Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult bilde bortsett fra "radiatoren" (som egentlig er en elektrisk ovn med elektronisk termostat, Merke Glamox?) :D :D

Takk for pakken, er i ferd med å gjøre meg opp en mening.
    Men først er det mye Nick Drake som skal spilles.... på CD! :-X

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Kult bilde bortsett fra "radiatoren" (som egentlig er en elektrisk ovn med elektronisk termostat, Merke Glamox?) :D :D

Takk for pakken, er i ferd med å gjøre meg opp en mening.
    Men først er det mye Nick Drake som skal spilles.... på CD! :-X

Mvh
    Rolf

Bingo! Det er en Glamox TDA 08. Kjæresten klager over at at det er litt kaldt i leiligheten med den ute av drift, så jeg kjøpte noen raggsokker til henne ;D Det har vært stille fra henne på den fronten siden, så tar det som et positivt tegn :p Selv klarer jeg meg helt fint med 20-21c i leiligheten nå i kulden. Strøm sparer jeg også :D

Blir spennende høre hva du synes om Herbie matten. Han som driver Herbie er forøvrig en riktig hyggelig og engasjert kar fra Texas. Han tok seg tiden til og maile frem og tilbake når jeg kjøpte den til min Roksan Raduis 5 opprinnelig. På Roksanen synes jeg Herbien lått bedre en direkte på Acrylic tallerken på den. På Rega synes jeg den drepte litt av moroa til «The Rega Sound»

Tøft merke forøvrig Roksan, men Radius 5 låter litt «ordinær og snill» i forhold til livligheten til f.eks P5en.
    Kunne vært artig å hørt en Xerxes.20plus :-X

Nick Drake ja. Mannen som ingen knapt hadde sett eller hørt, men klarte å gi ut noen virkelig fantastisk vakre album. Flott musikk RoDa.
    Nok en trist eksempel på at «Only the good die young»

S

Stereo_Mono

Gjest
    Når det spiller så pent fortjener Rega oppsettet noen flere bilder. Burde vel strengtatt startet min egen tråd inne på Mitt anlegg og billedtråder ::)
    Savner virkelig et stativ om dagen. Håndholdt på 1/8 sek er ikke enkelt, selv med optisk stabilisering på «dinky toy» kompakt Canon kamera ;D

Som visst på bildet under har jeg justert loddet helt inntil pivot. Testet dette først ut igår og mener å tror at det er noe å hente med dette.
    Vekt innstillingen på RB1000 måtte justeres ned til ca 1.2g for å få 1.8g på nålen til Apheta. Dette funker dog bare «riktig» med Rega sin tyngre «Tungsten» vekt. Slenger med et bilde av feinschmecker MC RIAA trinnet Rega IOS ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekker den armen der!!

R

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Lekker den armen der!!

R
    Takker!
    Speilrefleksen er tilbake i huset til helgen. Skal nok få lekt meg den med Rega som motiv. Det er gjerne små detaljene som fascinerer meg på P9. De får meg i det minste til å (nesten) kunne svelge prisen på vinyl oppsettet mitt ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    Nytt kamera, så må leke litt og snurre noen god skiver ;D
    Siste shot er ISO6400 ;D Måtte dog dra rå filen opp 2 stop, så helt foolproof er ikke lysmåleren. Men uansett min feil som ikke så på histogrammet på kamera, etter opptaket. Riktig eksponert er du altså i stand til å skyte med ISO 25600 med levelig resultater til web bruk. Imponerende disse nymotens dSLR kamera :)

Skål og god helg!

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dazed skrev:
    digiman skrev:
    helt foolproof er ikke lysmåleren.
    Kan ikke klandre den når motivet i 90% av utsnittet er svart. ;)
    Hehe! Et poeng ja :) Strengtatt burde den jo da overeksponere om du skal følge boka, men er ikke kjent med kamera enda.
    Har en «old school» håndholdt Minolta lysmåler liggende også. Den pleier å treffe spot on da den måler lyset som treffer objektet du skal fotografere.

Hadde det ikke vært fint med en fototråd på HFS? Gjerne Hi-Fi vinklet selvfølgelig :)

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Hadde det ikke vært fint med en fototråd på HFS? Gjerne Hi-Fi vinklet selvfølgelig :)
    Klart. Det er vel bare å lage en i "bilde og surround". Det er mange med interessen her, og kjekt å kunne diskutere det med "kjente" her inne, og det kan absolutt være nyttig med tips fra folk med interesse for de samme motivene. ;)

Svarte bokser med blanke overflater i mørke kjellerstuer er jo ikke akkurat det enkleste å fotografere.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg liker ikke Rega - må i så fall være Rega P9 - og ikke har jeg leste heile tråden heller, men hva menes egentlig med ..."vs TUNGvekt"? De vinylspillerne som veier mest og ser mest tullete ut?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    Jeg liker ikke Rega
    Kult. Tre innlegg etter bildene av digimans nye Rega. Ja, ja.

Tungvekt betyr selvsagt store, stødige spillere med høy masse i platform og tallerken. Helt motsatt av de fleste Rega, pro-Ject, Thorens, etc.

S

Stereo_Mono

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jeg liker ikke Rega - må i så fall være Rega P9 - og ikke har jeg leste heile tråden heller, men hva menes egentlig med ..."vs TUNGvekt"? De vinylspillerne som veier mest og ser mest tullete ut?
    Helt greit det VilhelmW :)
    Ikke noe stor fan av VPI etter en skrall erfainger med Scout her (de burde ikke lage armer selv imo), så vi har nok forskjellige prefrenaser der. Du beskriver ganske så riktig med hva jeg mener med Tungvekt. Tenker da oljerigg av drivverk :)
    Jeg vurderte en slik når valget sto om ny kostbar spiller, PU og riaa i fjor sommer.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er to forskjellige filosofier. Rega bygger spillerne lette og stive fordi de mener at spilleren dermed vil lagre mindre uønsket vibrasjonsenergi og ha resonansfrekvenser i et område som er som er mindre ødeleggende for musikken enn hva som er tilfelle med en tung spiller. Man ser at konstruksjon og materialbruk blir gradvis mer sofistikert oppover i Regas modellhierarki, men grunnprinsippene er de samme over hele linjen: Lett og stiv plint med fastboltet stillegående motor.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    digiman skrev:
    Helt greit det VilhelmW :)
    Ikke noe stor fan av VPI etter en skrall erfainger med Scout her (de burde ikke lage armer selv imo), så vi har nok forskjellige prefrenaser der. Du beskriver ganske så riktig med hva jeg mener med Tungvekt. Tenker da oljerigg av drivverk :)
    Jeg vurderte en slik når valget sto om ny kostbar spiller, PU og riaa i fjor sommer.
    Gratulerer med flott snurrer, Digi. Går ut fra at du ser hva jeg ga uttrykk for; P9 er den eneste Rega'en som jeg liker. Ha så vidt sett og hørt litt på en, og den spiller meget godt, er skikkelig bygd og er en av de vakreste vinylspillerne, IMO. Så der fikk du kred for valget ditt! ;D

Jeg talte voldsomt på knappene på en P7. P9 ble for dyr. Jeg ble ikke fortrolig med hverken P5 eller P7, og etter å ha leka lit tmed tanken om en Avid, dukka Vpi'en opp, pent brukt - komplett med TNT Mini føtter ( betyr MYE for lydbildet!!), støvlokk, kabler, p.u., RIAA, kabler og 120 vinylskiver. Pluss litt småutstyr, vekt, børste og sånt. Så da ble det den. Jeg liker den, og arma synes jeg er veldig ok. Enkel og grei, veldig lett å bytte hvis man skal kjøre med to armrør og to p.u'er.

Jeg kan dessuten anbefale den dedikerte vinylspilerkabelen til NordOst, Frey. Skink123 anbefalte meg den, så jeg bestilte en ferdig innbrent fra OHFC. Den gir heile vinylspileren et skikkelig løft. Anbefales!! Lykke til med en flott vinylspiller, som også er et smykke å se på!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn