ) så er det vel ikke bedre veier å gå enn oppover i hierarkiet?

Mvh
    Rolf
    Takker for det RoDa.
    Helt enig at det er bare en vei opp for oss ;D P9 spiller jo til og med dyp-bass meget overbevisende.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Å jo da :)
    Hehe! Skal ærlig innrømme at jeg har med stor interesse sett LP12 annonsen til McLaren de siste mnd Vidar :) Men men. Herlige platespillere med forskjellige preferanser er de jo uansett :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nja, jeg vet ikke om en original-spec'et LP12 er så veldig forskjellig (i retning for å si det slik) fra en Rega jeg, synes de minner fælt om hverandre.

Det som er litt synd er jo at det er så mange uoriginale, "modda" og i mitt syn ødelagte spillere med armer som aldri skulle ha vært der på markedet som ødelegger litt for ryktet. En LP12 som ikke låter noe i nærheten av en LP12 er ingen LP12. Folk hører slike og blir ikke begeistret, og tror de har hørt en LP12. Nei, da er det virkelig andre boller med en moderne en med originale specs og armer som er purpose-made. Ordentlig utstyrt så er Rega og LP12 mye i samme gata vil jeg si, og kan gjerne brukes om hverandre i samme typer systemer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Tror nok det må en borerigg til for at det skal bli bra, ja.

Det er naturligvis ikke nødvendlig, men et stødig underlag er ikke å forakte...

S

Stereo_Mono

Gjest
    Steike! Er det ikke en viss fare for at den låter litt kald og hard BT ;D
    Denne burde også være stødig nok :p

Vedlegg

N

nb

Gjest
    digiman skrev:
    Steike!
    Denne burde også være stødig nok :p
    De lærde strides om hva som låter best av platform på havbunnen eller riggtypen som flyter i havet.

Vi får håpe trådstarter får grammofonen sin snart, men siden det er en fin dialog så er det vel håp om at den kommer til slutt. Synest de er snasne de Rega-grammofonene. Noe diskret tidløst over de og med herlig lite bling.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Takker nb. Jo venter i spenning nå. P5en min gikk til en annen hyggelig medlem på HFS i går, så nå sitter jeg i saksa her uten vinyl i ubestemt tid. Heldigvis er vel dette den beste tiden av året å vente på nytt utstyr. Håper bare solen titter frem igjen her i Oslo.

Bestilte forøvrig Rega sin IOS MC RIAA i dag. Den passer utmerket med P9 sin PSU i design, samt at den har jo fått masse skryt. Blir spennende å få P9 med Ortofon Jubilee og IOS på plass :)

Slik ser IOS ut med P9 sin PSU under:
    Herlig med justering muligheter på front.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Grattis! Kan ikke forstå annet enn at det der må bli bra når alt er på plass.
    Det gjør naturligvis ikke noe at det tar seg lekkert ut også.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har hatt både P9 og P7 i hus i lengre tid. P7 spiller mer oppløst og er noe lettere i klangen. P9 virker nesten ullen i forhold. Jeg fikk ikke til P9 hos meg. Brukte Kontrapunt C i begge tilfeller. Når jeg skiftet til Gyro SE/SME V fikk jeg nærmest sjokk i positiv forstand. Før dette hadde jeg en SME 20/II med SME V. Jeg har ikke rare erfaringer med arm spiller kombinasjoner, men Dynavector har jeg stoppet opp for hver gang. Har også spilt på XX2 som jeg anser som det beste kjøpet på markedet. Samme gjelder vel Dynavector 507 armen. SME V virker litt ”dau” i mine ører. Etter min oppfatning da…

S

Stereo_Mono

Gjest
    DEKOas skrev:
    Jeg har hatt både P9 og P7 i hus i lengre tid. P7 spiller mer oppløst og er noe lettere i klangen. P9 virker nesten ullen i forhold. Jeg fikk ikke til P9 hos meg. Brukte Kontrapunt C i begge tilfeller. Når jeg skiftet til Gyro SE/SME V fikk jeg nærmest sjokk i positiv forstand. Før dette hadde jeg en SME 20/II med SME V. Jeg har ikke rare erfaringer med arm spiller kombinasjoner, men Dynavector har jeg stoppet opp for hver gang. Har også spilt på XX2 som jeg anser som det beste kjøpet på markedet. Samme gjelder vel Dynavector 507 armen. SME V virker litt ”dau” i mine ører. Etter min oppfatning da…
    Høres ut som den P9 du hørte ikke var enten satt opp optimalt eller hadde et mis-match et sted. Det strider helt med mine lytte erfaringer.
    Når jeg hørte P9 hos Grahams i London tidligere i år opplevde jeg heller at P9 ga bare mere av alt Rega kan tilby. Lyttet i forhold til P5 med TT-PSU og P7. I tillegg spiller P9 med en dyp-bass og ro imellom notene som de mindre ikke kan matche. Altså den optimale måten å gjengi Rega lyden på i mine ører.
    P7 hadde uansett vært uaktuelt for meg. Blir nærmest sjøsjuk av å se på den spinne og platespilleren er i synsfeltet i rommet hele tiden hjemme hos meg.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Gratulere! Spennende å høre dine inntrykk av IOS senere

S

Stereo_Mono

Gjest
    yasman skrev:
    Gratulere! Spennende å høre dine inntrykk av IOS senere
    Takk! Det er faktisk IOS jeg gleder meg mest til . P9 vet jeg jo hva jeg går til mere eller mindre.
    IOS har jo fått suveren omtaler i bransjepressen og Terje på Mono skryter veldig av den. Fellesnevner er type: Den mest tyste RIAA de har hørt på vanlig AC osv osv.. Tar jo selvfølgelig alt dette med en klype salt til jeg hører den selv. Satser på at dette blir en super match med Jubilee PU min :)

For de som liker å lese slikt finnes det jo mere info her:

http://www.lydogbilde.no/the-missing-link.4648974-117331.html#artid4648975

http://www.sigsound.com/PDFs/IOSTone.pdf

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt av et vinyloppsett du har i sikte!
    Blir tøft dette. 8)

R

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    digiman skrev:
    DEKOas skrev:
    Høres ut som den P9 du hørte ikke var enten satt opp optimalt eller hadde et mis-match et sted. Det strider helt med mine lytte erfaringer.
    Når jeg hørte P9 hos Grahams i London tidligere i år opplevde jeg heller at P9 ga bare mere av alt Rega kan tilby. Lyttet i forhold til P5 med TT-PSU og P7. I tillegg spiller P9 med en dyp-bass og ro imellom notene som de mindre ikke kan matche. Altså den optimale måten å gjengi Rega lyden på i mine ører.
    En P9 er en helt annen sak enn Thorens/Linn/Michell og har en radikalt forskjellig signatur i forholdt til fjærende spillere. Hvilken man foretrekker er langt på et spørsmål om lynne og resterende anlegg. I den grad en Gyro/V er sjokkerende ”bedre” er dette et resultat av nevnte forhold og ikke noe som berører de to grammofonenes iboende kvaliteter.

Rega P9 er en skikkelig ”Preisknüller” og du får utrolig mye for pengene. De temporale egenskapene er langt på vei i toppklasse og den har en smittende spilleglede som får frem essensen i analog lydgjengivelse. Grattis med en skikkelig prins av en spiller!

M

miaN

Gjest
    At P5 ikke spiller dypbass må også være en misforståelse?
    Min P5 (foreløpig uten ttpsu) spiller bass både med Naim Stageline og Superline, dog skal jeg si dere det er forskjell i kvalitet. Dypbass er det ihvertfall...og gøy og spilleglede også.

CD spiller og Mac via Naim dac har knapt vært i bruk siden Superline pånytt kom i hus.

:)

S

Stereo_Mono

Gjest
    miaN skrev:
    At P5 ikke spiller dypbass må også være en misforståelse?
    Min P5 (foreløpig uten ttpsu) spiller bass både med Naim Stageline og Superline, dog skal jeg si dere det er forskjell i kvalitet. Dypbass er det ihvertfall...og gøy og spilleglede også.

CD spiller og Mac via Naim dac har knapt vært i bruk siden Superline pånytt kom i hus.

:)
    Bevares! P5 spiller bass den. Super-tight og fri for boom. Men på P9 så er det en «oktav» dypere, som graves ut av dine skiver. I ren praksis sikert mindre en et full oktav, men forskjellen er uansett slående. Ikke misforstå meg, jeg synes P5 er den beste i sin klasse uansett, men den har sine begrensninger den også.
    Dypbass, stillhet mellom notene og et driv som jeg aldri har opplevd på noe annet media gjorde at P9 var det ulitmate valget for meg.
    Som sagt tidligere i tråden, den gir det beste Rega klarer å gi av gjengivelse fra vinyl :)

M

miaN

Gjest
    Ja, tviler ikke et sekund på at P9 er mye bedre. Saken er den at det er alltid noe som er bedre.
    Farlige greier det der.

Fint du ikke lar deg påvirke.

Lykke til med P9.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn